Ervaringen zenuwschade in de hals van het paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sultan15

Ervaringen zenuwschade in de hals van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:35

Hoi bokkers,

Normaal post ik nooit iets, maar ben nu toch wel benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met een paard die een zenuwschade heeft in zijn/haar hals. Ik zal even mijn verhaal uitleggen:

Afgelopen september is mijn paard (14 jaar) tijdens een springwedstrijd gestruikeld tussen een dubbelsprong. Hij viel niet, maar struikelde door zijn linker voorbeen en ving zichzelf weer op. Ik ben gelijk gestopt en aan een vriendin gevraagd of hij goed liep, zij kon niets zien en dus heb ik mijn parcours uitgereden. Tijdens het uitrijden leek hij ook goed te lopen, totdat ik een volte linksom maakte. Hij liep duidelijk kreupel linksom en rechtuit was hij twijfelachtig. Gelijk gestopt en gevoeld, maar er was niets te voelen aan zijn been en niets was dik of warm. Eenmaal thuis nog eens gekeken maar nog steeds niets dik of warm. Ik heb hem 3 weken op rust gehad, en toen ben ik naar Utrecht gegaan. Daar konden ze klinisch niet veel zien, maar wel zagen ze dat hij op de harde kleine volte linksvoor niet goed liep (op het zachte was er niets te zien). Ze hebben toen een aantal keer uitverdoofd, steeds op verschillende plaatsen. Hij ging beter lopen toen zijn ondervoet was uitverdooft, maar rechtsom op de kleine harde volte ging hij dan rechts onregelmatig lopen. Om een heel lang verhaal kort te maken, er zijn foto's en echo's gemaakt en hieruit kwam het volgende: Linksvoor een fragment in zijn linker straalbeen, een kleine onregelmatigheid(pees) tussen de sesambeenderen en nog een kleine onregelmatigheid bovenaan een pees(ben even kwijt welke). De twee onregelmatigheden waren echt heel minimaal en konden de kreupelheid eigenlijk niet verklaren. Het fragment in zijn straalbeen wordt in Nederland als klasse 2 beschouwd, in België als klasse 3. Eigenlijk vond de arts het alle drie niet zodanig dat het de kreupelheid kon verklaren. Hij vond de stand van zijn hoeven wat plat en daarom was het advies om hem steiler te zetten met aangepast beslag in de hoop dat hierdoor de plekjes in zijn been zou verbeteren. Na 8 weken moest ik terugkomen en in de tussentijd had ik een opbouwschema meegekregen. Wel had hij gezegd dat dit voor nu even de beste oplossing was met de hoop dat hij hier op zou verbeteren, maar dat als dit niet hielp hij waarschijnlijk een MRI zou moeten krijgen om te achterhalen waar de kreupelheid dan vandaan zou komen.

Tijdens het opbouwen mocht ik op een gegeven moment weer rijden. Hij was erg stijf en na een aantal keer rijden merkte ik dat hij totaal niet wilde buigen linksom. Ook twijfelde ik of hij wel zuiver liep. De laatste keer dat ik heb gereden ging hij zelfs bokken naar mijn been, en toen was het voor mij genoeg. Niet meer gereden en weer terug naar Utrecht. Er was net als vorige keer niet heel veel te zien, maar weer op de harde kleine volte was hij onregelmatig linksvoor. De arts vond dat hij aan de longe een hele 'beschaafde' galop had zoals hij het noemde. Echter is het onder het zadel altijd een aandachtspunt geweest, dus ik gaf aan dat hij onder het zadel niet goed zijn achterhand kan onderbrengen en snel zijn achterhand naar binnen doet. De arts kon dit niet plaatsen en wilde hem zien onder het zadel. Er was tijdens het rijden te zien dat hij niet wilde buigen en dat de galop niet oke was. Er is 7 keer uitverdooft, 4 keer linksvoor en 3 keer rechtsvoor. Als hij linksvoor uitverdooft was ging hij rechtsvoor onregelmatig lopen en als hij dan rechts ook was uitverdooft ging hij weer links kreupel lopen. Zijn straalbeen leek beter te gaan, maar waarschijnlijk is door de stand van zijn hoeven steiler te zetten het plekje tussen de sesambeenderen en boven aan de pees verergert.

Zonder zadel vond de arts ook dat hij zijn hals erg vreemd aan het buigen was, dus zijn er halsfoto's gemaakt. Hieruit kwam eindelijk een oorzaak wat de kreupelheid kon verklaren. De tussenwerfelschijf(discus) tussen de tweede en derde halswervel was ontstoken. de werfels kwamen hierdoor tegen elkaar aan tijdens het buigen, hij kan dus simpelweg zijn hals niet buigen. Ook was er artrose te zien op een aantal wervels, wat redelijk normaal is bij zijn leeftijd. Hij moest blijven in Utrecht en de dag erna is er een EMG gemaakt. Hier kwam uit dat hij flinke zenuwschade heeft tussen de tweede en derde wervel en ook vonden ze bij de overgang van zijn hals naar borst nog een plek waar hij op reageerde. Hierdoor hebben ze nog een neurologisch onderzoek gedaan en daaruit bleek dat hij met 1 achterbeen en zijn linkervoorbeen trager reageert. Oftewel een lichte mate van ataxie. Alles bij elkaar dus flink wat blessures met de zenuwschade even als ergste blessure beschouwend. De arts gaf aan dat behandeling met de fysio mogelijk is, maar dat er in het allerbeste geval alleen nog buiten een beetje rondgehobbeld kan worden(om het zo maar even te noemen). Wedstrijden e.d. zit er sowieso niet meer in. Hij is nu 1 keer behandeld door de fysio (Tunna Morrien). Zij gaf aan dat hij flinke reacties gaf op alle wervels. Zij kan niet zeggen wat de prognose is, het is echt hoe mijn paard op de behandelingen reageert. We zijn nu twee keer per dag aan het stappen (voor de plekjes in zijn been) en voor zijn hals wordt hij dus behandeld door de fysio. Als zijn hals na drie fysiobehandelingen geen verbetering toont, zal dit ook niet komen hebben zowel de fysio als de arts gezegd.

Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt met hun paard? En dan voornamelijk de zenuwschade in de hals? En welke behandelingen hebben jullie dan gedaan en wat was het effect hierop? alvast bedankt voor jullie reactie! :) Als jullie informatie missen of andere vragen hebben, stel ze dan gerust!

Rennieyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:41

De fries die ik rijd heeft ataxie door een vroegere breuk in haar nek waardoor een zenuw knel zit in der nek , die loopt heel raar met haar achterbenen vooral in stap maar valt verder goed te rijden... Weet niet of het heel vergelijkbaar met jouw verhaal is maar bij haar is het belangrijk dat ze wel in beweging blijft, verder heeft zij geen last van haar nek

mhollander

Re: Ervaringen zenuwschade in de hals van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:17

volg dit even:

De pony van mijn dochter heeft ook een zenuw beschadiging. Ze heeft een dag van te voren er nog gewoon op gereden. Dit was even voor kerst. Dag erna liep Luna opeens wat stijfjes net of ze weer bevangen was. Verder was er niets aan haar te merken. 2e kerstdag ging opeens haar lip hangen aan de linkerkant en haar oor ook. Vrijdag direct de da gebeld vertrouwde het niet langer en wilde haar het weekend niet zo bij laten staan. Da constateerde een zenuwbeschadiging achter haar oren. Waarschijnlijk door een andere paard een tik gehad of hard aan de halster getrokken met stoeien.
Moest haar extra vitamines geven ze durfde haar niet te spuiten omdat Luna snel bevangen is. Herstel kon wel een jaar duren volgens de da. Zie het zelf somber in. Zie haar alleen maar achteruitgaan. Ze verliest haar evenwicht als ze gewoon moet stappen. Als ze te snel wil valt ze dus ook om. Lipje is wel iets minder gaan hangen maar ze is op haar linkeroog blind geworden. Ook is ze heel wat gewicht kwijt. Ze houdt haar hoofd ook de hele tijd schuin wordt steeds erger.

Geef haar onbeperkt ruwvoer en ze krijgt nu slobber bij. Eten en drinken doet ze gelukkig wel goed.
Hoop dat ze nog opknap maar zoals ik al eerder zei zie het somber in. Ze hoeft niet eens meer onder zadel als ze maar pijnloos in het land kan lopen met de anderen vinden wij het al goed.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:20

Wat zegt Tunna ervan? Ik ken haar als een zeer ervaren, gedegen en betrouwbare collega dus ik zou afgaan op wat zij aangeeft na behandeling.
Sterkte, is niet niks, deze blessure.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:27

bedankt voor jullie reacties!

mhollander; wat vervelend zeg voor de pony van je dochter. Mag ik vragen hoe de da een zenuwbeschadiging geconstateerd heeft? En hoe gaat het nu? Veel sterkte!

dierfysio; Tunna heeft hem nu 2 keer behandeld. De tweede keer voelde zij verbetering in zijn hals. Zij gaf aan dat zij zeker wel iets met de hals kon, maar dat ook zijn been moest herstellen. Voor zijn been ga ik eind februari terug naar Utrecht. Tunna gaf aan dat hij waarschijnlijk in zijn geval hooguit op B niveau door de bak mag in combinatie met regelmatig fysio, tandarts, zadelmaker enz. enz. Ben jij zelf ook paardenfysio? En heb jij hier ervaringen mee gehad?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:13

Met de Luna gaat het slechter. Vandaag weer de veearts bij gehaald. We dachten gisteren dat ze het niet meer zou redden. Ze is ontzettend dun geworden. Verliest steeds vaker haar evenwicht. houd haar hoofd ook heel scheef.

Volgens de veearts heeft ze een bacterie bij haar hersenen. Hierdoor zetten ze op en krijg ze van die uitvallen. Hier heeft ze nu een spuit gekregen dat de druk afneemt. En de rest van de week wordt ze met antibiotica gespoten. Er moet morgen al verbetering zijn.

Ze heeft alleen naar haar gekeken en haar laten lopen. Vandaag was er iemand anders. Ze heeft haar meer onderzocht. Geluisterd en overal gevoeld zeg maar.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:57

Hier zijn we heel blij. Het gaat een stuk beter vandaag met Luna. Ze heeft vandaag zelfs al in de bak gelopen. Nog wel vast want ze mag niet rennen. Eten gaat er ook weer in. Hooi was helemaal op vanmorgen en haar brokken ook. Tussen de middag geweest om Slobber te geven wilde ze al 2 dagen niet meer hebben. Vandaag ging het dus met veel smaak er in.

De rest van de week nog spuiten met antibiotica en als het slechter gaat direkt bellen met de veearts.
We hebben hier weer hoop.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:24

sultan15 schreef:
bedankt voor jullie reacties!

mhollander; wat vervelend zeg voor de pony van je dochter. Mag ik vragen hoe de da een zenuwbeschadiging geconstateerd heeft? En hoe gaat het nu? Veel sterkte!

dierfysio; Tunna heeft hem nu 2 keer behandeld. De tweede keer voelde zij verbetering in zijn hals. Zij gaf aan dat zij zeker wel iets met de hals kon, maar dat ook zijn been moest herstellen. Voor zijn been ga ik eind februari terug naar Utrecht. Tunna gaf aan dat hij waarschijnlijk in zijn geval hooguit op B niveau door de bak mag in combinatie met regelmatig fysio, tandarts, zadelmaker enz. enz. Ben jij zelf ook paardenfysio? En heb jij hier ervaringen mee gehad?

Hai, ja ik ben paardenfysio en -chiropractor, net als Tunna. Ik zou echt afgaan op wat zij en de kliniek zeggen: Tunna is heel kundig en ervaren. Sterkte met je paard!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 01:33

Geen kinderachtige blessure. Eigenlijk denk ik dat je alles in je mogelijkheden al gedaan hebt.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 01:53

Wij hebben een paard in training gehad nadat hij de eigenaar en nog drie andere ruiters eraf had geworpen. Twee keer op het paard gereden en beide keren leek het paard niet zuiver in stap en als je aan draafde dan begon de rodeo. Eigenaar aangeraden mee naar DA te nemen die zei "Het paard moet harder aan gepakt worden". Geen foto niks gemaakt. (Mischien om dat DA paard wilde aaien en even vel in zijn arm werd gebeten)
Paard terug bij ons gezet en nou viel het ons op dat het paard erg kort liep als de winter deken erop werd gelegd. Wat filmpjes van gemaakt en paard terug naar de DA gestuurd. Die constanteerde een probleem met de zenuwen in de nek. Uitverdoven e.d. doen ze hier niet aan dus eigenaar heeft een half uur met het beestje aan de hand kunnen draven. DA raade aan het paard een half jaar stil te zetten. Ik vind dit persoonlijk niet echt geweldig advies maar aangezien ze hier geen faciliteiten hebben om meer toe doen is het voor het paard natuurlijk beter dan gereden te worden. Eigenaar neemt het paard over 2 maanden mee terug naar de DA.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 12:42

mholander: wat fijn dat het beter gaat met Luna! hoe gaat het nu met haar?

Dierfysio: Ik ga inderdaad ook volledig af op wat Tunna en de arts zeggen. Ze komt donderdag weer dus ik ben heel benieuwd! Ik was 15 januari ook voor beslagwissel weer in Utrecht, zijn hoeven gaan de goede kant op (zool is harder en hoeven zijn niet meer zo plat). Ook heeft de arts toen nog even naar hem gekeken. Hij vond het er goed uit zien.

R12312: bedankt! :) Ik denk het ook inderdaad. Vanmiddag komt de tandarts voor hem, op aanraden van Tunna. En dan donderdag dus weer een behandeling van Tunna. Tot eind februari/begin maart stappen we twee keer per dag 30 minuten met hem en dan hopen dat het allemaal heeft aangeslagen :)

northquest1: Wat vervelend dat er zo weinig faciliteiten zijn om dit paard te laten onderzoeken. sterkte ermee!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:44

Met Luna gaat het redelijk goed. Soms denk dat ze weer wat minder wordt maar de volgende dag weer niet. Gewoon afwachten.

Hier een filmpje van haar.

Luna, madame had geen zin in een klein afgezet stukje en ging dus onder draad door. Liet zich eerst ook niet meer vangen.
https://www.facebook.com/photo.php?v=60 ... 5313015551

Na 1,5 maand ging ze weer voor het eerst bij de groep.
Ik was eerst bang dat de groep ging rennen enzo. Niet dus gelukkig. De bak was hier wel extreem nat door de sneeuw die gesmolten was.
https://www.facebook.com/photo.php?v=61 ... 5857901488

Rijden wordt voorlopig niet en de kans is groot dat er helemaal niet meer gereden kan worden. Ik heb toen samen met mijn jongste dochter overlegt en besloten om haar shetlander hengst te verkopen. En een pony weer kopen waar ze op rijden kan. De bedoeling was eigenlijk dat Luna over een jaar of 2 verkocht zou worden maar dit doen we nu natuurlijk niet meer. Luna mag hier blijven tot aan haar einde.

We blijven natuurlijk hopen dat Luna weer helemaal opknapt!

Blij dat jouw paardje ook al vooruit gaat.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:11

Luna wordt vandaag ingeslapen. Ze is binnen 24 uur opeens zoveel achteruit gegaan dat we besloten hebben dat dit niet langer wil. Ze kan niet meer zonder steun staan. Eten wil ze ook niet meer. Het is genoeg geweest en we hebben deze moeilijke beslissing genomen om haar niet langer te laten lijden.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:28

Sterkte, wat rot. Wel de eerlijkste beslissing, lijkt me. Je paard zal je dankbaar zijn dat je haar lijden beëindigt.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:46

Ik herken je verhaal grotendeels, onze merrie is als driejarige hard gevallen op een betonplaat (soort van over de kop gegaan). Daarna hield zij haar hals vast (als je haar aan het halster had leek ze haar hoofd iets scheef te houden en haar hals in hele lichte buiging, met een knik naar rechts, hoop dat ik het zo duidelijk uitleg) en ze liep niet geheel regelmatig. Uiteindelijk bleek zij een beknelling/beschadiging in de hals te hebben en daarnaast een gekarteld straalbeen (op de foto zag je echt puntjes en hoekjes, maar geen losse deeltjes). Echter, de hals was met massages e.d. los te houden, de bottelneck was het kapotte straalbeen (denk aan hardlopen met te kleine schoenen en een steentje erin die continu de boel van binnen kapot schuurt). Zij had hier enorm veel pijn aan en het was niet operabel. Uiteindelijk na een jaar dokteren hebben we haar als vierjarige moeten laten inslapen, het was onwaardig haar verder te laten lijden...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:21

Wat erg! Sterkte!

Saskiia2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:01

Sinds een jaar heb ik een vos merrie. Toen ik haar 2 weken had begon ze raar gedrag te vertonen bij het optillen van haar rechtervoorbeen. Ze ging stijgeren, naar achterhangen, totdat haar been weer op de grond stond. Ik heb er een osteopaat bij gehaald en na de behandeling was het over. Totdat ze in de zomer weer opnieuw begon. Weer de osteopaat erbij gehaald, weer behandeld. Dit keer zonder resultaat. Uiteindelijk ben ik met haar naar Wapenveld gegaan. Daar is ze op de foto gezet en kwam er naar voren dat er niks in het been zat, licht kissing spines en een afwijking aan een halswervel. Na een week Metacam werd ze beter en kon ik haar voet weer optillen zonder problemen. Waardoor er gedacht werd dat het uit haar hals kwam. Mijn verzekering stuurde mij uiteindelijk na overleg voor een second opinion naar Utrecht. Daar werd geconstateerd dat ze licht kreupel liep, en na verdoving van haar onderbeen en daarna bovenbeen steeds beter ging lopen. Er werd gedacht aan een knie blessure. Totdat ik vertelde over de osteopaat. Ze hebben haar een week opgenomen en een EMG uitgevoerd. Daar kwam uit met foto's van haar hals dat ze een vergroeide halswervel heeft. Doordat ik haar been optil komt er druk te staan op de zenuw en flipt ze. Mijn paard heeft geen ataxie. Ze is nu onder behandeling bij een chiropractor. Die doet acupunctuur en kraakt haar. Ook mijn paard zal nooit een sportpaard worden, maar langzaam maar zeker word ze steeds beter (terwijl de prognose heel slecht was). Haar wervels zitten goed los en ze loopt steeds beter. Voor die tijd heb ik ruim 2 maanden met haar aan de hand gestapt en dat steeds iets uitgebouwd.

Dit is mijn ervaring. Ik wens je heel veel sterkte met jou paard. Als je vragen hebt, stel ze gerust.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 18:20

mhollander wat vervelend:( gecondoleerd met Luna Y;( Heel veel sterkte met het verlies, ook voor je dochter natuurlijk. Ik denk ook dat je een eerlijke beslissing hebt gemaakt.

kimmie wat een vervelend verhaal:( en jammer dat het ondanks de goede zorgen niet mocht baten. Zelf ben ik ook best bang voor zijn been. De fsyio gaf aan wel iets met zijn nek te kunnen, maar zolang het been niet beter wordt kan zij niet veel doen. Ik weet ook niet precies wat ik moet verstaan onder het 'fragment' op zijn straalbeen, dit ga ik volgende keer in Utrecht nog eens goed navragen.

saskia bedankt voor je ervaring. Fijn dat het steeds een beetje beter gaat, ondanks de vervelende blessure. Hopen dat het steeds vooruit blijft gaan!

Het lastige bij mij is een beetje dat hij dus meerdere blessures heeft zowel in zijn hals als in zijn been. De blessures beinvloeden elkaar en houden elkaar in stand. We zijn nu al 2,5 maand aan het stappen voor zijn been. over 3 weken gaan we terug naar Utrecht. Wanneer er geen verbetering in zijn been is, komt dit ook niet meer. Afgelopen week was de fysio er weer. Zij vond wel weer wat verbetering, maar gaf aan dat hij wel steeds door een pijnlijk punt heen moet. Ik vond haar een stuk minder positief als de tweede keer. Vorige keer had ze het meer over 'het weer gaan rijden' en nu meer over 'hij heeft genoeg blessures om hem in te laten slapen'. Beetje wisselend dus. Ik moet nu echt afwachten wat Utrecht van zijn been vind en dan een beslissing maken of we hiermee doorgaan of niet. Weer even afwachten dus... We stappen ondertussen vrolijk verder :)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:47

Is er al wat verbetering ts?

Saski_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:07

Hoi, allemaal sterkte wie hun paardje heeft moeten laten inslapen...Ik kan er over meepraten,..heb in 8mnd tijd eerst dochter, en toen moeder fries moeten laten inslapen...

Moeder fries kreeg een zenuwaandoening in de schouder. Naar Utrecht gegaan, en daar was de vermoedelijke diagnose "sweeny", een zeuwaandoening in de schouder, waarbij de zenuw was afgeklemd, en het niet meer deed...
De behandelend veearts had dit alleen nog maar in theorie geleerd, en nog niet in praktijk gehad.

Ik kreeg haar weer mee naar huis, amper een stap kunnen lopen. De veearts had gezegd dat een zenuw 2 cm per maand aangroeit, dus of de zenuw zou weer groeien, of de zenuw was voorgoed beschadigd.

Ik ben toen met een stappen plan begonnen, op gevoel elke dag een stukje verder stappen. Voor de stal zetten en haar hooi geven in een net, buigen ging moeizaam ( even wat anders dan die stal)...en ik liet mijn eigen veearts elke week langskomen voor een vit B injectie. Dit allemaal in overleg met Utrecht.
Mijn merrie begon heel langzaam beter te lopen ( minimaal, maar er waren stapjes vooruit).
En Utrecht rapporteerde wat mijn bevindingen waren....

En toen kreeg ze last van een abces in haar mond, de veearts de twee tanden getrokken, maar de wond genas niet zoals het hoorde...

En binnen een week, ( na antibiotica, spoelen enz) had ze een gigantisch kankergezwel in haar mond.
En toen was het klaar......

Ik weet nooit of die aandoening in de schouder rechts, en het gezwel links, met elkaar te maken hadden..( als iemand een beroerte krijgt rechts bijv, dan is de uitval links)

Zou het niet met elkaar te maken hebben gehad, dan zou ze wel vooruit gegaan zijn met kleine stapjes.

Ik wou haar beschikbaar stellen voor de wetenschap, ik wilde niet dat haar laatste rit naar Utrecht een lijdensweg zou zijn, dus ik stelde voor dat we haar in vertrouwde omgeving lieten inslapen, en dat Utrecht haar zou ophalen. Met mijn gedachte dat andere paarden misschien gered konden worden door onderzoek.
Helaas vond Utrecht het ophalen te duur.....

Ik hoop dat je paardje bij de paardjes hoort waar de beschadigde zenuw weer langzaam aangroeit....

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:16

saski_K wat vervelend zeg om ze allebei in zo'n korte tijd te moeten laten gaan:( Ik heb de arts vorige keer niet gehoord over 'het weer aangroeien van de zenuw', dit kan ik nog wel even navragen.

Op dit moment weet ik het allemaal niet meer zo goed. Het ene moment denk ik dat hij goed stapt, het andere moment vind ik hem kort en stijf stappen. Dit verschilt meestal nog op de dag zelf. Ook heb ik het idee dat hij op het zachte beter stapt als op het harde. Daarnaast is hij echt een stuk minder vrolijk dan voorheen en dan vraag ik mij weer af of dit komt omdat hij pijn heeft of omdat hij het stappen gewoon erg saai vindt. Hij is ook iets afgevallen en dat baart mij toch wel zorgen. volgende week maandag (10 maart) gaan we terug naar Utrecht. Ik ben ontzettend benieuwd of zijn been is verbeterd! Zelf weet ik dus niet zo goed wat ik kan verwachten.

livia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:54

Interessant dit, ik volg dit even.
mhollander: gecondoleerd met Luna :(
Saski_K jeetje wat heftig, sterkte:(. 2cm per maand? Dat is onwijs veel lijkt me? Is het geen 2 mm?

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:05

Ik zie dit topic nu pas, maar ik heb helaas ook een slechte ervaring. Mijn paard (zie profiel) had ook een zenuwbeschadiging in zijn hals (hoe hij daaraan is gekomen is onduidelijk) en een vorm van ataxie. Ik heb hem als 2 jarige gekocht maar toen ik hem wilde inrijden ging dat niet van een leien dakje. Veel geprobeerd (trainers, zelf, NH, osteopaat ed) maar hij dulde geen mensen op zijn rug. Ook had hij soms een wat raar loopje, maar hij was niet kreupel en toonde ook vaak helemaal niks.
Uiteindelijk uit wanhoop naar Utrecht gegaan voor een diagnose (lokale dierenartsen kwamen er niet uit) en daar hebben ze zijn hals op de foto gezet en bleek de athrose en zenuwbeschadiging. Omdat het voor mij duidelijke was dat hij er last van had (hij flipte tenslotte compleet als iemand op hem ging zitten en was sinds een paar maanden ook plots aan het omvallen/uitglijden in de wei) heb ik hem op 5 jarige leeftijd in laten slapen.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 12:01

Piera wat vervelend dat je hem hebt moeten laten gaan, maar als ik zo lees zeker de juiste beslissing. Is het bij jou ook vast gesteld door middel van halsfoto's i.c.m. een EMG? En wat was er te zien op de foto's? Bij mijn paard dus dat de discus verkeerd staat waardoor dit tegen de wervels botst als hij zijn hals buigt. Hierdoor wilde ze een EMG maken, en zo kwamen we er dus achter dat hij een zenuwbeschadiging heeft.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 16:03

Na een hele lange tijd toch nog even een berichtje. Met name omdat ik van de arts begreep dat het halsprobleem dat hij had steeds vaker geconstateerd wordt, maar dat er weinig onderzoek naar is gedaan. Dus mochten meerdere mensen deze diagnose krijgen, hierbij mijn verhaal: Na maart is Tunna nog 2 of 3 keer geweest. Ook zijn we nog een keer naar Utrecht geweest(10 maart). In Utrecht bleek er qua peesproblemen niets verbeterd te zijn. Zijn hals konden ze niet veel over zeggen omdat hij 3 maanden alleen maar had gestapt. Hij was ook 30 kg afgevallen (mede doordat hij het stappen ontzettend saai vond). Er waren 2 opties, inslapen of op gaan pakken. Aangezien hij alleen op de harde volte niet goed liep en dit voornamelijk vanuit de hals zou komen besloten in overleg met Tunna en de arts om hem op te gaan pakken. Met behulp van Tunna die hem dus behandeld heeft en de tips van haar voor het rijden een opbouwschema gemaakt. Door het rijden werd hij stukken vrolijker, maar liet hij wel een wisselend beeld zien van zuiver maar onzuiver. We reden ong 20 min waarvan 4 rondjes draf. Toen hij in mei/juni weer duidelijke pijnsymptomen begon te vertonen(niet naar de bak willen enz.) heb ik hem weer op de harde volte gezet(afspraak was dat hij hierop in ieder geval niet mocht verslechteren) en ik schrok me dood. Gelijk tunna een filmpje gestuurd en de arts gebeld waarna ik heb besloten hem in te slapen. Tunna opperde nog wel de mogelijkheid om hem toch verder te trainen maar mijn besluit stond eigenlijk al vast. De arts uit utrecht wilde graag onderzoeken op hem doen na zijn overlijden. Hij is voor zijn dood nog op de foto gezet(hals) en ze hebben een echo van zijn hals gemaakt. Na zijn dood hebben ze een mri en ct van zijn hals gemaakt en ook hebben ze een pathologisch onderzoek uitgevoerd. De uitslagen hiervan zijn vast al bekend maar ik moet nog even de moed verzamelen om te bellen :o . Op dit moment mis ik hem verschrikkelijk maar ik sta wel volledig achter het besluit. Het is beter voor hem en daar doe je het uiteindelijk voor.

Als jullie vragen hebben, stel ze dan gerust:)!