Hengst houden of ruinen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanca

Hengst houden of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:00

Ik weet niet zeker of het hier goed staat..

Ik heb een 2 jarige hengst staan, die in de toekomst geruind zou moeten worden (als hij degelijk onder het zadel is, dus nog enkele jaren)

Maar nu vraag ik me af..
Zowieso raad iedereen aan het in de winter te doen, dit ben ik ook wel van plan (bacteriën ed)
Maar kan ik hem best dit jaar al laten castreren of hem zolang mogelijk hengst houden?

Hij heeft geen hengstengedrag, en kan bij mijn ruinen op de wei. Enkel is het wat puzzelen om mijn merrie uit de buurt te houden, maar dat lukt wel. Ze staan altijd met 2 op de weide.

Hij is wel nog vrij klein en iel. Zou dit beteren door hem te ruinen of beter als hengst laten uitgroeien?

Mijn andere ruinen zijn vrij vroeg gecastreerd, heb ik ook als ruinen gekocht, en die hebben niks 'hengst' uiterlijk...

Ook weet ik niet wat zijn karakter het beste ten goede zou doen...

Mensen met tips/ervaringen? :)

mavantos

Re: Hengst houden of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:03

Hier een paard gehad dat onwijs iel was (als 3 jarige geruind) en is daarna alleen maar ervan opgeknapt en breder geworden.

Verder is een hengst vooral vaak gevaarlijk om zijn gedrag. Daarom laten we mijn hengst ook 2 weken nadat hij naar huis is gekomen castreren, beter voorkomen dan genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:06

Die van mij is geruind met dik 2 jaar, niks ielig hoor en ook mooi de hoogte in.
Wij hebben in het vroege voorjaar geruind, koud genoed ivm met de beestjes, maar niet meer op stal.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:07

Ja mijn hengst is qua gedrag wel braaf. Het beest heeft hiervoor wel veel gemist (verzorging, voeding) dus is wat onderkomen en achterstand. En hij is nu wel de goede kant aan het opgaan, maar ben bang dat de castratie miss wat 'zwaar' is voor hem, of dat hij er net beter van wordt....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:08

Ruinen gaan de hoogte in, hengsten gaan de breedte in, is het gezegde. Dus het ligt eraan waar je naartoe wilt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:10

Er zijn zoveel topics over het wel of niet ruinen van een hengst, ik zal ze even opzoeken.

Ik ben van mening dat je het beste kunt ruinen. Rust voor het dier, veilig voor de mens. Dekhengsten genoeg. Je hengst moet wel buitenproportioneel goed zijn om tegenwoordig vaderdier te mogen worden. Dat hij braaf is op dit moment mag geen criterium zijn. Ze kunnen van een op de andere dag omslaan en echt staatsgevaarlijk worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:11

Mb_foto schreef:
Ja mijn hengst is qua gedrag wel braaf. Het beest heeft hiervoor wel veel gemist (verzorging, voeding) dus is wat onderkomen en achterstand. En hij is nu wel de goede kant aan het opgaan, maar ben bang dat de castratie miss wat 'zwaar' is voor hem, of dat hij er net beter van wordt....

Ik neem aan dat de DA wel kijkt naar de conditie van je paard en daaruit op kan maken of jouw paard dat fysiek aan kan of niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:11

Urielle schreef:
Ruinen gaan de hoogte in, hengsten gaan de breedte in, is het gezegde. Dus het ligt eraan waar je naartoe wilt.

Ik heb me laten vertellen dat, dat onzin is. Wij twijfelde eerst ook om hem langer hengst te laten, maar toen meerdere kundige paardenmensen ons vertelde dat dat wel meeviel en vaak helemaal niet zo was, ze groeien nu eenmaal snel als ze jong zijn en dat had niets te maken met het ruinen, hebben we nu toch besloten om hem te laten castreren.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:11

Goh, dat is moeilijk!
Hij mag toch wel n 5-10cm de hoogte in, maar zeker breder worden...

Sowieso wil ik hem niet laten dekken, wil gewoond at hij het beste, gezondste kan uitgroeien...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:12

Urielle schreef:

Dat is idd een gezegde en daar ben ik het niet mee eens. Vroeg ruinen voorkomt dat er dingen onstaan als een hengstennek of brede kaken die dressuurmatig rijden aardig in de weg kunnen gaan zitten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:12

ruinen in het voorjaar is het beste. Kunnen ze lekker op het land lopen is het best voor het 'zaakje'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:13

Mb_foto schreef:
Goh, dat is moeilijk!
Hij mag toch wel n 5-10cm de hoogte in, maar zeker breder worden...

Sowieso wil ik hem niet laten dekken, wil gewoond at hij het beste, gezondste kan uitgroeien...

Ruinen. Kan hij lekker ingeschaard worden. En lekker rust in zijn kop kan houden. Ik ben hengsten tegengekomen die alleen maar beheersd werden door hun hormonen, en gewoon niet wilden aankomen en groeien. Zowel in de hoogte als in de breedte. Op het moment dat er was geruind was er zoveel rust dat alle energie in de groei kon gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-12-13 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:13

Ja hij staat altijd buiten met schuilstal. Alleen bij echt vreselijk weer ofzo gaat hij binnen.
Ik heb 2 DA's (zelfde praktijk) en de ene zegt wachten en de andere zegt van het deze winter al te laten doen...

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:14

Als je hem groter wil moet je hem laten ruinen, maar een hengst maakt van zichzelf dan weer meer spieren, dus ligt er echt aan wat je wil.
Ik vind het altijd onzin dat mensen roepen dat hengsten levensgevaarlijk zijn, het zijn ook maar paarden en als je ze fatsoenlijk opvoedt zijn ze net zo braaf!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:14

Mb_foto schreef:
Ja hij staat altijd buiten met schuilstal. Alleen bij echt vreselijk weer ofzo gaat hij binnen.
Ik heb 2 DA's (zelfde praktijk) en de ene zegt wachten en de andere zegt van het deze winter al te laten doen...

En heb je al beide eens geconfronteerd waarom ze tegenstrijdige adviezen geven?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:15

Ik vind het hele gedoe dat alle hengsten altijd gevaarlijk zouden zijn echt onzin. Mensen hebben iets in hun hoofd en in de paardenwereld komt zoiets er ook nooit meer uit. Ligt heel erg aan de hengst zelf, opvoeding, achtergrond en huisvesting of het hem dwars zit of niet. Ken genoeg hengsten die echt WAY liever en betrouwbaarder zijn dan de gemiddelde merrie en ook gewoon naast merries in stallen kunnen staan.

Waarom zou je een medische ingreep doen, met alle risico's, als daar totaal geen reden of aanleiding voor is?

Kijk heb je een merrie en moeten ze samen staan, alleen staan is voor een paard geen optie, dan snap ik het, is hij alleen maar gedreven door hormonen en daardoor geen rust, of gevaarlijk, ja prima, dan snap ik het, maar verder. Alleen maar omdat hengsten meteen een stempel krijgen *-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:16

Ik zelf zou op 2/2,5 ruinen, dan is alles nog kleiner en er is geen vervelend hengstengedrag ontstaan wat weer afgeleerd moet worden. Omdat je een merrie op het terrein hebt zal deze hengst meer testosteron aanmaken dan met enkel ruinen/hengsten in de buurt en dat kan dit voorjaar al duidelijk worden.
Groeien zal hij toch nog wel doen, ze gaan nl tot 6 de hoogte in en zwaren dan tot 8 uit. Dat een 2 jarige een iele slungel is, is normaal. Als er geen hormonen zijn om energie te verbranden zal hij die in groei kunnen steken, dat kan dus op langere termijn een paar cm schelen.
Jonge pony is voor zijn 2e gecastreerd en die is nu met 5 al een stevige pony (ook onder de winterspekkies :o ) Dat was ook een slungeltje en redelijk schraal ook, al was dat niet raar met een groeispurt van 5/6 cm in 1 zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:16

Maar wat heeft het voor de meeste hengsten voor meerwaarde Toydoll, om hengst te blijven?

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:18

Mindim schreef:
Maar wat heeft het voor de meeste hengsten voor meerwaarde Toydoll, om hengst te blijven?

Wat heeft het voor een meerwaarde om ruin te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:21

manonnevot schreef:
Mindim schreef:

Ten eerste wordt je paard op pensionstallen geaccepteerd, mocht je die nodig hebben. Ruinen kunnen gewoon in een gemengde kudde, dus socialer opgroeien in de meeste gevallen en als laatste als eigenaar moet je wel een hengst kunnen opvoeden en dan bedoel ik niet dat hengsten monsters zijn, maar dat je soms iets doortastender moet zijn.
Maar wat vind jij dan het voordeel??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:21

mavantos schreef:
Urielle schreef:

Ik heb me laten vertellen dat, dat onzin is. Wij twijfelde eerst ook om hem langer hengst te laten, maar toen meerdere kundige paardenmensen ons vertelde dat dat wel meeviel en vaak helemaal niet zo was, ze groeien nu eenmaal snel als ze jong zijn en dat had niets te maken met het ruinen, hebben we nu toch besloten om hem te laten castreren.

Het is ook maar een gemiddelde. Ik heb op een grote fokkerij gereden en daar waren de jonge hengsten wel idd toch gemiddeld net wat kleiner dan de jonge ruinen maar ik weet niet of er ooit echt statistisch onderzoek naar gedaan is. Wel groeien ruinen langer door maar TS gaat sowieso uiteindelijk ruinen dus dat zou geen punt zijn.

Cassidy: ik vind een hengstennek voor de (dressuur)sport juist een pre. Alles wat er van nature opzit hoef je er niet aan te rijden. Ook vind ik hengsten niet per definitie zo 'gevaarlijk'. Persoonlijk heb ik liever hengsten dan merries, die zijn veel onvoorspelbaarder in hun gedrag.
Als een paard een fijn karakter heeft, laat ik hem zelf liever langer hengst om wat body te krijgen maar dat is een persoonlijke keuze.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:23

manonnevot schreef:
Mindim schreef:

Dat je makkelijker met je paard weg kunt, niet overal rekening mee hoeft te houden, geen grote kans hebt op hengsten gedrag enz. enz. enz.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:23

Toydoll schreef:
Ik vind het hele gedoe dat alle hengsten altijd gevaarlijk zouden zijn echt onzin. Mensen hebben iets in hun hoofd en in de paardenwereld komt zoiets er ook nooit meer uit. Ligt heel erg aan de hengst zelf, opvoeding, achtergrond en huisvesting of het hem dwars zit of niet. Ken genoeg hengsten die echt WAY liever en betrouwbaarder zijn dan de gemiddelde merrie en ook gewoon naast merries in stallen kunnen staan.

Waarom zou je een medische ingreep doen, met alle risico's, als daar totaal geen reden of aanleiding voor is?

Kijk heb je een merrie en moeten ze samen staan, alleen staan is voor een paard geen optie, dan snap ik het, is hij alleen maar gedreven door hormonen en daardoor geen rust, of gevaarlijk, ja prima, dan snap ik het, maar verder. Alleen maar omdat hengsten meteen een stempel krijgen *-)

Helemaal mee eens, is afhankelijk van paard, libido, opvoeding, manier van houden, werk dat het dier krijgt en de kennis en de expertise van de personen die er mee omgaan.

En aangezien je vanuit een forum als Bokt geen idee hebt of aan bepaalde voorwaarden is voldaan, ga ik er van uit dat het niet snor zit en dan ga ik uit van het feit dat men niet weet wat een hengst inhoudt, niet voortdurend op zijn quivive is, niet de mogelijkheid heeft om een hengst een paardwaardig bestaan te geven. Dus dan is mijn advies: ruinen.

Ik draai al wat jaartjes mee op bokt. En heb genoeg berichten langs zien komen van jongvolwassen of jeugdige bokkers die een hengst in handen hadden met de bijbehorende wilde plannen voor keuring en hem vervolgens als dekhengst te gaan houden. En dan gaat het in de meeste gevallen om jonkies, tweejarigen die hun hormonen nog moeten gaan ontdekken. En helaas van dichtbij meegemaakt dat een hengst, waarvan een jongvolwassene dacht hem hengst te kunnen houden, een ander paard aanviel waar helaas ook een handler naaststond die vervolgens het ziekehuis in belandde met een open breuk aan een arm. Puur omdat een ander zijn verantwoording niet wilde nemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:24

Toydoll schreef:

Enig idee hoelang (eeuwen), hoe vaak (duizenden) hengsten er jaarlijks geruind worden? Imo is er vrijwel geen enkel risico te bedenken voor de hengst. Het doet even pijn ja.. Pijnstillers, koude kraan erop en met een maand zijn ze het weer vergeten.

Er is wel een reden of aanleiding voor.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:25

Ik heb al ervaring met hengsten, die dan wel niet van mij waren, maar in omgang weet ik wel dat je kordater moet zijn, maar dat ben ik bij alle paarden.
Blijven allemaal dieren met hormonen.
De merrie staat op een andere weide, 3km verder, en in de buurt staan geen merries, dus hij heeft enkel ruinen gezelschap.

Het is wel zo, dat het wel uiteindelijk de bedoeling is dat ze met zn vieren op de grote zomerweide moeten kunnen, maar of dat dit jaar is of pver 4jaar, maakt niet uit.

Beide DA's hebben ook samen overlegt, en aan mij de keuze gelaten, wanneer ik het wou zou het gebeuren. Omdat de ene zegt dat ze san sneller met zen vieren samen kunnen, en de andere zegt hem eeerst wat te laten groeien en van zijn jonge tijd te genieten.

Zijn zaakje is ook best al groot, beiden mooi ingedaald en hij is 'goed voorzien'