Toydoll schreef:Ik vind het hele gedoe dat alle hengsten altijd gevaarlijk zouden zijn echt onzin. Mensen hebben iets in hun hoofd en in de paardenwereld komt zoiets er ook nooit meer uit. Ligt heel erg aan de hengst zelf, opvoeding, achtergrond en huisvesting of het hem dwars zit of niet. Ken genoeg hengsten die echt WAY liever en betrouwbaarder zijn dan de gemiddelde merrie en ook gewoon naast merries in stallen kunnen staan.
Waarom zou je een medische ingreep doen, met alle risico's, als daar totaal geen reden of aanleiding voor is?
Kijk heb je een merrie en moeten ze samen staan, alleen staan is voor een paard geen optie, dan snap ik het, is hij alleen maar gedreven door hormonen en daardoor geen rust, of gevaarlijk, ja prima, dan snap ik het, maar verder. Alleen maar omdat hengsten meteen een stempel krijgen *-)
Helemaal mee eens, is afhankelijk van paard, libido, opvoeding, manier van houden, werk dat het dier krijgt en de kennis en de expertise van de personen die er mee omgaan.
En aangezien je vanuit een forum als Bokt geen idee hebt of aan bepaalde voorwaarden is voldaan, ga ik er van uit dat het niet snor zit en dan ga ik uit van het feit dat men niet weet wat een hengst inhoudt, niet voortdurend op zijn quivive is, niet de mogelijkheid heeft om een hengst een paardwaardig bestaan te geven. Dus dan is mijn advies: ruinen.
Ik draai al wat jaartjes mee op bokt. En heb genoeg berichten langs zien komen van jongvolwassen of jeugdige bokkers die een hengst in handen hadden met de bijbehorende wilde plannen voor keuring en hem vervolgens als dekhengst te gaan houden. En dan gaat het in de meeste gevallen om jonkies, tweejarigen die hun hormonen nog moeten gaan ontdekken. En helaas van dichtbij meegemaakt dat een hengst, waarvan een jongvolwassene dacht hem hengst te kunnen houden, een ander paard aanviel waar helaas ook een handler naaststond die vervolgens het ziekehuis in belandde met een open breuk aan een arm. Puur omdat een ander zijn verantwoording niet wilde nemen.