Ik heb een vraag.. Ik ben sinds mei de trotse eigenaresse van een prachtig fries hengstveulen; Ruwert. Hij is mijn droom die uitkomt, mijn allereerste eigen paard. Hij zou bij een vriendin komen te staan samen met haar oudere ruin en een ander hengstveulen. Nu zijn hun nog aan het verbouwen en het schiet allemaal niet op dus heb ik besloten om hem, tot hij daar terecht kan, in de opfok te zetten. We hebben hem in november gebracht en het was hartstikke fijn. Een groep van 8 veulens en 2 jaarlingen. Hij heeft een stuk land van bijna 10 hectare en een supergrote loopstal waar ze zelf in en uit kunnen. Nu zag ik na een week dat er een veulen tussen liep met wat schimmelplekjes. Nouja, dat kan, jonge paarden ze krijgen nog wel eens wat. Ik werk zelf op een grote stal met veel jonge paarden en krijg nog al eens met schimmel te maken. Ik schrok er niet meteen van.. Na drie á vier weken kreeg Ruwert twee grote plekken op zijn onderlip, dat was natuurlijk te verwachten. Ik heb de eigenaar van de opfok ingelicht en hij zou ze gaan behandelen. Nou was het vorige week al erger geworden en heb ik besloten om zelf met imaverol te gaan behandelen. Dit heb ik een keer gedaan nu. Maar nu kwam ik vandaag daar en ik schrok best wel.. Hij ziet er niét uit! Zijn neus en hoofd zit vol met plekken, en ook zijn borst. Hij is eigenlijk heel makkelijk te pakken normaal maar hij vind het niet fijn als ik eraan kom. Ik wilde korstjes eraf halen maar dat mag ik niet. Het zit nu ook op zijn ooglid en daar schrok ik van, kan dat kwaad voor zijn oog als dat erger word? En hoe erg is het als schimmel onbehandeld blijft? Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik kan alleen maar in het weekend naar hem toe daar omdat ik met werk zit en het donker is na vijf uur. Dus met die imaverol gaat niet werken omdat dat om de drie á vier dagen moet. Ik weet niet wat de eigenaar er zelf aan doet omdat ik weet dat de rest van de groep niet makkelijk te pakken is en het dus een tijdrovende klus is. Ik ben bang dat hij het maar zo laat..
Dus wat moet ik nu? Eigenlijk wil ik hem weghalen en ergens naartoe waar ik hem fatsoenlijk kan behandelen en even op stal kan zetten om op mijn gemak even alles na te kijken. Aan de andere kant wil ik ook niet met hem gaan slepen van hot naar haar. En dan nog, wie wil er nu zo'n schimmelding op stal? Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd anders hoor ik het graag!
Alvast heel erg bedankt!!
Hierbij nog wat foto's

Zijn oog waar ik me dus een beetje zorgen over maak

Plekjes op zijn borst en been en een of andere oorlogswond

Boven zijn andere oog ook een plek erboven is een schaafwondje, hij is niet erg zuinig op zichzelf

Zijn hoofd, hier krijg je een beetje een idee van de plekken op zij neus
PS. Ik heb nog geen DA ingelicht, schimmel is bij mijn weten niet heel ernstig maar ik ben wel van plan om morgen even een appje te sturen met een foto om het even te vragen. Ik ben absoluut bereid om de DA erbij te halen als dit nodig is maar omdat ik vandaag pas zag dat het erger is geworden wilde ik het eerst hier even vragen:)
Succes!