Don Damaro, wat een kleine ingreep had moeten zijn.......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bamsy

Don Damaro, wat een kleine ingreep had moeten zijn.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 14:11

...pakte iets anders uit -O-

Ik zal het verhaal proberen zo kort mogelijk te houden maar er valt nogal wat te vertellen.

In Juni dit jaar ben ik trotse eigenaar van Don Damaro een (in mijn ogen) prachtige PRE hengst!
Laten castreren en dat verliep allemaal voorspoedig. Tijdens zijn herstel stond hij tijdelijk op een andere stal & op de 2de week heeft hij daar een bultvorming gekregen in de buurt van zijn knie, maargoed jong paard hij zal zich vast ergens aan gestoten hebben.
Terug van vakantie (1 week later) bleek de bult aanzienlijk gegroeid te zijn dus de dierenarts maar ingeschakeld, foto's gemaakt en echo om te zien wat het was.
Volgend de DA is het een bloeduitstorting geweest maar er was al wel weefselvorming. Moest me er niet druk om maken want dit zou nog wel deels wegtrekken.

Dusja paard weer mee naar huis & lekker verder aan de slag.
Heerlijk genoten van buitenritjes, bosritjes, fotomeeting en uiteraard de tijd samen, de bult zag ik uiteraard elke dag dus verandering zag je ook niet snel maar hij bleek toch groter te worden dus foto hiervan gestuurd naar de kliniek & die adviseerde toch om dit weg te laten halen, dit zou een eenvoudige ingreep zijn die staand uitgevoerd zou kunnen worden dus aanzienlijk in de kosten zou schelen met een liggende operatie.

Foto van de bult (ingezoomd van een volledige foto)
Afbeelding

Zo gezegd zo gedaan de afspraak stond voor de volgende dag & daar begon het..........

Op 4 September heb ik Don naar de kliniek gebracht om deze doorn in het oog te laten verwijderen, ik ben zelf bij de operatie geweest dus weet wat een geknip, gepor en gesnij het is geweest. Weefsel is eruit gehaald & met mijn vraag of dit opgestuurd moest worden om te kijken of het niets kwaadaardigs was kreeg ik het antwoord dat het op die plek op deze leeftijd zeer zeldzaam zou zijn.

Foto van het verwijderde weefsel (let op kan als schokkend worden ervaren)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-IWPKK77N.jpg

Goed Don zo een nachtje op de kliniek moeten blijven ivm de drain.

Volgende dag zag zijn wond er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

En zo stond hij er bij
Afbeelding

Hij zou nog een nachtje moeten blijven omdat hij nog even op zware pijnstillers moest blijven staan, volgende dag zouden ze bellen of hij al naar huis zou mogen.
Uiteraard gaat het hele verhaal niet zoals gepland, Don kreeg een onwijs dik been van het vocht & moest in een drukverband.
Afbeelding

Dat duurde uiteraard een aantal dagen dus op 10 september kon ik hem weer ophalen. Was zo blij dat hij weer thuis stond.
Afbeelding

De wond zelf zag er ondanks de zwelling erg mooi en droog uit dus thuis vol goede moed aan het stappen gegaan.
Afbeelding

Na enkele dagen brak de wond open & kwam er een hoop vuiligheid naar buiten, dit was vrij logisch want de rotzooi van binnen moet ergens naartoe.
Op 17 September is de DA op controle geweest en heb ik weer een hele medicijnkast gekregen om de irritatie in de wond onder controle te houden.

Zo zag het er na enkele dagen uit: (kan schokkend zijn)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-76BBD43F.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8AZ4RI3K.jpg

Op 24 September terug naar kliniek gegaan omdat het me niet lekker zat.
Hij is meteen daar gehouden omdat ook de DA het niet meer vertrouwde.
Er was inmiddels weer weefselvorming opgetreden en er is besloten om toch weefsel af te nemen voor het zekere, de uitslag zou +- 5 werkdagen duren.

5 oktobermocht hij naar huis om thuis de uitslag af te wachten. Dit was een helse week! Alle gedachten die op zo'n moment door je heen gaan.....
Zo zag het er weer uit toen hij thuis stond:
Afbeelding

Op 8 oktober besloten voor een second opinion te gaan & heb ik Don naar De Bosdreef gebracht, deze zit in Moerbeke (be) en heb ik goede dingen over gehoord.
Daar hebben ze nog een echo gemaakt en daar was weer duidelijk weefsel op te zien.
Ze hebben een swabje genomen uit de wond om te kijken welke bacterie nou de infectie veroorzaakt.
Meteen daar laten staan in afwachting van de uitslag van het weefsel & de bacterie.

maandag 14 Oktober bleek dat de uitslag van het weefsel goed was & de bacterie bleek er 1 te zijn die resistent was voor de antibiotica die hij kreeg. Hij is die dag meteen opnieuw onder het mes gegaan & ik dacht dat hiermee alles weer zou zijn zoals het moest zijn.

Maandag 21 Oktober zouden ze me bellen over het verloop van zijn herstel.
Toen ik de DA aan de telefoon had heb ik eens doorgevraagd & nou bleek dat ze enkel nog maar de infectie uit de wond gehaald hebben dus de bult is nog steeds wat het was......

Daarbij kwamen ze ook met het volgende verhaal:
Don mocht niet gaan liggen ivm opnieuw kans op infectie, daarom stond hij dus vast in zijn stal (hier zal vast over nagedacht zijn) en afgelopen zaterdag heeft hij zich dus losgetrokken.
Met als resultaat een open wond van (volgens de DA) 10 tallen centimeters op de achterkant van zijn voorbeen........deze moest in het verband
Weer een reden om langer op de kliniek te moeten blijven.

We zijn nu a.s woensdag 7 weken verder, hoge DA kosten & een gestreste tijd eigenlijk terug bij af.......

Waarschijnlijk mag ik hem voor dit weekend nog op gaan halen, dan ga ik met de DA overleggen wat we beste kunnen doen. Als je bult geen belemmeringen is voor Don en hij er geen pijn van heeft laat ik het waarschijnlijk voor wat het is, dan maar een bult maar dit traject wil ik niet nog een keer overdoen.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal, respect _/-\o_

Elisa2

Re: Don Damaro, wat een kleine ingreep had moeten zijn.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:15

Jeetje wat een verhaal zeg..ik zou de bult ook maar laten voor wat het is,houdt de wond iets open zodat de pus eruit kan en geef het de tijd..want zoals het nu gaat,gaat je hele paard stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:15

Wat een verhaal! Ik duim dat alles weer goed komt.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:16

Wat een verschrikkelijk verhaal! Wat zo op het eerste gezicht weinig leek te zijn is inmiddels tot iets heel vervelends uitgegroeid. Die bult zal er idd waarschijnlijk wel blijven zitten.
Ik hoop dat die arme man van je snel weer opknapt en dat jullie samen kunnen gaan genieten!

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:17

ah wat vervelend zeg ik hoop dat het snel goed komt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:19

Jeetje wat een verhaal! Wat een ontzettende pech zeg!
ik hoop dat hij snel weer opknapt en je weer lekker aan de slag kan met je knappe paardenvriend, dan maar mét bult.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:20

Oef, wat een naar verhaal zeg! Zoiets zou je niet verwachten van een 'simpele' ingreep.
Ik hoop dat Don nu goed herstelt, succes!!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:21

Jeetje, dat is best heftig!
Ik hoop dat het allemaal goedkomt en dat het niks ernstigs is :(:)

pretparkpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:22

Tjeee wat een verhaal! Ik hoop dat het snel herstelt. Sterkte!

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:24

Hopelijk herstelt het snel! Vervelend dat zoiets 'onschuldigs' voor zoveel ellende kan zorgen

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:25

Phoe wat heftig,
hopelijk komt het snel weer goed :(:)

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:26

Jeetje.. Wat een naar verhaal zeg.. Goed dat je op je eigen gevoel voor een second opinion bent gegaan. Ik heb vaak ervaren dat je goed naar je eigen gevoel moet luisteren in dit door situaties. Ik hoop dat hij er weer boven op komt! Sterkte!

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:28

Wat een ellende! Hoop dat dit uiteindelijk alleen nog een pijnloze schoonheidsfout is en hij er geen last van zal hebben... Veel sterkte!

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:29

Jeetje wat een verhaal.

Mijn vorige pony had ook op die plek bindweefsel bulten. (niet zo groot als bij Don, maar wel meerdere onder elkaar en aan beide kanten) De dierenarts heeft afgeraden er iets aan te doen, en de pony is er ook nooit kreupel op geweest. Sterkte!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:32

Nou zeg wat vervelend! Ik hoop dat het uiteindelijk toch niets ernstigs is.
Sterkte en succes! :(:)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:24

wat een nachtmerrie. Hopen dat hij snel weer fijn op zijn eigen plekje is. Veel sterkte!

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:29

Verschrikkelijk voor jou en vooral je paardje! Een vreselijk verhaal.
Ik wens jou en je paardje veel beterschap en sterkte en hoop dat alles weer goed komt. :(:)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:34

Bah wat naar.
Heel veel sterkte gewenst.
Hopelijk knapt hij toch goed op.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:35

Hoeveel "pech" kan je hebben. Hoop je dat je paardje snel opknapt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:40

jeetje dat is veel pech in een korte tijd!

hoop dat het snel goed komt! :(:)

FladieShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:18

Jeetje wat veel pech in een korte tijd!
Hopelijk komt het weer goed.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:19

Jeetje... Heel veel beterschap!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:22

Wat er verhaal! :(:)

Hopelijk komt alles weer helemaal in orde.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:23

Wat een hoop ellende in zo'n korte tijd! Veel beterschap voor je paardje

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 17:50

Dank jullie wel allemaal!
Morgen kan ik weer bellen naar de kliniek, hoop dat ik hem vrijdag nog kan gaan halen.
Ik hou jullie op de hoogte van zijn herstel en zal zodra hij thuis staat weer een foto maken van hoe de wond er nu uitziet.

Lisette1990 schreef:
Jeetje wat een verhaal.

Mijn vorige pony had ook op die plek bindweefsel bulten. (niet zo groot als bij Don, maar wel meerdere onder elkaar en aan beide kanten) De dierenarts heeft afgeraden er iets aan te doen, en de pony is er ook nooit kreupel op geweest. Sterkte!

Dat zei de DA ook toen ik de eerste keer kwam met jet bultje, maar omdat het aanzienlijk groter geworden was moesten we wel :(