Aanval verlamming achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FEELTJE

Aanval verlamming achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 07:52

Hallo, ik heb sinds 10 maand een heel fijne ruin van 6 jaar, ik voelde wel dat hij vanaf het begin wat stijf was maar niets om je echt zorgen over te maken. Het ging steeds slechter met hem en uit testen bleek dat zijn spieren zeer snel verzuren, voeding werd aangepast en er werd medicatie toegediend. Een echte genezing kwam er niet. Sinds 2 maand krijgt mijn paard nu ook geregeld een soort aanval van verlamming... meestal gebeurt dit tijdens het verzorgen of opzadelen, je kunt het totaal niet zien aankomen maar plots gaan zijn achterbenen wijd open en is hij niet meer in staat zijn benen onmiddellijk terug bij elkaar te brengen. Het lijkt alsof hij met zijn achterbenen spreidstand doet, de laatste keer is hij zelfs volledig omgevallen. We zijn echt al naar meerdere dierenklinieken en dierenartsen geweest, maar niemand die er echt raad mee weet. Heeft iemand iets gelijkaardigs met zijn paard meegemaakt en is bij jullie ooit de juiste oorzaak gevonden?

Matheno

Re: AANVAL VERLAMMING ACHTERHAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:10

Wat is de conditie van het paard? Is hij slank, dik?

FEELTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 08:18

hij ziet er uit als een sportpaard in top conditie, perfecte gewicht, gespierd en glanzende vacht! juist gedraagt hij zich wel lustelozer dan normaal, zijn karakter en werklust is weg.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:20

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:28

Of EMS?

Citaat:
Bij paarden met EMS wordt een perifere insulineresistentie gemeten. De bloedsuikerspiegel is normaal, maar vaak wordt wel een waarde aangetroffen die dicht tegen de bovengrens aanligt van wat gezien wordt als de correcte waarden in een gezond lichaam. Dit wordt ook wel een hoognormale waarde genoemd. Bij sommige van deze paarden komen ook spierproblemen voor waarbij er sprake is van een soort lichte vorm van spierbevangenheid . Dit zou verklaart kunnen worden door de disbalans met betrekking tot de insuline huishouding, maar ook kunnen spierproblemen optreden, secundair aan chronische pijn of discomfort in de hoeven.

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=285

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:29

Ook niet geheel onbelangrijk, wat krijgt hij qua voer, welke hoeveelheid en hoelang staat het paard buiten en binnen?

FEELTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 08:34

Spierbiopt laten nemen, geen spierziekte vastgesteld, voeding is fibermix van lannoo, weinig suiker, veel vezels en extra lijnzaadolie toevoegen. 2u weide per dag en voldoende hooi.
Geen wortels, bieten of andere suikerhoudende voeding...
De aanvallen kunnen volgens de dierenartsen geen gevolg zijn van spierziekte of spierbevangenheid aangezien de aanval +- 30 seconden duurt en het paard er nadien terug normaal uitziet...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:53

En wat kreeg het paard voor voer en volgens welk schema bij de oude eigenaar?
Ik zie dat zijn voerschema is aangepast. Wat kreeg hij en wat krijgt hij nu?
Te veel krachtvoer; te veel vezelarm voer (te weinig hooi en/of stro in het rantsoen); te veel stro, dat te lang in de blindedarmzak verblijft; extra krachtvoertoediening voor een prestatie, bij een gelijktijdige te sterke reductie van de hoeveelheid vezels in het rantsoen, doordat het paard zich te vol heeft gegeten aan het krachtvoer veroorzaken problemen in de spijsvertering en dat kan gemakkelijk tot kruisverlamming leiden.
Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Is je paard verkouden geweest, dan zou het ook Rhino kunnen zijn. Ken ook paarden die vermoedelijk Rhino hebben gehad, waarbij in mindere mate kruisverlamming is opgetreden.
Zijn ENMD en chronische grass sickness uitgesloten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:59

FEELTJE schreef:
Spierbiopt laten nemen, geen spierziekte vastgesteld, voeding is fibermix van lannoo, weinig suiker, veel vezels en extra lijnzaadolie toevoegen. 2u weide per dag en voldoende hooi.
Geen wortels, bieten of andere suikerhoudende voeding...
De aanvallen kunnen volgens de dierenartsen geen gevolg zijn van spierziekte of spierbevangenheid aangezien de aanval +- 30 seconden duurt en het paard er nadien terug normaal uitziet...

Lees het pssm topic maar door, dat wordt juist gekenmerkt door korte hevige aanvallen!

FEELTJE

Re: Aanval verlamming achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 09:44

Is er in de toppic waarin beschreven wordt dat die aanval ook soort verlamming kan zijn, de benen van mijn paard gaan echt uit elkaar glijden, zijn achterbenen staan gedurende +- 30 seconden wel 2meter uit elkaar gaan staan. als ik de aanvallen van pssm lees heb ik meer de indruk dat het over een zeer stijve bolle achterhand gaat? Kan natuurlijk fout zijn he!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:45

ataxie ?

FEELTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 09:50

ENMD en chronische grass sickness zijn nog niet onderzocht maar lijken ons niet van toepassing, paard is zeker niet vermagerd en heeft goede eetlust. komt ook nooit bezweet van de trailer ofzo, sommige zaken komen dan weer wel overeen.

Voor Ataxie hebben we ook al de nodige testen laten doen, negatief... hij heeft ook buiten die aanval van 30 seconden geen problemen met zijn coördinatie.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:59

FEELTJE schreef:
Is er in de toppic waarin beschreven wordt dat die aanval ook soort verlamming kan zijn, de benen van mijn paard gaan echt uit elkaar glijden, zijn achterbenen staan gedurende +- 30 seconden wel 2meter uit elkaar gaan staan. als ik de aanvallen van pssm lees heb ik meer de indruk dat het over een zeer stijve bolle achterhand gaat? Kan natuurlijk fout zijn he!!

Google is uw vriend:
Clinical signs can include skin twitching, stiffness, firm painful muscles, sweating, weakness, and reluctance to move with light exercise. Occasionally gait abnormalities, mild colic and muscle wasting may also occur.
e
Heel gevarieerd dus en zeker wat meer dan een stijve bolle achterhand. Alhoewel ik exact jouw beschrijving niet aantref zou ik toch echt nakijken bij je DA of bij die spierbiopsie hierop getest is! 1 variant is trouwens genetisch aantoonbaar door het opsturn van een aantal haren met wortelzakje naar een lab. Maar goed er is ook een variant die je daarmee niet opspoort.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:51

spicegirl schreef:
ataxie ?

Zit ik ook aan te denken.
TS, zet hem op de trailer en ga naar een goede kliniek. Met al deze speculaties wordt je paard niet beter.

FEELTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 11:11

Enig idee wat de "goede kliniek" is? wij hebben er al drie gedaan... zonder resultaat!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:14

Is het paard getest op ataxie? (mmep test)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:16

Universiteits kliniek in Utrecht vind ik persoonlijk een hele goed. Maar is jou paard dus jij moet kiezen waar je heen gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:37

Waar kom je precies vandaan. Er zijn een aantal goede klinieken, waaronder ik ook Bodegraven (Zuidholland) en Lingenhoeve (Gelderland) schaar. In het noorden Van Muiswinkel Emmeloord.
Zelf heb ik ook goede ervaring met de holistische praktijk Den Hoek (Laarakkers) als het gaat om klachten / symptomen die niet goed thuis te brengen zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 11:43

Wat weet je van de geschiedenis van dit paard?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:45

feeltje waar woon je? en hoe ver wil rijden?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:30

Daar hij het doet tijdens opzadelen en verzorging en dat de werklust weg is zou ik eerder denken aan een rugprobleem of maagprobleem. Mede ook daar je qua spieren al veel onderzocht hebt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:39

Hoe is zijn spiertonus in zijn staart? Wat je omschrijft doet me denken aan cauda equine. En dat is echt niet fijn. Niet typisch is dat het optreed in aanvallen. Hier is een linkje, ik hoop maar dat ik hier wat zit te bazelen. http://www.cauda.nl/ces.htm

FEELTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 17:17

Hey, bedankt voor de reacties, ik woon in Oost-Vlaanderen, tussen gent en brussel. ik wil er echt wel ver mee gaan en heb er heus wat voor over. Maar voor een gewoon globaal onderzoek ga ik hem niet meer vervoeren aangezien ik schrik heb dat hij de aanval misschien ook op de trailer zou kunnen krijgen, als ik in contact kom met een arts die toch enig idee heeft of liever nog dergelijk geval ooit al behandeld heeft ben ik onmiddellijk weg. Hij is ondertussen al door zoveel artsen globaal onderzocht en kerngezond verklaard dat ik het niet zie zitten om heel Nederland en Belgie af te rijden om overal te horen hoe gezond mijn paard er wel uitziet en wat het probleem is... Vele kenmerken zijn inderdaad te herkennen, maar nergens komen ze aan de verklaring waarom dit in aanvallen optreed. Van de geschiedenis van het paard ken ik niets en lossen ze ook niet veel over in de stal waar hij gestaan heeft (Hemmelhorst)

Ik heb ook al aan rug/ nekproblemen gedacht, iemand hier een goede referentie voor?

Laatste arts dacht aan Rhino op de zenuwen, iemand hier ervaring mee?

Bedankt voor alle hulp!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:23

mischien klinkt het stom maar mogelijk een hersenbloeding gehad mischien? (weet niet of dat mogelijk is)

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:00

Heeft het paard koorts (gehad) ?