Voer voor extreem rillerig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissMiekjee

Voer voor extreem rillerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 15:02

Ik zit met een probleem, wat ik deels rijtechnisch op heb kunnen lossen, maar ook het voer zal daarvoor aangepast moeten worden. Ik ben geen expert in allerlei soorten voer, dus vraag ik hier om hulp.

De merrie is KWPN-gefokt, 1.58, 11 jaar oud, weegt 467 kilo en is moeilijk dik te krijgen, wat komt door het hoge stressgehalte. Dit paard maakt zich erg snel druk om de kleinste dingen (denk aan dekjes die op de rand van de wand lagen en die er het volgende rondje niet meer liggen), waardoor ze druk wordt en enorm veel energie verbruikt, en dus ook ontzettend veel afvalt. Ze is heel erg kijkerig, zowel binnen als buiten, maar ik probeer dit soort dingen niet te ontlopen, want dit moet ze ook gewoon leren.

Ik heb dit al deels opgelost door een andere weekplanning te maken. Eerst reed ik 4x dressuurmatig en 1x springen in de week. Nu is dat al aangepast naar 2x dressuur, waarvan 1x basiswerk en 1x wedstrijdtraining, 1x springen, 1x longeren aan de pessoa, 1x 20-30 minuten in de aquatrainer, 1x een "rustige bosrit" (wat haar bijna niet lukt door de vele spanning) of wedstrijd en de andere dag rust. Soms wordt de springtraining vervangen door galoptraining of crosstraining. Hierdoor is de explosieve spanning (wegrennen, wegspringen) al een stuk minder geworden, omdat het werk zwaarder en minder eentonig wordt. Echter uit zich de spanning wel minder, maar het kijkerige en rillerige is er nog niet minder om geworden.

Nu heb ik gemerkt dat voer daar wel degelijk invloed op heeft. Ik ben van Subli Sportbrok overgestapt op Pavo Sportsfit muesli, tegelijk met een andere weekplanning en daardoor is het explosieve er vrij redelijk minder van geworden. Voor de rest komt ze 1x per dag 3 kwartier in de stapmolen, 3 uur per dag op de wei en krijgt 9 - 10 kilo voordroogkuil verdeeld over de dag. Daarbij dus 1/2 kilo Pavo Sportsfit 2x per dag.

Het kijkerige en rillerige is niet alleen op buitenrit, ook binnen (we rijden al 4 jaar lang in dezelfde binnenbak) blijft ze ontzettend rillerig. En door dat gedrag raakt ze dus onnodig kilo's kwijt, terwijl ze die hard nodig heeft, want ze wordt al niet snel dik.

Nu is mijn vraag, zijn er nog andere opties aan voermogelijkheden zoals supplementen of krachtvoer waar ze wat rustiger van worden, maar wel net zo berijdbaar? Paard staat verder goed aan de hulpen en is fijn te rijden, alleen dat rillerige zorgt ervoor dat ze steeds blijft afvallen.
Het paard loopt volop in de sport, Z1 dressuur, L springen en M SGW en doet dit prima. Maar ook op wedstrijd blijft die stress en staat ze er de volgende dag weer erg ingevallen bij. Ook al valt ze af, het karakter wordt er niet minder hevig van. Ze heeft zelfs een tijd gewoon niet gegeten van de stress, waarbij we vanalles hebben geprobeerd om haar toch aan het eten te krijgen.

Ik sta overal voor open, maar ik heb alleen niet de mogelijkheid om mijn paard 24/7 buiten te zetten, omdat ik op een pensionstal sta met veel paarden. Paard wordt wel veel uit de stal gehaald per dag, 1x stapmolen, 1x wei, 1x als ik kom en 1x om een ronde te stappen aan de hand op het harde buiten.

Op de vorige stal was dit ook het probleem, daar werd ze minder uit haar stal gehaald en stond ze zich helemaal op te fokken op stal met vreemde stalondeugden als gevolg. Dit is nu zo goed als weg.

Ik ben ook een tijd intern op een stal geweest waar ze de hele dag buiten kon en 's avonds pas werd binnengehaald, echter veranderde dit niets aan haar gedrag.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Subli Sportbrok & basisbrok --> bleef erg stressvol
- Pavo Sportsfit muesli --> dit gaat vrij aardig, het is al een stuk minder, maar blijft nog afvallen
- Luzerne --> paard werd wel iets dikker, maar bleef stressen met als gevolg dat ze weer afviel dus geen stabiel gewicht had
- Zemelen met lijnzaadolie bijvoeren --> geen effect, alleen een lekkere extra voor haar
- Magnesium --> geen effect
- Maïsvlokken --> zelfde effect als luzerne

Wat ik nu overweeg:
- Subli ponybrok --> alleen nodige stoffen, dus geen suikers e.d.
- Cavalor Pianissimo --> speciale muesli voor hete paarden

Hebben jullie misschien andere ideeën qua voer waardoor dit stressgedrag en daardoor dus het onnodig afvallen minder wordt?
Alvast heel erg bedankt!

CaPrIoLe`79

Re: Voer voor extreem rillerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:08

Ik geef krachtvoer juist om ze wat frisser te krijgen. Als ze dat niet nodig hebben is dat eigenlijk alleen maar makkelijk. Je zou de volledige portie krachtvoer kunnen vervangen door bietenpulp met een scheutje olie erdoorheen, een vitaminetoevoeging en eventueel extra hooi (ik weet niet hoeveel ze daarvan krijgt?)

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:09

Ik heb ook zo'n zenuwpees, een draverruin, en die krijgt (naast ruwvoer en basisbrok) 2x daags 1kg Subli Seniores Priores (1 kg voer met 3 liter water en dan min. 4 uur laten weken). Niet zozeer om rustiger te worden, maar om aan te komen. Ik maak het voer altijd de avond tevoren klaar: als de tweede emmer van de dag leeg is, maak ik altijd direct nieuwe voor de volgende dag.
Misschien is dat iets voor je merrie?

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 15:13

Capriole: dat zou ik inderdaad ook nog eens kunnen proberen! Ze krijgt geen hooi, de pensionstal voert alleen kuil. Denk je dan niet dat ze te weinig vitaminen en mineralen binnenkrijgt door het zware werk en toch alleen ruwvoer?

Julu72: ik zoek echt iets gerichts waar ze rustiger van wordt, want dat is juist de oorzaak van het afvallen. Maar ik kan het overwegen, misschien wil het helpen :).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:16

Cavalor Piannisimo :j
óf Hippostar Kruidenmuesli zonder haver

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:50

Kijk eens naar pure feed condition..Dat is graanvrij voer dus laag in zetmeel en suikers maar hoog in eiwitten en vet,dus speciaal voor paarden die bij moeten komen..Het voer is redelijk hoog in vitamines en bevat probiotica wat de opname van de voedingsstoffen stimuleert..Ik voer het zelf ook en naast dat ze er mooi van bijgekomen zijn worden ze er niet heet van en ze vinden het heerlijk..Een van mijn paardjes is ook rillerig en misschien moet je naast het voer ook kijken naar je manier van trainen,of je paard nergens last van heeft en hoe jij met de stress omgaat..Je paard reageert natuurlijk ook heel erg op jou en let eens bewust op jezelf als je met hem/haar bezig bent..Adem je goed door?raak je niet geïrriteerd?Ben je zelf te gespannen of verwacht je teveel van je paard?

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:06

Ga ik ook even zoeken, dankjewel! Is dat makkelijk te koop hier in Nederland?

Over dat laatste kan ik wel wat uitleg geven. De manier van trainen staat in de OP beschreven, die heb ik al aangepast en meer afwisseling, meer dan deze afwisseling kan ik haar niet geven, anders moet ik er al 2x per dag op gaan zitten, wat ook niet bevorderlijk is voor haar gewicht.

Ze heeft nergens last van, ik heb een bloedonderzoek laten doen, DA laten controleren op letterlijk alles wat los en vast zit en de fysio, die er zelfs versteld van stond hoe los en goed in vorm dit paard was.

Hoe ik met de stress omga? Ja daar moet ik eerlijk over zijn, ik stap neutraal op, maar zodra ze weer begint met rotzooien raak ik wel eens geïrriteerd. Dan gaat het van kwaad naar erger, dat is zo, maar als ik het negeer doet ze het nog steeds, maar zwakt het (als je er langer dan 3 kwartier op zit) iets af. Ik heb bewust gekeken of ze daar ook echt op reageerde, maar bij iemand anders die er blanco opstapt zonder verwachtingen of zonder voorkennis heeft ze het zelfde probleem. Ik durf haar niet aan iemand anders over te laten, er zijn mensen traumatisch afgekomen, omdat ze zo ontzettend eenkennig is dus letterlijk alles uit de kast trekt om de gene die erop zit kwaad te krijgen. Ik hoop dat ze door middel van ander voer ook zelf wat meer rust gaat krijgen in d'r hoofd..

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:07

Heb je al eens gedacht aan olie? Zelf voer ik maiskiem olie (ivm extra vit. E) dit om mijn paard geen snelle energie te geven (suikers en zetmeel) maar ook om hem op gewicht te houden. Je mag tot (dacht ik) 150 ml. olie voeren per dag. Dat is ruim een mok. In de Endurance sport word dit veel gebruikt. Daarnaast, als je paard zo rillerig is en veel stress heeft kun je proberen om hem extra magnesium te voeren. Sommige paarden reageren hier goed op.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:15

Ik heb ook een stresskip, wat je verteld is heel herkenbaar. Mijn paard krijgt Havens Coolmix 1 schep per dag, 3 scheppen Lucerne, magnesium van nutri science 1 maatschepje, 1 maatbeker Subli omega 3-6-9 mix. Onbeperkt kuil.
Mijn paard was veel afgevallen door stress en door dit "dieet" goed bijgetrokken. Ook de meest ernstige stress is weg.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 16:24

oyyo, zou ik dan gewoon de olie moeten mengen door het krachtvoer? Of moet ik het krachtvoer weglaten en iets anders als vervanging geven met olie? Want het lijkt me anders dat ze er dan alleen extra energie van krijgt. Magnesium heb ik al geprobeerd, zie OP

Brighteyes, fijn dat je het herkent! Dat voer zou ik ook nog eens op kunnen zoeken :).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 16:34

Je kan contact opnemen met assiepassie hier op bokt,zij kan je vertellen of het voer bij jou in de buurt verkrijgbaar is..

Het kan best dat ze daar al wat rustiger van wordt omdat je aangeeft dat ze ook een poos niet heeft gegeten vanwege de stress kan het zijn dat ze wel maagklachten heeft..Het voer is voor paarden ideaal doordat het veel structuur heeft en geen granen bevat..Veel voer werkt ook irriterend op de maag en en de stress ook natuurlijk..

Ik snap wel dat je geïrriteerd wordt als ze weer gaat stressen hoor..Mijn jonge paardje was al gestresst als hij de bak in kwam en dan kon ik weinig met hem..Hij is erg gevoelig voor mijn stemmingen en op een gegeven moment loop je vast en irriteer je je als het weer eens een stress toestand is..Verandering van mijn manier van omgaan met hem heeft wel geholpen..Ik probeer niet gehaast te zijn,hem het idee te geven dat hij het heel goed doet en af en toe wat met hem te spelen..Ik zeg niet dat jij dit ook moet doen maar kijk eens goed naar waar je kan verbeteren in de omgang..

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:05

De olie moet je zien als een vervanger van je krachtvoer. Het is je nieuwe energiebron. maar geen "heet" maker. Ik geef de olie samen met geweekte pulp maar je kunt ook grasbrok nemen. Daarnaast geeft ik nog wat vit E om risico op spierbevangenheid tegen te gaan. Paarden die last hebben van stress zijn namelijk ontvankelijk voor spierbevangenheid volgens Amerikaans onderzoek.

Als je echt het temperament van je paard wil zien (testen) dan alle krachtvoer weg. Ook weinig suiker in je voer kan stress veroorzaken bij een paard. Onbeperkt ruwvoer en aanvullen met een mineralen/ vitaminen korrel. Liefst met hooianalyse zodat je weet wat je moet aanvullen. Gezien je trainingsopbouw ga ik ervan uit dat je paard wel over voldoende spieren beschikt maar dat hij gewoon te "dun" is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:17

eerlijk gezegd denk ik dat het niks uitmaakt wat voor voer je geeft. Als een paard veel te veel energie heeft dan zou het een oplossing zijn maar je geeft zelf aan dat je paard al de stapmolen in gaat en het land in. Het karakter van je paard verander je echt niet door ander voer te geven.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:23

misschien kan je een anti stress sublement proberen in plaats van het wisselen van krachtvoer. Van paco en primeval heb je het een en ander

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:26

Je omschrijft zo half om half mijn merrie. Heb er echt tijden overgedaan om uit te puzzelen wat de juiste voerverhoudingen waren. Maar er kunnen ook andere zaken zijn die stress veroorzaken he. Denk daar aan, voer is soms echt een bijzaak.

Enfin mijn merrie kreeg altijd enorme hoeveelheden voer te verstouwen en viel af. Simpel omdat alles eng was. Paard zwaait met staart: eng, deken op bakrand: eng, lijntjes op de weg: eng, bezem in het gangpad: eng, iemand die proefje kwam lezen; eng ... Enz enz enz.
Frustrerend, gekmakend en oh wat heb ik vaak op me lippen gebeten.

De laatste maanden gaat het goed (klopt af). D'r voer is nu: Supplement met vitamine gemengd in 2kg slobber met kop soja-olie + 2x per dag 0,5kg voer met 2 scheppen lucerne. Ze krijgt rond de 10kg kuilgras + nog wilgentakken/riet om te knabbelen.
Als je me vraagt wat de truuk doet? Ik denk de vitamines, ze zijn totaal en daarna begon ik echt veel verschil te maken ( ik betaal 16 euro voor een pot en doe daar dan 60 dagen mee. )

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:35

Bij mijn stresspaardje werkt pianissimo echt super.

je hebt ook Action Quality Sport dat ben ik nu aan het proberen omdat ze van alleen de pianissimo na 20 minuten rijden echt op was maar voer het nog te kort om ervaring over uit te delen.
http://www.actionquality.nl/sport.html

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:39

Hoeveel kg krachtvoer geef je per dag en welke soort magnesium heb je geprobeerd ( en hoeveel en hoe lang ) ?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:40

Bij ons op stal staat ook een dier dat zich vreselijk op kan fokken en moeilijk aan komt. Als je dit dier meer dan een kwart voerschep muesli geeft per dag dan explodeert ze de stal zo'n beetje uit. Heb je al eens geprobeerd wat het doet als je je paard even helemaal van het krachtvoer af houdt?

Edit; Heb je al eens suikervrije muesli overwogen? In muesli zitten over het algemeen meer suikers dan goed is voor een paard. En teveel suikers kan zich uiten in explosief gedrag.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:51

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:54

Pianissimo. :j
Werkt prima bij stresskipjes.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 08:37

Bedankt voor alle reacties, hier kan ik zeker wat mee :).
Pianissimo is dus een goede overweging om eens te proberen. Wat denken jullie van merriebrok/ponybrok/Pavo Nature's best? Evt. aangevuld met Pavo Care4life als kruidenextra

Maris schreef:
Hoeveel kg krachtvoer geef je per dag en welke soort magnesium heb je geprobeerd ( en hoeveel en hoe lang ) ?

Ik voer nu 1/2 kg 's ochtends en 's avonds Pavo Sportsfit. Ik gebruikte de magnesium van Puur, 10 gram per dag ( = 2 schepjes).

LiVetime schreef:
Bij ons op stal staat ook een dier dat zich vreselijk op kan fokken en moeilijk aan komt. Als je dit dier meer dan een kwart voerschep muesli geeft per dag dan explodeert ze de stal zo'n beetje uit. Heb je al eens geprobeerd wat het doet als je je paard even helemaal van het krachtvoer af houdt?

Edit; Heb je al eens suikervrije muesli overwogen? In muesli zitten over het algemeen meer suikers dan goed is voor een paard. En teveel suikers kan zich uiten in explosief gedrag.

Ze heeft ook een tijd helemaal geen krachtvoer gegeten uit zichzelf, en hierbij veranderde het gedrag niet helaas. Maar dat duurde maximaal een week, dus eigenlijk te weinig om echt te beoordelen wat het deed. Maar dan moet ik zeggen dat ik het eigenlijk niet durf om haar helemaal van het krachtvoer af te halen, omdat ze dan helemaal invalt en ik denk dat ze dan te weinig binnenkrijgt :o
Suikervrije muesli kan ik ook eens proberen!

Veulen84 schreef:
De laatste maanden gaat het goed (klopt af). D'r voer is nu: Supplement met vitamine gemengd in 2kg slobber met kop soja-olie + 2x per dag 0,5kg voer met 2 scheppen lucerne. Ze krijgt rond de 10kg kuilgras + nog wilgentakken/riet om te knabbelen.
Als je me vraagt wat de truuk doet? Ik denk de vitamines, ze zijn totaal en daarna begon ik echt veel verschil te maken ( ik betaal 16 euro voor een pot en doe daar dan 60 dagen mee. )

Goh ja daar had ik nog niet aan gedacht, dat lijkt me ook wel echt heel handig! Welk supplement voerde je en welk voer? En ze heeft nu geen last van die stress?

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:43

Pianissimo is in mijn ogen een zeer goede voeding, die van ons werd er ook stukken rustiger van. Wel hebben wij hem top-action bij gegeven, want hij kreeg lichte darmproblemen. De top-action moet hij langer op kauwen, waardoor hij de pianissimo ook beter kauwt en niet naar binnen schrokt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:48

Granen (o.a. ongeplette blanke en/of zwarte haver, gerst) , lucerne en goed hooi voeren. Mijn hele drukke, altijd magere Arabier kwam hiervan niet alleen aan maar ook tot rust. Wij voeren dit ook aan onze 2 hengsten en die zijn mooi op gewicht en absoluut niet heet. Evt. kan je er geweekte bietenpulp bijgeven, dat zet ook aan maar pas dan wel op met Ca/Fo verhouding.
Vaak zie je dat paarden druk worden omdat ze last hebben van overprikkelde maag en darmen, o.a. doordat ze te makkelijk verteerbaar voer krijgen. Daardoor zijn de darmen te snel "klaar" en de maag te snel leeg. Een paard hoort 16 uur per dag te kauwen en darmen en maag mogen nooit leegraken, dat geeft kans op o.a. maagzweren en prikkelbare paarden.
De fabel gaat nog steeds rond dat paarden druk worden van haver, dat is onzin; in gerst zit meer energie, maar haver/ gerst en bijv. spelt geeft wel belangrijke voedingsstoffen en mineralen. Als je het ongeplet voert zal een paard weer leren kauwen en zullen de darmen weer aan het werk moeten. Vergelijk het maar met als je zelf ( en vooral kinderen laten dat zien) echt honger hebt, dan wordt je ook prikkelbaar en niet te genieten.
Voor alle zekerheid kan je bij een paard met dergelijke problemen wel een bloedtest laten doen waarbij lever en nierwaarden worden gemeten, als die niet kloppen kan je voeren wat je wil/ kan maar zal er niks opgelost worden. Als die waarden niet goed zijn zie je vaak paarden die niet aan willen komen en prikkelbaar worden.
Zemelen hebben voor een dergelijk paard geen nut, die stimuleren juist de "afvoer' en werken sterk prikkelend op de darmen.

In Amerika en Portugal bijv. is het heel normaal dat ( o.a. wedstrijd) paarden alleen op lucerne/ hooi en granen staan, die zijn allemaal goed op gewicht en goed in het temperament.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:10

Is ze in omgang ook zo gestresst of alleen tijdens het rijden?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:16

Pavo Careforlive hoor ik vreemde verhalen over. Hoor dat paarden daar koliek of slokdarmverstopping van krijgen.

Ik zou gewoon meusli gaan geven.