Het einde van het weideseizoen.. Veel weides zijn vrijwel leeggegeten en bevatte enkel nog korte sprietjes gras, de overgang naar paddocks wordt gemaakt.. Het risico van zandopname is dus weer optimaal komende maanden.
Afgelopen jaar heb ik mijn paard hieraan verloren en met mijn verhaal Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam ! een hoop mensen geïnformeerd. Dit jaar hoop ik door de informatie vóóraf dat er een aantal paarden de ellende van mijn paard bespaard kunnen blijven. Ik open met mijn informatie en hoop dat jullie het aan willen vullen met jullie informatie. Ik heb nog lang niet alles er bij staan, de openingspost is in grote lijnen maar het is een opzet om te beginnen met informeren.
Zandkoliek is een koliekvorm die ontstaat door een zandophoping in de darmen. Door de zandophoping slibt de darm dicht en verminderd de darmwerking of stopt deze zelfs volledig. Kenmerken van een paard met zandkoliek zijn hetzelfde als van elke andere koliekvorm, echter is (sterke) gewichtsafname in de periode –dit kan over maanden gaan- voor de koliek een duidelijke aanwijzing voor zandkoliek, de werking van de darmen gaat immers steeds verder achteruit waardoor voedselopname steeds moeizamer wordt, hierdoor kan de mest ook dunner worden.
Verschillende manieren van zandopname: Grazen in een te korte weide: het paard zal toch willen grazen ondanks het korte gras en trekt zo vaak het gras met wortel en al uit de grond waardoor veel zand mee naar binnen komt. Bijvoeren in een paddock: het hooi ligt op de grond en de laatste restjes mengen zich met het zand, het paard zal dit toch willen eten en neemt veel zand mee naar binnen tijdens het eten van de laatste losse sprietjes. Mineraaltekort: een paard met mineraaltekort zal zelf hiernaar zoeken om het binnen te krijgen, het eten van zand is hierbij een veel voorkomende “oplossing” van het paard zelf. Verveling: een paard dat zich verveeld in de paddock zal zichzelf gaan vermaken met het zand, het enige aanwezige waar ze iets mee kunnen. Ze gaan bijvoorbeeld gaten graven, dit gaat vaak gepaard met het snuiven/happen van het zand. Zandhoudend voer: het voeren van bijvoorbeeld bieten of wortelen die niet goed van zand zijn ontdaan.
Het aantonen van zand in de darmen kan met behulp van een –liefst doorzichtige- plastic/latex handschoen. Stop hier enkele mestballen in en vul het aan met water, knijp de mestballen wat uit en schud de handschoen goed zodat de mest en het water zich vermengen. Het aanwezige zand zal naar onder zakken en zichtbaar zijn in de vingers van de handschoen. Herhaal deze test een aantal dagen achter elkaar, zand komt golvend met de mest mee en is dus de ene dag wel en de andere dag niet zichtbaar. Het beste is om eerst een zandafvoerende kuur geven (dan komt sowieso het aanwezige zand mee naar buiten) en daarna de test te doen om te kijken of het paard last had van zand in de darmen om hier in het vervolg rekening mee te houden.
Verminder zandopname door voldoende mineraalopname, een speelmaatje of speelbal in de paddock tegen verveling en weinig uren in een korte weide. Zorg daarnaast voor voldoende ruwvoer (droog en stengelig), dit stimuleert de darmwerking waardoor het zand beter afgevoerd kan worden.
In mijn verhaal van vorig jaar zijn foto's van de operatie te vinden zodat de schade die zand aanricht een beeld krijgt.
Gewoon werken met onbeperkt beschikbaar ruwvoer in fatsoenlijke slowfeeders op verharding i.p.v. zand / aarde neemt een heleboel potentiële problemen weg gelukkig
Anoniem
Geplaatst: 09-09-13 12:57
Hoe ga je om met paarden die op een zandpaddock staan (overdag) maar onbeperkt ruwvoer in bakken krijgen? In principe zullen ze dus niet aan het zand gaan .. Maar wat wel gebeurd is dat ze het ruwvoer uit de bakken gooien en dan "later" vanaf de grond gaan opeten ... Daar zit ik dus wel wat mee .. Heb het ook al wel eens bij elkaar 'geharkt' en dan goed uitgeschud en dan weer in de bakken gedaan, maar of dat zo goed is? (alleen is het soms echt teveel om weg te gooien .. ).
Kan eventueel wel een net in de bakken vasthangen zodat ze het niet echt uit die bakken kunnen gooien, maar dat is wel een heel gedoe om bij te vullen dus wil het de pensionhouder ook niet te moeilijk maken (ben al dolgelukkig dat ze gewoon bijvullen als het bijna op is, gebeurd ook niet overal ). Maar zit er dus wel een beetje mee ...
Moet even kijken, denk niet dat ik al in de positie ben om meteen veranderingen te eisen op stal Sta er net. Op de vorige stal heb ik tegels gelegd, maarja, uiteindelijk ben ik die met de verhuis kwijtgeraakt (heel gedoe) en om dan nu meteen weer te investeren en vanalles te veranderen... Eerst even kortetermijn kijken denk ik
Kirrr
Geplaatst: 09-09-13 13:18
Hier staan ze ook op paddocks. Hooi is in bakken en hooinet, maar paarden laten natuurlijk wat vallen en gaan dit wel uit het zand halen. Ga de test eens doen..
izzy1985
Geplaatst: 09-09-13 13:20
Heftig, heb net je verhaal zitten lezen. Hiervoor ben ik ook altijd op mijn hoede bij mijn jongste paard. Nu hebben we hier in Zeeland geen zandgronden maar klei, weet niet in hoeverre dat verschil maakt met de zandopname. Wel staan ze in de winter overdag ik de paddock met zandbodem. Mijn oudere paardje doet hier niets mee maar Lindy zit altijd met een snuit vol zand.
De maatregelen die ik heb getroffen zijn: - groot mineralen blok opgehangen - ik hang 2x 6kg hooi voor 3 trekpaarden op in slowfeeder netten van 3x3 cm mazen - ik heb onder de hooi netten een stuk oud transport band gelegd zodat het hooi niet snel mengt met zand en ik schep om de dag de restjes wat wel in het zand is gekomen eruit
En ondanks alles zit er altijd veel zand aan dr snuit en in de drinkbak. Uit voorzorg geef ik in de winter regelmatig vlozaad, of psyllium vezels. Heb de budget variant via Agradi. Hiervan hou ik de dosering aan van een pot zandclear. Dus ik geef er meer van dan op die verpakking staat.
Ik heb me laten vertellen door een dierenarts dat zandclear uiteindelijk over de zandmassa heen glijd ipv de korrels mee neemt in de ontlasting en dat het veel beter is om de darmen in beweging te houden dmv regelmatig kleine porties ruwvoer te geven. Darmen die in beweging zijn nemen in de voedselbrij veel beter de zandkorrels mee in de ontlasting.
Omdat mijn paarden snel te dik zijn weeg ik het hooi af en krijgen ze 3xdaags een portie, waarvan 1 in de paddock. Voor de nacht zorg ik voor voldoende stro op de grond zodat ze daarvan ook kunnen knabbelen.
pmarena
Geplaatst: 09-09-13 13:21
Rubber speeltuintegels via Marktplaats, ben je voor een paar tientjes klaar als je ze op kunt halen bij mensen die hun schommel uit de tuin wegdoen
Agnes75
Geplaatst: 09-09-13 13:26
Top dit bericht!! Jouw paard is echt niet voor niets gestorven! Ik geef mijn paarden preventief om de 2 maanden een kuur met psylliumzaadjes. Gewoon droog door het voer mengen. Dit spul zet uit in de darmen en zorgt dat het voedsel tijdelijk wat langzamer door de darm heen gaat zodat het zand er aan blijft plakken. Doordat het uitzet, stimuleert dit de darmen die vervolgens het verteerde voer met zand naar buiten werken. Ik merk het vaak aan droger wordende mestkeutels. Als ik dat zie dan gaat er weer een kuur van 7-10 dagen in en daarna is de mest vaak weer een stuk natter. Bestel het bij http://www.gekruid.nl.
jesuisRooos
Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-13 13:27
Ik geef zelf ook het vlozaad of psyllium vezels ipv sandclear. Het is wel altijd onduidelijk over droog of nat voeren, de ene zegt droog en de andere juist met erg veel water..
Wij hebben een liksteen in de paddock hangen, ze eigenlijk niet alleen staan en iets in de paddock om mee te klieren. Ik voer ze niet in de paddock dus daar heb ik geen tips voor, zou alleen kunnen zeggen inderdaad een net in de bak en/of tegels er onder.
Ik lees dat dat vlozaad, droog gevaarlijk is voor opstoppingen...
jesuisRooos
Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-13 13:49
Kirrr schreef:
Ik lees dat dat vlozaad, droog gevaarlijk is voor opstoppingen...
Dan zal t zaad wel met water moeten en de vezels droog..
Jet
Geplaatst: 09-09-13 13:56
Even reageren op klei: klei binnenkrijgen is net zo funest als zand voor een paard. Mijn vorige paard heeft in 2008 een koliekoperatie gehad vanwege zandkoliek ( wat eigenlijk grotendeels klei was), het was allemaal echt heel kantjeboord. Ze heeft het gered, heeft nog twee keer een na-operatie gehad omdat ze een breuk in de buikwand kreeg, maar daarna was dat gelukkig goed. Wel is ze daarna met haar benen gaan kwakkelen, dus ik heb haar afgelopen maart weggebracht naar Nijkerk. Van koliek heeft ze nooit meer last gehad, ik gaf haar zo'n vijf keer per week 100 ml. lijnzaadolie door het voer op advies van de DA die haar heeft geopereerd. Wat vaak ook een voorteken is: Heel af en toe lichte koliekverschijnselen met dunne mest. Dit heeft de mijne de twee winters voorafgaand aan de operatie iedere winter twee keer gehad. Met spuiten van de DA was ze er zo weer vanaf... Toen wist ik niet wat ik later te weten kwam, maar ik hoop het nooit meer mee te maken, wat een ellende en angst.
snorkel1986
Geplaatst: 09-09-13 13:57
hier een hardnekkige zand eter.. voor mij de oplossing muilkorf type bloempot geen gezicht niet ideaal maar werkt wel paar heeft er ook geen hekel aan gelukkig
Zwellen die gesloten zaadjes dan net zo goed op? Volgens mij is er een verschil tussen gesloten zaad en de husk?
Agnes75
Geplaatst: 09-09-13 14:09
Mijn ervaring met de zaadjes is goed. Ik heb ze gewoon droog door het voer van een 2-jarige pony gemengd en gezorgd voor ruim voldoende beschikbaar drinkwater. Pony ging een stuk meer mesten en drinken door de zaadjes en het poeder at ze niet dus ik moest wat... Ze heeft er absoluut geen last van gehad, je moet alleen zorgen voor genoeg drinkwater. De zaadjes zwellen dan op in de darm. Als je het van tevoren weekt vraag ik me af of het nog effect in de darm heeft.
*Edit* van de zaadjes geef je wel 1,5-2x zoveel als van de vezels (de "husk")
Wat super dat je dit geplaatst heb en daarmee probeert te voorkomen dat ze een zelfde drame gaan beleven als jij vorig jaar. Ik ga jouw adviezen dan ook zeker opvolgen.
Jet
Geplaatst: 09-09-13 14:19
O ja, ik heb nog een aanvulling op mijn verhaal: Zodra mijn paard op klei/zand kwam te staan in de winterperiode kreeg ze inderdaad zo'n dichte kap op, zodat de zandopname beperkt werd. Door de "neusgaten" die in die bak zaten kreeg ze eht evengoed voor elkaar om zand/klei in de kap te krijgen, maar minder dan wanneer ze gewoon haar gang kon gaan. Bij haar was het ook gewoonte geworden om zand te eten.
Roihi
Geplaatst: 09-09-13 14:24
Het is door het zandkoliek topic dat ik ook vlozaad bij de DA heb besteld. Binnenkort weer een kuurtje geven.
Mijn DA zei dat je het zaad droog moet voeren, eens in de buik en darmen moet het water beginnen opnemen om te kunnen zwellen...
Ik geef op regelmatige basis een kuur. De situatie is nu zo dat mijn paard waarschijnlijk best wel wat zand binnen krijgt.
Linnie050
Geplaatst: 09-09-13 14:28
Wat goed dat je hier toch informatie neerzet bedankt voor alle tips.
Ik geef sinds een paar maanden elke week soms 2x in de week gekookt lijnzaad. Is dit ook goed genoeg voor zand? Of toch wel af en toe een kuur zandweg?
Ik vul vaak een emmer met water en pak wat mest van verschillende mesthopen in zijn stal en laat dit een paar uur weken.
Mijn paard straat 2 a 3 uur per dag op een weide. Ik geef dan vaak wel voldoende hooi om de uren te overbruggen. Is een kuur hier ook nuttig of is het risico beperkt?