wondje - vliegen - vetramil - gele korstjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

wondje - vliegen - vetramil - gele korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 14:33

Hoi,

Ik denk dat mijn paard gisteren gebeten is door een daas en dat daarna de vliegen het bloed hebben ontdekt. want er zaten er tig op een plek van 7 bij 4 cm ofzo. Dus gelijk gesmeerd met vetramil en vliegendeken op gedaan.
S'avonds schoon gewassen met Betadine shampoo en alle gelige korstjes er vanaf gehaald en weer vetramil erop.
Vanochtend was de huid nog helemaal glad , vetramil erop en vliegendeken op. Maar na een paar uur voelde ik nu weer allemaal korstjes zitten ( geel van kleur ).
Na heel de nacht was zijn huid nog glad en nu na 3 uur met vliegendeken op weer allemaal korstjes. Of is het gedroogde vetramil ( maar waarom dan niet na een hele nacht na insmeren met vetramil ? door de zon ? door de deken ?
Of toch pus / korsten ?
Wie weet het ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:37

dat is volgens mij wondvocht door de wondjes die de vliegen maken.
Mijn paard heeft het onder zijn hals,daar kan hij niet bij.Maar bij hem zijn het alleen de gewone vliegen zegmaar.
Ik smeer er ook zalf op,lekker dik.Verder is het wachten op betere/koelere tijden. ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 14:45

Kunnen die vliegen zelf ook wondjes maken ? er zaten er gisteren echt veel op een kluitje bij elkaar. Bah vies.
laat je die korstjes zitten ?
En waarom dan na een hele nacht geen korstjes en nu na 3 uur opeens wel ??

p.s. er zitten nu geen vliegen meer op hoor.

RianneH

Re: wondje - vliegen - vetramil - gele korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:47

Heb je niet een foto, ik kan namelijk niet veel wijzer worden van het verhaal :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 14:51

Nee sorry geen foto.
Wat snap je niet uit het verhaal ?
Paard heeft dus nu al 2 dagen achter elkaar op een plek van 7 bij 3 ofzo allemaal gelige, harde korstjes zitten. Zomaar heel klein, maar wel heel veel.
Ik wil graag weten wat dat is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:53

Om te beginnen is een prik van een daas niet zo snel 7 bij 3 cm (kan het weten, heb een heerlijke bult in mijn gezicht) dus dat gedeelte begrijp ik niet helemaal. Daarnaast vermoed ik dat het horzeleitjes zijn, maar zonder foto kan ik niet echt beloven dat het geen totale onzin is wat ik nu zeg ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:56

Ts lijkt het hier op?
Dit is een foto van mijn paard.De plek heb ik geschoren en er zitten dus gele korstjes op normaal....die zijn er afgehaalt.
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:00

Ja zoiets, maar dan echt wel 15 van die gelige harde plekjes bij elkaar.
Ik denk dat het is begonnen met 1 dazenbeet en toen werden de vliegen fanatiek ofzo ???? geen idee.
Horzeleitjes zijn het niet.
het is echt een beetje pusachtig en hard. Misschien ontstekingsreactie op de viezigheid van de vliegen ??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:02

ik lees net dit :

Wat moet ik doen na een dazenbeet?

•Koel de plek met natte doeken, een coolpack of een washandje met enkele ijsblokjes erin.
•desinfecteer de bijtwond
•houdt de wond in de gaten: wanneer in de dagen na de beet een rood gebied rond de bijtplaats ontstaat of wanneer er gele korstjes rond de wond ontstaan kan er sprake zijn van een bacteriële infectie. Ga in dat geval naar uw huisarts.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 15:05

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:22

ik haal 1x de korstjes weg maak het dan schoon met betadine en doe er dan zalf op of betadine gel.
Dan gaat het tenminste niet infecteren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 14:01

Ik heb gisteren nog wel een keer gewassen met Betadine, maar er geen korstjes meer vanaf gehaald. de plek voelt wel redelijk warm nu..... even goed in de gaten houden dus.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:24

Een van mijn paarden heeft het nu ook bij haar kaak..Er zitten er erg veel..Ik smeer het in met aloe gel en laat het verder met rust..Nu na een paar dagen is het al weer voor een groot deel weg,dus gelukkig heel snel..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 15:28

pleiada schreef:
Een van mijn paarden heeft het nu ook bij haar kaak..Er zitten er erg veel..Ik smeer het in met aloe gel en laat het verder met rust..Nu na een paar dagen is het al weer voor een groot deel weg,dus gelukkig heel snel..

voelt het ook warm aan op die plek ?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:57

Ja en het is wat dikker..Bij mijn paardje weet ik haast wel zeker dat ze is gestoken,want normaal staan ze in de stal als ze last hebben van de dazen ect. maar beide keren wilden ze de stal niet in en waren er wel erg veel dazen..Misschien is het een soort van allergische reactie?Ik heb wel eens gehad dat een van de anderen ook zoiets had maar dan op een andere plek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:03

Dit hoort op MD thuis dus ik verplaats het daarheen.
VS => MD

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 14:04

Verdorie, heeft hij toch weer zo'n plek ! Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ? Er zitten nu nog geen vliegen op. Eerste dag voelde het aan als een bultje, 2de dag als een bultje met een kop erop ( als hij gestoken is dus door een insect ), en nu is het bultje open ,en zitten er ook omheen allemaal kleine gele korstjes. En het jeukt enorm.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:08

Allergisch? Dan zal je ipv vliegendeken naar een eczeemdeken moeten en na ontsmetten ook een anti-jeuk middeltje. Bij geen wondje kan je azijn gebruiken, anders een zomereczeem middel nemen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 14:19

Geen idee of het een allergie is, beetje gek dat er maar 1 plek is. Maar dat zou natuurlijk wel kunnen door een insectenbeet. Wel is de totale plek nu groter als gisteren en eergisteren en zitten er allemaal kleine bultjes met hard geel korstje erop.
Nu gewassen met Betadine shampoo en calendula zalf erop.
ik heb ook niet het idee dat het zomereczeem is, het zit op zijn flank.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:20

Maris schreef:
Geen idee of het een allergie is, beetje gek dat er maar 1 plek is. Maar dat zou natuurlijk wel kunnen door een insectenbeet. Wel is de totale plek nu groter als gisteren en eergisteren en zitten er allemaal kleine bultjes met hard geel korstje erop.
Nu gewassen met Betadine shampoo en calendula zalf erop.
ik heb ook niet het idee dat het zomereczeem is, het zit op zijn flank.

Het hoeft geen seme te zijn, maar een eczeemdeken houd flink meer tegen dan een gewone vliegendeken (waar een aantal beestjes gewoon doorheen steken/bijten of onder kunnen komen).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:21

ik snap wat je bedoelt, dank je wel voor het meedenken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:55

Klinkt als wat onze ruin ook had en soms nog de kop op steekt. Bij hem begon het eind van de zomer en hij had het winters ook nog. Da erbij gehad maar die wist het ook niet, cortico-zalf hielp niets. Als je zoekt kom je wel meer topics tegen op Bokt, maar niemand weet het antwoord. Biopt of schaafsel zou je kunnen laten nemen, doen wij niet omdat hij er eigenlijk geen last van heeft en het een kostbaar grapje is. Wel duidelijk vermindering gezien nu hij geen krachtvoer maar vitaminekorrel krijgt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 16:00

Ik ben net sinds 2 weken extra vitaminen en mineralen aan het bijgeven, geen idee of daar de oorzaak in ligt nu ?! ik heb al wat gezocht op Bokt, maar kom er eigenlijk niet zoveel over tegen verder.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:03

Heb je een foto? Dat is makkelijker te beoordelen ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 16:05

Nee, sorry geen foto :o