Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 16:34

Vandaag ben ik met mijn merrie naar de kliniek geweest. Ze heeft al een aantal maanden een dikke pees die niet slanker wilde worden.

Vandaag dus laten scannen, en ondanks dat ze al 5 maanden stil staat is de oppervlakkige buigpees voor 2/3 aangetast.

Bij het monsteren liep ze niet kreupel, maar na een kleine provocatie liep ze wel kreupel.

Er waren 2 opties. Bandageren en 2 weken op boxrust, of nu voor minimaal 1 jaar op het land zetten en kijken wat er gebeurd.

We hebben gekozen voor optie 1. Ze staat nu dus in een druk verband en 2 weken complete boxrust. Over 2 weken gaan we weer scannen om te kijken om het drukverband helpt. Als het helpt gaan we vanuit daar kijken wat we gaan doen, en anders, als het drukverband niet aanslaat zet ik haar voor een jaar op het land.

Ik heb de bestanden van de scan meegekregen. Deze zal ik later even plaatsen. Verder wil ik hier dagelijks wat updates plaatsen over Mara. Hoe de boxrust haar vergaat, of het drukverband aanslaat. De eerst volgende scan zal ik weer om de bestanden vragen en plaatsen.

We gaan het zien.

En ik hoop dat het weer helemaal goed komt.

suikermeisje

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:45

Oef wat klote zeg! Ik volg.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:48

ik hoop dat met 2 weken boxrust opknapt sterkte

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:52

Ik volg ook!
Sterkte :(:) ik hoop dat ze snel weer de oude is. Ben benieuwd naar de foto's

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 18:26

Ik kreeg de vraag via de pb hoe de blessure komt.

Tijdens de training heeft ze een enorme klap tegen haar voorbeen gegeven. Ze had geen peesbeschermers om. Ik ben er van overtuigd dat als ze wel bescherming om had gehad ze niet zo'n zware blessure zou hebben nu.

Ook kreeg ik via pb al een tip om haar rustig te houden.
Om haar rustig te houden op stal, mocht het echt nodig zijn, ga ik haar een basis dosis tranquigel geven. Ik ken haar langer dan vandaag, en ik weet dat kruiden ed bij haar niet helpen.

Ik zal vanavond de bestanden uploaden en plaatsen.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:32

Oefff wat naar!

ben zelf ook al een jaar bezig met de peesblessure van mijn hafje :(

Sterkte met de revalidatie! Ik hoop dat ze goed hersteld

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:45

De haflinger van mijn zusje heeft toentertijd ook een peesblessure gehad. Een van de simpelste die je kan hebben, maar wel zeker minimaal een jaar zoet mee geweest en ook daarna blijft het oppassen.
Ten tijde dat het gebeurt moest zijn had jij wel bandages om. Maar wat ik dus wil zeggen hoe erg of minder erg de blessure ook, het heeft echt tijd nodig om te genezen.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:25

Je kunt eens Ruta proberen. Prima pezenmiddel.

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:29

Wow balen..Hopen dat het overgaat

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:49

volg je ook. Ik hoop dat het aanslaat. En zo niet, chique dat je haar dat jaar weidegang wilt gunnen om het te proberen !!!
Nu moet je jezelf niks verwijten over het feit dat je geen beschermers aan had. Het was het misschien minder erger geweest, maar deze beschermers doen vaak meer kwaad als goed (ookal is dit een andere discussie).
Je hebt het beste gehandeld naar wat de situatie aangaf. En al wat jij (en wij) kunnen doen is hopen dat de revalidatie zonder al te veel problemen verloopt

Mischien dat dit product kan helpen (ookal zeg je dat kruiden niet helpen) bij de revalidatie, vooral pees gericht:
http://www.globalmedics.be/deploy/animal-healthcare/producten/pezen-ligamenten/tendon-cure
Ik had je PB gestuurd over een kalmeringsmiddel eveneens. En ik begrijp je standpunt, maar aangezien ik vermoed dat andere ook met hetzelfde probleem zitten zet ik de link toch even hier neer. (En wie weet bedenk je je wel)
http://www.globalmedics.be/deploy/animal-healthcare/producten/stress/relax
Eveneens weet ik niet wat je veearts al behandelende methode aangaf. Maar het paard wat ik aangaf in mail heeft een speciale bot gehad
http://www.globalmedics.be/deploy/animal-healthcare/producten/corrective-boots/red-boot
Ik weet dat dit veel van dezelfde site is, maar ben zelf (en de behandelende veearts van het paard in kwestie) heel tevreden over hun producten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:08

in welke zin is de pees aangetast ? verkleefd ? daar heb ik wel ervaring mee...of afgescheurd ?

2wkn boxrust met drukverband...tja, kan begrijpen dat je daarvoor kiest, gezien de timeframe, zeker als de andere optie 1jr weidegang is maar...

Ik heb nog nooit gehoord van een peesblessure die in 2wkn opgelost zou zijn.
Meestal raden ze 6wkn boxrust aan. Dit heb ik bij mijn paard ook niet gedaan. Zij had (nu dikke 10jr geleden)ook een verkleefde pees tgv een trap v.e. ander paard. Ik heb haar 6mnd weidegang gegeven (boxrust wilde ik niet ivm haar artrose) dagelijks wisselbaden (koud/warm) + kamille en brandnetel thee (vochtafdrijvend en bloedzuiverend) met scans opgevolgd en na 3mnd was het eigenlijk al weer goed, ik heb daar voor de zekerheid nog 3mnd extra bijgedaan. Nooit meer last van gehad.

sterkte!

disaronno94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:03

Wat versta jij precies onder 'stilstaan' ? niet rijden, maar wel de wei in? of helemaal niets?

Wij hebben zelf ook een paard gehad met een zware peesblessure. 2 dierenartsen hebben gezegd dat het afgelopen was en toen hebben we er nog een andere dierenarts bij gehaald en die zei; het duurt lang maar het komt goed. En het kwam ook goed, ze heeft een half jaar lang alleen op het harde gestapt, iedere dag een kwartier en verder boxrust. Niet echt een paard-achtig bestaan, maar daarna mocht ze zich weer helemaal uitleven (: Hoop dat het goed komt met je paard, want het blijft erg vervelend!

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:08

Ik kan jou een hand geven.
Mijn paard had haar diepe buigpees op 2mm na doorgescheurd. :(
Ik heb een jaar aan de hand gestapt, elke dag 2x 15 minuten opgebouwd in een jaar naar 2x 1 uur. Voor de rest stond ze in dr box.

Die van mij heeft twee weken in gips gestaan, omdat ze door de zwelling niet konden vinden wat het was. Dus ook twee weken complete boxrust. En dat heeft mijn paard eerlijk gezegt veel goed gedaan. Wel kreeg ze onbeperkt hooi, en lijnzaad zodat ze geen koliek kreeg.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:15

Zo, een lotgenoot. Bij ons is het letsel niet zo uitgebreid. Wij hebben jouw eerste optie niet echt gekregen, tenminste niet met het verband.

Bij ons zijn speciaal beslag, shockwave en niet-eigen stalmcellen gebruikt. Nu wordt er gerust, dagelijkse weidegang op een klein stukje weide. We hadden eerst een doolhof gebouwd, maar al snel bleek dat ie zelfs daar nog wat ronddraafde (wat op zich niet echt een probleem is) en korte draaien nam om door de doorgangen te gaan. Daarom nu een klein stukje weide, 8 bij 12. Maar het doolhofconcept gaan we tch nog eens herdenken.

Sterkte, het is niet niks. Ik ben ervan overtuigd dat tijd de belangrijkste factor is, ik zou me er al maar op voorbereiden dat je die optie zult moeten gebruiken! Ik volg graag mee in ieder geval.

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:18

Tijd en rust in idd het belangrijkste.
Ik heb wel elke dag 2x een half uur gekoeld. Zowel met stromend water als coolpacks (in de winter toen het water bevroren was). Pezen moet je hoe dan ook koud houden zei mijn DA.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:23

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:49

JoAnn schreef:
Oh ja, ik koel met ice vibe boots en kan je dat absoluut aanraden. Geen gedoe met liters water en terwijl je koelt kan je je paard in de stal zetten en wat anders doen, voeren, mesten,...

Edit : [HAR] ICE -VIBE BOOTS iemand die ervaringen ermee heeft?

Ik heb die ook, kost ook een hoop.. :=

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:57

michelle___ schreef:
JoAnn schreef:
Oh ja, ik koel met ice vibe boots en kan je dat absoluut aanraden. Geen gedoe met liters water en terwijl je koelt kan je je paard in de stal zetten en wat anders doen, voeren, mesten,...

Edit : [HAR] ICE -VIBE BOOTS iemand die ervaringen ermee heeft?

Ik heb die ook, kost ook een hoop.. :=

Dat klopt. Maar reken eens uit hoeveel tijd je kwijt bent met een jaar aan een stuk elke dag 2 maal 20 minuten koelen. En hoe veel water er precies doorheen gaat?

Edit : 1 jaar elke dag 20 minuten, 2 maal is 243 uur. En dan wordt de doorbloeding nog gestimuleerd.

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:03

Geen idee wat water kost _O-
Maar betaal ook een flinke stalling.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:05

En je tijd? In die tijd is paardjelief tip top gepoetst, zelfs gevlochten ;-)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 04:22

De iceboots heb ik meer over gehoord. Echter heeft koelen nu op dit moment geen zin van wegen het verband. Koelen is iets wat ik ook al heel lang niet meer doe. Van koelen werd het niet beter of slechter.

Op dit moment krijg Mara al een paar weken Puur PEES van puur natuur. In het begin leken deze aan te slaan en werd de pees zichtbaar slanker. Met het warme weer echter wat het effect zo snel als dat het kwam, ook weer weg. Maar die druppels blijf ik wel geven. Baad het niet, schaden doet het ook niet.

Over de 2 weken boxrust. Ik verwacht niet dat de pees dan opeens op miraculeuze wijzen genezen is. Ze staat nu al 5 maanden stil cq. op het land. Ik rijd haar al die tijd al niet meer. In eerste instantie heb ij haar niet laten scannen, omdat ik daar met school gewoon echt geen tijd voor had. Daarna heb ik eerlijk gezegd (en dat geef ik openhartig toe) geen afspraak durven maken. Ik was bang voor het antwoord, ondanks dat het antwoord eigenlijk al wel bekent was. De vraag was alleen nog hoeveel er nou precies stuk was. Nu heb ik geen röntgen ogen, dus daar heb ik de scan voor nodig gehad.

Mist, de pees is gewoon foetsie. Er zitten een paar fibers bij het aangetaste deel. Het lijkt gewoon opgelost. De DA stond wel te kijken hoe goed ze nog liep ondanks hoe stuk haar pees is. Met een fikse provocatie liep ze ook minimaal kreupel. Ieder ander paard had ook geheid de DA helemaal lens gemept. Mara vertrok letterlijk haar gezicht even. Dat paard is zó hard voor zichzelf. Al mijn stalgenoten staan ook echt te kijken als in vertel dat de pees gewoon voor 2/3 wég is. Maar goed, gelukkig dus geen verkleving. Alle andere pezen zien er piekfijn uit, alleen de oppervlakkige buiger.

Wat wel grappig is trouwens, de assistent zei van: "ik ga haar even licht sederen". Waarop ze weg liep om de DA te halen. Bij het weglopen zei ik terug: "dat is echt niet nodig, leer mij mijn paard kennen.". Ze heeft haar niet gesedeerd :+. Ik vond dat toch wel een stunt.

Ik zal vandaag ook eens een foto maken van haar verband en aan mijn vader de USB vragen waar de bestanden op staan. Dat is er gisteren niet van gekomen. Excuses...

Verder nog, dat ik haar een jaar op het land wil zetten mocht dit niet aanslaan. Met alle liefde. Het is en blijft mijn meisje en ik ga haar daarom niet verkopen of gelijk afmaken terwijl de DA het nog ziet zitten. En al zou de DA het niet zien zitten, zou ik haar alsnog een jaar op het land zetten, gewoon omdat ze die kans verdiend. Het is toch mijn eerste eigen paard. Ik heb haar al 7 jaar, waarvan ze in al die jaren nooit ziek is geweest of ooit iets heeft gehad. Ik zou gek zijn als ik haar die kans niet geeft.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:11

@Peelie.. ik kreeg optie 1 ook niet.
Begonnen met 6 weken boxrust, wat niets uithaalde en nu al 12 maanden uitloop/weiderust. 10 minuten stappen was al veel te veel voor hem...maar ik heb dan ook te maken met een andere blessure en de prognose was/is vele malen slechter ;)

Ik had een spulletje gekregen om erop te smeren wat bevroor bij x aantal graden..
Dit heb ik een half jaar vol gehouden...naast in het begin de boxrust en het koelen.

Jou onderste stukje klinkt als mijn verhaal... toen ie geblesseerd raakte had ik hem ook 7 jaar ;) en waar ik eerst voor ogen hield dat ik 'tot zover' zou gaan...blijkt dat ik door de emotionele waarde steeds een stapje verder ga,.. steeds weer wat probeer en er straks misschien dierenarts 3 bij gaat komen omdat ik vind dat er duidelijkheid moet komen.

Edit: dit is jou topic en nu ga ik hier mijn langdradige verhaal neerkwakken :P

Wat ik je nog mee wil geven is, dat dat jaar mij echt heel erg is meegevallen.
In het begin lijkt er geen eind aan te komen...vooral de winter was zwaar ,voor mijn pony nog meer ;) , maar ineens zijn wij een jaar verder...en heb ik over 5 weken de 5e scan.

petje af dat je haar ook die tijd gunt!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:22

Lastig TS. Mijn pony moest ook twee weken volledig op boksrust. Moest inderdaad rustig gehouden worden, werd gedaan met bepaalde druppels. Ook werd hij ineens een kei in de staldeur open maken dus let daar ook op..

Deze heeft later o.a. shockwave gehad, maar mocht dat voorgesteld worden zou ik het niet doen. Zelfs sommige dierenartsen zeggen dat het toch niet helpt.

SanneChinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:30

Ik ken iemand die had ook zo'n probleem. 2 jaar heeft ze er elke dag naast gelopen en met hem gewandeld. Na het wandelen elke dag 10 minuten afspoelen met koud water. Daarna was alles weer goedgekeurd, t paard kwam door elke (buig)proef heen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:04

Bij deze het filmpje van de scan. De assistente heeft per ongeluk maar 1 filmpje en 1 foto mee gegeven.

Op het filmpje is een dwarsdoorsnede van het been te zien. Je kijkt als het ware bovenop het been, alsof het doorgezaagd is. Boven is de achterkant van het been en onder is de voorkant met het been. er word van boven naar beneden gescand.

Rechts bovenin is op een gegeven moment te zien dat de pees gaat uitpuilen en er een zwarte massa te zien is. De witte massa is goed peesweefsel, en zwart of grijs is aangetast of bijna helemaal weg.

Hierbij ook de foto van het been.
Afbeelding
Rechts bovenin is duidelijk de uitstulping te zien, en de zwart grijze aangetaste massa.

Arlando, Ik kan de boxrust maar zo lang rekken. Mara kan er eigenlijk helemaal niet tegen. De emotionele waarde is er zeker. Maar in dit geval is er geen second opinion nodig. Zelfs een leek kan zien dat het stuk is. Mara staat nu al 5 maanden stil en het verbaast mij hoe snel dat is gegaan. De volgende 5 maanden kunnen er dus ook zo bij. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het 'voordeel' heb dat ik een 2e paard heb staan waar ik mij nu op kan focussen. Het gaat mij niet om het rijden, maar kunnen hobbelen is toch wel fijn.

Ik verbaas mij er over dat er zo veel mensen verbaast zijn dat ik haar de tijd gun. Ik vind het niet meer dan logies. Het is mijn vriendinnetje. Niks liever wil ik dat het goed komt, en dus gun ik haar alle tijd van de wereld.

Geryon, staldeuren open maken kan ze al heel lang. Daar verbaas ik mij allang niet meer over. Druppels ed hebben we het niet over gehad. Mocht ze echt niet te houden zijn over een paar dagen, dat ga ik wel overleggen met de DA om tranquigel te geven, of iets anders.

Shockwave is iets waar ik niet aan ga beginnen. Net als bloedtransfusie en stamceltherapie, is dat op peesschade omstreden. Dan zijn er ook nog dingen als hydrotherapie. Maar ik denk niet dat het rendabel is voor mij om dat te doen.

SanneChinas, Mara kwam ook door de buigproef heen en liep echt maar 2 passen gevoelig, niet eens kreupel. Ik hoop maar gewoon dat ze weer goed word, en we in de toekomst weer gewoon lekker wedstrijden kunnen gaan starten. Mara is een echte werker en houd helemaal niet van stilstaan.

Vandaag ook even op stal geweest uiteraard. Het was hartverscheurend om haar op stal te laten staan. Ze stond echt te schreeuwen naar me. Duwde bijna de staldeur uit zijn voegen om met me mee te mogen. Ze wil nu al weer zo graag naar buiten.

Afbeelding
Paardje met haar groene drukverband. Ze heeft al geprobeerd het verband er af te slopen, maar gelukkig tot nu toe nog geen succes.