Extreem hengstig op der eigen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evoy

Extreem hengstig op der eigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 18:15

Hallo Bokkers,

Na veel ellende met paarden heb ik een merrie gekocht, zij is nu bijna een jaar in mijn bezit.
We kochten haar in sept. 2012 met een stuk uit haar staart geschuurd. Niet wetend waarom, de boodschap was dat ze te veel voer had gehad en ze hierdoor was gaan schuren. De staart groeide snel weer bij en ze heeft niet meer geschuurd. In het voorjaar kwamen we erachter waardoor dit kwam.
De merrie is zo ontzettend hitsig op zichzelf dat ze schuurt tegen te muur en vervolgens hard tegen de muur slaat. Helaas begint er op haar hak een lichte blijvende vochtbult achter.

Ze bijt zichzelf helemaal open en blijft maar slaan tegen de wanden, en zichzelf opduwen. Ze reageert helemaal niet op andere paarden als ze hengstig is alleen op zichzelf.
Op een nacht heeft ze weer van zich af geslagen en is ze vast komen te zitten in het tralie werk, geen idee hoe lang ze vast gezeten heeft. Sinds dien hou ik haar maar buiten 24/7 zodat ze zichzelf niet meer kan opduwen en slaan. De veearts gaf me een middel waardoor de gehele Hengstigheid weg was, dit spul stond zo stijf van de hormonen dat ze niet meer soepel te krijgen was met rijden. Voor mij was dit geen fijne optie. Een knikker was ook een optie, de merrie zou zich drachtig voelen en dus ook niet meer hengstig worden. Helaas deed de knikker zijn werk niet.

Ik zit met mijn handen in het haar en ik ben dan ook benieuwd of er mensen zijn met net zo'n extreme Hengstigheid als de mijne. De veearts gaf aan dat dit gedrag voornamelijk bij hengsten voor kwam.
Ook ben ik benieuwd of er een vriendelijker middel is om de hormonen te kalmeren tot een lichte of geen Hengstigheid. Mochten jullie middelen weten, meld dan meteen waar ik het kan kopen.

Ik hoop dat jullie de tip voor me hebben. En dan ik gewoon weer lekker kan trainen ipv 2weken wel 2weken niet. Ook doe ik haar geen plezier met 24/7 buiten staan.

Hoor graag of iemand dit extreme gedrag kent bij zijn/haar merrie.

Mvg

Peelie

Re: Extreem hengstig op der eigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:18

Mijn merrie was een behoorlijke pismerrie. Ik heb er een hengst op gezet. Veulen uit gefokt (merrie heeft goed papier, dus daar hoefde ij het niet om te laten) en nu is vel veeeeel milde met de hengstigheid.

Het is denk ik wel een last ressort oplossing.

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 18:20

Ja, na alle ellende had ik gehoopt met dit paard eindelijk eens aan trainen en starten toe te komen. Maar inderdaad is veulen fokken wel een optie alleen voor over 2 jaar :s

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:24

Er bestaan trouwens ook kruiden die erg goed schijnen te helpen. Ik zal even aan mijn stalgenootje vragen hoe het heet. Die boekt met haar extreem hengstige merrie (zelfde verhaal als dat van jou, kale staart, slaan tegen de muren, niet te rijden) goede resultaten.

Ik kom er even op terug!

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 18:28

Super dank je!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:23

Regumate geven zou kunnen helpen, of de merrie een zogenaamde "knikker" in de baarmoeder plaatsen.

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 19:32

Helaas werkte de knikker niet dus die wordt er komende week weer uitgehaald. :(

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:08

Mijn merrie was ook errug vervelend als ze hengstig was, niet echt zoals de jouwe maar heel sloom, hangerig en kon niet meer rijden, want ja been geven was heerlijk, begon ze gelijk te plassen :') ik ben dit jaar begonnen met moody mare van de paardendrogist, dit zijn alleen kruiden dus kan niet zoveel kwaad. Sinds ik er mee begonnen ben is ze niet meer zo hengstig geweest, voor mijn paard werkt het echt perfect. Misschien dat jij er ook mee geholpen bent.

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 21:22

Oké dank voor je tip! Zal eens even kijken!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:18

Jes schreef:
Regumate geven zou kunnen helpen, of de merrie een zogenaamde "knikker" in de baarmoeder plaatsen.

Regumate bedoel ik oa!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:25

Waarschijnlijk overbodig, maar is ze gecontroleerd op cystes op de eierstokken of eventuele andere afwijkingen aan het geslachtsapparaat?

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:28

Wij kregen ook regumate voor ons extreme hengstige merrie,werkt perfect wij hebben het 2 seizoenen gegeven en nu zijn we al een jaar gestopt
Ze word nu gewoon hengstig en niet meer zo extreem dat er geen land mee te bezeilen is
Wij hadden wel de varkens variant is goedkoper dan de paarden variant

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 07:29

Wat kost de varkens variant?

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:31

Was iets van 80 euro wij deden er 3 maanden mee

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 07:34

Oké. Ik heb eerst altreyn gehad, maar daar werd ze erg stug van was ook 80 euro per bus en deed 35 dagen met 1 bus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:37

Kijk eens op gekruid.nl en dan op de monnikspeper, is veilige manier en kost geen drol, niet geschoten altijd mis toch?

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 07:40

Zeker weten!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:26

Regumate helpt heel erg goed en dan idd de versie voor varkens.
Ik zou haar idd eerst even laten opvoelen om na de te gaan of er niks mis is met de eierstokken. Ze zou ook last kunnen hebben van cystes

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 09:29

Ze is al gescand en daar is alles goed gelukkig!
Dank voor jullie reacties!

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:45

Ik geef mijn hengstige merrie nu ook monnikspeper van gekruid.nl Geef het net een week dus kan er nog niet over oordelen maar de regumate is echt niet grappig qua prijs en vond het ook niet geweldig helpen.

Maak een papje van biks, appelmoes en monnikspeper en het slobbert zo weg!

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:54

Ik heb ook merries gezien die erg goed reageren op moody mare.
Ze werden nog wel hengstig maar veel minder heftig en minder lang.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:06

Ik heb een pismerrie gehad. Regumate is idd een optie maar niet echt goedkoop, zeker die voor paarden.
Misschien is acupunctuur, een Italiaanse klant van mijn vader deed dit als hij zo'n merrie had. Het schijnt goed te werken, omdat ze ook weer in balans komen.
Hij heeft dit helaas te laat tegen ons gezegd, want de merrie was toen al terug naar de eigenaar.
Misschien dat dit voor jouw paardje een optie is.

En ik weet niet waar je woont, maar in Amsterdam zit iemand en die doet ook met een soort pendel de paarden helemaal doormeten om zo erachter te komen wat ze nodig hebben. Ze heeft dit bij mijn huidige paardje gedaan en het bleek dat ze een magnesium en vitamine E tekort had. Dat verklaart ook waarom ze met rijden niet lekker soepel en losjes liep. Ik ga dit nu bijvoeren en kijken wat het resultaat is.

Ik hoop dat dit je verder kan helpen!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:55

elfje72 schreef:
Ik heb ook merries gezien die erg goed reageren op moody mare.
Ze werden nog wel hengstig maar veel minder heftig en minder lang.

En ook dit spul bedoelde ik. Bokt is handig als je de stalgenoot nog niwt tegen het lijf bent gelopen. :+

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:06

Haha mooi

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:40

Ik begin nu net met mijn merrie regumate te geven, dat is trouwens geen kruidenmengsel maar bezit oestrogenen en werkt zoals bij vrouwen die 'de pil' gebruiken.
Na 3 weken kijken we hoe ze dan is, mijn merrie kan ook niet op stal staan maar omdat ze al eens gaskoliek heeft gehad, wil ik dat ook niet meer, dit staat daar los van trouwens.
Als de hengstigheid dan normaal op gang komt, als in een cyclus, is er niets aan de hand. Is dit gedrag blijvend, dan wordt ze opgevoeld om te kijken of er een cyste aanwezig is, dit verstoord de hormooncyclus.

Voordat je kunt spreken over een knikker of veulentje fokken, of zelfs sterilisatie moet je eerst weten waardoor de hormooncyclus zo wordt verstoord.

Soms komt het gewoon niet goed op gang en dat kan dat vreselijke gedrag veroorzaken.