Shetlander ernstig kreupel, help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boombox

Shetlander ernstig kreupel, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 16:06

Ik vang Shetlanders op voor een vriend van mij.
't Zijn allemaal merrie's van rond de 4 jaar.
Sedert 1,5 week staat mijn haflinger ruin in hun kudde.
Dit ging sinds het begin heel erg goed, maar nu hokt hij samen met 1 merrietje en ze scheiden zich af van de kudde.
Als die anderen dan in haar buurt komen, dan jaagt hij ze weg, maar ik heb nog geen enkele keer gemerkt dat hij echt een schop uitdeelde.

Nu kreeg ik gisteren telefoon van de buren dat één van de Shetters ernstig kreupel liep.
Ze hebben mijn haflinger een schop zien uitdelen, maar die was volgens hun absoluut niet raak en bovendien liep ze dan blijkbaar al kreupel voor die trap.
Toen ik dan aan mijn weitje arriveerde en de shetlander zag was ik helemaal aangedaan.
Ze loopt nu op 3 benen, tilt haar rechterachterbeen op en het onderbeen lijkt er gewoon aan te bengelen...
Ik ben dus enorm in paniek dat dit gebroken is, maar dat kan dan volgens mij enkel door een trap van mijn paard...
Buitenkant been is er eigenlijk niets te merken, buiten dat de hak erg gezwollen lijkt, maar dat zie ik niet degelijk doordat ze haar been opgetrokken houdt.
Ikzelf zou gisteren meteen de veearts gebeld hebben, maar omdat ik niet de eigenaar ben moest ik eerst diens toestemming.
Vermits ik hem niet te pakken kreeg, heb ik deze ochtend gebeld en deze avond komt dan de veearts wel.

Nu heb ik nog nooit, in de 7,5 jaren dat ik zelf paarden bezit, een paard gehad met een blessure die zo ernstig lijkt.
Hebben jullie misschien al een idee op wat dit lijkt? Opgetrokken been, geen wonden buitenkant, aan de hoef is er nergens beschadiging of dergelijke zichtbaar, opgezwollen hak, het onderbeen bengelt maar wat mee en ze steunt er totaal niet op.

En moest dit nu in het ergste geval gebroken zijn, zijn er dan mensen die mij tips kunnen geven over hoe ik haar dan kan oplappen?
Ik weet namelijk zeker dat als het gebroken is dat de eigenaar haar wil inslapen, maar ik wil haar dan kunnen genezen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:08

Nou ik had allang de veearts gebeld en om raadt gevraagd.

shilady

Re: Shetlander ernstig kreupel, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:10

dierenarts laten komen voor onderzoek

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:11

Het kan zeker gebroken zijn.
Dat is bij mijn paard op stal ook eens gebeurd. Paard liep erg kreupel en sleepte een beetje met zijn been. Van buiten niets te zien. Zelfs de dierenarts kon haast niet geloven hoe ernstig de breuk was toen deze eenmaal op de foto werd gezet. Het paardje is toen helaas ingeslapen, want er was in dit geval echt geen uitzicht op dat het ooit beter zou worden. Zelfs niet met een operatie en maanden revalidatietijd.

Dus ik zou zeker met spoed de veearts laten komen. Waarschijnlijk is het beestje toch getrapt toen niemand keek.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 16-07-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:11

Goed dat je in ieder geval de DA hebt gebeld.
En ja, als het gebroken is moet je vragen wat de dierenarts er van vindt. Heeft hij kans om beter te worden, zo ja, hoeveel procent enz. Je kunt hem wel wíllen oplappen maar of dat het beste is...
Maar hopelijk is dat niet aan de orde! Ik ben benieuwd wat de DA zegt, sterkte!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:12

@marleen_usar en shilady
De veearts komt al:
Citaat:
Ikzelf zou gisteren meteen de veearts gebeld hebben, maar omdat ik niet de eigenaar ben moest ik eerst diens toestemming.
Vermits ik hem niet te pakken kreeg, heb ik deze ochtend gebeld en deze avond komt dan de veearts wel.

Ik vind het moeilijk in te schatten wat er is, maar het kan inderdaad wel gebroken zijn en anders misschien een pees geraakt?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:13

Wat een pech!
De vraag is kun je hem oplappen? Dat moet je even aan de veearts vragen die weet daar wel raad mee!
Wel weet ik dat het ontzettend veel geld kost Als het mogelijk is.
Wij hebben een rijker gehad met gebroken been en was op 3 plekken gebroken was niks meer aan te doen en hebben haar in laten slapen!
Ik wens je heel veel sterkte

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:17

Boombox schreef:

Niet aanvallend bedoeld maar wellicht is het handig om voor de toekomst af te spreken dat jij bij spoedgevallen zonder overleg de DA mag bellen. Zo voorkom je nodeloos lijden bij de pony's.

Boombox schreef:
Ik weet namelijk zeker dat als het gebroken is dat de eigenaar haar wil inslapen, maar ik wil haar dan kunnen genezen...

Gebroken been is meestal einde verhaal maar daarin kun je natuurlijk het beste het advies van de DA volgen vanavond.

Edit: lees nu pas dat je denkt dat een gebroken been alleen door een trap van je paard kan komen. Dat hoeft niet perse, mss is de pony uitgegleden of heeft ze zich heel heftig verstapt oid. Zou ik ook even bespreken met de DA vanavond.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 16-07-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:19

hoeft geen breuk te zijn, een gescheurde pees, ernstige hoefzweer en zo zijn er nog veel meer oorzaken te benoemen waarom een paard een been gaat ontlasten. Gelijk veearts bellen, een paard is een vluchtdier en laat zwakte niet snel merken, dus als het zijn been nauwelijks gebruikt is het zeker weten ernstig!

Boombox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 17:14

@Ir111: Niet aanvallend overgekomen, je hebt daar helemaal gelijk in en ik was al van plan dit vanavond te bespreken met de eigenaar.
Ik had er eigenlijk geen idee van dat een paard zich in een weide zo kon bezeren.

Alvast bedankt voor jullie snelle antwoorden, ookal maak ik me steeds meer zorgen.
Een hoefzweer zou ik herkennen, rotstraal en dergelijke ook omdat ik dit al gezien heb op de manege waar ik werk.
Als 't een zweer is onder de zool, is de zweer niet zichtbaar, maar normaal wel vindbaar door te drukken op de hoef.
Dit heb ik geprobeerd en hier krijg ik zero reactie op, dus is een hoefprobleem voor mij echter uitgesloten tot nader onderzoek van de DA.
Een pees, ontsteking of breuk zijn nu voor mij nog de enige openstaande opties.. :/

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:56

Veels sterkte! Hopelijk valt het mee

Boombox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 11:28

Annie is pas deze ochtend opgenomen in een kliniek om foto's te laten nemen.
Ik wacht nu op nieuws van de eigenaar maar ik hoop echt dat het geen te ernstige fractuur is.
Ik hoop echt op een gebroken griffelbeen, ontsteking of wat dan ook, maar niet einde verhaal..
De eigenaar is heel eerlijk met me geweest en wil het beestje laten inslapen wanneer het een breuk is bij het dragende bot.
Ik begrijp hem wanneer hij zegt dat hij het beestje liever niet ziet lijden, maar 't doet toch pijn.

Van links naar rechts; Lady - Nimf - Annie - Tess
Op foto zijn ze aan 't ruien dus zien ze er niet echt netjes uit.
Afbeelding

Boombox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 16:02

Ondertussen dus nieuws gekregen; Annie's rechterachterbeen is gebroken...
Ik weet niets van de breuk zelf of hoe die eruit moet zien, maar ze gingen toch nog proberen het te herstellen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:05

oh jee...
Wat erg!
Wat zien die shets er vreselijk uit?Of is dat een foto van het voorjaar?Ik mag toch aannemen dat ze in juli uitgeruit zijn? :+

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:08

Ach wat sneu zeg !|(
Heel veel sterkte en ik hoop dat het toch nog goed komt !
Zit net de foto van de 4 schatjes te bekijken <3

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:11

geerke schreef:
oh jee...
Wat erg!
Wat zien die shets er vreselijk uit?Of is dat een foto van het voorjaar?Ik mag toch aannemen dat ze in juli uitgeruit zijn? :+

Misschien eerst even lezen wat er boven de foto staat voor je
zo'n rot opmerking maakt !
Wat nou vreselijk ! >;)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:12

Och jeetje! Wat erg! :( Hopelijk komt alles goed... Ik duim!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:15

TS sterkte, vind het heel rot voor je/ jullie!

Boombox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 16:45

geerke schreef:
oh jee...
Wat erg!

Lees boven de foto, toen waren ze nog aan het ruien, voorjaar dus ;')
Foto is getrokken op dag 2 dat ze op mijn weide staan.
Shets zijn immers wel in slechte conditie naar mij gekomen, eigenaar had ze ook zo gekocht.
Hij heeft ze gered uit een kudde van 30 op een te klein weiland, dus die beestjes hebben al veel meegemaakt.

Ondertussen geen nieuws meer gehad, straks maar eens bellen met de eigenaar.
Heb met hem ook nog een hoop papierwerk te regelen, vermits ik graag vanaf volgende week de nieuwe eigenaar wordt van de shetters :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:56

En die eigenaar waar jij ze van hebt is een...VRIEND ... van jou!???
Fijne vrienden, maar ik snap eigenlijk ook niet dat je eerst bokt om advies vraagt en dan pas de dierenarts gaat bellen.
Een been wat er "bij bungelt" is gebroken of ernstig beschadigd en daar moet een dierenarts naar kijken....DIRECT!!! Gelukkig begrijp ik dat dat inmiddels is gebeurd.
Als je pony's op neemt die worden verwaarloosd, weet je dat er een kosten plaatje aan vast zit. Dit is dan pure pech misschien, maar een verwaarloost paard kost vele malen meer dan een gezond paard.
Ik weet er alles van jammer genoeg.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:29

aerdenhout1 schreef:
Fijne vrienden, maar ik snap eigenlijk ook niet dat je eerst bokt om advies vraagt en dan pas de dierenarts gaat bellen.
Een been wat er "bij bungelt" is gebroken of ernstig beschadigd en daar moet een dierenarts naar kijken....DIRECT!!! Gelukkig begrijp ik dat dat inmiddels is gebeurd.
Als je pony's op neemt die worden verwaarloosd, weet je dat er een kosten plaatje aan vast zit. Dit is dan pure pech misschien, maar een verwaarloost paard kost vele malen meer dan een gezond paard.

Als je goed gelezen had had je gezien dat ts de dierenarts al gebeld had voor ze dit topic plaatste.
Veel succes ts hoop dat alles goed komt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:16

Ik vind het zó banketstaaf voor TS dat sommigen niet de moeite nemen om goed te lezen en er lekker op los hakken. De situatie is al triest genoeg..

Succes en sterkte, ik hoop van harte dat het beestje goed geholpen kan worden!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:47

Wat een pech dat het toch een breuk is, fijn voor Annie dat ze toch nog een kans krijgt! Ze is jong dus hopelijk een goed herstel. Begrijp ik nu goed dat je de sjets misschien zelf houdt?

sterkte met Annie!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:50

de meeste breuken genezen niet uit zichzelf,of het moet net een haarscheurtje zijn.
Hoe is het nu met de pony TS?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:31

ryukapple schreef:
aerdenhout1 schreef:

Als je goed gelezen had had je gezien dat ts de dierenarts al gebeld had voor ze dit topic plaatste.
Veel succes ts hoop dat alles goed komt

Als iedereen die nu commentaar geeft op niet goed lezen zelf dan ook eens gaan lezen, want ik zeg dit duidelijk in mijn bericht dat ik begrijp dat het inmiddels is gebeurd... de dierenarts bellen!