Verwaarloosd paard en diagnose DA...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Verwaarloosd paard en diagnose DA...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:14

Beste bokkers,

In December kochten mijn moeder en ik April Townend Blossom, a.k.a Aapje. Een 15 jarige Clydesdale merrie.
Deze merrie kwam bij een zorgboerderij vandaan, wat imo geen zorgboerderij genoemd mag worden. Aapje was zeker 250 kilo te licht, had wonden van centimeters diep van de mok en stond daar in een stalletje welke één) te klein voor haar was en twee) zonder bodembedekking. Haar hoeven waren kasverrot en overduidelijk niet onderhouden.
We hebben haar meegenomen op de gok, want god weet wat ze allemaal mankeerde.

Inmiddels is zij mooi op gewicht, glimt zij tegen de klippen op, zijn haar hoeven weer netjes en de mok zo goed als weg. De behandeling hiervoor is zwaar en lang, omdat het zo diep zat.
Toen Aapje op gewicht begon te komen, begon zij te kreupelen.

In samenwerking met de dierenarts en een goed management hebben wij haar zo goed gekregen, maar er blijven wat onduidelijkheden. Aapje is uitgebreid getest op wormen en is daarnaar ontwormd. Zo had zij een fikse spoelworminfectie welke is verholpen.
Op advies van de dierenarts hebben wij haar laten dekken. Volgens haar knappen veel merries enorm op van de dracht en het veulen en zodoende hebben wij haar naar de hengst gebracht. We hebben gekozen voor een kleine(re) hengst van 1,60m om ook geen kast van een veulen in haar te stoppen.

Na recent bloedonderzoek bleek dat zij verhoogde ontstekingswaarden heeft in de lever. Omdat zij op een nacht een ton (65l) water leegdronk, hebben wij besloten dit nader te laten onderzoeken. De kreupelheid komt waarschijnlijk voort uit artrose, waarvoor zij nu glucosamine krijgt.
Trainen doen wij niet, maar aapje staat 24/7 buiten voor haar beweging, ook in de winter.

Uit het bloedonderzoek kwamen dus verhoogde waarden. Dit is onderzocht door de kliniek. De arts belde met "waarschijnlijk leverbot". Ook heeft zij een chronische ontsteking aan de lever, welke behandeld dient te worden.
De medicatie was dus een soort wormenkuur in zeer hoge dosis (vanwege haar gewicht) voor de leverbot. Voor de chronische leverontsteking krijgt zij ruim 200 pillen van Prednoral... Verdeeld over 5,5 week...

Ik las in de bijsluiter dat dit een smakelijke ontstekingsremmer is voor HONDEN... Met rundvleessmaak...
Ze moet 14 pillen per dag, de eerste 5 dagen, daarna afbouwend.

Ook staat in de bijsluiter: niet te voeren aan drachtige dieren.

Ik heb specifiek aan de dierenarts gevraagd of de behandeling kwaad kan voor het veulen en dit kan het niet volgens hem, maar in de bijsluiter lees ik anders. Plus dat dit een geneesmiddel is voor honden. Dit totale plaatje maakt het mij zeer vaag.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de prednoral voor honden bij paarden, of moet ik toch nog even terugbellen om te verifieren of dit juist is? En over de prednoral bij drachtige merries?

Er wordt veel gezegd dat er aan leverzieke paarden weinig wordt gedaan.. Waarom is dit? Hoeveel kwaad kan het om er niets aan te doen?
Al met al een heleboel vragen waar ik hoop antwoord op te krijgen.
Alvast bedaaaankt.

Diaz

Re: Verwaarloosd paard en diagnose DA...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:17

Ik zou een andere dierenarts zoeken... een dierenarts die een dracht aan een net herstellend paard adviseerd? daarna dit soort gekke dingen doet? (hondenmedicatie die ook nog eens niet tijdens de dracht gegeven mag worden)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:20

De dierenarts die het dekken heeft geadviseerd is al niet meer, dat was een "gewone" dierenarts. Op het moment dat dit geadviseerd werd, was zij "beter" naar ons weten. Mok bijna helemaal weg en conditie van het paard goed. Dit was voor het bloedonderzoek.

Bloedonderzoek+medicatie is geregeld door een paardenkliniek.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:20

andere DA belleen en gauw! Wat een idioot, je gaat een ziek paard toch niet laten dekken? Ik heb mijn merrie wel hevig ondersteund bij haar leverproblemen. Bedenk ook dat het veulen er last van kan krijgen, mijn ruin heeft nu allergieen omdat zijn moeder ten tijde van haar dracht leverproblemen had. Mijn merrie krijgt nog steeds aparte voeding en heeft lang medicijnen gehad.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:23

We gaan haar ook wel helpen tegen de ontstoken lever en er is wel een supplement onderweg om haar te ondersteunen. Ik vraag me alleen af waarom wij hondenmedicatie krijgen voor een paard van 800 kilo.. Vandaar de hoeveelheid pillen, maar waarom een hondenpil...

Plus dat het niet voor drachtige dieren is...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:24

hoe lang is ze drachtig

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:25

Nogmaals, ten tijde van het dekken was niet bekend dat ze zo ziek was. Anders hadden we het natuurlijk NIET gedaan!!

@Caira ze is nu geloof ik 5 of 6 weken drachtig. Ze is pas gescand en drachtig bevonden (tegelijk met het afnemen van het bloed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:26

Het product dat gebruikt wordt voor chemische castratie bij paarden is ook van oorsprong voor varkens. En zo is er nog een product voor merries, kan even niet op de naam komen, dat hun hormonen regelt bij extreme hengstigheid. Regumate denk ik.
Het is daarom niet persé slecht, maar misschien wel een stuk goedkoper dan een middel specifiek voor paarden. Ivm de dracht zou ik zeker wel advies gaan opvragen bij een andere DA.

Ik ga even kijken of ik iets kan vinden in de wetenschappelijke bijsluiter.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:27

zou je dat nog kunnen laten wegspuiten?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:29

Ik denk het niet... Mijn moeder heeft op de echo al echt een hartje zien kloppen ed. Kan zomaar zijn dat ze ook ietsie verder is hoor, ik weet de exacte data niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:29

Ben je zeker dat het Prednolan is en geen Prednisolone? Het eerste kan ik namelijk niet terugvinden, het 2e wel en als ik daar de contra-indicaties lees, is het net alles wat je NIET moet hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:31

je merrie lijkt mij prioriteit, een zieke lever is heel zwaar, een zwangerschap erbovenop helemaal. Waarom fokken met een ziek paard?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:31

Euhm... bij mijn weten mag je inderdaad geen cortico's aan een drachtige merrie geven. Dit wekt de partus (abortus) op. Vind het raar. Ik zou ook een second opinion vragen.
BTW, mochten jullie willen is het nog zeker mogelijk om de dracht te onderbreken.
@Varekaj, ik vond het net wel terug als semi-synthetische cortico.
@Ciara: De TS heeft al meerdere malen aangegeven dat ze niet wisten dat ze ziek was toen ze de merrie lieten dekken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:32

lijkt mij ook, mijn merrie kreeg levercompositum, immu boost, maag darm compositum en nog iets.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:32

Het is Prednoral, niet Prednolan. Kun je nog eens kijken alsjeblieft? Heb het idee dat jij me iets verder kan helpen :j

@Caira tweede keer: ten tijde van de dekking waren wij in de wetenschap dat ze beter was, op de kreupelheid na. Als we toen wisten dat ze zo ziek was, hadden we het NIET gedaan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:32

Veel medicijnen die vaak voor paarden worden gebruikt zijn voor andere dieren en/of mensen en de paarden doen het er prima op. Als je het woord paard op de doos zet moet dit door een lange en zeer prijzig onderzoek heen en dan is het medicijn in ene 5x zo duur (check maar eens bij de medicijnen voor cushing).

Dus als er hond op staat zou ik me niet zoveel zorgen maken, wel zou ik een second opinion willen hebben over het drachtige stukje. Ik zou een grote kliniek bellen voor advies, die zullen daar vast ervaring mee hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:34

Jolindaa schreef:
Ik denk het niet... Mijn moeder heeft op de echo al echt een hartje zien kloppen ed. Kan zomaar zijn dat ze ook ietsie verder is hoor, ik weet de exacte data niet.

Jawel, gewoon een spuit geven die normaal gesproken hengstigheid geeft. Dan komt het veulen eraf.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:36

Jolindaa schreef:
Het is Prednoral, niet Prednolan. Kun je nog eens kijken alsjeblieft? Heb het idee dat jij me iets verder kan helpen :j

@Caira tweede keer: ten tijde van de dekking waren wij in de wetenschap dat ze beter was, op de kreupelheid na. Als we toen wisten dat ze zo ziek was, hadden we het NIET gedaan.

Zo lees ik de beginpost niet, maar ok. Vraag is nu wat ga je nu doen? Ga je de zwangerschap doorzetten? wat voer je? Hoe is je weidebeheer? Denk je om fotosensibiliteit?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:37

Ik ga morgen eerst mijn eigen dierenarts even bellen en ook een grotere kliniek. Iemand tips voor een goede kliniek voor een betrouwbaar oordeel? Dit keer hadden we stad&land amsterdam met de mobiele paardenkliniek.

@Caira het spijt mij voor de onduidelijkheid in de beginpost. Ik kan hier zo even geen oordeel vellen omdat het niet direct mijn paard is. Ze is officieel van mijn moeder ;) ik ga natuurlijk alle opties met haar bespreken en overleggen met een goede dierenarts wat verstandig is voor Aapje en dus indirect ook voor het veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:38

Heb 'm nu ook gevonden via google. Er staat bij als contra-indicatie "hoge dosis bij drachtige dieren". Nu vraag ik me wel af, in welke dosering zijn de pillen en hoe vaak? Wat voor ons vaak veel lijkt, is in verhouding tot het lichaamsgewicht van een paard vaak minder. Ze zijn ook zoveel zwaarder, en dan is het nog te bekijken hoe hun lichaam op die werkzame stoffen reageert.

5,5 week = pakweg 40 dagen en 200 pillen. Dat komt op 5 pilletjes per dag van 20mg = 1gr per dag?

Edit: er staat in de bijsluiter bijvoorbeeld "bij acute gevallen tot max. 4mg/kg per dag. Mijn herder weegt 35kg x 4mg = 1,5gr/dag.

Ofwel kijk ik me nu helemaal scheel op mijn eigen rekensom (kan best, sorry hiervoor) ofwel zit de dosering nog goed hoor :)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:42

Dat het voor honden is hoef je je niet druk om te maken, er is geen prednison voor paarden dus mogen ze die van de hond gebruiken. (vertelde mijn da, mn shet kreeg het ook) wees blij, zodra het voor paarden komt zal het vast heel duur worden.

Of je het aan een drachtige merrie kan geven zou ik ook vraagtekens bij hebben... je kan je da voor de zekerheid toch bellen?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:44

Ze moet de eerste 5 dagen 14 pillen per dag. Daarna 3 weken 7 pillen per dag. Daarna heel weinig, in verband met het afbouwen. Aapje is een Clydesdale merrie, vergelijkbaar aan een Shire, van 1,70m en goed op gewicht.

Over de voeding: Aap krijgt geen brokken. Slechts een handje grasmix nadat ze gepoetst is of grondwerk heeft gedaan. Momenteel 24/7 op een groot weiland met 2 andere paarden, geen hoog gras. Swinters onbeperkt ruwvoer (langstengelig paardenhooi). Fotosensibiliteit? Tell me :j

@rensju mijn vorige pony kreeg prednisolon... Als prednison... Prednoral is dan weer anders.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:45

@Varekaj het zijn pillen van 100mg.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:46

hoe erg het ook is, ik zou ervoor kiezen de dracht niet door te zetten, want je merrie heeft er op dit moment totaal geen profijt van.

wat betreft de hondenpillen vind ik ook niet zo gek eigenlijk:) mijn muizen ratten en cavia's krijgen soms ook wel eens medicatie toegeschreven van katten en of honden alleen dan in kleinere hoeveelheden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:49

prednoral is gewoon prednison.Prednoral is de merknaam.
Hoe het zit met drachtige paarden en prednison weet ik niet,een paard is geen hond.
Mijn paard krijgt trouwens schildklierhormoon voor honden,met vleessmaak :+