Na behandeling ostheopaat paard wel of niet op rust?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Na behandeling ostheopaat paard wel of niet op rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:42

Hoi,

As vrijdag komt een ostheopaat mijn paardje onderzoeken. Zij geeft aan dat het paard de eerste week rust nodig heeft om te wennen aan het nieuwe evenwicht in zijn lijf. Daarna mag ik beginnen met longeren, en het rijden rustig opbouwen

Mijn vorige instructeur gaf aan dat dit onzin was. Als je het paard rust geeft 'roest' het vast en heeft de behandeling nog geen nut gehad.
Je moet gewoon door rijden, en alleen maar rechte stukken rijden en het paard niet belasten met zwaar werk.

Zelf ga ik er van uit dat de osteopaat gelijk heeft. Zij zit immers in het vak. Maar mijn vorige instructeur laat mij twijfelen.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, en wat jullie doen na een behandeling!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:44

Als de osteopaat bij mij is geweest geef ik m'n pony altijd 2/3 dagen rust (niet rijden). Dit is mij aangeraden door de osteopaat zelf. Aangezien zij in het vak zit ga ik er van uit dat zij wel zal weten wat goed is.
Laatst bijgewerkt door Chinas op 25-05-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:46

Week rust betekend niet dat een paard 24/7 boxrust nodig heeft.
Je zult waarschijnlijk je paard lekker in de wei moeten zetten en misschien iedere dag even wandelen met je paard. Van een weekje rust roest je paard nog niet hoor ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:47

Volgens mij is dit behandeling-afhankelijk.
Weet de osteo al wat ze gaat doen bij jou paard, of heeft ze de worst case scenario aan je verteld?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:47

Ik heb ook een osteopaat bij mijn paard gehad. Zij gaf ook aan dat het paard 3 dagen rust nodig heeft. T schijnt dat ze er spierpijn van kunnen krijgen. Zelf vind ik het niet veel bijzonders en kan ik het me niet voorstellen, maar ik heb wel geluisterd (A)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:48

LiVetime schreef:
Week rust betekend niet dat een paard 24/7 boxrust nodig heeft.
Je zult waarschijnlijk je paard lekker in de wei moeten zetten en misschien iedere dag even wandelen met je paard. Van een weekje rust roest je paard nog niet hoor ;)

Met rust bedoel ik een week niet rijden of longeren, maar wel lekker de wei op.

Mungbean

Hoe kan die osteopaat dat nou vooruit al weten dat dit nodig is :?
Ik heb ook wel eens gehad dat na de controle bleek dat er niets mis was, dan kun je uiteraard gewoon doorrijden.
Na een flinke rugbehandeling heb ik ooit 2 dagen niet gereden, maar de osteo adviseerde met klem geen rust maar liever iets van dubbele longe bijv.

Bij een kennis werd dat laatst wel geadviseerd om wat langer niet te werken, maar dat paard was er ook echt niet best aan toe.

Akshay

als ik zelf bij de osteopaat ben geweest voel ik me ook altijd een paar dagen wat ''raar'' en groggy :) (afhankelijk van de ''ingrepen'' zelfs zo wazig dat ik niet meer in staat ben auto te rijden := )
Ik geef mijn pony bij zulke dingen dus wel rust. Wat in zijn geval betekent dat hij gewoon 24/7 op de wei loopt. En als enige arbeid met mij heeft om gepoetst te worden en aan een halstertje lekker een rondje te wandelen :)

Elles

Re: Na behandeling ostheopaat paard wel of niet op rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:50

RT-D >> MD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:51

Mootje schreef:
Volgens mij is dit behandeling-afhankelijk.
Weet de osteo al wat ze gaat doen bij jou paard, of heeft ze de worst case scenario aan je verteld?

Nee nog niet. Ik heb haar geïnformeerd dat mijn paard last heeft van zijn rug.
Ik gok (deed ze bij mijn vorige paard ook) dat ze hem eerst van top tot teen gaat onderzoeken, en vervolgens gaat behandelen op de plekken waar hij pijn heeft of vast zit.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:53

Onze osteo en masseur raden ons altijd aan om een aantal dagen te longeren ipv rijden. Hoe lang hangt af van de behandeling. Longeren dan wel zonder bijzet, maar dat is geen rust.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:55

Ik mocht ook 3 dagen niet rijden, wel aan de hand stappen.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:57

Het is toch afhankelijk van de behandeling? Dat weet je niet van te voren. Ik heb een keer gehad dat mijn pony een week rust moet, dwz alleen vrije beweging dus wei of paddock maar ook een keer dat er niks bijzonders was en hij dag erna weer licht bereden kon worden .

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:59

Heb laatst osteopaat bij mijn paarden gehad. Zij adviseerde 48 tot 72 niet met het paard te werken, wel zoveel mogelijk in de wei ( de mijne staan er 24/7 ) dan zouden ze eraan gewend zijn dat het lichaam weer los kan bewegen. Verder gaf zij aan dat de paarden ongeveer 6 weken nodig hebben om behandeling echt goed te verwerken. Bij beide paarden merkte ik dat ook naar 6 weken.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:00

Snap de discussie ook niet zo goed eerlijk gezegd... Je geeft je paard toch ook wel eens een weekje vakantie?
En doorgaans hebben instructeurs weinig kaas gegeten van de werking van het paardenlichaam. Helaas, maar waar. Osteopaten weten doorgaans dus ook een stuk beter waar ze over praten als het het paardenlichaam betreft en wat wel/niet te doen :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 01:06

De osteo is vrijdag bij mijn paard geweest.
Ik moest even de eerste paar dagen rustig aan doen. Paard in de wei en wandelen
En dan daarna rustig opbouwen.
Eerst alleen stappen en wat zijgangen en zo weer uitbouwen.
Duurt idd een week.
Bij mijn paard zat 1 wervel erg vast.

Het paard van een stadgenoot was nagenoeg helemaal in orde en zij mag dus
Na twee dagen rustig rijden weer gewoon meteen vollop alles doen.

Is dus afhankelijk van de behandeling maar aangezien de osteo die
Behandeling geeft lijkt mij de mening van je instructie totaal niet relevant.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 01:27

Bij mijn osteo krijg ik altijd advies 2 dagen alleen wandelen. Daarna longeren om te kijken of hij inbalans is en de volgende dag rustig longeren daarna rijden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 02:01

Komt de osteopaat niet kijken dan als je gaat rijden? Als hij zo "vast" zou zitten lijkt het mij wel handig als osteo gaat helpen om je paard (dmv de training die jij geeft) losser te krijgen.

Tegen spierpijn is juist zaak om wel te bewegen. Dan kunnen de afvalstoffen beter het lichaam verlaten. Wei is leuk maar bewegen ze lang niet zoveel als dat je ze zelf lichte beweging geeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 07:19

Waarschijnlijk geeft de osteopaat de dag zelf advies. Meestal geven ze ook trainingsadvies (longeren/rijden) voor de komende weken.
Doen ze dat niet, dan zou ik in de toekomst een andere osteopaat laten komen. Je hebt niets aan een osteopaat die je paard helemaal los maakt, maar dan niet de link uitlegt met het rijden en hoe blokkades te voorkomen.

Wat je osteopaat zegt, zou ik wel naar luisteren. Die weet wat hij met het paard gedaan heeft, wat het effect daarvan is op het paard etc. De instructeur zegt alleen wat die zelf graag hoort. ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 07:24

Ik hoor dat advies vaker, ik heb het nooit gedaan.
Die van mij longeer ik de volgende dag of ik werk aan de hand om hem lekker soepel te maken en daarna gaat hij gewoon weer aan het werk.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 07:38

Ash_ schreef:
Bij mijn osteo krijg ik altijd advies 2 dagen alleen wandelen. Daarna longeren om te kijken of hij inbalans is en de volgende dag rustig longeren daarna rijden.

Hier in princiepe hetzelfde. Alleen in uitzonderlijke gevallen zoals wanneer mijn paard muurvast zit in haar bekken moet ik tot twee weken wandelen en daarna weer rustig opbouwen met longeren. Wandelen ook het liefst twee keer per dag op het harde en lekker door laten stappen.
Het gaat hier wel om een paard met een bijna chronisch bekken probleem, er zullen er dus niet veel zijn die echt de volle twee weken moeten wandelen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 07:39

lijkt mij als een deskundige (osteopaat in dit geval) je een advies geef nav een behandeling die hij heeft gegeven dat je die opvolgt en niet een advies van iemand (ex-instructeur) die er geen opleiding in de richting heeft gehad.

Afijn, als ik bij de osteopaat was geweest moest ik ook een week rustig aan doen, en dat doe ik dan ook. Paard gaat niet dood van een weekje rustig aan doen, als hij maar elke dag naar buiten kan in de wei/paddock.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 07:51

Die van mij is dinsdag aan de beurt, moet wss 3 dagen op stal en ieder uur 5 min stappen. Daarna mag die weer naar buiten en met dubbele lijnen longeren ong 10 dagen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 07:57

3 dagen niet belasten is normaal..ik ga zelf ook regelmatig naar de ostheo en heb daar toch vaak 3 dagen ff flink last van..na een week voel ik me vaak weer in balans.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:31

Een paar dagen niet belasten zeker doen!!
lekker op de paddock of wei zetten en aan de hand wandelen.
Het lichaam moet resetten na een behandeling van een osteopaat.

Laat je een paard alleen de spieren masseren dan moeten ze juist wel bewegen (liefst onbelast dus aan de longe) om de afval stoffen kwijt te raken.