slager/inslapen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

callychanel

slager/inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 08:24

Goedemorgen allemaal,

Na gister de hele dag malen en vannacht bijna niet te hebben geslapen heb ik toch de keuze gemaakt dat het goed is zo.
Mijn paard loopt al weer stokkreupel en dit is een blijvend terugkomende blessure. Ik vind het niet eerlijk om haar zo te laten lopen.
Dit is voor het paard ook niet plezierig meer.

Maar nu de keuze wat doe ik: Slager of toch inslapen?

1 ding staat vast. Gaat ze naar de slager, dan breng ik haar zelf en zal ik haar niet meegeven aan een handelaar.
Wel vind ik het belangrijk dat ik niet nog 3 weken moet wachten, want dat is voor het paard ook niet waardevol op deze manier.

Ik heb net wel al de dierenarts gebeld voor informatie over inslapen en deze belt zo terug.
Ik wil zelf ook graag de slager bellen, maar kan niet duidelijk 1 telefoonnummer vinden. Heb gezocht naar de slager in Nijkerk.

Maar kan een paard op dit korte termijn nog naar de slager? Of gaan daar weken over heen voor er plek is?
De kans is groot dat ik alleen die kant op moet rijden, want mijn ouders moeten straks naar het buitenland en mijn vriend kan ook niet mee.
Hier zou ik heel erg tegenop zien.

Reëel gezien brengt de slager nog iets op en inslapen kost geld.
Bij de slager hebben ze nog iets aan het vlees en inslapen gaat ze door de molen heen.
Voordeel zou zijn, dat ze thuis gaat en dat haar vriendjes afscheid kunnen nemen.

Wat zouden jullie doen?

Akshay

Re: slager/inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:26

je paard is flink kreupel schrijf je. Is het nog wel eerlijk haar te vervoeren? :)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:27

Jou voordeel is ook direct een nadeel. als je je paard thuis laat inslapen betekend dat ook dat je hem moet laten ophalen en dat is wel akkelig

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:28

Voor mij zou de belangrijkste vraag zijn: Is je paard een vechter?
Het lijkt me verschrikkelijk om te zien hoe je paard aan het vechten is tegen de dood, dan kan je beter naar de slager, dan is het het pats, boem en klaar. Ook moet je hem natuurlijk goed kunnen vervoeren naar de slachter.

Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn keuze gaat eerder uit naar slachten omdat het over het algemeen pijnloos en snel is.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:29

Ik zou mijn paard nooit naar de slacht brengen. Ik weet niet, maar vind het zelf fijner om hem/haar gewoon in te laten slapen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:30

Hoe kreupel is kreupel? Officieel mag wrak vee wat een stokkreupel paard ook is niet meer vervoerd worden voor slacht maar moet ter plaatse gedood worden. Hetzij inslapen hetzij een noodslachting op het terrein zelf.

Wij hebben zelf voor inslapen gekozen twee keer maar dat is een principe kwestie. Hoe dat zit met slachten en de tijd die het duurt voor het moment daar is weet ik niet. Ik zou eerst eens nagaan of je paard nog vervoerd mag worden. En is er sprake van medicijngebruik moet je toch al voor inslapen kiezen vanwege ongeschikt voor consumptie.

Edit

Onze oude merrie was een extreme vechter maar inslapen ging rustig. Kwestie van de goede middelen goed gedoseerd gebruiken,
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-04-13 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:30

Als je paard echt stokkreupel is, dan is een trailerrit plus de bijkomende stress bij de slager geen pretje voor hem. Dan zou ik voor inslapen gaan thuis.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:31

Ik ben het helemaal met EskeGirl eens, als het zover is maak ik ook deze keur. Maar daar zijn de meningen nogal verschillend over onder de paardeneigenaren. Jij kent je paard het beste en je moet doen wat jou het beste lijkt. Niet wat de medebokkers vinden.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 08:32

Het vervoeren is geen probleem. Ze heeft wel vaker op de trailer gestaan toen ze niet goed liep en daar had ze geen moeite mee. Als ze maar eten heeft...

Het thuis ophalen is inderdaad ook iets waar ik heel erg tegen opzie. Dat is ook mijn grootste twijfel voor het thuis inslapen. Ik weet niet of ze een vechter is. Waarschijnlijk wel, want ze heeft koliek zelf overleeft, waarbij ik haar had opgegeven.
Maar aan de andere kant was ze op dat moment wel de rust zelve.

Bedankt voor jullie snelle reacties

We hebben overigens geen medicijnen gebruikt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:33

Slager.
Ik heb beide (hele proces) gezien en met inslapen liggen ze veel meer te vechten + je moet geld bij leggen.
Slachten schiet valt strekt benen 2x en klaar.
Wij slachten alleen nog.
Wel er bij blijven of iemand anders want er word zoveel gerotzooid, bij ons (duitsland) kan het gewoon aan huis dus dat scheelt enorm veel stress en je weet zeker dat het goed gebeurd maar dat is voor nld geen optie.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:35

Heb vorig jaar voor de keus gestaan en met Nijkerk gebeld , ik denk zelf dat ze daar heel netjes met de paarden omgaan . Volgens mij slachten ze daar op vrijdag ,maar ik kon toen over 14 dagen terecht als ik had gewild.
Maar ik heb gekozen voor dierenarts aan huis laten komen ( gepland ) Rendac van te voren geregeld zodat die ook de volgende dag kwam halen
Ik heb er geen spijt van gehad.
Financieel zal het denk ik een paar honderd euro uitmaken . Nikerk hield in 100 euro aan mijn paard over en bij de dierenarts was ik wat meer dan 100 kwijt plus natuurlijk de Rendac.
Het was voor mij de eerste keer dat ik een paard in liet slapen maar ik zou indien nodig nu gemakkelijker de beslissing nemen , het is absoluut voor mijn paard niet belastend geweest.
Voor mij was het erg belangrijk dat mijn paard zo ontspannen mogelijk zou zijn en dat is ook zo gegaan.
In de stal een kalmeringsspuitje en dan naar buiten lopen en daar het definitieve spuitje . Hij was zo weg ................en heeft geen seconde geleden naar mijn idee .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:35

Of het lukt of dat het mag is een groot verschil. En inslapen betekend zelden vechten. Alleen als de dierenarts niet de goede methode hanteerd kan het mis gaan. Maar met de goede dosis kalmeringsmiddel, narcosemiddel en rustig de tijd nemen voor de dodelijke spuit is het rustig gaan. Net als met een normale narcose voor een castratie oid.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 08:38

@Rizette: heb je voor mij misschien een telefoonnummer?
14 dagen vind ik overigens te lang duren, dan valt dat sowieso af.

Ik vind het zo moeilijk. Kunnen ze niet gewoon in slaap vallen en niet meer wakker worden?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:38

Hier op Bokt is een is een topic over Nijkerk. Misschien kan je daar de info vinden die je zoekt.
Dacht dat Jolliegirl daar heeft gewerkt maar weet niet zeker of zij het is.

Ik persoonlijk zou voor slacht gaan mits het vervoeren kan. Dat is afhankelijk van de mate van kreupel zijn en kan je zelf het beste inschatten. Jij kent je paard het beste.

Zelf ooit een merrie in laten slapen die helaas moeilijk te spuiten was en enorm heeft gevochten. Dat hoop ik nooit weer mee te maken vandaar mijn keuze.

Volg je gevoel. Er zijn geen slechte beslissingen in deze keuzes. Sterkte!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:42

Voor jou is de slager waarschijnlijk makkelijker en ook goedkoper. Ik denk dat je paardje toch het liefst in zijn eigen omgeving gewoon in slaap valt, om nooit meer wakker te worden. Geen vervoersstress, geen rare luchtjes.
Ik zou altijd voor de dierenarts kiezen. Heb beide gezien, mijn keus is duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:43

Slager absoluut!

Ik vind dat zoveel fijner dan inslapen. Heel rustig en in 1x weg. Overigens kon ik gelijk terecht.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:45

Mijn paard is zo omgevallen heeft absoluut niet gevochten .
Vraag het nog even aan de dierenarts , maar volgens mij is het ook nog zo dat als ze vechten ze het eigenlijk niet meer bewust meemaken , alleen diegenen de mensen die erbij zijn moeten het wel aanzien maar dat is het dan ook .Ik heb het absoluut niet als heel naar ervaren , achteraf had ik het eerder moeten doen maar ja dat kun je pas inderdaad nadien zeggen . Maar bij mijn paard is het ook heel rustig gegaan .

Je kunt ook je paard laten ophalen en niet gaan kijken op dat moment.
Voor je paard maakt het niets meer uit , voor mij had het kadaver weinig met mijn paard te maken maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Mijn paard was al weg met zijn laatste adem.........

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:46

Ach wat sneu.. Erg veel sterkte met je beslissing

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:48

Ik zou ook kiezen voor de slager. Echter soms heb je geen andere keus dan de Rendac (wanneer ze vol zitten met medicijnen).

Heb een van mijn paarden ook laten slachten bij de paardenslachter in Nijkerk. Daar worden paarden nl heengebracht, die door de verzekering zijn ingenomen.
Is allemaal heel netjes gegaan. Heb zelfs het paspoort terug ontvangen, getekend door de da, dat het paard daadwerkelijk geslacht was.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:48

Ik heb mijn paard ook naar nijkerk gebracht. Op vrijdag wordt er geslacht.
Ik had op donderdag gebeld, kon of de volgende dag terecht alleen dan lang wachten.
Of de week erna en dan als een vd eerste.
Ben toen week erna gegaan.

Sterkte met je beslissing.

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:51

Ik heb drie maanden geleden ook afscheid moeten nemen van mijn paard en ik heb haar naar de slager gebracht. Tussen de beslissing dat het echt klaar was en het moment zelf heeft 5 dagen tussen gezeten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:04

Ik zou mijn paard het liefst rustig in eigen omgeving inslapen, ook nog omdat een trailerrit gewoon heel zwaar is voor de benen.
En ik weet niet hoe ver het rijden is, maar grote kans dat je bijna net zoveel geld kwijt bent aan benzine dan wat je voor het paard terug krijgt, dus voor het geld hoef je het niet te doen. Ik kan me wel voorstellen dat het ophalen niet leuk is om te zien, maar daar hoef je ook niet bij te zijn. Schieten lijkt me veel moeilijker om te moeten zien.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:06

Als je contact opneemt met Nijkerk hoeft het niet lang te duren hoor.. Ik heb zelf ook een merrie heengebracht en kon de eerstkomende vrijdag gelijk komen. Misschien als je vandaag belt met van Veen, dat je morgen zelfs al wel terecht kan. Helemaal als je de situatie uitlegt. Ik vond het een fijne man. Wij moesten eigenlijk nog een poos wachten, maar hij heeft mijn merrie als 1 van de eersten gedaan, omdat ik het er heel erg moeilijk mee had. Echt een topvent! Zijn gegevens in de volgende link: http://www.yelloyello.com/places/v-d-paardenslachterij-veen-v-o-f-nijkerk

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:06

tjonge meid wat sta je voor een moeilijke keuze. :(:)

Ik zou zeggen doe wat je hart je ingeeft en waar jij je goed bij voelt.
(heb helaas ook al eens deze keuze moeten maken)
Jij kunt je paardje het beste en jij hebt het beste voor met je paard.
Je zal helaas zelf die beslissing moeten maken hoe zwaar en moeilijk ook dat kunnen wij niet voor je doen.
En ik denk hoe meer je hier leest hoe meer je gaat twijffelen de 1 zegt dit de ander zegt dat.
Jij kan je paard het beste.

Ik wens je heel veel sterkte.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:08

EskeGirl schreef:
Voor mij zou de belangrijkste vraag zijn: Is je paard een vechter?
Het lijkt me verschrikkelijk om te zien hoe je paard aan het vechten is tegen de dood, dan kan je beter naar de slager, dan is het het pats, boem en klaar. Ook moet je hem natuurlijk goed kunnen vervoeren naar de slachter.

Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn keuze gaat eerder uit naar slachten omdat het over het algemeen pijnloos en snel is.

een paard 'vecht' niet tegen de dood.

een paard is hooguit een beetje aan het vechten tegen het slaapmiddel.

ik zou inslapen doen TS. vorige week is die van ons ingeslapen, en het was eigelijk heel mooi. gewoon op de kliniek.

voor mezelf zou ik hem nooit naar de slacht brengen, voor het paard maakt het denk ik niet zoveel uit.