Doorgaan of einde verhaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ

Doorgaan of einde verhaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 03:19

Na lang nadenken/veel twijfelen/allerlei verschillende meningen horen en lezen/allemaal behandelmethodes aangeboden te krijgen/enz. weet ik niet meer wat eerlijk is.

Kort uitgelegd:

Mijn pony (Zippo, ruin, 5 jaar) heeft vanaf half januari ernstige diarree (lees waterdun). Uit verschillende bloed- en mestonderzoeken is uitgekomen dat hij geen wormen, bacterie, virus of schimmel heeft. Zijn bloed geeft aan hij te weinig eiwit heeft en zijn algemene bloedbeeld is ronduit slecht. We hebben hem 14 dagen behandeld met Prednisolon, heeft 3 weken op diarreeremmers gestaan, is 4 dagen ingespoten geweest met Rapidexon, heeft 3 dagen(totaal 9 zakjes) infuus gehad, maar dit alles heeft tot geen enkel resultaat geleid (niet verbeterd, niet verslechterd).

Afgelopen woensdag heb ik hem naar Universiteits kliniek in Utrecht gebracht. Daar is geconstateerd dat hij chronisch ontstoken darmen heeft(zowel dunne als de dikke- en blinde darm). Nu twijfel ik eraan om door te gaan. Hij is vrolijk, alert, eet in grote lijnen goed (ene dag wat beter als de andere dag) en beschikt over veel vechtlust. Dit maakt mij aan het twijfelen, omdat de rest van zijn lijf aangeeft dat het niet goed is.

Ben ik egoïstisch om de behandeling door te zetten of moet ik hem uit zijn lijden verlossen. Moet ik hem beschermen tegen zichzelf door te beslissen om dat het niet langer meer kan, of moet ik deze beslissing aan hem overlaten?? Ik weet het niet meer en ik hoop dat jullie mij een klein beetje in de goede richting kunnen laten denken/voelen. Ik weet dat ik uiteindelijk de beslissing zelf moet nemen, maar nu weet ik gewoon niet of ik naar mijn gevoel of naar mijn verstand moet luisteren....

Alvast bedankt :)

lailapri

Re: Doorgaan of einde verhaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 04:46

Een vriendin van mij heeft ook darmproblemen en na alle onderzoeken was de uitslag dat ze ermee moest leren leven. Ze is schindeles mineralen gaan slikken omdat ze zo moe was, ik gebruik die ook in periodes dat ik erg moe ben, dat was het moment dat ze zich beter ging voelen en samen met letten op wat ze eet is het nu best te doen. Voor zover ik weet nu alleen nog het dieet en zelfs alweer kilo's eraan.of eigenlijk tien kilo.

mijn oude merrie met chronisch diarree door een chronische dunne darm ontsteking is na tien jaar vanalles proberen nu al lagere periode zo goed dat ze maar af van en toe diarree heeft. Zij heeft vorig jaar op groene leem gestaan, wel twee keer twee koffiescheppen en dat heeft veel verbetering gebracht. Dit jaar staat ze op eczeem kruiden van subli, heeft hierdoor geen jeuk meer onder haar buik, en clear intestine van phytonics. Nu gaat het echt Super!

zij is er twee keer heel slecht aan toe geweest, maar wilde echt niet dood. Dus ze mag blijven zolang het gaat. ZE wordt september 38.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 06:39

Wat zeggen de artsen in Utrecht kwa prognose en behandelplan?
Zien die er een reële kans in dat het weer helemaal goed komt met de ontstoken darmen?

Vanaf het scherm is het lastig oordelen als je het paard niet kent, maar ook de medische omstandigheden niet.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 12:09

DE prognose is slecht, maar omdat de pony nog zo'n vechtlust heeft, hebben ze gezegd dat er nog een hele kleine kans is op herstel, maar dit nog lang gaat duren voordat het echt goed is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:11

Zo te horen wil de pony ervoor gaan, dan is aan jou de vraag wat je Wilt kwa kosten en tijd, voor het geld dat het gaat kosten kun je waarschijnlijk een leuke nieuwe pony kopen, maar nooit dezelfde als deze.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:14

Als de artsen zeggen dat de prognose slecht is, zou ik hem in laten slapen nu hij nog redelijk goed is. In plaats van te gaan wachten totdat hij echt slecht is.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:15

Ik zou je paardje laten gaan. Zoveel pijn dat zou ik niet me beestje willen aan doen

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:16

Ja ik zou hem ook laten gaan! Als de artsen zeggen dat de prognose slecht ik zou ik daarvoor kiezen

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:21

Ik zou hem ook laten gaan.... hoe moeilijk ook, maar je bespaart hem verder lijden.
Sterkte!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 12:23

Tijd en kosten maken me niet veel uit. Het moet reëel zijn voor de pony.
@FriesWytske: Hij is 1 dag(5 weken geleden) heel slecht geweest en wilde alleen nog liggen. Omdat we net een paar weken bezig waren met behandelen en zijn bloedwaardes een heel klein beetje beter waren nog als daarvoor, zijn we door gegaan. Hij is in de namiddag van die dag weer overeind gekrabbeld en sindsdien is hij niet meer zo slecht geweest. Ja afgelopen zaterdag, maar toen had hij een 'avontuurtje' beleefd(de verhuurder van de wei had hem laten 'ontsnappen'), dus was die nacht helemaal kapot van alle indrukken overdag :P

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:24

Is er iets in het (ruw)voer veranderd? Of is er iets veranderd qua weidegang of buiten dan wel binnen staan? Zijn er veranderingen geweest in de tijd dat hij dit kreeg?
Een leeftijd van 5 jaar is nog wel jong. Mijn eerste paard is ook naar Utrecht geweest, en toen was de prognose goed. Hij heeft nog vijftien jaar erbij gekregen (was veertien toen hij ziek werd).

Als Utrecht zegt dat de prognose slecht is, zeggen ze dan ook specifiek op wat voor punten het moeilijk gaat worden? Erg lastig dit.

Ik ga mee met wat FriesWytske en nvds zeggen. Al vier maanden er last van hebben is lang. Sterkte.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:24

Ik zou doorgaan maar wel extra informatie vragen. Wat de precieze behandelmogelijkheden zijn, wat het leed is dat bij iedere behandelmethode hoort, hoe groot de kansen zijn en hoe het verdere leven van het paard bij verbetering er gaat uitzien.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:25

Ik zou samen het gevecht aan gaan
Mijn paard was ook eigenlijk door de dierenarts opgegeven maar ze wou ook zo graag er voor vechten
Het heeft me heel veel tijd En geld gekost maar voor mijn was het het allemaal waard.
( dit is allemaal in goed overleg gegaan met de dierenarts )

Je moet heel veel geduld hebben maar als je pony echt wilt vechten gaat hij je ook heel erg waarderen omdat je hem de kans geeft ervoor te vechten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:26

Ik vind het heel wat om een pony van vijf jaar op te geven. Misschien heb je er helemaal niks mee, maar ik zou zeker voordat je iets onomkeerbaars besluit, eerst contact opnemen met Den Hoek. Het is maar tien minuten rijden van de Uithof.
Ik ben zelf absoluut niet van het zweverige, en het zijn heus geen wonderdokters, maar ze halen soms goede resultaten met zieke dieren waarbij de traditionele diergeneeskunde uitgedokterd is.
Als je hem nu in laat slapen, krijg je misschien spijt dat je hem die kans niet meer hebt gegeven.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:26

Kennis van mij had een pony met het zelfde, is toen na een jaar onderzoeken geoppereerd en weefsels weg laten zetten voor onderzoek. Kwam ook chronische onstoken darmen uit. Pony heeft een ongeveer een half jaar speciale voeding gehad, dit hielp niet en is uiteindelijk ingeslapen. Pony was ook al jaren broodmager en geen fut zat er in

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:28

Mijn ruin heeft dat ook gehad, hij heeft verschillende onderzoeken gehad bij de reguliere DA en daar kwam ook niets uit en werd gezegd dat hij het nou eenmaal had.
Op een gegeven moment werd in contact gebracht met een Holistisch DA (Erik Laarakker) en daar was ik helemaal niet weg van en vond het onzin. Maar goed na jaaaaren aanmodderen toch maar een keer gegaan en wat kwam eruit? Hij had een schimmel en zijn darmen hebben (waarschijnlijk door vreselijke wormeninfectie vroeger) heel veel littekenweefsel opgelopen waardoor zijn darmen niet meer goed kunnen functioneren. Ze legden ook uit dat een gewone DA met bloedtesten eigenlijk niet goed kan zien of er schimmel of bacterie aanwezig is, dat kunnen ze alleen zien als het in mega grote hoeveelheden aanwezig is anders komt het niet uit de testen.
Ik kreeg medicijnen, en eerst werd het wat erger maar nu is het helemaal verholpen! Doordat zijn darmen niet optimaal meer werken moet hij werd veel bewegen (hele dag buiten) en hele dag door kunnen eten (krijgtie uit hooitnet met kleine gaatjes want hij word al dik van lucht ;) ) en ik ben zooo blij dat ik daar ben geweest, echt een aanrader hoor! Geef dat nog een laatste kans of je er nou in gelooft of niet! Ze kunnen zoooveel meer dan een gewone dierenarts, voor vage klachten ga ik nu altijd daar heen, omdat een gewone DA gewoon ook niet weet waar hij precies moet zoeken en dan kost het me klauwen met geld. Dus ik zou zeggen, ga naar Laarakker!
Succes ermee!!

mOniiQue8Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:31

Daar hoor ik ook veel goede verhalen over!! (Laarakker)
Ik zou doorgaan met je paard, juist omdat hij nog zoveel vechtlust heeft en daarmee dus ook levenslust!!
Wanneer het niet meer gaat dan geeft je paard dit vanzelf wel aan en kan je de moeilijke beslissing altijd nog maken.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 12:34

In de tijd dat hij dit kreeg is het in 1 week van goede mest naar waterdun gegaan. Er is niks veranderd aan weidegang, voeding, samenstelling van de groep, geen andere stal, enz.
Hij is wel tussentijds verhuisd , maar toen had hij dit al, naar de wei, omdat hij tijdens de wandelingen graag gras at. Deze wei was hem bekend, net als de pony waar hij bij in kwam te staan.

Over een half uur ga ik naar hem toe en ga ook verder vragen over hoe en wat. Heb dit woensdag al wel gedaan, maar ben wat dingetjes kwijt, door alles erom heen...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:40

FriesWytske schreef:
Als de artsen zeggen dat de prognose slecht is, zou ik hem in laten slapen nu hij nog redelijk goed is. In plaats van te gaan wachten totdat hij echt slecht is.

Zou ook mijn keuze zijn.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:40

Zolang de pony nog vechtlust heeft en blij is, zou ik nog geen afscheid nemen.
Zodra je merkt dat het te zwaar word en/of niet meer lukt, kun je altijd die beslissing nog maken.
Afscheid nemen is iets on omkeerbaars.

Ik zie dat Laarakker genoemd word. Ik heb zelf geen enkele ervaringen met deze kliniek, maar heb wel goede dingen gelezen hier op bokt. Als je ervoor wilt gaan, zou ik dat zeker proberen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:42

Als een paard zijn vechtlust kwijt is, is hij al heel ver heen. En zover zou ik nooit gaan met een paard. Een paard is een vluchtdier. Die zal pas laten zien dat hij niet meer kan als het echt te laat is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:43

Overigens wat Flo123 noemt....

Ook bij mensen worden darnmproblemen vaak met AB e.d. bestreden terwijl er soms een schimmel aan ten grondslag ligt. En die krijg je niet weg met AB (groeit juist lekker door) Een schimmel aanpakken is lastig, maar niet onmogelijk. Wellicht wel goed om daar nog eens naar te informeren?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:43

FriesWytske schreef:
Als een paard zijn vechtlust kwijt is, is hij al heel ver heen. En zover zou ik nooit gaan met een paard. Een paard is een vluchtdier. Die zal pas laten zien dat hij niet meer kan als het echt te laat is.

Idd, zou ik ook niet doen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:44

TS, de kliniek van Eric Laarakker waar Flo123 over schrijft, is dezelfde die ik bedoel.
Je kan ze iedere ochtend tussen half 9 en 9 bellen. Dan kan je telefonisch overleggen met een van de dierenartsen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:47

liesenlizzy schreef:
In de tijd dat hij dit kreeg is het in 1 week van goede mest naar waterdun gegaan. Er is niks veranderd aan weidegang, voeding, samenstelling van de groep, geen andere stal, enz.
Hij is wel tussentijds verhuisd , maar toen had hij dit al, naar de wei, omdat hij tijdens de wandelingen graag gras at. Deze wei was hem bekend, net als de pony waar hij bij in kwam te staan.

Over een half uur ga ik naar hem toe en ga ook verder vragen over hoe en wat. Heb dit woensdag al wel gedaan, maar ben wat dingetjes kwijt, door alles erom heen...

Dan wordt het moeilijk. Utrecht was voor mij de second opinion. De dierenarts had een slechte prognose. Maar het was indertijd een kwestie van te weinig medicatie voor mijn paard. Vrij makkelijk te 'verhelpen'. Ik vrees dat het in jouw geval toch anders ligt.