paard in laten slapen - 4x injecties nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paula147

paard in laten slapen - 4x injecties nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 12:25

Ik weet niet of dit hier goed staat of dat deze vraag al een keer is gesteld, sorry als dit zo is.
Wij wonen in een engels talig land en nederlandse spelling is nooit mijn sterkste vak geweest.
Dit verhaal is niet voor de faint hearted en ik sta nog steeds te trillen op mijn benen dus hoop dat het allemaal leesbaar is.

Wij hebben vandaag een merrie (Milly) in moeten laten slapen nadat het paard al +/- 6 maanden met lymphangitis heeft gevochten.
DA kwam uit, en het paard kreeg eerst een sedatie. Doordat Milly al aardig wat dierenartsen/naalden heeft gezien en in veel pijn was ging de sedatie erin met behulp van een praam.
Na de sedatie kwam de "dodelijke" spuit, een extra hoge dosis omdat de dierenarts geen risico's wou nemen. Eerste spuit deed niks, Milly werd alleen een beetje slaperig. DA pakt een tweede spuit (weer een grote spuit, meer dan genoeg om 1 paard in te laten slapen. Na ongeveer 1 minuut begon ze door haar benen te zakken en in een keer stijgert ze en klapt ze voledig achterover. Milly lag nu op de grond, was hevig aan het spartelen, hinneken en zo ver wij konden zien nog steeds bij bewust zijn. Dierenarts was nou toch echt gestresd dus pakt nog een volle spuit. Ik heb de hele tijd rustig tegen het paard gepraat en probeerde kalm to blijven voor de merrie. 3rd spuit gaat erin na een tijdje werd de merrie rustiger maar nog steeds was er een hartslag, hinnekte ze nog steeds en nog steeds leek ze bij bewust zijn. De vierde spuit ging erin en na een paar minuten had ze dan eindelijk rust en geen hartslag.

Heef iemand dit eerder gehoord? Ik begin namelijk echt te twijfelen of dit een fout van de DA is geweest?
Bedankt voor het lezen.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:26

Ik dacht dat er dat er altijd maar twee spuiten nodig waren?
Één om ervoor te zorgen dat het paard gaat liggen en één dodelijke.
Heb hier echt nog nooit van gehoord, appart :j
Laatst bijgewerkt door Ekeif96 op 04-04-13 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:27

Geen ervaring ermee met een paard, wel een kat. Die moest uiteindelijk dosis voor fikse rottweiler krijgen om het hart te laten stoppen. Is heel zuur, maar dat kan gebeuren.

Heel veel sterkte in ieder geval! Probeer het wat van je af te zetten.

Sjokki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:28

eerst : sterkte met het verlies van je paard.
bij ons paard waren er maar 2 spuiten nodig. 1 om rustig te worden en dan 1 om zegmaar dood te laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:29

Zou best kunnen.

Wij hadden een hond met een hersentumor die geknapt was. Dus hadden hond in de kofferbak (beestje was levensgevaarlijk geworden) en die heeft ook meerdere spuiten gekregen, voordat ze uberhaupt rustig werd.

liana_shet

ja al meegemaakt

RusselNuwell

Ekeif96 schreef:
Ik dacht dat er dat er altijd maar twee spuiten nodig waren?
Één om ervoor te zorgen dat het paard gaat liggen en één dodelijke.
Heb hier echt nog nooit van gehoord, appart :j

Dit heb ik ook geleerd.

Maar over de meerdere spuiten, onze vorige hond heeft de hoeveelheid van 4 paarden gehad voor hij echt weg was. Leuk is het absoluut niet, maar sommige dieren knokken schijnbaar net wat harder dan andere.
Sterkte met je verlies trouwens!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:30

Geen ervaring met een paard, maar onze hond destijds had ook drie dodelijke injecties nodig.

Ragdollcat

Daar ben ik altijd zo bang voor. Daarom kies ik er ook voor om het te laten schieten, Is het tenminste in 1 x klaar.

inkepink

heel heel vervelend maar dit klinkt als een paard wat heel veel adrenaline in het lijf had door de stress van het spuiten, hierdoor kan het voorkomen dat de normaal dodelijke injectie niet voldoende is en er bijgespoten moet worden. Niet leuk voor paard, dierenarts en omstanders maar helaas kun je daar niet veel meer aanveranderen

Paula147

Re: paard in laten slapen - 4x injecties nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 12:35

Harstikke bedankt voor de snelle reacties. Het is hier nu 23.30 dus wil eigenlijk naar bed maar kan niet slapen! Ik probeer ik geen "schuld" op de DA te leggen ik zou gewoon graag willen weten of er iets is wat wij in de toekomst kunnen doen zodat dit niet weer gebeurt.
Was een echte top merrie die het niet had verdiend om zo moeilijk haar einde te krijgen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:35

Er zijn 2 verschillende middelen waarmee een paard wordt ingeslapen.
Het is dus maar net welk middel (en de hoeveelheid ervan) de DA heeft gebruikt... :(:)

Citaat:
1.a. T61 van Intervet (Akzo Nobel)

T61 is een veel gebruikt middel om varkens, runderen en paarden te euthanaseren, maar ook kleinere huisdieren. T61 heeft als werkzame stoffen Mebezonium en Tetracain. Het preparaat behoort eerst het centrale zenuwstelsel lam te leggen wat leidt tot een diepe bewusteloosheid. Daarna stopt het de hartfunctie en ten slotte verlamt het de overige spieren. Althans, dat is wat de leverancier aangeeft.
In het buitenland is in 2004 grote weerstand gekomen tegen het gebruik van T61. Meer dan 100 gekwalificeerde diermedici waaronder kliniekartsen, professoren op universiteiten en chirurgen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben hun gezamenlijke bevindingen naar buiten gebracht. Het belangrijkste tegenargument was dat de leverancier beweerde dat het T61 middel ook een narcosewerking had. Dat is niet zo gek, want ogenschijnlijk valt je paard neer en reageert genarcotiseerd. Dat blijkt niet waar te zijn. Er zijn geen narcosewerkende stoffen in het middel aangetroffen en door de verlammende werking lijkt het middel visueel snel narcotiserend te werken. Hierdoor wordt minimaal aanbevolen om vooraf een narcose middel toe te dienen. Nerveuze paarden die bijvoorbeeld ook sterk reageren op de DA kunnen vooraf ook in muesli een versuffings- of kalmeringsmiddel (bijvoorbeeld Sedalin of Domosan) krijgen, waarna de echte narcose en het T61. Let goed op dat de werkingstijd van het narcosemiddel goed wordt aangehouden (dit kan enkele minuten duren). Te snel toedienen van het T61 verminderd het effect van het narcosemiddel. Ook het bedrijf Intervet dat het product T61 op de markt brengt adviseert na toediening van Domosan eerst nog een inductie anesthesie (verdoving) toe te dienen met een combinatie van midazolam (niet geregistreerd in Nederland) en ketamine voor het toedienen van T61.
Het gebruik van T61 blijft echter discutabel, omdat velen denken dat zelfs dan het paard enkele minuten flink kan lijden, maar dit niet meer kan uiten omdat alles is lam gelegd. Om die reden vinden vele buitenlandse artsen dat het middel verboden moet worden en alleen nog maar mag worden toegepast als het paard al in diepe slaap is gebracht. T61 wordt veel toegepast omdat het een relatief goedkoop middel is en snel werkt. De dosering bij paarden moet zijn 4-6 ml per 50 kg lichaamsgewicht, een te lage dosering zal het sterven vertragen en het lijden vergroten.
Frappant blijft dat binnen Nederland niemand bezig is met bezwaren tegen T61 terwijl in het buitenland diverse dierenorganisaties en artsorganisatie actief voorlichting geven en proberen de wet te laten aanpassen.

1.b. Eutha 77 van Essex

Het middel Eutha 77 is een slaapmiddel wat sterk overgedoseerd wordt toegediend. Het middel heeft het werkzame stof Pentobarbital. Het vooraf versuffen mag hierbij niet worden toegepast met Sedativa, omdat hierdoor het narcosemiddel langzamer het centrale zenuwstelsel bereikt en zodoende stress kan optreden.
Eutha 77 wordt alom gezien als het beste medicament om het paard te laten inslapen. In Duitsland (en misschien ook in Nederland?) heeft de dierenarts een probleem om dit middel als euthanasiemiddel toe te passen omdat het officieel een verdovingsmiddel is. De injectie levert snel een diepe slaap op.
De werkwijze is als volgt: het niet vooraf verdoofde paard krijgt een injectie met Eutha 77 (soms een kleine voorinjectie met Eutha 77). Bij een paard met normale omvang zal na 30 tot 45 seconden het paard door zijn benen gaan. Er kunnen op dit moment nog wel spierreflexen optreden. Zware paarden (>600 kg) en paarden die zich in een shocktoestand bevonden dienen nu opnieuw een dosis te krijgen. De hartslag kan nog enige minuten doorgaan, ook de hersenactiviteit blijkt nog tot 10 minuten doorlopen (gemeten met een EEG). De Kornealreflex is al na 60 seconden weg (zie later dit verslag). Het paard is in diepe slaap op het moment dat het overlijd. Het gevaar van te lage dosis en het bijgeven van Eutha 77 is bij dit middel geen probleem, het paard slaapt en een nieuwe injectie kan worden bijgezet. Een afspuitinjectie bevat 1 ml per 5 kg lichaamsgewicht.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 04-04-13 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:37

mijn paard heeft 1 spuit gehad om suf te worden, bij de 2de spuit ging hij liggen en uiteindelijk heeft hij nog een 3de gekregen maar deze heeft weinig uitgericht omdat je kon zien dat de inhoud op 1 plek bleef ( de ingespoten plek) en de bloedsomloop was toen al gestopt, hij had namelijk nog een paar flinke stuiptrekkingen waardoor zowel de DA als ikzelf zoiets hadden van "dit gaat niet goed, nog maar een spuit erin" maar zoals gezegd was het niet echt noodzakelijk.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:38

Hier ook ervaring met een paard in laten slapen. Gezond, wel iets ouder dier, dat knokte om wakker te blijven. Sedatie lukte prima, stond te suffen, maar ging niet liggen. Toch eerste 'dodelijke' spuit gegeven, toen ging hij liggen maar bewoon nog wel en leefde nog. Uiteindelijk heeft hij 2,5 paard aan dodelijke dosis gekregen, voor hij echt weg was. Sneue was ook dat meneer de DA nog maar 2 paarden aan dodelijke dosis had liggen, dus hij moest nog naar collega rijden om meer te halen... Gelukkig was paard toen al grotendeels weg en heeft hij dat niet meegekregen, maar was wel gek. Heb hem de DA nooit kwalijk genomen trouwens :).
Sterkte met het verlies van je paardje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:41

Mijn 5 jarige paard heeft ook eerst een sedatie injectie gehad. Hiervan ging hij al bijna door de benen..
Na de 2e injectie ging hij plat en was zo weg..

Zou het 'vechten' niet komen doordat er te weinig reactie is op de sedatie vooraf?? >;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 04-04-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:42

Ik denk dat het grootste deel te maken heeft met bloedsomloop. Een ouder of ziek dier heeft nog wel eens een langzame bloedsomloop waardoor het middel slecht op wordt genomen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:48

Om te beginnen sterkte met dit. Ik begreep dat als het dier erg veel stress heeft, er veel adrenaline vrij komt, en dat dit de werking van de spuit vertraagt.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:53

mijn tinker ging heel rustig na twee spuiten en was na de eerste spuit al bijna weg. Maar die was ook echt op en heel rustig. Misschien was het toch de stress daar kan niemand wat aan doen .

Paula147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 12:54

Casarell - Persoonlijk denk ik dat het inderdaad goed kan zijn dat deze reactie is veroorzaakt doordat de spuit direct is toegedient na de sedatie (hier zaten enkele seconden tussen, niet minuten). In combinatie met het gebruik van T61 van Intervet zou het kunnen veklaren waarom we deze reactie kregen.

Milly zeg de spuit natuurlijk wel komen maar was relatief rustig (lees: borige keer kon de DA niet bij haar in de buurt komen voor een half uur).

Gewoon ontzetten jammer dat het beestje zo heeft moeten vechten in haar laatste paar minuten. Vanaf de sedatie spuit heeft het toch zo'n 40? minuten geduurd.

Paula147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 12:57

Sorry, ik zie net dat er wel erg veel spellings fouten in mijn vorige post zaten. Ik denk dat mijn ogen moe worden dus zet de computer uit voor vandaag.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Het is goed om een beetje te kunnen snappen wat er vandaag gebeurd is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:57

Mijn paard heeft 1 spuit gekregen om te gaan slapen en 2 'dodelijk' injecties die beide al meer vloeistof bevatten dan 'normaal' was,
paard heeft niet gevochten of dergelijke, blijkbaar had ze een heel stevig hart denk ik dan maar :)

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:59

TS allereerst strekte gewenst, het is ingrijpend om je paard te verliezen. Ik vind dit een interessant topic. Toen ik een paar weken geleden ons 26 jarige paard moest laten inslapen vroeg ik me af welke middelen gebruikt zouden worden. De KWPN ruin van 1.68m kreeg
1. Domosedan, helaas weet ik niet hoeveel (10cc?)
2. Eutha (?%, weet ik niet meer), de bekende Blauwe spuit.
(ik was hiervoor inclusief bezoek aan huis zo'n 80 euro kwijt)

Het paard ging rustig liggen en bleef ook rustig. Hij heeft in totaal voor een lichaamsgewicht van 1000kg (hij was denk ik 550 kg) de blauwe vloeistof gekregen voordat zijn hart ermee stopte.

Ik heb het ook meegemaakt dat een volwassen paard 3 middelen kreeg. Helaas weet ik de namen daarvan niet. 1. Een soort roesje, 2. een narcose middel, 3. de dodelijke spuit. Ook dit ging heel rustig, eigenlijk heeft deze methode mijn voorkeur omdat ik gelezen heb dat de dodelijke vloeistof vreselijk brandt in de aderen. (kosten incl thuis inslapen paard 180 euro).
Ik ben benieuwd welke middelen er bij euthanasie gevallen gebruikt worden zodat ik wat mondiger tegenover de dierenarts kan zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:00

Ragdollcat schreef:
Daar ben ik altijd zo bang voor. Daarom kies ik er ook voor om het te laten schieten, Is het tenminste in 1 x klaar.

Ik ook. Om precies deze reden dus. Maar het ligt natuurlijk ook aan je paard, ik heb zo'n exemplaar dat vindt dat hij met 1 been ook nog wel kan lopen.

Wat erg dat je dit hebt meegemaakt TS, sterkte met het verlies van je paard :(:)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:10

1e spuit voor sederen, tweede voor de dood....hij was toen wel hersendood maar zijn hart bleef erg lang door kloppen, net toen de DA de derde spuit wilde halen stopte het hart...dus ja, het kan als je pech hebt wel...
Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:16

TS sterkte met verlies van je paard.

Ook hier kreeg mijn paard 3 spuiten : roesje, narcose en uiteindelijk de beslissende spuit. Paard was een behoorlijke stresskip maar is heel rustig en kalm gegaan.