Pharmahorse Creatine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Pharmahorse Creatine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 13:54

Hoi Bokkers,

Ik heb van de week een pot creatine gekocht van Pharmahorse en ben benieuwd of jullie er ervaringen mee hebben?

Ik ga het mijn paard geven in de hoop dat de spieren op zijn rug en billen sneller zullen groeien dan zonder dit supplement.
Ben zaterdag begonnen en hij heeft het nu dus twee keer gehad. Hij eet het poeder gewoon door een schep muesli met een klein scheutje olie, dus qua toedienen geen probleem.

Ik wil in dit topic onze vorderingen bijhouden en hoop van andere bokkers ook wat ervaringen met dit product te lezen.

JustLizz

Re: Pharmahorse Creatine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 12:19

Niemand?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:18

Creatine is niet zo onschuldig als het lijkt...

Het doet je standaard 2 kg vocht ophouden (wat natuurlijk weer gewoon verdwijnt na het stopzetten van het supplement) maar het veroorzaakt ook veel afval in de spieren...

En het is ook een zwaardere belasting voor de nieren, gezien er toch wel meer urine en afvalstoffen geproduceerd worden die er terug uit moeten...

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:15

Mijn paard reageerde niet goed op creatine. Kreeg 4 dikke benen na een week of 3/4 voeren . Geef hem nu chlorella als spieropbouwer en dat werkt voor hem wel heel goed. In chlorella zitten alle aminozuren om spieren mee op te bouwen. Is ook de werkzame bestanddeel van myoplast.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:31

Tot nu toe dus nog niet echt positieve ervaringen van anderen. Mijn paard heeft tot nu toe geen rare dingen en hij krijgt het nu ongeveer een week. Hij is wel wat fitter maar weet niet of dat direct door de creatine komt of ook ivm de kou enzo.

Tot nu toe in ieder geval geen rare bijwerkingen hier.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:01

Nee normaal ga je ook de eerste maand / maanden (afhankelijk welke dosering je dagelijks geeft) niet veel merken en zal het voor het paard ook geen kwaad kunnen, alleen maar wat bijbrengen... maar als je het langer geeft (ik doel dan een 3 - tal maanden) zal je paard op ongewenste plaatsen vocht beginnen ophopen ipv. hetgeen je eigenlijk wil zien : spieren...

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:05

Ik geef het mijn paard momenteel ook in overleg met de dierenarts van de Lingehoeve. Mijn paard is vrij lang geblesseerd geweest en we zijn nu weer aan het opbouwen, we geven het om wat sneller spiermassa op te bouwen en meer uithoudingsvermogen te krijgen van de spieren omdat hij erg slap was met rijden. We geven het nu een maand en het gaat heel goed. We zijn heel tevreden en mijn paard heeft nergens last van. Hij ziet er super ui en zit kiplekker in zijn vel. We gaan nu nog 1 emmer geven en dan stoppen we ermee. Dan moet hij het weer zelf doen. Het is puur om even te helpen bij het opbouwen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:43

Inderdaad, daarvoor is het ideaal !
Maar geef het liefst niet te lang...

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:08

Nee 2 emmers, is 2 maanden ongeveer. We gaan nu de intensiteit verhogen met opbouwen, laatste fase. Dan mag hij het weer zelf doen. Maar tot dusver ondervinden we geen bijwerkingen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:11

Super ! :)
Hopelijk doet hij het erna ook prima weer zelfstandig en kunnen jullie terug verder met trainen zonder blessure leed!
Succes !

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:13

ik gebruik het ook en mijn paard is in 6 maanden tijd vol spier geworden, ik ben begonnen met 3 schepjes per dag en onderhoud het nu met 2 schepjes per dag.
heeft nergens last van en geen vochtophopingen ergens in zijn lichaam.
de eerste maand was hij wel erg vervelend en heet met rijden, de dierenarts zij dat ik het kon vergelijken met een goudspuit maar dan in poedervorm en meer natuurlijke middelen.

volgens mijn DA kan het geen kwaad om voor langere tijd te gebruiken en kan je het gewoon blijven geven.
de pharmahorse creatine zou volgens mijn DA zelfs nog beter zijn als de myoplast, wat heel veel gegeven wordt aan sportpaarden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:21

Pharmahorse creatine of synovium myocare e (ook met creatine) enz... zijn precies hetzelfde als de creatine waar bodybuilders zichzelf mee "oppompen"...

Ondertussen zijn ze in die "sportwereld" ook al flink teruggekeerd van het gebruik van creatine... genoeg voorbeelden van wetenschappelijke verslagen te vinden via google over het waarom ;-) maar mij niet gelaten, wil je het geven en doet je paard het er goed op... be my guest ;-)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:06

Mijn paard is nog best wel heet en fris met rijden en iets meer pit zit er in.
Gisteren met de eerste outdoor wedstrijd had ie wel even wat streken.. "schrikken" en ineens wegrennen enzo en ook in de ring was hij nog steeds heel fris. Zal wel een combinatie zijn van de koude wind, eerste keer buiten en ik denk toch ook een deel van de creatine. Hij krijgt het nu twee weken.
Ik heb intussen ook Pharmahorse benaderd met de vraag of het een normale bijwerking is van creatine. Maar zij geven aan dat dat eigenlijk niet het geval is, maar dat het goed kan zijn dat mijn paard nu minder last heeft van verzuring en dat zijn spieren hem minder tegenwerken en dat hij daarom dus frisser is.

Zij hebben me destijds al aangeraden om creatine in combinatie met magnesium te voeren (omdat hij snel last had van verzuring van zijjn spieren etc) dus ik overweeg om dat hem er nu bij te gaan geven.. Ik kijk het eerst sowieso nog een weekje of 2 aan.

@my_precious: leuk om t lezen dat jouw paard het er goed op doet nu en dat hij in het begin ook beetje vervelend was :P. Heb je toevallig fotos van je paard voor en na het gebruik van de creatine? ben ik wel benieuwd naar (mag uiteraard ook per PB als je ze liever niet online zou willen zetten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:14

Ik geef het mijn quarter in combi met magnesium.
Die is zeker veranderd, maar dat komt ook omdat ze jong was toen ik haar kreeg en ze nu veel meer word getraind.
Hier geen rare ervaringen, ook de frisheid valt mee :)
Heb dat trouwens wel als bijwerking gelezen!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 14:20

Ik hoor het inderdaad ook wel als bijwerking. Misschien dat het niet direct als bijwerking van creatine is maar meer een soort gevolg van het geven omdat ze hun lichaam beter kunnen gebruiken.

VivaLaVida: hoe lang geef jij het al aan je paard? En voer je het gewoon door of alleen tijdens de opbouw van spieren periode?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:28

Ik heb een tussenstop gehad, met de ergste vorst kon ik niet trainen en dan heeft creatine bijvoeren ook geen zin. Nu weer begonnen :) ik voer het ook niet te lang achter elkaar trouwens.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:57

Creatine is ronduit een gevaarlijk supplement.
Op niet al te lange termijn werkt het insulineresistentie in de hand.
Creatine verhoogt namelijk sterk de afscheiding van insuline, en dat kan op zijn beurt leiden tot insulineresistentie.

In een dubbel blind, placebo gecontroleerd onderzoek bij ratten werd al na 14 dagen creatinegebruik
een duidelijk verhoogde bloedsuikerspiegel gemeten, en na 21 dagen was er sprake van insulineresistentie.

Insulin resistance with creatine supplementation in laboratory animals

Er zijn trouwens nog meer bijwerkingen die minder gunstig zijn.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:13

Raak wel een beetje in de war van de tegenstrijdige verhalen. Maar als het allemaal echt zo slecht zou zijn waarom worden er dan wel zo veel supplementen met creatine verkocht?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:49

BigBen schreef:
Creatine is ronduit een gevaarlijk supplement.
Op niet al te lange termijn werkt het insulineresistentie in de hand.
Creatine verhoogt namelijk sterk de afscheiding van insuline, en dat kan op zijn beurt leiden tot insulineresistentie.

In een dubbel blind, placebo gecontroleerd onderzoek bij ratten werd al na 14 dagen creatinegebruik
een duidelijk verhoogde bloedsuikerspiegel gemeten, en na 21 dagen was er sprake van insulineresistentie.

Insulin resistance with creatine supplementation in laboratory animals

Er zijn trouwens nog meer bijwerkingen die minder gunstig zijn.

Dat dat bij ratten geconstateerd is, wil nog niet zeggen dat dat voor paarden of mensen geldt.
Creatine is vooral bekend om zijn hartversterkende kwaliteiten.
Ook voor mn oudere paarden lijkt het goed te werken om verder verlies van spiermassa te voorkomen.

Blijft dat je over het algemeen beter een aminozuur preparaat kunt bijgeven naast andere spierverzorgende stoffen.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:45

Ik voer ook een supplement dat creatine bevat.
Op dierenarts advies.

Mijn jonge paard kwam niet gemakkelijk in de spieren. Soms was hij wat voller en dan viel hij weer in qua spieren. Dus eerst het probleem in het voer gezocht. Daarna maar een bloed en worm onderzoek gedaan.
De spierwaardes waren wat afwijkend en heb toen van de dierenarts Synovium Myocare (Vit E, Selenium en Creatine) en Synovium NAP gekregen. Hij werd frisser, voller en losser in zijn lijf! Na 2 weken merk je al duidelijk verschil! Omdat het toch wel erg duur is (per maand ruim 150 euro aan supplementen gaat mij iets te ver). Nu voer ik Phytonics Muscle support. Dit is een heel compleet supplement. Ook met creatine, maar ook met algen (boswela ofzoiets?) en tal van andere dingen. Het nadeel is dat het minder geconcentreerd is. Er zit van alles in maar van alles dus een beetje. Toch doet mijn paard het er goed op. Er komen steeds meer spieren op.
Hij is alleen niet zo extreem los als met Synovium. Dus als deze pot op is ga ik toch weer een maandje synovium geven en kijken wat er gebeurd!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 11:30

Ik wil mijn paard wel ondersteunen met wat supplementen maar ik ben inderdaad ook niet van plan om er heel veel geld aan uit te geven. Hij is geen top sportpaard en ik ben ook geen topruiter dus dat vind ik allemaal wat te ver gaan.
Ik heb muesli voor hem gekocht op advies van fysio waar een hoger concentraat vitamine E en selenium inzit dus dat krijg hij al wat meer en hij krijgt dan nu de creatine.
Het frisser worden is dus toch wel een herkenbare "bijwerking" van het voeren van creatine als ik jullie reacties zo lees.

Vaochtend weer les gehad en nu had ik geen last meer van zijn frisheid, was eigenlijk wel een keer fijn een paard dat wat meer uit zichzelf gaat lopen.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:10

Ja, die van mij is duidelijk frisser! Maar dat vind ik wel fijn. Het is een goed dressuurpaard, maar sommige dagen was hij gewoon wat mat. Dit zal waarschijnlijk toch aan spierpijn te wijten zijn. (hij was nooit stijf erdoor maar wel wat matter). Het werkt toch fijner als je paard flitsend is.

Ik voer mijn paard trouwens Marstall Champion muslie. Hier doet hij het top op (ik had al pavo, havens en Equifyt gehad)! Ik heb nog een tijdje de Amino sport muslie gevoerd vanwege de spierverzorgende eigenschappen, maar mijn paard werd hier in combi met de supplementen te heftig/fel/kijkerig van.

Het frissere is iets waar je aan moet wennen. Het paard voelt zich goed! Maar als je gewoon lekker aan het trainen bent en je paard niet teveel stil zet is dit goed te doen. Je kan hierdoor ook weer de intensiteit van je trainingen verhogen en dan krijg je ook weer meer bespiering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:49

voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding

ander half jaar training + opgroeien (van 4 naar 5 1/2) + perioden creatine -perioden rust of training zonder creatine + quarter zijn (die groeien natuurlijk sowieso al breder)

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:02

Jeetje! Dat is wel een flink verschil!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 13:59

Woow dat is wel echt een groot verschil!