Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesuisRooos

Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 01:25

Hallo iedereen,

Door dit bericht wil ik iedereen laten zien hoe verraderlijk zandkoliek is en dar het vooral niet onderschat moet worden. Je hoort altijd de verhalen en daar kan je wel uit op maken dat het een nare vorm van koliek is maar verder kon ik mijzelf moeilijk voorstellen hoe het zat vanbinnen. Ik wil graag het verhaal van mijn paard hier neerzetten om anderen te kunnen behoeden voor fouten die er bij ons helaas gemaakt zijn.

Mijn paard -Rienk- werd op woensdag (09-01-2013) wat koliekerig aangetroffen, de DA er direct bij en het leek om gaskoliek te gaan. Er is met hem gelopen maar helaas het was 's avonds nog niet beter dus maar ontgassen.

Op donderdag stond hij nog/weer bol van het gas en is er gekozen om weer te ontgassen. Ik studeer en Rienk stond thuis op Terschelling dus ik werd eerst via de telefoon op de hoogte gehouden. Donderdag was ik van mening dat hij naar de kliniek moest maar ze zagen er nog wel heil in dus hij is thuis gebleven.

Omdat ik hoorde dat hij steeds verder achteruit ging ben ik vrijdagochtend zo vroeg mogelijk naar huis gegaan, daar trof ik mijn paard zoals ik hem nog nooit had gezien.. Ik ben al die tijd op stal gebleven, gelopen en warempel hij ging wat eten en ging gigantisch vooruit ! De DA kwam rond 12 uur en toen was hij 300% beter dan de avond er voor. Rienk bleef maar drammen bij de deur dat hij naar buiten wilde en hij kreeg van de DA groen licht om even naar buiten te gaan tenzij hij alleen maar stil zou blijven staan dan kon hij beter weer naar binnen. Uiteindelijk hem weer naar binnen gehaald want hij werd niet beter van het buiten staan, hij leek die middag ook weer boller te worden dus ik heb de DA weer gebeld of ontgassen nog nodig was. Die middag is dat voor de laatste keer gebeurd, zoiets kun je niet blijven doen en 3x was in deze toestand echt zijn max. Helaas, hij bleef achteruit gaan en 's avonds belde de DA dat we een keuze moesten gaan maken: thuis waren we uitbehandeld en was het inslapen, of we gingen zaterdagmorgen naar de kliniek om daar te overleggen of opereren e.d. nog mogelijk is.

Wij hebben gekozen voor het laatste en de volgende ochtend vroeg zijn we aan de lange reis met hem begonnen, op de boot hield hij het goed en ook de verdere rit naar Wolvega stond ie goed op de trailer. Toen ik hem in Wolvega van de trailer haalde was meneer zelfs bijna niet te houden en brulde die het uit, helaas bleek dit later dus de zogenoemde laatste opleving. In de kliniek werd hij meteen opgevoeld, zandkoliek.. Uit de bloedwaarden bleek dat hij nog operabel was, dus werd er besloten om dit te gaan doen. De kans van slagen was nog vrij hoog na al die dagen, ruim 70%! Helaas, eenmaal op de operatietafel bleek er van binnen veel meer al beschadigd dan gedacht, er was al zoveel afgestorven dat er geamputeerd moest worden waardoor de kans naar 30% zou gaan. Rienk lag daar nou eenmaal toch al dus mijn vader gebeld voor overleg en door gegaan. Uiteindelijk is er nog meer afgestorven darm aangetroffen waardoor hij na amputatie nog maar 1/3 dikke darm over zou houden.. Dit is niet eerlijk tegenover het paard, zeker niet als hij al die jaren zijn best heeft gedaan voor je dus ik heb daar aan de operatietafel besloten hem in te laten slapen. Mijn beslissingen zijn zo veel makkelijker (als je het zo kan noemen) geweest doordat ik bij de operatie mocht zijn, dit is echt aan te raden voor mensen die hier ook ooit mee te maken krijgen. Als je ziet hoe kapot je paard blijkt te zijn dan kan je gewoon niet meer door gaan.

Mijn paard heeft het uiteindelijk dus niet gehaald.. Hij liep al een tijd rond als het ware niet helemaal als zichzelf, hij vermagerde wat maar ach hij was altijd wat aan de dikke kant en op het land zou het wel weer bij trekken.. Zijn zandkoliek is waarschijnlijk al in de zomer bezig geweest met opbouwen, een tijd op een kort stuk land en toen aangevuld in de winter met het staan op zand. Ik heb hem nooit gecontroleerd op zand in de mest, dit doe ik voortaan bij beide paarden elke maand. Zijn buik heeft tijdens de koliek steeds wat gehangen en dat voelde heel zwaar, gaf niet mee als een gewone buik. Dit had ik misschien al kunnen linken aan wat later bleek de ruim 3 emmers zand die in zn darmen zaten maar op dat moment weet je het allemaal even niet meer. Zijn hele darmen zijn dichtgeslibd met zand en dat zand is hard geworden, er kon geen eten meer langs en ook is de darm gaan draaien waardoor delen af gingen sterven.

Om een lang verhaal kort te maken: zandkoliek is in een nare vorm van koliek omdat je vaak al ver van huis bent als het paard er echt last van krijgt (de darm zit dan vaak al verstopt met zand). Het beste is gewoon om je paard zijn mest af en toe te controleren (ik doe dat 1x per maand/anderhalve maand). Als er zand aangetroffen wordt haal dan een middel hiervoor bijvoorbeeld Sandclear. Ga ook na waarom het paard zand in de darmen heeft bijvoorbeeld: is er een mineralentekort, staan ze op te kort gras? En als laatste, als je gevoel zegt naar de kliniek doe dit dan ook, je kent je eigen paard vaak toch het beste. Ik vergeef het mezelf niet dat ik niet net zo lang heb staan schreeuwen die donderdag tot ze m op die trailer hadden gezet, die 2 dagen minder hadden het verschil kunnen maken.

Hier onder zijn de foto's van de dikke darm tijdens de operatie te zien, ik heb ze allemaal in linkjes geplaatst omdat niet iedereen ze zal willen zien.
Doe er je voordeel mee, het echt zien maakt zo veel meer indruk dan alleen de verhalen horen.

De eerste klomp zand die ze vonden, de darm hoort lichtroze te zijn.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UT3K33UC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GMJPT6HK.jpg

Afgestorven stuk door verdraaiing
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BRQAUTFS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CHKOBOUR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MFR6MMC6.jpg

Gescheurd stuk darm (zat in het stuk wat geamputeerd zou worden dus betekende nog niet einde oefening)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GDGSEBBX.jpg

Groot stuk dikke darm buiten de buik om te gaan amputeren
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CY8NTPYN.jpg

Groot stuk afgestorven darm, hierna was er niks meer te doen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TXYLTSWJ.jpg

Het is misschien een wat onduidelijk verhaal geworden maar het is ook lastig zo alles op te schrijven. Ik heb veel gevraagd aan de DA en tijdens de operatie hoe dingen zaten dus zijn er vragen, stel ze !

Nachtlampje

Re: Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:33

Zo, heftig om te zien zeg!
Een nieuw paard bij ons op stal heeft zandkoliek (zonder dat het als info is meegegeven), ik hoop dat hij er beter bovenop komt :\
Sterkte met het verlies van je paard, je had geen betere keuze kunnen maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:46

ach jemig want ontzettend heftig. Hebben de dierenartsen ook gezegd dat het wellicht anders was geweest als je 2 dagen eerder kwam? Want dat afsterven etc. dat lijkt mij iets dat sneller gaat dan twee dagen?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 01:53

ach dat arme beest maar dit moet jeje zelf echt niet kwalijk nemen dat kan je toch niet weten , je hebt er van geleerd en je anderen paarden bescherm je nu nog meer, hoe kan je dit weten als je er nog nooit van gehoord hebt. veel sterkte en goed van je om de foto's te delen. Je paard is zeker niet voor niets gestorven.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 01:56

In de kliniek zeiden ze inderdaad dat er meer kans was geweest dat er minder afsterving was als hij donderdag al binnen was gekomen. Ik denk nu: aan verhalen achteraf hebben we niks meer maar ik heb er wel van geleerd, voortaan gaat alles na 2 dagen en verslechtering sowieso naar de kliniek als het niet al eerder nodig is.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 02:01

Watprachtig dat je jou paard gebruikt ter informatie voor anderen... Heel veel sterkte met het verlies van rienk. En ik hoop dat er maar veeel gevallen gespaard mogen blijven door jullie verhaal.. Sterkte :(:)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 02:02

Sterkte met het verlies van je paardje! Wel goed dat je dit topic opent inclusief foto's dat zorgt vaak toch voor een eye-opener. Helaas heb ik soortgelijke verhalen vaker gehoord het afgelopen jaar.. Het is zeker iets om serieus te nemen en mest te blijven checken of preventief een kuurtje te geven..

Helaas krijg je met achteraf verhalen je paardje niet terug maar misschien red je met dit topic en je kennis nu wel andere paarden :).

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:25

Wow..ben er stil van...wat vreselijk heftig.
Wat moet dat arme paard een pijn hebben gehad.

Ik maak me altijd zo kwaad als mensen zeggen...mijn paard eet/slikt wel zand maar wordt er niet
ziek van. Doen ze een testje ..en nee er komt geen zand uit de mest.
Maar mensen, alstublieft let op je paard! Er komt pas zand mee met de mest als je een kuur geeft
die het zand ook echt meeneemt naar buiten.
Als je paard zandkoliek krijgt ben je vaak te laat.

Ik heb het helaas ook meegemaakt jaren geleden. Mijn merrie heeft het uiteindelijk wel gered.
Dankzij een dierenarts die mij er op attendeerde om per direct regelmatig een kuur te geven om het zand eruit te
krijgen.
Ik waarschuw liever te vaak dan niet. Maar sta er versteld van hoeveel mensen dan toch denken..ach valt wel mee.

Ik geef mn paarden regelmatig een kuur en daarbij kook ik lijzaad en krijgen ze daarvan ook regelmatig een kuur.

Ik wens jou heel veel sterkte en bedankt dat je dit hebt willen delen :(:)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:45

Wat een heftig verhaal! Heel interessant om te zien, maar wat zal je hem missen. :\ Heel erg veel sterkte!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:14

Wat super dat je dit hier plaatst!! Wij hebben ook een merrie die gevoelig is voor zand. Hebben haar inmiddels op rubbermatten staan, de anderen staan op een zandgrond. En ze krijgt regelmatig een kuurtje met psylliumzaadjes.

Wil je nog wel even heel veel sterkte wensen met die verlies!

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:19

wow! dapper van jou om dit zo te plaatsen. we kunnen hier zeker van leren! echt goed van je!! sterkte..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:20

Heel interessant! En heel sneu voor jou natuurlijk. :(:)
Ik ga sandclear bestellen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:21

Misschien nog een tip voor de sandclear gebruikers. Je kan ook gewoon zelf een zak psylliumzaadjes kopen. Stuk goedkoper dan de Sandclear.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:23

oef heftig.

Wel mooi zo'n verslag had het nog nooit gezien.

Zelf voeren wij elke avond gekookte lijnzaad, om dit te voorkomen.
Als ik dit zo zie word je wel bewuster!

Succes.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:24

Wat houd die kuur in?
Ik heb net een nieuwe en die zie ik ook aan zand likken,
Nou zat ik te kijken heb heb je wel poeders voor wegvoeren van het zand maar jullie hebben het over een kuur, wat is dat? en hoe vaak word dat gegeven?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:26

Ik vind het absoluut niet onduidelijk.
Heel goed dat je dit plaatst. Is best een belangrijk onderwerp.

Goede duidelijke foto's.

Heel veel sterkte met het verlies en heel erg bedankt dat je dit met ons wilde delen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:29

De merrie van ons krijgt echt de zaadjes, die gaan ongeweekt door de brokjes, en dat eet ze het wel op.
Toen ze echt zand hadden hebben we 10 dagen gevoerd. In het najaar/winter krijgen de paarden vaak meer zand binnen dan zomers. Dus advies is om in het najaar regelmatig een kuurtje te geven. 1 keer per maand, of per 2 maanden bijvoorbeeld. Kuurtje kan een week of 10 dagen zijn.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:32

Heel veel sterkte ts :(:)

Maar ook ik heb een vraag over die kuren
Sinds kort tref ik erg veel zand aan in de stal (haal iedere dag minimaal een halve kruiwagen met alleen maar zand uit de stal) waarschijnlijk zit dit tussen het kuil en ik kan dus niet controleren of ze het zand eet of niet. Kan zo'n kuur kwaad als je paard er misschien niet last van hebt?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:33

Volgens mij niet, er word verder niks met de zaadjes gedaan. Enige wat de zaadjes doen is veranderen in een vieze plakbende waardoor het zand er aan blijft plakken en zo mee gaat naar de uitgang.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:37

ik heb net psylliumzaadjes besteld, moet ik dit gewoon dagelijks door zijn voer doen?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:40

Nee dagelijks voeren word afgeraden. Wat je kan doen is 10 dagen door het voer doen, tussen door mest blijven onderzoeken. Als er geen zand uitkomt zou je het als onderhoudsbeurt 2 keer in het najaar/winter kunnen doen. Komt er wel zand uit zou je het een week per maand/2 maand kunnen doen.

EDIT: TS, als er dingen anders aan jou zijn verteld dan hoe ik het nu verteld hoor ik het graag!! Dit is wat mij verteld is, en probeer zo andere mensen te helpen. Wil niet je topic "overnemen" :o
Laatst bijgewerkt door Monster_tos op 07-03-13 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:41

Heel veel sterkte TS met het verlies van je paard Y;(

Na het zien van de foto's ga ik vandaag mijn DA bellen voor info over zandkoliek, sandclear en psylliumzaadjes.

De paarden staan veel buiten maar de weilanden zijn wel schraal met superkort gras, dus de kans dat ze zand binnenkrijgen is zeker reƫel.
Better safe than sorry.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:42

Interessant om de fotos te zien, maar vreselijk voor jou TS, sterkte met het verlies :(:)

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 11:43

Monster_tos schreef:
Nee dagelijks voeren word afgeraden. Wat je kan doen is 10 dagen door het voer doen, tussen door mest blijven onderzoeken. Als er geen zand uitkomt zou je het als onderhoudsbeurt 2 keer in het najaar/winter kunnen doen. Komt er wel zand uit zou je het een week per maand/2 maand kunnen doen.

EDIT: TS, als er dingen anders aan jou zijn verteld dan hoe ik het nu verteld hoor ik het graag!! Dit is wat mij verteld is, en probeer zo andere mensen te helpen. Wil niet je topic "overnemen" :o

Je hebt het uitgelegd zoals ik dat ook zou doen ! Zit ook niet de hele dag achter de computer dus fijn dat er andere zijn die ook gewoon antwoord geven op de vragen. :)