Hoefbevangen, wat een rot ziekte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Hoefbevangen, wat een rot ziekte!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 18:21

Eigenlijk zijn de klachten al eerder begonnen zo'n 2 maanden geleden toen onze ruin van 22 jaar opeens een dikke koker had, DA is gekomen volgens hem was de dikke koker vocht en had hij ook een vochtplaat onder zijn buik (niet in de benen) en was hij wat schraal.
Er is toen bloed geprikt om met name te kijken of zijn eiwitten goed waren, dit bleek in orde, ook zijn CRP was goed, enkel de leverwaardes waren wat verhoogd maar dit kon eigenlijk het vocht niet verklaren.
Er is nog overleg geweest met de internist uit Utrecht en het advies was afwachten hoe het gaat, het paard was toen nog niet ziek en had verder geen klachten.

Het voer (basis muesli) hebben we toen opgehoogd en het vocht leek iets minder te worden, maar verdween niet.

Nu 2 weken geleden had ik (achteraf hardstikke stom natuurlijk) granenmix gekocht, dit leek me een goede keuze omdat er veel energie in zat, en weinig eiwitten (die meestal als boosdoener worden gekenmerkt).

Hij heeft hiervan samen met mijn 2 jarige 3/4 voerschep gehad dus zeg maximaal een halve binnengekregen. De volgende dag leek hij wat bevangen, dus meteen telefonisch overleg gehad met de DA, advies aankijken en indien dit weekend slechter contact opnemen. Meteen enkel hooi en water gegeven.

Zondag hebben we de dierenarts laten komen omdat hij achteruit ging ipv vooruit, hij bleek inderdaad bevangen vrij heftig zelfs, hij wilde geen pas lopen en zocht steun bij het schot. Hij heeft toen een injectie gehad (pijnstiller/ontstekingsremmer, welke weet ik niet precies), aspirine en metacam.
Hij is toen op stal gegaan met een goede laag bodembedekking (grond buiten was bevroren vandaar).

Na 5 dagen moest het zeker beter gaan, maar helaas, hij bleef er beroerd bij staan, de smid is toen geweest en heeft zijn hakken lager gezet, advies was naar buiten zodat hij stukjes kon lopen en zijn hoeven kon koelen in de modder. Dit hebben we gedaan en inmiddels staat hij weer 24/7 buiten.

Na overleg met de DA is de metacam vervangen door bute dit zou beter moeten werken, maar ik merk geen verschil. Vandaag weer contact gehad omdat ik geen verbetering zie, bute ophogen indien nodig en ik heb voor woensdag weer een afspraak met de DA gemaakt.

Ik weet niet wat ik nu nog kan doen om hem te helpen, hij krijgt aspirine en bute, staat buiten, kan lopen, kan in de koele modder gaan staan, krijgt hooi en water. Overleg met de DA is er volop, ik wil woensdag ook weer bloed laten prikken om te kijken hoe de waardes nu zijn.

Wie o wie heeft er tips of kan deze heftige bevangenheid verklaren volgens verschillende dierenartsen kan een halve schep granenmix 1x dit eigenlijk niet veroorzaken.

ankehoix

Re: Hoefbevangen, wat een rot ziekte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:29

Wij hebben een ontzettend hoefbevangen shetlandertje, het was ook al chronisch.
We hebben met onze hoefsmid overlegd en hij zei dat er maar weinig hoefsmeden zijn die "durven" in te grijpen, aangezien er vaak flink moet worden ingegrepen en teruggezet.
Hij heeft haar teruggezet en wonderbaarlijk loopt ze weer, wel stijf. en alles stond op slot maar ze loopt en speelt weer!
Ik kan je dus echt onze hoefsmid aanraden, Marco Krul. Je kan eens op z'n site kijken. :)
Sterkte en succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:31

Hoefbevangenheid is een symptoom, geen ziekte op zich. De opgezwollen koker en verhoogde leverwaardes duiden op een inwendig probleem. Wat is de reden om voor bute te kiezen? Lijkt mij niet de eerste keuze in combinatie met vocht en een verhoogde leverwaarde? Heeft de dierenarts ook iets gegeven om inwendig te ondersteunen? Zoals immuboost of drainage compositum?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:32

Arm dier :(:)
Leef met je mee. Drie jaar terug heeft mijn Welsh het ook gehad, alleen dan met gras als boosdoener. Kon ook niet lopen, alleen liggen, had erge pijn en
Het enige wat ik je kan meegeven is dat ik spijt heb gehad van de 3 maanden experimenteren met de dierenarts en de kliniek en alle troep wat hij binnen kreeg aan metacam, injecties etc. Paard werd er niet beter van, slechts een kleine 12 uur zag je verschil per dag, en het heeft me daarnaast ook nog s handen vol met geld gekost. Ik heb zijn lot in de handen van de hoefsmid gelegd na die 3 maanden, omdat de dierenarts hem wou laten inslapen. De hoefsmid was het ook niet met de dierenarts eens was in de eerste instantie, direct in het begin. Vanaf dat moment ging hij (zonder medicamenten) direct vooruit en tot op de dag van vandaag nooit weer last van gehad. Ik luister sindsdien op dat gebied naar mijn smid.
Hiermee wil ik ook zeker niet zeggen dat dierenartsen niks kunnen doen op dit gebied, begrijp me niet verkeerd. Voor mijn paard in het bijzonder bracht het alleen geen verbetering, dus ik wil je daarom meegeven dat je de hoefsmid niet moet onderschatten op dit gebied. Nou staat deze smid ook goed bekend met hoefbevangenheid, dus zijn vele ervaring en kennis heeft ook meegeholpen. Hopelijk gaat het snel beter met m.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:46

Wie is die smid sylva?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 18:49

Caira schreef:
Hoefbevangenheid is een symptoom, geen ziekte op zich. De opgezwollen koker en verhoogde leverwaardes duiden op een inwendig probleem. Wat is de reden om voor bute te kiezen? Lijkt mij niet de eerste keuze in combinatie met vocht en een verhoogde leverwaarde? Heeft de dierenarts ook iets gegeven om inwendig te ondersteunen? Zoals immuboost of drainage compositum?

De gezwollen koker en bloedprikken is bij een andere arts gedaan, zondag heb ik een andere arts gebeld die dit dus niet weet, de link legde ik zelf ook later pas dit zal ik woensdag zeker aankaarten bij hem.
In eerste instantie heeft hij aspirine, sedaline en metacam gehad, de metacam als pijnstiller en ontstekingsremmer, omdat metacam niet heel veel werkte is er overgestapt naar bute omdat deze sterker zou zijn.
Iets om inwendig te ondersteunen heeft hij niet, kan dit geen kwaad samen met de medicatie dat het de medicijnen remt?

De hoefsmid onderschat ik zeker niet en deze kliniek werkt ook graag samen met een smid dus willen het niet alleen oplossen.

Stoppen met de medicijnen is geen optie, dan loopt hij nog slechter en merk je dat hij pijn heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:56

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 18:59

Nee ik voer geen granen meer, enkel nog hooi en water, hij heeft de granenmix maar 1 keer gekregen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:00

zie mijn link hierboven voor wat je nog meer kan doen voor je paard

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 19:03

Naar mijn idee is dat allemaal al gedaan, behalve magnesium voeren, is er hier iemand die daar goede ervaringen mee heeft?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:20

22 jaar dus...dan zou ik toch eens verder zoeken. Ik denk eigenlijk aan Cushing of iets anders wat in het lijf niet goed meer werkt.
f was je bloedonderzoek al zo breed dat het er uit zou moeten komen?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:20

Ja, magnesium voerde ik ook in de acute fase. Daarna overgegaan op Safe and Sound van Dodson & Horrel. Tegenwoordig de Leisure Mix van Dodson & Horrel. Klinkt gek, maar het magnesium gehalte in bananen kan ook bijdragen, mocht je paard het suplement niet lusten. Ik voerde die van mij de eerste dagen een banaan per dag erbij.

Krijg ook veel pbtjes over de smid en net vroeg iemand in het topic het ook. De hoefsmid is Mark Bongertman :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 19:22

Cowgirl schreef:
22 jaar dus...dan zou ik toch eens verder zoeken. Ik denk eigenlijk aan Cushing of iets anders wat in het lijf niet goed meer werkt.
f was je bloedonderzoek al zo breed dat het er uit zou moeten komen?

Ik denk niet dat het onderzoek breed genoeg was daarvoor, HB, CRP, leverfunctie en nierfunctie is er geprikt meen ik.
Morgen even kijken of ik de uitslag op kan halen bij de kliniek.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:25

Charaz schreef:
De gezwollen koker en bloedprikken is bij een andere arts gedaan, zondag heb ik een andere arts gebeld die dit dus niet weet, de link legde ik zelf ook later pas dit zal ik woensdag zeker aankaarten bij hem.
In eerste instantie heeft hij aspirine, sedaline en metacam gehad, de metacam als pijnstiller en ontstekingsremmer, omdat metacam niet heel veel werkte is er overgestapt naar bute omdat deze sterker zou zijn.
Iets om inwendig te ondersteunen heeft hij niet, kan dit geen kwaad samen met de medicatie dat het de medicijnen remt?

De hoefsmid onderschat ik zeker niet en deze kliniek werkt ook graag samen met een smid dus willen het niet alleen oplossen.

Stoppen met de medicijnen is geen optie, dan loopt hij nog slechter en merk je dat hij pijn heeft.

Die van mij kreeg een maagbeschemer. Gastrostrol/Gastroguard oid?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:19

Charaz schreef:
Naar mijn idee is dat allemaal al gedaan, behalve magnesium voeren, is er hier iemand die daar goede ervaringen mee heeft?

Bij die van mij hielp de magnesium niks (ik had die van paardnatuurlijk). Ik heb 7 weken gemodderd, 7 weken hel voor m'n paard, 7 weken en geen stap vooruit, na 7 weken een zoolbreuk en er mee gestopt, paard en ik trokken het niet meer...

Vermoedelijk ook een inwendig probleem geweest, ik ben met haar op de Bosdreef in Moerbeke geweest en laten beslaan bij van Nassau (het enigste moment dat ze heel even wat beter is geweest), paarden moesten hun jaarlijkse enting krijgen, ik had hier hele erge twijfels bij om dit te doen, in overleg met de kliniek toch gedaan en 4 dagen later was ze er niet meer. Mijn gevoel zegt nog altijd dat de enting haar de das heeft om gedaan.

Maar! Er zijn ook heel veel positieve verhalen rondom om HB!
Er zijn op bokt veel ervaringsdeskundige, neem eens een kijkje in het HB topic, verder is het wijs om foto's te maken om te zien of en hoe ver het hoefbeen gekanteld is.

Sterkte voor jou en je maatje!

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:29

Heb onlangs nog een paard meegemaakt met opgezwollen koker en vochtplaat,was ook bevangen,bleek een zeer ernstige wormenbesmetting te hebben,zware wormenkuur een vitaminekuur deed wonderen,hoefbevangen paarden geven wij altijd zemelen.

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:36

Probeer is natuurlijke geneesmiddelen, gwn iemand laten komen die dat kent.
Wij hebben toevallig een shet van 25 die ook heel hoefbevangen is, we zijn er al een meer als een maand mee aan het tobben. Heeft vantevoren altijd goed gelopen, en zit nu heel slecht in der vel. En nou is er gister iemand langsgekomen heeft um Pilletjes enz. Gegeven ( moet wel elke dag door ons zelf herhaalt worden ). En vandaag is die er al op vooruit gegaan, ze staat veel frisser in de stal :)

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:53

belper
was dat toevallig Rhus Toxicodendron?

ecwanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:54

Hoi!,

een paar jaar geleden had mijn pony ook last van hoefbevangenheid. Nadat we foto's hadden gemaakt, adviseerde de dierenarts ons haar in te laten slapen, aangezien ze te bevangen was. Na lang zoeken op het internet hebben we een smid gevonden in Rijssen (Twente). Zijn naam is Gerrit Smid (of Smit)! Hij heeft onze pony toen heel erg kort bekapt en haar hoefschoenen aangemeten. Ook heeft hij een streng dieet voorgeschreven. Ze mocht onbeperkt hooi eten, maar absoluut geen jong, groen gras. Verder moest ze spelt eten in plaats van brok en mocht ze daarbij verschillende soorten groenten hebben. Ze kreeg spitskool en broccoli en dat soort dingen.
Nadat ze bekapt was, kon ze alweer goed lopen en een week later konden we alweer rijden!
Ik zou zeker een keer op de site van deze smid kijken, hij is voor mij echt een wonderdokter en hij doet veel meer dan alleen kappen. Sowieso weet hij voor veel dingen een goede oplossing door middel van dieet!

Zijn site: http://www.paardenschoenen.nl/index_nl.html

Hopelijk heb je hier wat aan. Hoefbevangenheid is inderdaad een hele nare ziekte, maar ik heb gemerkt dat er zeker wat aan te doen is! Hopelijk gaat het snel beter met je paardje!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 08:43

Jeetje Letizia, daar schrik ik toch wel van, wat naar.

Iedereen bedankt voor de reactie's en de tips, morgen komt gelukkig de veearts en ik heb ook al gemaild om foto's van zijn hoeven te laten maken.

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:44

suggie schreef:
belper
was dat toevallig Rhus Toxicodendron?

Dat durf ik niet te zeggen maar wat die 2x op een dag moet zijn 3 pillentjes celzout 7, 3 pilletjes celzout 10, klein handje brandnetelkruiden en nog 7 druppeltjes zonnebloemtinctuur. En daarnaast krijgt ze nog de gewone pijnstiller van de DA

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:46

Charaz schreef:
Jeetje Letizia, daar schrik ik toch wel van, wat naar.

Iedereen bedankt voor de reactie's en de tips, morgen komt gelukkig de veearts en ik heb ook al gemaild om foto's van zijn hoeven te laten maken.

Ik zou denk ik ook zo'n natuurlijke geneeskunde laten komen... Die kan misschien ook iets doen aan de andere klachten.
Als die niet verbeterd na de DA

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 08:50

Ik heb contact opgenomen met een natuur geneeskundige, eens afwachten wat zij zegt.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:51

Onze shetlander van 23 is ook zwaar bevangen.geweest. Mocht ongeveer 2 maanden alleen binnen staan, kreeg gips om zn pootjes en metacam moesten we geven. Verder mocht hij alleen water en droog hooi. Toen het beter ging heeft hij op aanraden van de smid voorijzers gekregen, daar heeft hij echt veel steun aan, en liep na een langere tijd weer.helemaal goed! Ik hoop dat je snel een geschikte oplossing vind! Succes!

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:03

Wij hebben hetzelfde gehad met onze pony, staat nu op speciaal beslag en we hebben haar een kuur smooth locomotion gegeven, is om alles in het lichaam te rijnigen en afval stoffen weg te krijgen. Heb bij meerdere paarden goede resultaten gezien. Is op basis van Chinese kruiden zo op internet te bestellen.
Onze pony is nu weer helemaal top!
Voor meer info mag je me altijd pb'En
Succes!!!