Mais voeren aan paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grasbaal

Mais voeren aan paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:03

Hallo allemaal,
Ik zou graag willen weten wie allemaal naast voldoende liefs onbeperkt hooi of kuil ook snijmais aan hun paarden voeren!
Groet Grasbaal.

grasbaal

Re: Mais voeren aan paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:15

Ik stel deze vraag omdat er de laaste jaren maisbalen op de markt zijn. Dit zijn ronde balen net zoals kuilgrasbalen geperst en gewikkeld. De snijmais die hierin zit is meestal een stuk droger als de mais die aan koeien wordt gevoerd.

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:29

Hi!

Er wordt gezegd (studie Equine, Leisure and Sports) dat het niet goed is om mais te voeren aan een paard, tenzij het gepoft is (in kleine hoeveelheden). In mais zit namelijk een bepaald soort zetmaal wat slecht verteerbaar is voor het paard, een deel komt dan in de dikke darm en blinde darm terecht.

grasbaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:34

Blondie01 schreef:
Hi!

Er wordt gezegd (studie Equine, Leisure and Sports) dat het niet goed is om mais te voeren aan een paard, tenzij het gepoft is (in kleine hoeveelheden). In mais zit namelijk een bepaald soort zetmaal wat slecht verteerbaar is voor het paard, een deel komt dan in de dikke darm en blinde darm terecht.

Waar wordt deze studie gegeven.

Ik zie het steeds meer om me heen dat paarden bedrijven maar ook particulieren mais uit een maisbaal aan hun paarden voeren naast kuilgras.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:35

omdat het goedkoper is????

meeste paarden eten het niet graag!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:35

Ik vind het zelf niet zo tof als het aan mijn paard gegeven wordt. Ik heb altijd geleerd dat het aanzet als een dolle.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:36

Ik weet verder niks van of het goed of slecht voor het paard is, maar om de manege waar ik gereden heb kregen de paarden altijd een emmer mais 's avonds. Paarden waren gewoon gezond, er is nooit een paard ziek van geweest oid, ook niet de paarden die er niet aan gewend waren.

En er was geen een paard die het niet lekker vond, en praat nu toch wel over een stuk of 60.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:36

waar ik ooit stond op de manege werd het wel gevoerd en meer dan de helft at het niet!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:37

tylando schreef:
waar ik ooit stond op de manege werd het wel gevoerd en meer dan de helft at het niet!

Misschien ligt dit dan ook aan hoe het mais verwerkt is.
Ik weet niet aan wat voor mais jullie denken maar volgens mij was dat van ons helemaal vermengt dus van steel tot maiskolf. (Weet niet hoe dit normaal is hoor :') )

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:40

Bij ons krijgen ook alle paarden mais, en geloof me, ze vinden het heerlijk! Daarnaast worden ze er net wat voller van, dus paarden die lastig op gewicht te houden zijn krijgen net wat meer. Daarnaast onbeperkt ruwvoer en eventueel nog brok.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:41

ik zie toch echt verder een enkele reden om mais te gebruiken als aanvulling buiten het dikker maken van paarden?

grasbaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:44

Undefined schreef:
tylando schreef:

Misschien ligt dit dan ook aan hoe het mais verwerkt is.
Ik weet niet aan wat voor mais jullie denken maar volgens mij was dat van ons helemaal vermengt dus van steel tot maiskolf. (Weet niet hoe dit normaal is hoor :') )

Inderdaad we hebben het hier over gehakselde snijmais. Dit is de gehele plant incl kolf de korrels worden met een korrel kneuzer geplet.

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:44

Ik heb alleen gehoord, dat paarden van mais heel snel dik worden. Ik zou dus opletten om er niet te veel van te geven.

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:49

Undefined schreef:
Ik weet verder niks van of het goed of slecht voor het paard is, maar om de manege waar ik gereden heb kregen de paarden altijd een emmer mais 's avonds. Paarden waren gewoon gezond, er is nooit een paard ziek van geweest oid, ook niet de paarden die er niet aan gewend waren.

En er was geen een paard die het niet lekker vond, en praat nu toch wel over een stuk of 60.

Elk paard kan daar weer anders op reageren, de een wordt er ziek van, en de nader kan ertegen.
de een wordt dik, en de ander komt geen grammetje aan. Het ligt eraan er kunnen 60 paarden niks van krijgen, maar bij de ander hun paard gaat het mis. Let daar wel goed op!

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:50

Wij hadden een keer grote tassen mee, en zijn rijden bij een boer mais gaa plukken, we hebben het gewoon aan de paardjes gegeten!
nooit last van iets gehad! :)

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:52

grasbaal schreef:
Blondie01 schreef:
Hi!

Waar wordt deze studie gegeven.

Ik zie het steeds meer om me heen dat paarden bedrijven maar ook particulieren mais uit een maisbaal aan hun paarden voeren naast kuilgras.

Deze studie wordt gegeven op hogeschool van Hall-Larenstein in Wageningen. Kijk ook eens op deze link : http://www.voervergelijk.nl/column/76/mas-is-geen-dikmaker Absoluut een betrouwbare bron.

Uiteraard zitten er altijd twee kanten aan een verhaal. Ik zie veel paarden om me heen die mais krijgen zonder er zichtbaar last van te hebben.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:52

als je het geeft..met mate..

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:17

Waarom wil je het voeren? De meeste paarden hebben meer dan genoeg aan onbeperkt ruwvoer (liefst hooi natuurlijk) en vitaminen of krachtvoer. Zelf zou ik het niet voeren, omdat het m.i. totaal geen toegevoegde waarde heeft.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:21

Bij ons krijgen ze mais tijdens de oogsttijd. Dan krijgen ze elke dag 2 a 3 stengels mais met alles er aan. En dat gaat helemaal op! zodra ze in het weiland naast het maisveld staan plukken ze het liefst zo de mais er al uit.
Tijdens de winter gaf ik onze shet altijd mais elke avond 3 kilo door zijn hooi heen. dit omdat hij anders heel mager werd. Vorige winter (die was heel koud) kreeg de haflinger en de a-pony ook wel wat mais bij.

grasbaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 08:19

Er wat mais bij voeren is geen probleem zeg maar een emmer per dag hierdoor kan men de hoeveelheid biks reduceren tot 2 x een halve kilo per dag.
Op deze manier hebben paarden wat meer afwisseling.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:31

Hier een link (zie begin post) naar een cursus over paardenvoeding van de Universiteit van Edingburgh.
[VS] Online cursus "Equine Nutrition" Universiteit Edinburgh!

In deze cursus wordt ook gezegd dat mais niet goed is omdat het veel zetmeel bevat. De zetmeel die niet door het paard verteerd wordt in de dunne darm, komt in de dikke darm en blindedarm terecht waar het een daling van de pH veroorzaakt waardoor de darmflora massaal afsterft (die voor het verteren van vezels zorgen).

Verogun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:16

Begrijp niet goed alle negatieve reactie over mais wij wonen nu enkel jaren in hongarije en hier zijn massa paarden om de 4 a 5 huizen hebben ze wel paarden en aangezien de mensen hun inkomsten beperkt zijn kunnen ze niet anders dan de paarden gemalen mengeling te geven van mais - tarwe en soms gerst dit wordt gemalen en dit wordt dan 1 schep in water gedaan en gemengd tot papje dit geven ze 2 maal per dag s'morgens en s'avond verder hangen ze aan ketting van een 3 tal meter aan hout pal die ergens in de grond geslagen is .dierenarts is al uitzonderlijk nood om die te bellen en wat die paarden allemaal versleuren met een kar van stamp vol geladen karen met boomstammen of massa zand denk ik toch niet dat mais zo slecht voer is 50% van voedsel van paard hier bestaat uit mais en toch zijn er hier ook redelijk veel paarden van 15 en 20 jaar .

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:41

En dat is dan ook het verschil. Die paarden in Hongarije moeten hard werken en zijn geen luxepaarden zoals bijna alle paarden hier ;) Maar gezond is het ook niet voor hen. Ook die paarden kunnen beter op goed hooi maar dat zal voor die eigenaren te duur worden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:06

Ik heb het wel gezien wat het met een paard doet en kan het alleen maar afraden..

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:08

Een paardenlichaam is niet gemaakt voor het verteren van onder andere mais en tarwe. Dit is dus ook enorm slecht. Niet aan beginnen dus