paard met schimmel, hoe wat waar.. ( hoe en wat behandelen )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

paard met schimmel, hoe wat waar.. ( hoe en wat behandelen )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:50

heel erg onpraktisch in de winter periode maar helaas ,

bij ons op stal is er dus schimmel . heel de groep waar onze paarden in lopen i besmet en moet gewassen worden met imavarol
nu kwam ik op bokt wel topics tegen waarin kreten geroepen werden zoals
was ook je kleding !! maar er werd dan weer niet bij gemeld hoe warm / al dan niet met speciaal wasmiddel ) en of dat nodig is .

maar ook tuig laarzen enz schoon maken . maar hoe doe je dat is een doek met bv dethol voldoende of moet dat ook met ivamarol en kan je leer daar wel tegen ??
hoe pak je dat aan met je dekens ? want kan je bv de deken in spuiten of moet die echt gewassen worden ???

wel gaan we de 20 paarden die op deze stal staan niet primitief wassen , maar echt alleen de paarden behandelen die last hebben , en houden de anderen in de gaten ,
en ontsmetten dus onze handen zo vaak als dat we er aan denken..

helaas is het niet mogelijk om bij ieder paard een ander jas aan te trekken

Somebitch

Re: paard met schimmel, hoe wat waar.. ( hoe en wat behandelen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:55

Wat vervelend dat er schimmel heerst op jullie stal. :(:) Zem heeft het een jaar geleden ook gehad, had je je paard niet kunnen enten?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 21:33

de dierenarts wilde geen enting geven alleen in zware gevallen doen ze dat, je spuit toch weer rommel in je paard.. we komen er wel weer overheen hoor alleen de was is een berg

Randy1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:06

wanneer de paarden in goede conditie verkeren gaat het normaal gesproken vanzelf weer weg. Echter blijft de schimmel wel langer aanwezig in o.a dekens, dekjes, stallen enz. Dus als er veel wisseling van paarden is zou ik aanraden om of pas weer nieuwe paarden op stal zetten eer alles onder controle en schoon is, of heel zorgvuldig te zijn met het nieuwe paard of andere paarden welke het niet hebben. Dus in schone (ontsmette) stal, schone deken, halster, dekje enz. Dan bedoel ik dus de stal waar een paard in heeft gestaan met schimmel. Doe je dit niet en blijven er steeds nieuwe paarden komen, heb je de kans dat het lange tijd blijft hangen op stal. Je kan overigens wat imaverol in een plantenspuit doen en daar laarzen en tuig mee inspuiten. Wanneer er behoorlijke schimmel is op een plek onder de deken, zou ik zowel de deken wassen als inspuiten met imaverol. Het kan soms lastig zijn om alles goed onder controle te krijgen. Succes!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 22:41

het probleem is dat er naast de schimmel ook een bacterie rond gaat en we dus moeten behandelen , paarden krijgen ook allemaal een viatmine boost

Votter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:31

Zelf doe ik alles met Imaverol. Vind het erg fijn spul en het werkt in mijn ogen erg goed. Succes met alles.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:03

Ik heb met de schimmel van mijn paardje alles van hem gewassen met imaverol. Dus het paard 4 keer, mijn borstels in de imaverol gewassen en ook zijn dekentje en halster en halstertouw. Spulletjes even laten weken in de imaverol en dan het dekentje en het halstertje in de wasmachine.
Mijn kleding heb ik gewoon in de wasmachine gegooid, gewoon normaal programma, maar dat komt ook niet zo in aanraking zoals zijn halster en borstels bijvoorbeeld.
Verder kun je misschien een flesje desinfectant voor je handen in je zak doen voor de andere paarden en voor jezelf. Want zelf kun je het ook krijgen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 07:12

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 08:51

eefjj bedankt jij was gewoon programma mij werd verteld alles op minimaal 60 graden

maar ookk dat er maar een kleine kans is dat de mens het krijgt , desinfectie zeep staat inderdaad nu op stal

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:38

Dat maakt niet zoveel uit, de spullen van de paarden zou ik voor de zekerheid wel op minimaal 60 graden doen maar je dekens bijvoorbeeld wel op wolprogramma want anders gaan ze kapot, maar dat zijn dingen die direct met het paard in aanraking komen. Van je eigen kleding zal het echt niet zo snel weer terug komen. En het ligt er inderdaad aan hoe erg de schimmel is of je het zelf krijgt of niet maar ook meer voor het aaien van andere paarden bedoelde ik de desinfectant ;)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:06

Je kan de dekens en andere spullen ook een grote (schone) speciekuip doen met een sopje imavarol. en afspoelen met tuinslang/hogedruk spuit. Werkt ook goed. Duurt even voor de dekens droog zijn, maar niet iedereen vind het even plezierig om paardendekens/dekjes in de wasmachine te doen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:51

ik gooi alles iedere keer op nieuw in de wasmachine zo zijn wij vorige week begonnen met behandelen alle dekens ingespoten met ivamarol oplossing in een spuitfles. goed nat laten drogen..alles spullen dekjes enz hoofdstellen gedaan

vandaag was het wasdag 2 en wederom zijn de dekens ingespoten met een oplossing van ivamarol .. de zweetdekens gaan gelijk weer de wasmachine in en alle andere spullen die in comtact komen met het paard worden gelijk gewassen/ingespoten

eshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:33

Ahh mijn pony heeft er ook al last van, ik heb m wel laten enten vandaag, hopelijk geneest het snel.. weet iemand hoelang het ongeveer duurt (ook als je gewoon wast met imaverol) voordat het weer weg is zegmaar?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 23:06

geen idee maar enten moet meerdere keren hier is er dus ook 1 geent enting koste 40 euro en moet minimaal 2 keer waarbij het eerst erger word en daarna minder

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 07:57

hutch84 schreef:
geen idee maar enten moet meerdere keren hier is er dus ook 1 geent enting koste 40 euro en moet minimaal 2 keer waarbij het eerst erger word en daarna minder

Nee hoor. :n die van mij is twee jaar geënt en gewoon maar 1x :j ook bij de eerste keer. De schimmel ging ook gelijk weg na een week was er al duidelijk verschil te zien en is niet erger geworden. :n

De reden dat er twee keer geënt moet worden is dat de entstof dan langer in het lichaam blijft om herhaling te voorkomen. Maar als je zorgt dat jou paard een goede weerstand heeft hoeft de schimmel niet eens te uiten. :)

Succes met wassen, hoop gedoe lijkt me.. :(:)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:57

Hoewel er al lange tijd niet gereageerd is,

Hoop ik toch nog wat ervaringen van mensen te krijgen.

Toen ik dit topic opende , hadden mijn paarden schimmel.
Helaas is het mij niet gelukt om zijn weerstand na boven te krijgen,( die is zelf slechter geworden door een foutje van de dierenarts ) en is hij sinds 2 dagen opnieuw besmet ( als het al weg geweest is )met schimmel maar dan erger als voor heen .
Nu zijn er bepaalde plekken binnen 24 uur echt kaal geworden.

En heb ik contact gehad met een dierenarts en die vind enten nog steeds niet verstandig, of nog geen optie
en moet ik wederom alles wassen ( is de 3 de keer dat alles gewassen moet worden)

Of de besmetting komt door dat de bokt niet ontsmet kon worden ( wegens de vorst niet droog te krijgen )
of de besmetting in de paddocks.

ik zit er mee, en vraag me af , of er mensen bekend zijn met andere metodes dan wassen

ik wil mijn paard gaan reinigen met een kuur wat schimmel ook vanuit inwendig bestrijd, wil hem wel gaan wassen met imavarol.
zijn er mensen met ervaringen op dit gebied ,
en hoe hebben jullie dekens gewassen die niet in de machine konden omdat ze te groot zijn en je ze ook niet weg kan brengen omdat je ze een dag later al weer nodig heb??

en werkt dethol tegen schimmels

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:03

Wat rot, schimmels is idd erg lastig! Beste tip is de weerstand van je paard weer omhoog krikken. Is misschien een lastige in de winter (weet ook niet hoe oud jou paard is) maar vooral met een lage weerstand is schimmel lastig weg te krijgen. Hoeveel je ook spuit (imaverol e.d.) bij een lage weerstand komen ze er niet bovenop... Een paddock bijvoorbeeld kan je bespuiten maar de schimmel kan dan alsnog blijven bestaan. Hoe gaan de anderen op jou stal om met de schimmelbestrijding?
Laatst bijgewerkt door Rytir op 25-02-13 23:09, in het totaal 4 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:05

Ik heb mijn paard destijds wel laten enten tegen schimmel.. :j

Na de 1e enting was de schimmel weg, en de 2e enting beschermde 9 maanden tegen her-besmetting.
Wassen met Imaverol zou een langdurige en dure kwestie worden, aangezien er meer paarden op stal besmet waren.

Dekens, halsters, borstels, dekjes en zelfs singel werden schoongemaakt met Imaverol.
Gewoon wassen dood de schimmel nl niet..

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 23:10

andere stalgenoten hebben hun paarden niet preventief gewassen, aangezien de dierenarts dit niet nodig vond, en er daar na geluisterd werd ( paarden die het hadden zijn wel behandeld hoewel bij sommige het ook niet weg is )
gezien de terugkeerde besmetting durft ze nu ook niet met zekerheid te zeggen of enten zin heeft en als er geent word moeten in haar ogen alle paarden gedaan worden
ik heb een andere dierenarts laten komen en deze vond het wel noodzakelijk alles te wassen mar wegens de mening van dierenarts 1 word dit niet gedaan.. aangezien het best kostbaar is.

in mijn geval ( en dat is ook jou dierenarts casarell ) werd mij geadviseeerd om opnieuw te gaan wassen met een sterkere oplossing en de paarden dan langer te wassen ipv 4 keer te verschuiven na 8 keer

ik hoop via vitamines , een reiniging goede voeding de weerstand weer naar boven te krijgen
aangezien het paard nog 5 moet worden heb ik daar wel vertrouwen in.

de schimmel in de paddock dood zich zelf met vorst , het zijn vooral de stallen die besmetting graad zijn.
ik heb dekens gewassen op 90 graden moest volgens de dierarts voldoende zijn ook borstels pads enz zijn in de oplossing gegaan

en zijn er mensen met ervaringen dat de schimmel van hun paard overgenomen hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:21

http://www.dapwalcheren.nl/faq/36/

Ik vind de uitleg op deze site wel duidelijk. Mijn fjord heeft een paar jaar geleden schimmel opgelopen van een fries. Ik moest toen paard en alles wat schimmelsporen kon bevatten goed wassen met imaverol of een tijdje in een imaveroloplossing leggen en laten drogen. De schuilstal heb ik toen ontsmet met het middel waar ze het in de link over hebben. Ik heb mijn paarden daarna een tijd lang laten enten, de eerste keer moesten ze een dubbele enting met een paar weken ertussen en op dezelfde plek. Mijn DA had bij de eerste enting een plukje haar op hun bil kort geknipt zodat hij de tweede enting op diezelfde plek zou doen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 23:26

repelsteel
wat ik erg moeilijk vind is dat iedere dierenarts zijn eigen behandel methode heeft ik heb een strengere behandeling toegepast qua wassen als in de link genoemd en ben er niet van af
ga hem wel even lezen omdat wij de stal willen ontsmetten met halamid

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:28

Hutch.. ik heb destijds zelf gevraagd of ze wilde enten tegen schimmel :j
Die rotzooi elke keer op zijn huid lijkt mij ook niet gezond, zeker niet met dit soort temperaturen..

Overigens was dit niet mijn huidige DA.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:30

Op een grote stal heb je meer kans op herbesmetting door al die sporen die makkelijker verspreid (blijven) worden. Ik zou op een stal ook iig enten. Wel Jammer dat het dan zo in de kosten gaat lopen ;(

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:33

Helaas heeft onze verzorg shetter net als vorig jaar weer schimmel.
Hu zijn dan niet echt paarden mensen dus bellen ze de DA.
Ze moeten haar wassen met speciaal poeder gemegt met laauw water.
En verder gaat het nu wat beter, alleen heeft ze ongelofelijk veel haar wegegsschuurd :(

En onderdaad, altijd je kleding wassen. Het vervelende is dat jij 20 paarden hebt staan, en ja, om noiu van iedereen 20 jassen te hebben liggen....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 07:16

Zeker enten hoor. Ik heb nu twee keer schimmel bij Zembla gehad en beide keer geënt. (Dat adviseerde de da mij trouwens ook). Bij beide keren was er binnen een paar dagen verschil te zien en de schimmel is beide keren direct weggegaan. :)

Zou hij het nogmaals krijgen zou ik hem zeker weer enten.

Ik blijf dus bij mijn eerste punt wat ik je al eerder gezegd heb. Dit had je zoveel moeite bespaard als je hem had laten enten.

Edit; wat de dierenarts zegt over enten dat dan alle paarden geënt moeten worden is niet waar. Als jij jou paard twee keer laat enten ben jij er iniedergeval vanaf.

Ik heb toendertijd allebei de keren maar 1x geënt en de herhaling niet gedaan. Maar Zem was de enige met zichtbare schimmel. De andere konden het ook hebben volgens de dierenarts maar dat was dan niet zichtbaar en hun resistentie zou beter zijn.

Ook is het verstandig om mocht je het nog niet gedaan hebben een vitaminespuit te geven. :)
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 26-02-13 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt