Einschuss agv mok, spierterugval en rare vacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Einschuss agv mok, spierterugval en rare vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 18:38

Ik probeer het kort te houden. Betreft een 22-jarige ruin.

9-12: ik ontdek opeens beginnende mok. Dag ervoor nog niets aan de hand. Paard is tijdens afspuiten wat gevoelig op 1 been, ik ontdek daardoor een mokplekje. Kootholte voorzichtig gewassen met betadine, goed gedroogd, betadinezalf erop gesmeerd.
10-12: mokplek is erg droog, daardoor gevoelig. Paard beweging gegeven. Daarna ingesmeerd met sudocrem.
11-12: paard wil niet meer lopen. Paard is een kramptrekker en de krampen verergeren. Krijg hem niet van zijn plek. Paard staat puur pijn te verbijten en paard is van zichzelf een hele taaie, heel hard, laat pijn/afwijkingen niet snel blijken. Dierenarts gebeld. Pijnstillers, zwellingremmers etc.
12-12: ochtend: paard wil nog steeds niet van plek. Krampt weer giga. DA weer gebeld.
DA komt in middag, paard met aanmoediging van zijn plek en uit zijn stal gekregen. Hij loopt weer! Giga dikke benen natuurlijk. Beginnende einschuss. Weer AB erin en bloedafname voor onderzoek op mijn verzoek. Tevens schraapsel voor onderzoek op mijt want kleine korstjes (voelt als modderspatten) hoger op de benen te voelen.
13-12: veel korte stukken wandelen. Paard krijgt weer AB. Schraapsels laten geen mijt zien.
14-12: benen zijn heel mooi dun. Wauw! *\o/* Toch nog een keer AB. Bloeduitslag binnen: niets te zien, iets verhoogde leverwaarden. Kan zijn door ontsteking maar kan ook beginnende cushing zijn, gezien leeftijd. Kan ik op laten testen, maar even wachten tot paard wat meer opgeknapt is.
15-12: begin Seniores Priores met Opkikker van NAF. Ong. 1 kg droge Seniores.
16-12: vitaminestoot erin.
17-12: ik mag rijden, buiten overal alles nat, dus ik moet wel rijden (binnenbak). Vind paard wel vermagerd. Rustig aan, als 'ie maar even beweging heeft.
18-12: ik wil rijden, paard is megastoer aan het doen; is geschrokken van iets. Heeft uiteindelijk zijn beweging gehad. Het is warm buiten. 1 deken eraf. Staat nu dan weer onder waterdichte 200 grams. Paard is geschoren maar heeft inmiddels alweer veel haar.
19-12: paddocks droog, patser mag lekker naar buiten, yeaaahhh *\o/* Hij wil ook graag. Benen nog steeds mooi dun.
Mok wordt gedurende die dagen bijna elke dag ingesmeerd met sudocrem. 1 dag niet gesmeerd, paard vond het niet fijn! Paard heeft (weer) rare plekken in zijn vacht. Ook erg teruggevallen in (rug)bespiering. Vermagerd! Ribben zijn te zien. Extra deken er toch maar weer op; scheelt paard energie om zichzelf warm te houden. Ik besluit niet meer te rijden, paard zijn hele ruggegraat ligt erop. Eerst moet hij maar weer aansterken en voller worden.
20-12: Ondanks extra deken toch nog rare plekken in vacht. Wel iets minder dan de dag ervoor.
21-12: vrij stabiel.
22-12: Paard staat weer met dikke benen. Dit keer linksachter heel dik. Paard toont erg mak. Geen verhoging. Na het wandelen (half uur, met fleecedeken op) zelfs maar 36,9. Benen na half uur niet veel slanker. Paard is suf maar ook alert en geeft normale schrikreacties, speelt met baasje en spullen, zoals altijd. Toch weer die stomme plekken in vacht.

Aanstaande maandag komt de dierenarts op stal om een aantal paaden te voorzien van een mokenting. Mijn paard natuurlijk ook. Ik wil daarbij zijn c.q. van tevoren bellen t.b.v. overleg onderzoek Cushing. Bloed moet dan nl. meteen terug naar praktijk om ingevroren te kunnen opsturen t.b.v. onderzoek.

Hierbij de vraag om jouw mening als je dit leest. Ik trek sowieso toch mijn eigen plan maar tips en 'out of the box' denken zijn welkom. Vooral ook aan mensen met ervaring met Cushing de vraag: lijkt de vacht van mijn paard op cushing?

(Overigens, deze vacht heeft mijn paard in het verleden eerder gehad. Maar toen was hij niet ziek of zo teruggevallen in bespiering. DA kon er toen ook erg weinig mee. Ik heb van alles aan opties overdacht, meegekregen: spinnetjes in het stro, reactie op scheren, kou of juist warmte, allergie voor deken of wasmiddel, ringworm, verandering stro/voer etc. Alle opties heb ik getest. Vorig jaar heeft hij dit niet gehad.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Indien foto's van zijn dikke benen gewenst worden, heb ik die ook beschikbaar.

Wie geeft me tips, wil meedenken etc.?

vibabu

Re: Einschuss agv mok, spierterugval en rare vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:39

Ringworm?
Eiwitbulten van kuil?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:42

Dit lijkt niet op cushing qua vacht :n

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:54

Qua krullen van de vacht niet echt cushing maar ik vind andere symptomen en wel weer naar neigen. Ik denk hierbij aan een verminderde weerstand en het verval van de rugspieren en snel weer terug groeien in een dichte vacht.. Niet elk paard met cushing heeft alle symptomen en ik denk inderdaad dat het wel iets is om op te testen.
Bij mijn pony heeft het ook een paar jaar geduurt voordat de krullende vacht erbij kwam. Voor die tijd waren zijn symtomen spierverval van de rug, dikkere buik, slomer, vatbaar voor schimmels, mok en soms onverklaarbaar vol met bulten en zwelling..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 19:01

@ Vibabu: ringworm op getest. Voer is onveranderd.

@ Aukelizzy: Als ik mijn verhaal dan vergelijk met het jouwe, dan is Cushing inderdaad nog steeds het meest voor de hand liggende. Dank je voor jouw verhaal!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:00

Heb je ook een foto waar het paard in zijn geheel op staat? Als ik je verhaal lees zou ik inderdaad ook laten testen op cushing, dat lijkt zo op het eerste gezicht het meest voor de hand liggend

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:06

Niet de beste foto's, maar wel van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:07

Ruglijn, afgelopen week:
Afbeelding

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:11

kwa symptomen zou ik zeggen Cushing/ Laat de urine controleren want dan heb je de beste uitslag. Er zijn hele goede medicijnen die ongeveer 70 ct per dag kosten waar het paard zeer goed op kan leven en ook normaal weer gaan leven

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:15

Thanks Zirano. Ik ben me al behoorlijk aan het inlezen gedurende afgelopen dagen op diverse sites op internet over cushing.
Ben alleen benieuwd waarom je urine opnoemt, wordt dat ook getest om te bepalen of het cushing zou zijn? DA had het alleen over bloed namelijk.
Er is al bloed getest en daaruit bleken geen verhoogde urinewaarden. Alles was goed, alleen leverwaarden waren wat aan de hoge kant maar dat kon op dat moment ook zijn door de infectie.

Ohw gut, als ik urine moet gaan opvangen, mag ik wel een elektrische deken op stal gaan leggen. Heb dat in het verleden bij dit paard ooit al eens moeten doen en hij houdt het lang vol op om af te knijpen zodra ik in zijn stal kom met emmer :+

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:22

ja vaak als er bij bloed geeen afwijkende waardes zijn komt het later toch voor dat er uit de urine wel n hoop komt. Dit zeg ik uit ondervinding van een aantal paarden die ik dus ken. Bloedwaardes waren van hun normaal en de urine dus duidelijk Cushing. En 1 ervan is dus n merrie. Daar moest echt n hoop bij te pas komen om daar urine van op te vangen, Op het laatst n trechter met spons gemaakt en die eronder gebonden zodat ze toch urine hadden. Waardeloos om het op te vangen maar wel goede uitslagen en als je dus nu die paarden ziet Zo opgeknapt en weer goed aan het werk

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:23

Kan vrij eenvoudig via bloed test hoor. Alleen de prijzen van de medicijnen zijn helaas wat hoger dan hier boven genoemd.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:26

als je de medicijnen vanuit duitsland laat komen niet hoor. En zelfs in de kliniek in Utrecht doen ze het via de urine om een zuivere uitslag te hebben omdat het bloed vaak een normaal waarde aangeeft.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:30

Elibeest: ja dat had ik inderdaad ook al meegekregen en de DA had me het hele gebeuren omtrent registratie van het medicijn door BI al verteld. Heb de site van BI zelf over PPID ook al doorgelezen, alleen de filmpjes erop nog niet bekeken.

Zirano: ja, bij een merrie inderdaad ook erg lastig zeg! Wel een vindingrijk iets, maar ja, je moet toch wát!

Mijn paard drinkt inderdaad best veel. Zodra hij uit zijn stal is geweest voor enige tijd en komt terug op poetsplaats, wil hij meteen uit kraan lurken. Maar dat doet hij wel al járen. Maar ook de vachtplekken is iets dat al vaker aan de hand is geweest. In verleden laten testen op schimmels etc. Zelfs preventief laten enten tegen ringworm. Geen DA kwam eruit. Nooooooit aan cushing gedacht. Tot nu...nu beginnen dingen op hun plek te vallen.
Maar goed, eerst afwachten wat de uitslagen doen en of de DA het nu kan gaan doen...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:31

@ Zirano: ik neem die tip wel mee in het overleg met de DA. Zal het opnoemen. Wellicht eerst nog even het bloed laten checken, als daar niets uit komt, kan altijd nog de urine afgenomen worden. Wel een goede tip die ik meteen opgeschreven heb.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:32

Mijn vader heeft Parkinson, maar heeft geen pergolide als medicijn :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:38

Bloed van mijn paard is naar utrecht gegaan, de ACTHtest is redelijk betrouwbaar tegenwoordig. Met 3 dgn had ik de uitslag binnen.
Die van mijn had vlak voor de bloedtest toevallig ook van die gekke bulten. Daarbij heeft hij sinds kort wat krullen op zijn benen maar ik verdacht hem al langer van cushing. Achteraf vallen de puzzelstukjes ook echt in elkaar, zekert mbt de verminderde weerstand.

Succes!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 23-12-12 00:39, in het totaal 2 keer bewerkt

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:39

Ik zie spieratrofie op beide schouderbladen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:41

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 00:45

@ Vierspan: uhm, ja, ik ook :\ maar ook op zijn rug, achterhand etc. Gewoon een feit.
Maar ik heb even geen idee wat je daarmee verder wilt zeggen.

Paard wordt/werd trouwens nog zo n 4x/week getraind op ongeveer Z2 niveau. Liep nog keurig alle oefeningen. Op schouderbladen is hij altijd al wat schraler geweest trouwens. Zit toch tuigbloed in dat dier dus zodra hij ziek is en terugval heeft, zie je dat op bepaalde delen in zijn lichaam meteen heel goed...

Ik maak me meer zorgen om de bovenlijn, kruis, broekspier etc. Maar dat komt ooit wel weer terug en anders maar niet. Eerst maar weer eens gezond worden! En oh ja, zou ook fijn zijn om te weten wat hij nou mankeert!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:12

Ons pension paard van 21 had ook ineens 4 hele dikke benen en overal grote bulten/korstjes op zijn lijf,en mok benen.
We zijn er toen achter gekomen dat het stro wat we toen hadden zeer veel gif bevatte,na overgang op ander stro zijn alle klachten verwenen.

áls het door 'gif' komt is een overbelaste lever en verminderde weerstand ook een evt. logisch gevolg...
Laatst bijgewerkt door taffy op 23-12-12 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:18

cushing zou mij niets verbazen...erg leuk paard trouwens!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:41

Mijn paard heeft ook veel last gehad van mok (én rotstraal) dit begon vorig jaar opeens, vanuit het niks.
Ook ging zijn bespiering achteruit, net als de jouwe, mijne was ook z dressuur.
Qua vacht veranderde hij ook, niet zoals die van jou, hij kreeg van die lange zwijnenharen...
Dat was de druppel en na een test bleek hij cushing te hebben, niemand, ook de da niet, zag een cushingpaard in hem.
Ik ken hem als bloedmooi en gespierd paard, en dat werd steeds minder.

Sterkte!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 19:05

@ geerke: ahww, dat wordt over mijn paard (type) niet snel gezegd, dus dank je wel, leuk om te lezen!

Dank voor jullie eigen verhalen en reacties. Ik heb er veel aan.
Morgenochtend krijgt hij zijn mokenting en dan heb ik nog wat vragen op papier gezet om op de DA af te vuren!
Ik hoop dat ze meteen bloed kunnen afnemen; DA schijnt druk programma morgen te hebben dus ik weet niet of ze tijd heeft om na het bloed afnemen, terug naar de praktijk te rijden. Het bloed moet namelijk ingevroren worden (opgestuurd). En anders maak ik morgen de afspraak. Dan wordt het helaas pas weer volgende week want ze kunnen het bloed afnemen voor de test alleen op ma, di en woe doen (ben de reden alweer vergeten...). Een optie is nog dat ikzelf het bloed dan naar de praktijk breng, dus ik vraag dan wel of dat eventueel kan/mag.

Paard was vandaag hetzelfde als gisteren; nog steeds dikke benen, links dikker dan rechts. Iets minder na het stappen. Vacht ook nog hetzelfde.
Hij was alleen wel fitter in zijn bovenkamer; leek iets minder pijn te hebben.
Heb beide kootholtes weer royaal ingesmeerd met sudocrem.

Iemand opperde via mijn FB nog of ik aan ziekte van lyme heb gedacht. Dat zijn een paar zelfde symptomen als bij Cushing.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 19:06

@ tantesam: hoe is het nu dan eigenlijk met jouw paard? Is hij aan de medicijnen gegaan en heeft het aangeslagen? Hoe oud is jouw paard en wat doe je op dit moment nog met hem?