Grasbrok. Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Grasbrok. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 19:54

Mijn Haflingermerrie staat op een pensionstal waar ze 's winters halve dagen in de paddock staan. Ze krijgen 3 keer per dag een goede portie kuil.
Daarnaast krijgt ze van de staleigenaar twee keer per dag een kwart kilo basisbrok en van mij na het werk Havens Draversbrok (voor de extra energie.
Nu staat ze sinds kort, gelukkig, weer op stro en heeft ze wel iets te knabbelen. Maar naar mijn mening niet genoeg.

Extra kuil is geen optie. Dit is niet mogelijk bij de staleigenaar en ik vrees dat ze dan dikker gaat worden.
Ik heb overwogen zelf hooi te kopen en haar dit te voeren. Probleem hierbij is dat ik dit dan ergens op moet slaan (wat niet mogelijk is) en daarnaast kost het ontzettend veel geld.

Nu kwam een stalgenootje met de optie om grasbrok te gaan voeren. Iets waar ze extra op moet gaan kauwen en de vertering langer duurt (waardoor haar maagzuren beter geneutraliseerd kunnen worden), en het is toch weer een soort bezigheidstherapie.

Na een beetje lezen op Bokt zou het toch niet zo goed zijn? Maar kan niet goed vinden waarom, de posts worden verder niet onderbouwd. Ik ben dus wel heel erg benieuwd wat de voor- en tegenstanders van grasbrok zeggen en of dit een goede aanvulling zou zijn op haar rantsoen.

Wie heeft hier verstand van? Ik ben erg benieuwd :)

hotchocolat

Re: Grasbrok. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:57

Wat is grasbrok?
Is dat hetzelfde als wiesencobs?
Deze moet je eerst weken in water ivm het uitzetten daarvan.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:04

Bij ons op stal krijgen 4 paarden onder andere grasbrok.
Word samen met muesli, maismeel en water gemaakt, waardoor je een papje krijgt. Ze krijgen het alle 4 om een beetje bij te blijven in gewicht en omdat ze allemaal op hoge leeftijd zijn en dit makkelijker te eten is dan kuilgras of hooi. Natuurlijk krijgen ze dit ook om op te knabbelen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 20:05

Daar vraag je me wat, geen idee.
Ben nog niet tegengekomen dat het geweekt moet worden voor het voeren daarvan.
Dit is in ieder geval de info van Hartog: http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... n/gras-mix Ben nog verder aan het zoeken naar meer info, maar er is weinig te vinden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:06

slowfeeders voor je ruwvoer en het dan ook nog mengen met stro. De dag ervoor klaar hangen, dan kan degene die voert het zo aan het paard geven.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:06

VSW -> VS

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 20:14

Martine, bedankt voor het verplaatsen!
Lailapri, helaas is dit geen mogelijkheid. Met 90 pensionpaarden wil iedereen wat anders en helaas zijn ze gestopt met veel verschillende dingen doen, zolang het niet medisch noodzakelijk is.
Borahlover, bedankt voor de info! Bij jullie wordt het dus wel geweekt?
Laatst bijgewerkt door Marloes op 06-12-12 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:15

Grasbrok zet behoorlijk uit, slobber van maken dus. Voor een paard dat al dik genoeg is zou ik het niet willen voeren ivm voedingswaarde.

In dit geval heb je meer aan een goede slowfeeder en wat stro om bezig te blijven. Net wat je zelf klaar zet bv

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 20:18

tamary schreef:
Grasbrok zet behoorlijk uit, slobber van maken dus. Voor een paard dat al dik genoeg is zou ik het niet willen voeren ivm voedingswaarde.

In dit geval heb je meer aan een goede slowfeeder en wat stro om bezig te blijven. Net wat je zelf klaar zet bv

Hmm, misschien toch nog eens met de staleigenaar gaan overleggen ivm die slowfeeders. Heb ze al wel thuis liggen, maar hij wil ze eigenlijk niet in z'n stallen hebben...

Grasbrok dus geen goed plan als ze niet aan hoeft te komen?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:21

Ik zou dan liever gaan voor de gewone lucerne, heeft ze meer te kauwen, dan al die "mix-en", waarin in mijn ogen alleen maar ballast in zit. Ik denk/gok dat je bij Klein Heiligenberg staat? Daar staan ze zo ongeveer kniehoog in schoon stro, toch? Mijn vriendin staat daar en ik vind het daar altijd zo verzorgd/paarden staan er super bij!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:23

Dan zelf rond voer tijd er zijn om het in een slow feeder te doen.
Je wil het paard extra voeren voor bezigheid en tegen maagzuur als ik het begrijp. Maar met gras brok of grasmix komt je paard zeker aan plus dat het vrij duur is om op die wijze te voeren.

Ik zie als opties:
-andere stal waar ze wel aan de individuele behoefte van je paard willen voorzien.
-meer stro/geweekt hooi voeren
-zorgen dat het voer langzamer wordt opgenomen
-vaker kleine beetjes voeren

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:24

Ik heb voor mijn vorige paard eens grasbrok gehad. Stond niet op de verpakking dat je het moest weken en bij navraag bij de verkoper kreeg ik te horen dat je het gewoon zo, net als normale brok, kon geven.

Mijn paard was er niet heel erg dol op, dus ik heb de zak brokken aan een vriendin van me gegeven. Enkele weken later is haar paard door het oog van de naald gekropen met een slokdarmverstopping dankzij die grasbrokken. Ik schaf ze dus nooit meer aan en raad ze ook niet aan. Nou kan een paard natuurlijk door van alles en nog wat iets oplopen, maar dit is mijn ervaring.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 20:27

hoogendroog schreef:
Ik zou dan liever gaan voor de gewone lucerne, heeft ze meer te kauwen, dan al die "mix-en", waarin in mijn ogen alleen maar ballast in zit. Ik denk/gok dat je bij Klein Heiligenberg staat? Daar staan ze zo ongeveer kniehoog in schoon stro, toch? Mijn vriendin staat daar en ik vind het daar altijd zo verzorgd/paarden staan er super bij!

Zit in lucerne niet ontzettend veel melasse/suikers? Dat heb ik haar gevoerd toen ik haar net had en ontzettend dun was, om aan te komen. Dat is nu zeker niet meer nodig.
Ik sta inderdaad bij bij Klein Heiligenberg. Niks te klagen, topstal! Helaas is ze zo'n viespeuk dat ze op maandag (vrijdag word de stal volledig uitgemest) een aardig vieze stal heeft. In ieder geval geen stro meer om op te knabbelen. Op dinsdag word opgestrooid, en dan heeft ze weer even een middag wat te eten.
Helaas is een slowfeeder niet echt een optie. Op zoek naar wat anders dus...

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:29

Is Lucerne of anders Daily plus van Pavo een optie, dit ben ik nu gaan geven aan mijn paarden. Hier zit onder andere Lucerne in en ze worden er niet dik van. Grote zak waar je met 1 paard zo'n maand mee doet kost €11,50, dus het is ook niet ontzettend duur. Dit in combinatie met een slowfeeder, moet haar toch wel wat te doen geven denk ik.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:33

Zelf een baal stro kopen en dagelijks een plakje erbij, dit kun je ook bij een tuincentrum halen.

edit
een maand met een zak, das een halve kilo per dag denk niet dat dat veel zin heeft, alleen als paard moeite moet doen om het te pakken anders is dat zo op.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:37

Als wij lucerne voeren, is dat lucerne die ik bij de buurman haal (voor z'n koeien). Is puur lucerne. Hier in de buurt wordt het ook verbouwd en is het te koop in grote gesealde balen. In de lucerne van Hartog/Subli is melasse toegevoegd... gewone pure lucerne bevat geen melasse.

Inderdaad fijne stal!! Paard van mijn vriendin is een hele oude heer van stand en die maakt meen ik zijn stal niet vies...vandaar dat ik een beeld heb van kniehoog goudgeel stro!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 20:38

lailapri schreef:
Dan zelf rond voer tijd er zijn om het in een slow feeder te doen.
Je wil het paard extra voeren voor bezigheid en tegen maagzuur als ik het begrijp. Maar met gras brok of grasmix komt je paard zeker aan plus dat het vrij duur is om op die wijze te voeren.

Ik zie als opties:
-andere stal waar ze wel aan de individuele behoefte van je paard willen voorzien.
-meer stro/geweekt hooi voeren
-zorgen dat het voer langzamer wordt opgenomen
-vaker kleine beetjes voeren

Zelf een pak stro kopen (die je normaal in een konijnenhok doet ofzo :P ) is een goeie :j Dan kan ik dat in d'r stal leggen zodat ze toch wat te knabbelen heeft. Misschien dat mengen met lucerne?
Hoe kan ik zorgen dat het voer langzamer opgenomen wordt? Of bedoel je daarmee een slowfeeder?

Snadrem, bedankt voor de informatie! Grasbrok is inmiddels al afgevallen, heb niet iets nodig waar ze dikker van wordt.

Xandra, lucerne is een goede :j Moet alleen wel goed uit gaan zoeken of ze daar niet heel erg dik van gaat worden, want dat heeft ze absoluut niet nodig :P

Lailapri, dat baaltje stro is een goede optie :j Even kijken of ik dat goed in een (voer) ton ga krijgen, misschien in combinatie met lucerne?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 20:40

hoogendroog schreef:
Als wij lucerne voeren, is dat lucerne die ik bij de buurman haal (voor z'n koeien). Is puur lucerne. Hier in de buurt wordt het ook verbouwd en is het te koop in grote gesealde balen. In de lucerne van Hartog/Subli is melasse toegevoegd... gewone pure lucerne bevat geen melasse.

Inderdaad fijne stal!! Paard van mijn vriendin is een hele oude heer van stand en die maakt meen ik zijn stal niet vies...vandaar dat ik een beeld heb van kniehoog goudgeel stro!

En die pure lucerne is dus niet iets wat extra aanzet? Verkoopt hij dat ook aan anderen? Zie dat je aardig in de buurt woont, dan zou ik dat kunnen gaan halen :)

Ze stond tot een paar weken geleden op zaagsel, maar ze is zo'n viespeuk dat ze dat na 2 dagen zo vies had dat je hem weer helemaal leeg moest halen. Dat was voor ons onbetaalbaar, haha :P Gelukkig staat ze nu in het nieuwe gedeelte waar veel meer frisse lucht is en heeft ze geen last meer van hoesten als ze op stro staat.
Ze hebben het echt goed voor elkaar daar. Ben ontzettend tevreden :)

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:48

Je kan dus ook inplaats van pure Lucerne DailyPlus geven, dit kan je mengen met krachtvoer maar ook zonder krachtvoer geven. Dat eerste is in jou geval dus geen optie. Doen ze het ook niet als je het bijvoorbeeld klaar zet, dus dat ze het er alleen nog maar in hoeven te gooien? Mij is verteld dat ze hier eigenlijk niet tot nauwelijks van aan komen. Je kan het ook met wat musli geven natuurlijk, neem dan wel een musli waar niets tot weinig in zit.
Zie hier voor meer info: http://www.pavo.nl/producten/ruwvoer+gr ... +dailyplus

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:06

Lucerne is een rijk ruwvoer wat qua voedingswaarde ergens tussen hooi en krachtvoer in zit. Kans is dat paard er heet of dik van wordt en hoewel het een goede optie is om krachtvoer langzamer te laten eten is het standaard (vaak gehakselde) spul zo opgegeten.

Pure lucerne kan je in grote balen krijgen (hartog geitenlucerne), maar ik zag laatst ook kleine baaltjes (maatje compactgras) met als naam compactlucerne, die is voor kippen bedoeld, maar ander even advies vragen aan hartog over de geschiktheid als paardenvoer.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:03

Ik voer grasbrok, en moet zeggen dat ik het fijn spul vind.

Pony krijgt nu twee keer per dag een halve schep met een handvol compact gras en wat vitaminebrokjes.
Ik week de grasbrok niet en heb nergens last van.

Ik voer het trouwens wel zodat ze aankomt/op gewicht blijft. Er zit vrij veel eiwit in.

Heb het ook wel eens een periode geweekt omdat ik er poedertjes door wilde mengen. Merkte niet dat de grasbrok erg uitzette. Gewoon hetzelfde als biks ook doet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:55

je hebt van equifyt ook een voor paarden die niet moeten aankomen, maar heb daar geen ervaring mee.

zouden die brokken werken in een voerbal?

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:59

Mijn paardje krijgt soms mueslie! :J

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:00

Ts je gaf hierboven een link mag grasmix door, niet van een grasbrok ?! wat bedoel je nu precies ?
Grasmix is kortgehakseld hooi, grasbrokken moet je vaak weken en is dus een ander product.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:07

Ik heb een fries gereden die een slokdarmverslapping had, er zat een voerprop in haar slokdarm en na 24 uur vasten moest zij ook op geweekte grasbrok, ze mocht geen hooi/kuil meer hebben dus de grasbrok was een vervanger daarvan..