Shet krijgt kale plekken, wat is er aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Shet krijgt kale plekken, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 18:23

De shet merrie van m'n dochtertje krijgt ineens kale plekken over heel haar lijf(al is dat lijf niet zo groot :) )
We hebben haar begin van de zomer geschoren, omdat haar vacht wel kort maar erg dik bleef en ze jeuk had.(geen exceem)
Ze is mooi op gewicht en goed fit.

Nu begint ze te verharen, maar ze krijgt geen wintervacht.
Er zijn op verschillende plaatsen al kale plekken zichtbaar, wisselend van een euromunt-grootte tot zelfs een hand grootte.
Uiteraard heeft ze jeuk zoals alle paarden in de rui, voornamelijk onder haar dikke bos manen terwijl het haar op d'r hals wel blijft zitten.
Ze heeft een kale plek op d'r schouder, op d'r flanken en beginnend op d'r lendenen.
De huid ziet er mooi uit, geen kleurverschil(gewoon zwart, ze is vos zonder aftekeningen), geen gekke plekjes/wondjes/beestjes aangetroffen.
Ze heeft er ook geen pijn aan, en ze schuurt afentoe, niet heel de dag door.
Ze eet goed, drinkt goed, ziet er goed uit qua gewicht, is fit en speels, geen koorts etc.

Maar een kale pony de winter in laten gaan is ook zo sneu, uiteraard word de veearts ingeschakeld maar dat ga ik niet 's avonds doen.
Wellicht dat hier iemand een suggestie heeft of hetzelfde heeft meegemaakt.
Je trekt de haren ook met wortel en al uit op sommige plekken, op andere plekken zit het haar goed vast.
Het ziet er niet uit als een ordinaire schimmelinfectie of iets dergelijks, luizen heeft mijn paard gehad en herken ik, maar dat is het niet.
Zit te denken aan mijten of iets dergelijks...
Ik heb al veel gezien, maar dit ken ik niet dus vandaar dat ik hier mijn licht opsteek.
Laatst bijgewerkt door different1 op 18-10-12 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:24

Schimmel, luis, toch verharing, kan van alles zijn.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 18-10-12 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:25

schimmel ?

HorseTopShop

Re: Shet krijgt kale plekken, wat is er aan de hand?

Bedoel niet de kleur schimmel, maar een schimmelinfectie :P

lisetteexx

Misschien luizen, heeft mijn shet ook gehad

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:27

lees even mee.. heb een trekpaard die ook allerlei plekken heeft ook die grote van een euro munt. alleen haar eraf.. huid laat ze heel. Kan ook niets vinden andere 2 (haf en shet) zitten veel dikker in het haar en hebben nergens last van?

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:27

Ik kreeg een berichtje van de eigenaren van m'n oude pony met exact dezelfde verschijnselen. Zelf heb ik ook geen idee dus ik lees even mee naar mogelijke verklaringen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:29

TS staat jou shet alleen of met meerdere, hebben die ook last?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:29

Ringworm? Is te behandelen met imaverol :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:31

Moet ringworm niet van binnen uit behandeld worden? of valt dat ook onder de soort schimmels?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:33

Mijn eerste gedachte is ook ringworm. Da's nog besmettelijk voor jezelf ook!
Ringworm is een schimmelinfectie

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:34

Luis is heel goed mogelijk, dikke vacht, redelijk warm weer, perfect voor luizen.En je moet wel heel goed kunnen zien, om de beestjes te ontdekken.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:34

maar TS beschrijft dat haar paard in goede conditie is.. ik dacht altijd dat ringworm meer een kwaaltje was bij slechte weerstand?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:38

Dobel schreef:
maar TS beschrijft dat haar paard in goede conditie is.. ik dacht altijd dat ringworm meer een kwaaltje was bij slechte weerstand?

Nee, dat hoeft niet. Als er koeien in de buurt staan die het hebben waar ie mee in contact kan komen rechtstreeks of indirect heb je het al vrij snel te pakken. Zelf overigens ook! En dat jeukt als het nat wordt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:39

Maar TS heeft het over kale plekken. Niet over korsten rondom. Dus lijkt mij dat ringworm toch wel uitgesloten kan worden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:40

Wellicht gewoon jeuk van het verharen.. zweet wat opdroogt gaat ook jeuken en aangezien het wisselend weer is qua temperatuur?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 18:53

Ringworm(schimmelinfectie) is het absoluut niet, dat herken ik zo.
De plekken zijn niet zozeer rond of echt met een rand.
De shet staat met een groepje grotere pony's op de wei, geen van allen heb iets dergelijks.
Luizen zou ik ook moeten kunnen zien, ik heb ze tenslotte vorig jaar bij mijn jonge hengst ook ontdekt en behandeld.
Regenschurft is het ook niet, geen korsten/pus of iets dergelijks.
Dat ze jeuk heeft van het verharen is logisch, ze heeft sowieso een dikke vacht en elk paard heeft jeuk met verharen.
Je trekt de haren er op sommige plekken ook heel makkelijk uit, met wortel en al, er blijft alleen een mooi zacht zwart huidje achter.
Er staan wel koeien op zo'n 500m afstand, dus daar zal ze dit ook niet van opgelopen hebben lijkt mij...?
Ze komt er iig nooit direct mee in contact, en indirect ook niet daar we nooit bij die koeien in de buurt komen en stalgenootjes ook niet.
Zal morgen nog eens goed in d'r vachtje gaan graven of ik toch iets van luis kan zien, en foto's maken.
Zweten doet ze nauwelijks, hooguit een beetje op d'r borst/hals als ze flink gerend heeft.
Ze word ongeveer 2x per week 10 minuutjes door m'n dochter "gereden" en de plekken zitten niet waar het tuig ligt.

We hebben haar ook pas vorig jaar winter gekocht, dus we weten niet hoe haar normale verharing zomer-winter is.
Laatst bijgewerkt door different1 op 18-10-12 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:54

Luizen zie je niet altijd TS. Zou best kunnen.
Maar ik denk toch aan een schimmelinfectie als ik het zo lees.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:56

hoe oud is ze ? bij jonge en oude paarden zie je het namelijk wel vaker met verharen,. luizen zouden de andere toch ook moeten hebben, hetzelfde geld voor ringworm ect.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:57

Zowel met luizen als met een schimmelinfectie hoeven niet alle paarden het te hebben. Een shet heeft de perfecte vacht voor luizen. Ze kiezen de "lekkerste" vacht uit en zullen niet snel over lopen naar een ander paard als ze goed zitten.
Onze belg heeft het ook een keer gehad zonder dat ook maar 1 enkel ander paard ze had.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:58

Eindelijk iemand met het zelfde probleem!!! Wij hebben hier exact hetzelfde, ook bij een Shetlander. We hebben er alles aan gedaan om dit op te lossen met de dierenarts, haar vaak gewassen, geschoren, medicijnen gegeven etc.. Tot nu toe nog steeds geen oplossing na twee jaar, helaas. Maar bij ons ging het als de winter toch echt begint wel over en begin lente begint het weer. Ik volg dit topic zeker ook even!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:07

Ze is, op d'r paspoort, 14 jaar.
Ze heeft geen papieren verder, maar als je naar d'r tanden kijkt kan de leeftijd goed kloppen of er in ieder geval heel dicht bij in de buurt komen.
Ik zal morgen eens wat foto's maken van de huidplekken, en van de haren die je eruit trekt.
En wellicht vind ik dan toch nog een verdwaalde luis :D maar die kans acht ik klein.
@fientje80: we hebben de pony bijna een jaar, en hebben alleen de verharing van winter- naar zomervacht meegemaakt.
Dit ging gewoon normaal, hoewel ze wel een heel dichte vacht had en daarom had ik haar geschoren.
De geschoren haren zijn nu ook echt "dood", erg bleek.
Op d'r hals is de vacht normaal, en heeft ook een normale kleur, waarschijnlijk omdat de zon daar niet bij kon ivm de dikke bos manen.
Wat dacht jullie veearts dat het bij jullie shet was?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:12

Mijten? Da anders een keer een huidschraapsel laten maken?

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:20

Okee! Vanaf wanneer heb je deze plekjes gezien? Wij zijn met onze veearts begonnen met antibiotica en een antibioticazalf voor op de plekken. Dat hielp niks, dus toen hebben we een exceemdeken geprobeerd. Dat hielp ook niets, dus toe hebben we gewassen met betadineshampoo. Daarna hebben we sebacil voorgeschreven gekregen maar ook dat haalde niks uit. De andere pony's die ik er bij heb staan (voorheen een NRPS en nu Shetlanders) hebben nooit deze verschijnselen. In de winter (als ze eenmaal een complete wintervacht heeft) zijn de plekjes volledig weg en in de lente keren ze weer terug, het ene jaar meer dan het andere jaar. De plekjes zijn bij haar vooral kaal en soms zie je al wat heel kleine haartjes terugkomen. De ene keer duurt het langer tot ze weer weg zijn dan de andere keer. Ik heb (wat betreft genezing) de moed maar opgegeven. Ze is er niet ziek van en verder volledig gezond, dus ja...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:50

Mijn moeder zag het dinsdag tijdens het poetsen, maar ik dacht dat ze wellicht gebeten was door een andere pony ofzo.
Vandaag zelf maar eens gekeken en stond toch wel raar te kijken van hoe makkelijk de haren los laten en dat er verder niets te zien is.
Als je idd al een tijd aan het doktoren bent, en het helpt niet maar de pony heeft er waarschijnlijk geen last van, dan zou ik idd ook "opgeven" in de zin van behandelen.
Maar goed, misschien dat er morgen dmv foto iemand is die zegt het is dit of dat, een huidafschraapsel laten nemen door de DA zit er wel in mocht dit nog even doorgaan zo.