Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra3235

Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 23:14

Al weken geleden iedereen beloofd die mijn topic volgt [KS-MK] geboren:duo kans tovero mini veulens stal kee's sage deel 2 om een uitleg te geven over de ziekte van Desert,maar na tussendoor een spoedkoliekoperatie van ons hengstje MH Legacys Wynn en ook nog een hematoom op banden baarmoeder van onze merrie SSF Em Pacs Kaylee en alle verzorging en revalidatie was dit er nog niet van gekomen dus bij deze.... *D
Jaja we hebben een tof jaar bij stal Kee;s Sage :+

Dit is onze 15 jarige Amerikaanse mini merrie JTR Spotted Horses Painted Desert. Oftewel Desert voor ingewijden ;)
Afbeelding

Afbeelding

Sorry wordt vast lang verhaal Y;( ,maar ik wil een zo helder mogelijke uitleg geven.
Voor de doorzetters onder jullie denk ik wel heel leerzaam uiteindelijk....dus even doorbijten met lezen _/-\o_

Voorgeschiedenis en karakteruitleg Desert
Desert is in 2006 naar Nederland geïmporteerd van uit Amerika, door een bezoek aan een fokster in onze buurt in 2007 heeft zij mij uitgezocht en ik werd op slag verliefd op dit bijzondere meisje. Wij hebben haar drachtig gekocht en nog geen 1 moment spijt gehad van deze beslissing. Ze is de leidster van onze kudde en doet dit heel eerlijk, zonder super dominant te zijn.

Desert heeft een karakter om rekening mee te houden, ze is heel gevoelig,zachtaardig,vrij verlegen,schuw naar vreemden toe en angstig voor harde stemmen en onverwachte bewegingen,wij kunnen alles met haar,zolang we alles rustig aan doen, ze moet in haar waarde gelaten worden en dat respect krijgt ze van ons.
Ze heeft een uitmuntende mensenkennis, die we blindelings kunnen vertrouwen.

Desert waar ik tot nu allemaal ben achtergekomen heeft een naar verleden vanuit Amerika en ze had zelfs al op ruim 2 jarige leeftijd *(bewust) haar eerste veulen. Ik ben nog steeds dankbaar dat wij een kans krijgen dingen goed te maken bij en voor haar,wat andere mensen verkloot hebben. Dat verdient ze ook echt. <3

Hier begint de uitleg van symtomen:
Vorig jaar wilden wij haar leeg laten om haar lichaam eens rust te geven, ze heeft in tussenposes ons prachtige mooie merrieveulens gegeven. Desert geniet van het drachtig zijn en is werkelijk altijd een supermoeder. In 2011 zei mijn gevoel dat een jaar rust haar goed zou doen,maar Desert besliste anders, ze heeft het hek geopend en bood zich aan aan onze hengst Wynn,dit uitstapje van 2 minuten :') zorgde voor een hengstveulen dit jaar SKS Wynns Legacy Keyemsi...

Tijdens deze dracht zag ik al veranderingen aan haar,met iedere dracht had ik al contact met het veulen in haar buik en genoot ze van alle aandacht en stond gelukzalig hinnikgeluidjes te maken,maar tijdens deze dracht minder.
Alle voorgaande veulens waren merries,dus wij grapten vaak oh dit wordt een hengstje,daar is ze vast niet blij mee.
En idd na een snelle,voorspoedige bevalling werd hij geboren, maar na zijn geboorte werd ze al anders,normaal waakt ze als een moederkloek,nu vond ze het wel best allemaal, ja je kan niet alles op een hengstje gooien natuurlijk, na 2 dagen bleef ze s’avonds liggen op stal, wij kunnen al onze paardjes via de camera bekijken,dus ik ben gelijk alert op ander gedrag, zelfs met drinken bleef ze liggen, dus ik da gebeld die dienst had en die is geweest en behandeld voor koliek en eventuele naweeen.Daar knapte ze wel van op, maar ik bleef wat aan haar zien,slecht eten,veel meer liggen dan anders en voor een goede kuddeleidster zoals zij is dat uniek.

Erna nog een paar keer da bij geweest, ze is behandeld voor haar maag, maar ik zag geen verbetering. Op pijnstilling leek ze wel te verbeteren.Voor een leek was er niets te zien aan haar,maar ik ken haar door en door. Ze was gewoon niet goed. Ik kreeg bijna het idee dat men om mij heen mij een overbezorgde muts vonden,toen mijn eigen da terug was van vakantie en ze weer een nacht lag te dweilen heb ik de volgende dag bloed laten trekken en ja mijn gevoel was goed, erge bloedarmoede en diverse waardes niet goed,waaronder haar nierwaardes. Diverse keren verschillende bloedonderzoeken gedaan,urine testen en diverse andere testen laten uitvoeren,maar er bleef onduidelijkheid en tegenstrijdigheid. Mijn da is gelukkig net een pittbull en beet zich er ook in vast en heeft overlegd met arts in Utrecht en die verdacht haar van nierfalen,wat best zeldzaam is. Om daar zeker van te zijn konden we met haar in Utrecht komen voor een nierecho.

Gezien Desert haar verleden en dat ze niet tegen drukte en onverwachte gebaren kan moest ik daar goed over na denken,maar we mochten erbij blijven en ik had al gezegd dat ze niet zou blijven daar:o . Dus ja om duidelijkheid te krijgen hebben wij daar voor gekozen, de volgende dag konden we al terecht en zo’n super ontvangst daar,die arts en heel de groep mensen erbij waren zo lief en geduldig met haar en Keyemsi die uiteraard ook met zijn mama mee was.
De echo liet geen schrikbarende afwijkingen zien,haar bloed werd gelijk weer getest en de nierwaardes waren aan nu het herstellen.
Verder gelijk een echo laten maken op haar organen en buik etc, in haar dunne darm was meer vocht dan normaal en de wanden meer verdikt dan normaal,wat vaak duidt op tumoren/kanker, wat ook weer te verklaren zou zijn met sommige verhoogde bloedwaardes.

Nu ja met flink veel overleg en aan de hand hoe Desert zich toch op haar gemak voelde daar in kliniek ,het leek wel of ze wist dat ze daar was om geholpen te worden,heel bizar,hebben we besloten te kiezen voor diverse onderzoeken, eigenlijk hakte mijn man de knoop door om door te zetten en daar ben ik hem nog dankbaar voor,.... _/-\o_

Maar omdat ik heel eigenwijs het gevoel had dat er meerdere dingen spelen in haar lichaam ipv 1 specifieke aanleiding,mede door haar slechte verzorging in het verleden.Kozen wij niet voor de richting die de arts eigenlijk wilde maar voor diverse onderzoeken waaronder:een maagscopie, dunnedarm onderzoek en extra uitgebreid bloedonderzoek wat niet standaard is.
Met lood in mijn schoenen hebben wij haar en Keyemsi daar een nacht achtergelaten.

uitslagen

Maagscopie bracht aan het licht,dat ze vroeger idd diverse maagzweren heeft gehad,maar allemaal goed herstelde.
Dunnedarmonderzoek: geen kanker/tumoren gelukkig *\o/* maar wel ontsteking.
Bloedonderzoek,waaronder coombstest kwam uit dat Desert een auto-imuunziekte heeft AIHA, ze is het eerste paard dat dubbel positief scoorde op deze test.

Daar kreeg ze prednilison voor,waar ze heel goed op reageert,ze komt weer aan, eet niet maar VREET etc,maar wat voor mij belangrijker was,het lusteloze was weg uit haar ogen, ze genoot weer van haar kind en was weer aanwezig op haar bijzondere manier.
Deze vorm van AIHA is heel bijzonder bij paarden en buiten alle uitslagen al heel erg,gelukkig niet erfelijk,maar vaak ligt er nog wel een tumor,leukemie als achterliggende oorzaak en daar was de arts in Utrecht ook bang voor.

Korte uitleg AIHA:Auto-immuun hemolytische anemie A.I.H.A.

Auto-immuun: het afweersysteem keert zich tegen het eigen lichaam. Hemolyse betekent
bloedafbraak, anemie is bloedarmoede, een te laag hemoglobinegehalte (Hb). Hemoglobine
is een zuurstofbindend eiwit in het bloed. Het vervoert de zuurstof. Het geeft het bloed de
rode kleur.,
A.I.H.A. is een zeldzame aandoening!!!Bij paarden helemaal.
Bij A.I.H.A. vernietigen de antistoffen het lichaam zelf, met name de
erytrocyten, er is dus een defect in het afweersysteem. Erytrocyten zijn de rode
bloedlichaampjes in het bloed.
Het Hb (hemoglobine gehalte) kan dalen tot een levensbedreigende situatie. Fataal verloop komt nog steeds voor.

Heel lang verhaal nu kort te maken, hoe goed ze klinisch lijkt, we hebben 2 weken geleden weer bloed af laten nemen en haar bloedarmoede is niets verbeterd,de nierwaardes en andere wel,sommige waardes weer stuk verslechterd.
En tot ieder zijn verbazing is coombtest nu negatief,dus haar lichaam is zichzelf aan het herstellen.
Wij snappen het niet meer en nog erger,alle artsen staan voor een raadsel wat ze nu allemaal mankeert.

We hebben Keyemsi afgespeend inmiddels en Desert even zonder prednison laten gaan,maar daar verslechterd ze zo op, dat we het weer hervat hebben.

En nu na overleg da en arts Utrecht,verschillende opties: nierbioptie,beenmergbioptie,allemaal pijnlijk en niet zonder risico of CT-scan van haar lichaam. Utrecht heeft deze scan ons gratis aangeboden tegen narcosekosten in belang van onderzoek.( en in de toekomst zo dus ook andere paarden te kunnen helpen/behandelen)

Maar goed wij hebben in eerste instantie bedankt, wij zagen er de meerwaarde niet meer van in,als ze kanker heeft is daar in de regel niets aan te doen,ja verlengen voor ons zelf,niet in belang van Desert. Dan wachten we af en zolang het leefbaar is voor haar mag ze bij ons genieten en anders grijpen wij humaan in en laten wij haar inslapen. Iedereen respecteerde onze beslissing.

Maar ja toen ging ik weer twijfelen, ik houd gewoon van duidelijkheid,nu is het om de 4 weken bloedprikken (dus ook maandelijks een hoop kosten,hoofdbrekens) en niets zeker weten. En omdat alles zo tegenspreekt bij haar, kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan als er een andere reden zou zijn en waar ze dus wel geholpen had mee kunnen worden, of niet dat ze veel erger er aan toe is dan ze laat zien als alfa leidster..
.
Kortom we hebben de knoop doorgehakt,..we gaan voor de CT-scan en in goed overleg en om haar daar in Utrecht zo kort mogelijk te laten verblijven gaat Desert dus as woensdagavond naar Utrecht,donderdagochtend gelijk om 9 uur krijgt ze scan, dan moet ze onder narcose….maar ik probeer mij voor te houden dat als het zo moet zijn dat ze daar in zou blijven, het zo moet zijn en dat haar een lijdensweg bespaard gebleven is.Slikslik ;(
Als ze goed bij is uit de narcose ,daar gaan we als positieve insteek vanuit en mogen wij haar eind van de dag ophalen,…
Die arts blijft bij haar tijdens narcose en scan en belt mij gelijk op als ze bij is en met de 1e uitslagen.

Maar wat zit ik met zenuwen en een baksteen op mijn maag. Mijn gevoel zegt dat we dit moeten doen,dan weten wij iig wat de achterliggende reden is van haar ziekte. En ik vind ook eens dat er iemand zich eens flink moet inzetten voor haar na haar nare verleden om haar zelf zo goed mogelijk te kunnen helpen.
En nogmaals,ik houd zoveel van haar en wil nog lang niet zonder haar, maar als dit betekent een lijdens weg… :n
Nee dan grijp ik in juist uit liefde voor ons bijzondere meisje,maar wat een verdriet en zorg kan je hebben om je dieren…
(en een arme bankrekening :P )

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat de sommige negatieve bokt reacties die wij hier al vaak kennen weg blijven, ik heb het al moeilijk genoeg om daar ook eens onnodige energie in te steken ;)
r

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:29

poeh wat heftig zeg. Ik ben er een beetje stil van. Ik weet dus niet zo goed wat ik moet zeggen maar ik wil jullie in ieder geval heel erg veel sterkte wensen aanstaande woensdag met wegbrengen en natuurlijk nog meer donderdag!! Hou ons op de hoogte.
Laatst bijgewerkt door Ymor op 23-09-12 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:33

Heftig zeg! Ik heb er nog nooit van gehoord, bijzonder dat jullie paardje dit heeft, maar desondanks natuurlijk hartstikke rot :\

Ik ga je topic volgen en natuurlijk duimen voor een goede afloop, in zo verre dat dat kan, sterkte donderdag!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:36

Sterkte en ik hoop dat er inderdaad een duidelijk antwoord uit komt.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 23:51

dank jullie wel!!! en wij hopen ook op een positieve uitslag,iig duidelijkheid, dat bespaart mij dagen en nachten denkwerk voor wat ik evt over het hoofd zie ;)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:52

ik had nog nooit van deze ziekte gehoord!
sterkte, ik hoop dat er meer duidelijkheid komt na de scan

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:52

Wat een verhaal. Alsof je een boek leest, maar dit boek is werkelijkheid geworden voor jullie. Ik hoop dat ze als ze wakker wordt nog een tijdje lekker verwent kan worden en kan genieten.
Sterkte.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 23:56

@maaike1994, is niet raar,de artsen staan ook voor een raadsel...

@lailapri, ik zou er idd intussen een boek over kunnen schrijven,maar niet alleen over Desert,we hebben momenteel 3 unieke gevallen,jippie :')
maar de andere 2 lijken het te gaan overleven....dus iets minder zorg..

Ik vind het wel knap dat jullie allemaal het verhaal gelezen hebben,het is lang,maar ik kon het niet korter maken :o

xElienx

Re: Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 00:13

pffff wat een verhaal San :(:) ik leef met jullie mee en zal donderdag duimen. Het is goed dat je je gevoel volgt.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 00:17

Sandra eerst even één ding, jij hebt niks over het hoofd gezien, integendeel.......... :(:)

Laten we inderdaad hopen op duidelijkheid, positief of negatief maar in ieder geval duidelijkheid. Desert heeft de vorige keer al bewezen dat ze het prima een nachtje red in utrecht, dat gaat ze nu gewoon weer doen. Dit is zo'n wijze dame, die weet gewoon dat er nu voor haar gezorgd wordt.

Ook ik ben nerveus voor Donderdag, hoe moet het dan voor jullie zijn. We denken aan jullie!! :(:) :(:) :(:)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 06:30

Hele, hele dikke knuffel voor jullie allemaal :(:)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 06:35

:(:) jemig wat een onzekerheid. Ik hoop dat er snel meer duidelijk is en dat er voor Desert een of andere oplossing komt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 06:38

Ook vanuit hier zal ik een kaarsje opsteken.
Meid, het is geweldig om te lezen hoe goed jij je pony's kent. Daar waar anderen waarschijnlijk gestopt waren, en waar mensen het aanstel van je vonden, heb jij door gezet. Ik mag alleen maar hopen dat aldoor van mij ooit iets mankeerd, ik net zo kan handelen als jij. Met zoveel kennis van karakter.

Heel erg veel sterkte, wat er ook uit gaat komen.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:14

Het verhaal is heel duidelijk San!
Maar als er één goed is hier voor zijn paardjes dan ben jij het wel! :j
nogmaals heel veels sterkte en ik duim nog even door voor jullie :(:)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:51

pff, dat was zéker een heel verhaal, het is nu wel iets duidelijker geworden wat er met desert aan de hand is ( kan zijn) , ik vind het heel dapper van jou en rene om de stap te maken naar de scan, misschien geeft het de langgezochte zekerheid, ik ga in elk geval héél hard duimen donderdagochtend en denk aan jullie. best raar , maar ik heb telkens het gevoel dat het allemaal weer goed komt met desert, ik hoop het in elk geval, ik wens jullie alvast heel veel sterkte toe :(:)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:10

Duidelijk verhaal Sandra. Maar wat een nare geschiedenis.
Ik hoop voor jullie dat er duidelijkheid uit de scan komt, of er meer in het lichaam van Desert aan de hand is dan alleen de AIHA
Sterkte.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:16

Wat een onzekerheid. Af en toe spiekte ik al eens mee in je andere topic en hebik zijdelings al het een en ander meegekregen.
Het zit jullie ook echt niet mee.
Kan jullie alleen maar veel sterkte en wijsheid toewensen, zal donderdag een kaarsje aansteken :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:23

Wat een verhaal..Heel veel sterkte donderdag. :(:) Ik hoop ook dat deze scan meer duidelijkheid brengt.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:53

He'Sandra ook ik heb natuurlijk het hele verhaal gelezen. (zo lang vond ik hem niet hoor :P )

Maar heel veel sterkte en succes met het afwachten. Wat zul jij en Rene de laatste tijd veel kilo's verloren hebben, van alle stress. pff wat een rotjaar.

Ook ik ga ervan uit dat dit niet einde verhaal desert is. Hopelijk komt er een duidelijk beeld naar voren.... EN waar een goed behandelplan bij hoort.

hele dikke knuffels.

Mathilda

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:59

Tjee Sandra wat een ellende, Ik zal donderdag een kaarsje aansteken op de goede afloop.
Mijn dierenarts zegt altijd dat ik ben geboren om de kneusjes onder de dieren op te vangen.
Volgens mij zijn jij en rene ook zo. Heel veel succes. en probeer positief te blijven.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:19

We gaan duimen voor Desert donderdag! :j

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:59

Ik ga ook duimen, je hebt nu zo ongeveer alles wel gedaan wat je maar kunt doen denk ik, en hopen op een goede uitslag!

Lisanfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:08

Zeker een heel verhaal over mooie Desert...

Heel veel sterkte en ik duim volop voor een goeie afloop :(:)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:39

Wow, wat een bijzonder verhaal. Heel erg vervelend, maar inderdaad erg leerzaam. Ik ken IHA alleen bij honden.. Hopelijk gaat alles voorspoedig tijdens het onderzoek en levert het inderdaad duidelijkheid op. Ik kan mij goed indenken dat je meer gemoedsrust hebt als je meer weet. Ik zou ook maar blijven piekeren..
Veel sterkte!

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:18

:(:) een goed in elkaar gestoken verhaal wat duidelijkheid geeft. Ontzettend veel sterkte woensdag en natuurlijk donderdag. Ik duim volop voor een goede afloop!