pijnlijke behandeling bij rotstraal maakt behandelen lastig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

pijnlijke behandeling bij rotstraal maakt behandelen lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 23:32

Wie weet raad ?

Mijn paard blijkt rotstraal te hebben. Ik hem nog niet zo lang en volgens de hoefsmith zit het al vrij lang.
Ik ben hem aan het behandelen met goed bekappen, droge stal en nu met hoof en sole hardener. Het is heel heftig spul, goed voor de rotstraal. Maar de behandeling doet hem pijn. de spleet in zijn straal is diep. We denken dat het irriterende spul ook per ongeluk een keer tegen zijn kootrand is aangekomen. '

Het probleem is dat ik onze prille band niet wil beschadigen en hem geen pijn wil doen, maar hem wel wil behandelen. Maar hij slaat nu met zijn benen en laat behandeling niet meer toe. Het lukt me alleen nog om hem in zijn stal de hoeven te krabben. Hij is normaal heel lief met voetjes geven, maar sinds ik zijn rotstraal aan het behandelen ben niet meer. Het doet hem duidelijk pijn.
Met heel veel geduld en belonen geeft hij uiteindelijk zijn voetjes wel, maar zodra ik met een flesje of iets anders bij zijn straal kom begint hij te "klauwen" en dan kan ik, maar ook sterke mannen niks meer beginnen.
Inmiddels heb ik al een hele apotheek aan middeltjes en heb recent egyptische zalf gekocht. Maar mijn paard heeft het onmiddelijk in de gaten en we kunnen dus niet bij de straal komen en al helemaal niks in de straalspleet doen.
Ik wil hem graag van zijn rotstraal afhelpen, wie heeft tips.
Verder is zijn stal schoon en staat hij overdag in droge grond ( nooit modderig)

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:55

kun je hem wel met een voet in een emmer zetten of lukt dat ook niet.
of een hoefschoen aan trekken.

petitparis

Re: pijnlijke behandeling bij rotstraal maakt behandelen lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:04

die hoof and sole hardner is dat een spuitbus/spray?

ik zou desnoods hyposol (spray) of gewoon ontsmettingsalcohol in een spuitbusje doen (is heel lopend en droogt uit) jij de hoef vasthouden en iemand anders snel laten spuiten/sprayen.
Eenmaal de hoef kan genezen zal de gevoeligheid ook snel verminderen.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:06

Even een kuurtje als bijv opkikker van de paardendrogist door zn eten doen? Een goede weerstand zorgt dat zijn lijf beter kan vechten tegen de bacterien. De wei is altijd schoner dan de schoonste stal dus als t kan zet m buiten. Onze paarden hadden ook eens rotsstraal en die knapten snel op van hyposin, tube in injectiespuit via hoefsmid maar overal te koop. Is niet irriterend dus voelen ze niets van. Succes met je paard!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:27

er lopen nogal wat topics over dit onderwerp wellicht staat er wat nuttigs tussen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 13:49

Hoof en sole is een spuitbus inderdaad.

Ik heb alle forums al afgelopen over dit onderwerp en ken inmiddels alle middeltjes. Maar het gaat me er vooral om dat hij zijn voorvoet niet meer wil geven zodra ik maar iets aan de straal wil doen. Na veel belonen geeft hij wel zijn voet en kan ik de voet uitborstelen, maar het lijkt wel of hij het voelt of ziet als ik een middeltje pak. Zodra we het met zijn tweeen gaan doen weet hij al helemaal hoe laat het is en kunnen we zijn voet niet goed vasthouden. Voor de behandeling gaf hij zijn voet al aan me als ik er alleen maar naar keek, zo braaf. Maar nu is dat dus anders.
Blijkbaar heeft de spray hem veel pijn gedaan.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 13:50

paddy schreef:

Dat lukt misschien wel, maar kan het middel dan wel in die diepe groeven komen ?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:52

een emmer met bleekwater of soda, als hij lang genoeg blijft staan, trekt dit het "vuil" er wel uit...

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:41

wat heeft de hoefsmid er aan gedaan om van zijn rotstraal af te komen, is hij helemaal uitgesneden en zijn de rotte plekken inmiddels weggehaald. Zolang zijn voeten rotstraal hebben zolang zal hij pijn houden en kom je er niet bij.Of je moet hem met dwang zijn voeten optillen, dus praam er op sterke man die hem vasthoud en iemand die sterk genoeg is om de voet op te tillen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:47

oei moeilijk het zal wel niet lukken maar ik gebruik ctc-spray van de da maar ja dat is wel een spuitbus.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:51

sandra8 schreef:
oei moeilijk het zal wel niet lukken maar ik gebruik ctc-spray van de da maar ja dat is wel een spuitbus.

CTC is te proberen idd. Dat spuit je op de straal en bruist/zakt dan vanzelf in de straalgroeven zonder dat je erin hoeft te duwen etc.
Ik heb een injectiespuit met een dikke naald eraan ( die stomp is gemaakt ). Dat doet amper zeer als je die in de groeven duwt. MAAR dan moet je natuurlijk niet mega irriterende stoffen gaan gebruiken zoals bleekwater.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:53

Heb je al een praam overwogen? Misschien ook niet al te best voor de band, maar het lijkt mij dat het behandelen van de rotstraal nu even voorgaat.....

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 14:55

De hoefsmith heeft hem nu 2 x zo ver mogelijk de aangetaste delen weggesneden en daarna voor mij de spray erin gedaan, met tuutje in de gleuf. Hij geeft dan een behoorlijke reaktie en komt omhoog enzo...
In een eerder stadium lukte het nog wel om goed schoon te schrobben met soda enzo, maar na de laatste behandeling weet hij precies wat er gaat gebeuren..

Is egyptische zalf ook irriterend ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:03

Egyptische zalf weet ik niet ( wel dat het niet werkte voor mijn paard ). Omdat die best een dik goedje is, is het moeilijk helemaal in de middelste straalgroeven te krijgen.
CTC spray is heel dun ( vloeibaar ) en loopt er vanzelf in. Is alleen bij de da te krijgen omdat het ab bevat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:08

alles wat helpt bij rotstraal is irriterend. want het moet de bacteriën dood "branden"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:09

Dit herken ik heel goed van mijn vroegere paard. Die werd ook steeds lastiger met het behandelen van zijn voeten. Het verste ben ik nog gekomen met een flesje met een tuutje met daarin betadine met wat water. Dit schudde ik altijd eerst zodat er belletjes in zaten en dat helpt omdat de bacterieen niet tegen zuurstof kunnen. Het helpt ook om een handdoekje of washand over de ballen van de voet te leggen. Wat ook zeker helpt is blijven praten zodat ze het wat minder horen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:15

Herkenbaar.. ik gebruikte cavalor dry feet.. dat is zeker een aanrader.
In plaats van dat ik sprayde deed ik het op een kwast, dus spuitstuk eraf draaien, kwast in de opening van het flesje, flesje op de kop, en er zit spul aan je kwast. Dan daarmee goed de stralen insmeren.. kwast daarna goed afspoelen onder de kraan.

Verder kun je nog een praam gebruiken, of iemand de bovenlip goed dicht laten knijpen, dat klinkt zielig maar hierdoor maken ze zelf een kalmerend/pijnstillend stofje aan waardoor behandelen veel makkelijker wordt en een minder erge ervaring voor je paard.

Na elke behandelde hoef belonen met 'klaaaaaaaarrrr' en een brokje. Dan weten ze dat snel genoeg..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:16

Maar Jaime_ cavalor droogt "alleen" maar de stralen uit, dat doet verder niets tegen bacterien etc.

Petitparis : AB zalf is toch minder irriterend als bleekwater lijkt me ;) In ieder geval moet ik er niet aan denken om bleekwater over een wondje bij mezelf te gooien, AB zalf is dan heel wat fijner :+

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:20

bertine37 schreef:
paddy schreef:

Dat lukt misschien wel, maar kan het middel dan wel in die diepe groeven komen ?

ja als het spul er in gooit en ze blijven een 10 minuten in staan, dan trekt het er helemaal in.
ik gebruik altijd halamid of het middel wat ze bij koeien gebruiken voor rotkreupel.
ik kan even niet op de naam komen.
maar de da weet het vast wel.
werkt heel goed. is met een week meestal bijna weg.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:21

bleekwater is mij aangeraden door de DA en ook mijn pa moest destijds met een ontstoken en ontnagelde vinger in warm water met een scheut bleek gaan zitten...

AB-zalf zal zeker minder irriteren, maar zalf komt imo niet "diep" genoeg en sluit de groeves af zodat er een anaeroob milieu blijft bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:34

Dry feet doet nog wel wat meer dan alleen uitdrogen hoor, het is best een gemeen spulletje en als het in de kootholten komt heeft je paard wel echt wat te klagen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 16:37

Ik heb inmiddels gehoord dat egyptische zalf verwarmd een stuk vloeibaarder wordt. Iemand ervaring ?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:48

Zelf heb ik gelukkig weinig tot geen last meer van rotstraal, maar het beste bij ons helpt nog altijd CTC spray. De stralen goed schoon (laten) snijden en dan erop spuiten. Paard even op een schone droge ondergrond laten staan en zo'n minuut later nog een keer sprayen. Dit 3 dagen lang herhalen en dan 3x om de 3 dagen. Hierna kan de behandeling indien nodig 1x per week worden herhaald. CTC trekt mooi in de kiertjes en gleufjes omdat het vloeibaar is en langzaam opdroogt.
Egyptische zalf heb ik zelf ervaring mee, maar ik vind het vies spul. Daarnaast moet je het altijd ergens insmeren, bijv. met een gaasje of een touw strotrouwtje. Dit moet je dan flink insoppen met de zalf en met bijv. de hoevenkrabber in de straalgroeve duwen. Soms is dit erg pijnlijk. Geef mij dan maar spray, dat werkt veel sneller.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:56

bertine37 schreef:
Ik heb inmiddels gehoord dat egyptische zalf verwarmd een stuk vloeibaarder wordt. Iemand ervaring ?

Ja klopt..Ik legde het altijd op de verwarming of even in een bakje met warm water. Dan wordt de bovenste laag ook vloeibaar en kun je het goed door elkaar schudden..
Ik moet wel zeggen, dat de CTC spray bij de DA weg hier nog het beste werkte, maar zie dat je paard sprays op dit moment niet toelaat, dus is de zalf misschien wel een goede uitkomst.
Wat je wel moet doen, is de groeve van binnen schoon maken. Ik deed dat altijd met een wattenstaafje en dan kon je meteen goed zien (oftewel ruiken hahaha) of er al verbetering was..Wel voor elke hoef een nieuw wattenstaafje gebruiken..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:59

Ik zie hier een bleekwater tip, nou dat doet mega zeer dus lijkt me niet handig.