Cimetidine mijn binkje's laaste redmiddel!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zapata

Cimetidine mijn binkje's laaste redmiddel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 11:44

Ok hoe zal ik beginnen....en zal t kort proberen te houden..
Zoals sommige weten heb k al 2,5 jaar mijn lieve bink Zapata (schimmel, andalusier, hengst, van net 11) in bezit..
Hebben wat "down points" gehad maar tot nu toe alles toppie te boven gekomen..
Maar nu dreig ik mijn binkje kwijt te raken aan een (@%*!?¿¡#) melanoom die slechts op de verkeerde plek zit..
Zapata heeft er zowiso wel een aantal die eigenlijk totaal geen ellende bezorgen, en niemand zich ook zorgen om maakt of heeft gemaakt...
2 maanden geleden had ie ineens een verstopping in zn rectum...
Meteen de DA erbij gehaald, die eerst een "beetje" verbaast was van n dergelijke verstopping..
Hij heeft toen in 3 keer de verstopping eruit weten te krijgen..
Mijn arme bink heeft toen en erna nog de nodige liters parafine gehad,en zijn rekening met zm voeding gaan houden..
Rede van de verstopping was opzich n raadsel, al voelde ie toen wel al n knobbel, maar kon niet zeker zeggen of dat de boosdoener kon.zijn..
Moest dus zn ontlasting goed zacht proberen te houden en alles in de gaten houden verlopig..
Alles ging toppie erna, mest was perfect, poepen ging zonder persen, kreunen of enige druk..
Tot vorige week maandag........
Kom op stal, merkte opzich nix vreemds, dus zetten m vrolijk en blij op wei......
En toen werd k wederom niet blij...
Meneer stond weer (van de een op de andere dag) te persen en kreunen zonder mest...
Wist dus meteen dat ik de DA meteen weer kon bellen!!

Die was er al snel, en concludeerde dat ie idd WEER verstopt zat, en dat die "knobbel" de boosdoener dan wel MOEST zijn, want aan de voeding en bodem kon t dus echt niet liggen..
Dus werd me aangeraden naar de kliniek te gaan, om erachter te komen wat er nu precies aan de hand was..
Aangezien hij niets meer voor me kon doen, dan eventueel weer leeghalen..(kwam dat al ff hard aan!!)
Dus de dag erna smorgens meteen met m naar de kliniek gegaan!!
En daar werd dus idd al snel duidelijk wat de oorzaak van de vage verstopping was.........

Idd zoals al gedacht die "knobbel" (inwendige melanoom van ong 10 cm) is de boosdoener van de verstoppingen..
En schraapt dus bij elke mesting n laagje mest, die vervolgens steeds blijft plakken tot t opnieuw verstopt raakt...

Nu is het de enige boosdoener, want verder is meneer gezond, fit, blij, en zijn dr geen andere "boosdoeners" ontdekt...
Gelukkig denk je dan...voor een moment...
Maar toen kwam de hardste klap....

Operatief is ie NIET te verwijderen, want er zou te veel weggesneden moeten worden, en aangezien hij te dicht bij de ruggenwervel zit, is er dus zo nix aan te doen is...

En kreeg ik als enige optie cimetidine te proberen..
Die moet k nu zowiso voor 3 weken op verhoogde dosis geven (3,5mg/k lg), en dan zien of het aan zal slaan of niet...

Slaat het aan, zou ik mijn binkje nog jaren kunnen hebben, en samen genieten..
Slaat het niet aan........
Zal ik mijn bink, mijn vent, mijn hartje, mijn beste vriend moeten laten gaan...

Staat nu een week op de medicatie, voeding alles nat als slobber, olie, lijnzaad, homeopathische medicijnen, appels, veel wei, en dr branden tig kaarsjes...
Afwachtend en hopend op n wonder te gebeuren, want wil mijn (verder topgezonde vrolijke) bink echt niet verliezen...

Genoeg getypt, en weer genoeg tranen gerolt voor nu...

Wou het even met jullie delen, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met melanomen/cimetidine...

Na wat voor tijd zagen of merkte jullie veranderingen, of juist niet??

love_Soraya

Re: Cimetidine mijn binkje's laaste redmiddel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:21

aaah wat erg zeg.. zelf geen ervaringen mee, maar wou je heel veel sterkte wensen!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:59

Wat een triest verhaal en ik heb hier geen ervaring mee. Ik hoop echt voor je dat het aanslaat en je nog vele jaren van je paard mag genieten.. We zullen duimen voor jullie.. :(:)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:29

He meis, lees het inderdaad nu. Ook ik zit met een brok in mijn keel als ik aan je knollie denk, en aan jou. Hier blijft ook gewoon een kaarsje branden, en dan is het afwachten. We duimen!

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 00:03

Thnx all!!

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 10:34

2 weeks down....1 to go.....
Durf nog niet juichen, maar t lijkt erop dat n aantal kleine melanomen reageren...
Of t moet/kan al toeval zijn....Dus nog een week wachten voor duidelijkheid komt..

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:07

ik hoop met je mee..

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:10

Ik heb er ook geen ervaringen mee..
Ik hoop dat de kuur goed aanslaat!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:11

probeer ook eens zonnebloemolie en gekookt lijnzaad....ik denk dat het belangrijkste is om te zorgen dat zijn poep niet te hard word.
Sterkte er mee!

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:59

Heel veel succes en sterkte! Heb zelf ook een schimmel (merrie, 19 jaar) met een paar mega-melanomen. Gelukkig tot op heden alleen nog maar uitwendig (naar we veronderstellen), maar ook met die uitwendige gaat het wel eens mis. Tijdens transport had ze er 1 bijna afgescheurd. Gelukkig is het een kluwen van bloedvaten waardoor het snel geneest. Maar ook bij haar is er weinig aan te doen vanwege de moeilijk bereikbare locatie (boven anus en op staart) en het formaat (ping-pong-bal). Zo heeft ze er gelukkig geen last van, maar hopen dat het zo blijft....
Ik blijf je topic volgen. Ben heel benieuwd naar de resultaten!

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:13

heb geen kennis helaas maar wil je wel veel sterkte wensen en zal ook een kaarsje voor Bink aansteken.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 00:23

geerke schreef:
probeer ook eens zonnebloemolie en gekookt lijnzaad....ik denk dat het belangrijkste is om te zorgen dat zijn poep niet te hard word.
Sterkte er mee!

Gekookte lijnzaad (flubber) en de nodige verschillende oliën al zeker gegeven en geprobeerd..
Maar meneer ging zn eten echt weigeren na dik 2 maanden steeds al die zooi in zn eten..
Dus olie zijn we mee gestopt nu, en krijgt nu gewoon 3x per dag n flinke mok gebroken lijnzaad door zn voer..
Iedere dag paar uur de wei op, en veel rijpe peren, pruimen, appels enz enz..
Ontlasting is/blijft redelijk zacht, maar week niet te krijgen bij hem..hihi..

@joan73:ja de vloek van de witte en schimmel paardjes he....
Mocht je zelf ook de cimetidine willen gaan proberen, raad k je aan om het bij je eigen
apotheek te bestellen, met n recept van je DA..
Scheelde mij behoorlijk en maakte t mooi betaalbaar!!

Zal jullie allemaal op de hoogte houden over verdere afloop..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 00:34

Oh nee!
Ik wist dat dit het gevaar kon zijn van melanomen maar altijd van uit gegaan dat die
Dan maar weggesneden moesten worden.
Wat een nachtmerrie dat het zo ernstig en dus ook echt gevaarlijk is in jullie geval :(:)
Ga dit zeker volgen en duim voor jullie dat de behandeling aanslaat!
Sterkte

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:38

Zapata schreef:
Mocht je zelf ook de cimetidine willen gaan proberen, raad k je aan om het bij je eigen

Mag ik vragen wat je aande medicatie kwijt bent?

Ons schimmeltje heeft ook nogal wat melanomen die nog niet voor problemen zorgen maar die in zijn koker baren me toch wel wat zorgen. Als het betaalbaar is wil ik graag een kuur met cimetidine doen voordat er problemen ontstaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:52

O jeetje wat een vervelend nieuws.
Ik heb begrepen dat dit medicijn bij paarden nog experimenteel is en de groei zou moeten remmen.
Ik hoop dat hij bij jouw paard meer doet en je nog lang van je paard kunt genieten.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 23:01

yvonnedv schreef:
Zapata schreef:

Mag ik vragen wat je aande medicatie kwijt bent?

Ons schimmeltje heeft ook nogal wat melanomen die nog niet voor problemen zorgen maar die in zijn koker baren me toch wel wat zorgen. Als het betaalbaar is wil ik graag een kuur met cimetidine doen voordat er problemen ontstaan.

Ik heb rond de 20 euro betaald bij mijn apotheek, voor 120 tabletten a 400mg..
Das in.mijn geval voor 17 dagen.. (3,5 mg per kilo lichaamsgewicht)..
Ze zijn wel alleen.maar op recept te verkrijgen..
Maar lang niet overal zo goedkoop..(eerste doodsje a 60 stuks heb k +/- 35 euro voor betaald)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:24

Dank je

Jij schrijft dat je het drie weken moet geven? In andere topics over dit middel lees ik dat je het minimaal 3 maanden moet geven.

Ik zal morgen eens met mijn DA overleggen

Hoe is het nu met jouw paard?

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 22:04

Nee moet het nu 3 weken geven, en dan word gekeken of het aanslaat of niet..
Dan moet het inderdaad minimaal 3 maanden gegeven worden..
Waarvan normaal de eerste maand of eerste 2 maanden op verhoogde dosis, en dan een lagere dosis..
Of eventueel blijvend op een onderhoudsdosis...( zo is t mij verteld in de kliniek in Someren).

Verder is opzich alles wel goed met m..
Maar hoe het af gaat lopen met m, zal ik vrijdag pas meer over weten..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:37

DA is net geweest om te enten en zijn gebit te doen en ik heb het ter sprake gebracht, hij gaat het nazoeken/vragen.

Geef jij tabletten of bruistabletten?

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:37

jeetje wat een verschrikking zit ook mee te denken wat je nog meer zou kunnen doen..Het wegsnijden is niet mogelijk zei de dierenarts vanwege de ruggegraat maar zou het misschien wel mogelijk zijn om een deel weg te halen (het bovenste gedeelte waar de mest achter blijft hangen) en de rest dan laten zitten? Als dat mogelijk is ben je natuurlijk niet van het probleem af maar misschien wel van een gedeelte? verder zou ik als zijn mest hard begint te worden een paar keer ( jeetje hoe dat nou ookal weer? wat je aan kreupele paarden geeft) dat geven de meesten krijgen er erge slappe mest en het is niet goed om dat zomaar te geven maarja..soms breekt nood wetten! in elk geval heel veel sterkte en ik ga hier nog even over nadenken!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:45

Zapata schreef:
geerke schreef:
Sterkte er mee!

Gekookte lijnzaad (flubber) en de nodige verschillende oliën al zeker gegeven en geprobeerd..
Maar meneer ging zn eten echt weigeren na dik 2 maanden steeds al die zooi in zn eten..
Dus olie zijn we mee gestopt nu, en krijgt nu gewoon 3x per dag n flinke mok gebroken lijnzaad door zn voer..
Iedere dag paar uur de wei op, en veel rijpe peren, pruimen, appels enz enz..
Ontlasting is/blijft redelijk zacht, maar week niet te krijgen bij hem..hihi..

Misschien is de omega 369 mix van subli een idee. Het lijkt me dat dat de mest wat vetter/ gladder maakt waardoor het makkelijker langs het melanoom glijdt.
http://www.subli.nl/Supplementen/nl/114 ... 9-Mix.html

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:47

En het lijkt mij ook dat de olie nu echt belangrijk is.. Bij de kruidvat zijn ze ook in pilvorm te kopen! Rond de 10 euro voor 1000pillen, het is het proberen waard.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 08:27

@ yvonnedv ik geef m tabletten, gewoon door zn slobber gemaakt voer..
Gaat toppie!!

En verder:
Morgen komt de DA...........En hoor dan meer...(#bang voor wat er gezegd kan worden)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:21

Spannend... veel sterkte morgen! :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:23

wat apart,mijn hond gebruikt cimetidine ivm urine incontinentie.Ik wist niet dat het ook voor zoiets gegeven kon worden.

Ik wil je veel sterkte wensen voor morgen!