voer zomereczeemers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zuma1

voer zomereczeemers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 11:31

wat voeren jullie je eczeemers en waarom

ha ik voer zelf anti itch van fibra ..is wel even netjes om te vermelden wat wij zelf gebruiken ..gaat best redelijk .hij krijgt elke dag 750 gram op land erbij voor afvalstoffen af te voeren ..
Laatst bijgewerkt door Martine op 08-08-12 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Martine

Re: voer zomereczeemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:57

SV -> VS

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:17

hier zijn al heel veel topics over geweesten via de zoekfunctie van bokt kun je die wel terug vindne.
zelf krijgt mijn pony nu gras op een wat schrale weiude, er ligt een liksteen.
als ik op stal kom(4x per week) krijgt hij na het werken 600 gram subli dieetmix,plus biergist en selenium/vitamine E
de selenium is omdat hij weinig gras krijgt en snel een tekort opbouwt :j

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:20

Ons eczeempaard staat op een schrale weide en krijgt er 1 x in de twee dagen wat wei bij dmv strookbegrazing, verder heeft hij beschikking tot een liksteen en krijgt hij 2x in de week 100 gram dieetmix van subli waar dan knoflook doorheen zit.

Verder interessant topic!

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 13:50

oke wat ik graag wil weten is dit wat jullie in de winter voeren..ik voer dan hooi s,morgens kilo fibra en s,avonds kilo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:03

Mijn pony heeft niet echt eczeem maar is wel gevoelig ook voor suikers(schuren,dikke manenkam,schilfers).
Ik voer subli dieetmix,luzerne óf wiesenfasern en hooi.
Mocht hij het hier in de winter niet goed op redden ga ik er óf subli seniores priores bij doen,of equifyt zupa..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:07

ik voer zomer en winter hetzelfde...voldoende hooi en vit/min korrel
eventueel indien nodig een schoon krachtvoer (geen BHA, BHT, Etoxyquine of E310, laag in suikers en zetmeel)
en in de zomer een zo ruw mogelijke weide(dus geen vet gras ) en beperkt op de weide indien nodig

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:55

Wij merken met Subli zonder duidelijk verschil bij onze paarden.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:01

Wij zijn nog aan het proberen

Eerst subli zonder in combi met basisbrok en eczeempoeder van subli

Nu marstall eczeem musli met de marstall eczem poeder
en basisbrok

Werkt allemaal net niet

nu gaan we pavo condition proberen met poeder en verder geen muslis meer

Uiteraard voldoende hooi en overdag op de weide
Paard is kruising fjord x arabier en heeft echt brok nodig om op gewicht te blijven, dus ben benieuwd hoe dit gaat
oh ja hij krijgt altijd marstall force voor de vitamientjes

wiebsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:35

Ik voer subli zonder. Bepaalde periode dat paarden een boost nodig hebben voer ik pavo met extra vitamine. Van maart tot oktober gaat er hippo eczema door het voer. Verder staat hij in de zomer 24-7 buiten en in de winter alleen snachts op stal. In de winter krijgen ze dan nog hooi-kuil erbij op de wei.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:47

helemaal niks !
Overdag op de weide, in de nacht padock met hooi en liksteen.

Goede deken op , en moet zeggen het gaat een heel stuk beter sinds ze niks meer krijgt .

Natuurlijk na een beste rit een handje voor het gebaar of een wortel .
Als ik het vergelijk met 2 jaar terug toen ze nog van alles kreeg en nu , zo sober mogelijk en het gaat 10 keer beter .

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:38

mijn moeder voert geweekte grasbrok met glucobalans. erg arm hooi en een schrale wei met strookbegrazing.

in de winter is het voer niet anders.. heel soms krijgt hij een handje Marstall Vito voor zijn glucobalans.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:56

Een van onze pony's heeft eczeem, zij krijgt daarvoor een kruidenmix (brandnetel, paardenbloem, knoflook, zeewier, foenegriek) en appelazijn door haar voer in de lente, zomer en herfst.

Voor de rest in de zomer: 5 uur/dag op een weitje met gras, rest paddock/met een paar sprietjes. Verder hooi of voordroog.
2x per dag beetje vitaminekorrel, schepje biotine en bovenstaande kruiden/azijn door een handje geweekte grasbrok met wat compact gras om de bak te vullen. Met een handje gewone basismuesli er bij nu. Ik wil de dieetmix proberen wanneer deze zak op is.

In de winter ben ik van plan door te gaan met de vitaminekorrel en biotine, dan wat LijnZon olie. Verder grasbrok en misschien bietenpulp. Lucerne ipv het compact gras en weer een handje muesli als ze dat nodig heeft.

Pony is makkelijk te dik in de zomer, maar ook makkelijk te dun in de winter. Afgelopen jaar heb ik in de winter ook een vitaminekorrel gevoerd, icm hele granen en bietenpulp. Daar werd ze echter te heet van. Nu wil ik dus gaan proberen of het met nog veel meer ruwvoer beter gaat.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 16:33

mmhh zo zie je maar iedereen wat anders ....ik dacht al dat er veel verschillende voeders zijn .hoop dat iemand de tip heeft

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:00

Wij hebben ons paard heel veel verschillende dingen gevoerd, om te proberen, in een tijdsbestek van 6 jaar, dat maakte niets uit, de eczeem bleef hetzelfde.
Ik vind zelf het prettigst om zo weinig mogelijk krachtvoer te geven, geef alleen wat slobber met extra vitamine supplement en veel ruwvoer!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:29

ik heb dit jaar voor het eerst dat het niet in de hand te krijgen is de eczeem.
word er gek van, pony loopt op bijna kaal land, krijgt om de dag grofhooi bij en na het werken 2 handjes subli dieet met knoflook en zeewier.
heeft nu een eczeem deken op met vliegenkap.
heb haar manen er elke zomer al af als voorzorg, hielp dit jaar ook niet meer, voorpluk is helaas vanzelf verdwenen.
dus als iemand nog een idee heeft, ik woon trouwens op texel en de zee kan je vanaf stal zien dus beter zou je niet kunnen zitten zou je zeggen??

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:56

Ieder paard reageert anders
mijn vorige fjord heeft op texel gestaan en helemaal kaal gekrabt, bij mij zuid holland redelijk dichtbij zee helemaal niks meer geschuurd met voer van pavo

Mijn nieuwe pony heeft geen eczeem maar gaat schuren van pavo

paard van mijn zusje heeft hele erge eczeem en proberen we ook van alles mee
mijn vorige merre had ik ook pas na 3 jaar onder controle, helaas is er geen middel dat voor ieder paard werkt

tea tree shampoo wassen we mee en daarna smeren met babyolie, als ze dan schuren blijft het meeste heel omdat het vettig is en schuren ze niet alles kapot, ook zuigen de mugjes dan eerst vettigheid en zullen ze minder snel prikken

die van ons staat helemaal ingepakt met eczeemdeken en vliegenkap

het vergt wat aandacht maar het kan redelijk beperkt blijven

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:32

Hier ook eczemers, voer ze multivita en marstal force.

Pavo koeken ver ergeren het heel erg hier.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 11:31

:Y) Ben wel benieuwd naar de verschillende merken en waarom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:25

Hoe bedoel je precies?

Ik heb voor dieetmix van subli gekozen omdat het:
*geen granen bevat
*weinig suikers
*goed verkrijgbaar
*eet het graag

voor wiesenfasern(agrobs)omdat het:
*hier verkrijbaar is
*extra ruwvoer is,dus knabbelen/langzamer eten
*geen granen of extra suikers bevat

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:32

Mijn paarden krijgen sochtends en savonds biks van Healthy Herbs. Wil echt niks anders meer, heb 2 keer geprobeerd om ander voer te geven, omdat HH best prijzig is, maar zodra ze ander voer krijgen, schuren ze gelijk hun hele staartwortel kapot. Ligt dus vooral aan de hoeveelheid suikers. En natuurlijk 3 keer per dag heel veel hooi.
Kijk anders eens op www.voergezond.nl

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:46

wij gaan biergist tabletten proberen (kruidvat) hoor er veel goeds over

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:53

Enige wat helpt met eczeempaard is ze niet laten steken door die rotmugjes... met alle troep die er soms ingegoten wordt haal je heel zn systeem door de war, wat het in sommige gevallen nog kan verergeren ook. Koop een goede deken, gooi die op tijd op en laat hem lang genoeg op totdat de mugjes ECHT WEG zijn. Gewoon normale brok, normaal hooi/gras en normale arbeid + een goede deken gecombineerd met verstandig weidebeleid (tijden buiten de muguurtjes) zijn echt voldoende. Heb al 3 jaar een eczeempaard en geen centje last in de zomer. En mijn paard heeft het echt extreem, als die gestoken wordt is het niet alleen open maar ook meteen een grote vochtbult van de irritatie. Ze heeft lange manen en een enkel plekje irritatie op haar hoofd omdat daar geen kap zit. Mensen doe je paard een lol en spaar jezelf een hoop kosten uit aan smeerseltjes, koekjes en poedertjes. Koop een goede deken.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:01

Marstall coolmix halve kg per dag. Plantaardige olie scheutje, Cavalese supplement. Daarnaast weidegang met hooi. Hij heeft het nog nooit zo goed gedaan als voorgaande jaren!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:26

zuma1 schreef:
:Y) Ben wel benieuwd naar de verschillende merken en waarom

ik geef de subli dieetmix omdat er geen graan in zit, de paarden het goed eten en toch voldoende vitamines bevat.
ook vind ik het heel fijn om er een supplement doorheen te mengen :j