Shet ontwormen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe ontworm jij je shet?

Op basis van een mestonderzoek
5 (22%)
Zonder mestonderzoek
17 (77%)

Totaal aantal stemmen: 22

_Balou

Shet ontwormen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:26

Hee,

Het klinkt raar maar ik vind mijn eigen vraag een beetje onduidelijk.. Ik ben van plan een shetlander te kopen, ik wil me goed voorbereiden dus hier mijn probleem:
Ik weet dat je nu alleen nog maar mag ontwormen op recept, maar het kan toch nog wel zonder? Dat wil ik dus gaan doen, ik heb gewoon niet genoeg geld om elke drie maanden 16,50 te betalen... Dus hoe moet ik dat gaan doen? Is om de 3 maanden erin spuiten goed of moet het vaker/minder vaak? En welk merk moet ik dan nemen? Of moet ik dan ook elke keer een ander merk ofzo las ik net ergens?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!! :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:27

Enten kan je eventueel laten, maar ontwormen is zeer nodig.
Gebruik even de zoekfunctie, daar staan de antwoorden op je vragen vast en zeker in.

http://www.bokt.nl/wiki/Ontwormen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:29

€16,50 ............ en dat vind jij veel? elke 3 maanden? Daar heb je 't geld niet voor?

Enig idee wat een bezoekje van de DA kost als je pony onverwachts ineens ziek wordt? Wat voer, stalling en onderhoud kost? Wat een bezoekje van de hoefsmid kost?

Waarom een pony aanschaffen terwijl je vervolgens geen geld hebt om 't beestje te onderhouden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:29

Ik ontworm 4x per jaar (om de drie maanden). Ik wissel het merk af. De eigenaar van de stal waar mn pony staat, heeft heel veel wormenkuren gekocht voordat je ze op recept moest kopen. En daar koop ik dus altijd van. Maar ik zou echt niet weten hoe je tegenwoordig nog aan een kuur zonder recept moet komen.
Wat je ook kunt doen, is de mest van de shet laten testen. (Ik weet niet hoe duur dit is) Want eigenlijk hoef je alleen te ontwormen als er wormen in de mest zitten.
Ik ontworm gewoon altijd, dat vind ik een prettiger gevoel en omdat mn pony regelmatig van land/weidemaatjes verwisseld.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:30

Maar ik heb het ook niet over enten en ook niet over dat ik het niet ga doen, maar dat ik niet een onderzoek wil gaan doen..

En nouja, misschien heb ik daar wel geld voor maar ik wil het gewoon liever zonder doen..

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:34

Ik ontworm 4 keer per jaar met eraquel en quiworm Maar een spuit van deze kun je twee keer een shet doen. Mijn shet zijn vrij groot dus ik ontworm ze voor 300 kg. Equiworm is voor 600 kg dus kun je twee keer mee doen en eraquel is voor 700 kg. Maar heb ook dartmoors en die zijn dan voor 400 ontworming maar met deze spuit kun je met een shet ook 2x toe. dus die 16 euro per keer klopt niet wordt dan natuurlijk 8 keer ontwormen. Mestonderzoek doe ik niet aan kost hier 15 euro per pony Heb er 15 dus reken maar uit en dan de wormspuiten er nog overheen!
Ik haal een recept bij de DA en ga dan zoeken. Waar ik ze koop vraag ik de houdbaarheidsdatum en meestal kun je ze dan 2 jaar gebruiken. Reken uit hoeveel ik er nodig heb en koop dan voor die 2 jaar in.
Ben je een stuk goedkoper uit dan via de DA :D
Dit kan alleen uit als je meer pony's/paarden hebt of je kan het ook met een aantal mensen gezamenlijk doen.
Ik ben nu 5 euro per pony per keer (!!!!) goedkoper uit voor ontwormen!!
Laatst bijgewerkt door Tos240 op 18-07-12 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:35

Enten? Dat zijn ook geen kosten......... die paar tientjes.

Wat dacht je er van dat je pony plots met koliek ligt, bijvoorbeeld?? Heb ik ook liever niet hoor, dat geld hou ik ook liever in m'n zak......

Waarom uberhaupt een Shet? Omdat dat goedkoper zou zijn?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:36

Je hoeft maar 1 of 2 mestmonsters in te leveren. Zo doen wij het althans. Paardengroep is stabiel, weiland wordt uitgemest. Dus als de 1 iets heeft zal de rest het ook wel hebben.

Amyy_

Re: Shet ontwormen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:48

Wij doen eens in het half jaar een mestonderzoek, omdat wij zoveel paarden hebben, word het wel heel duur om elke 3 maanden te ontwormen.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 16:53

Okee, ik ben overtuigd, ik ga ook 1x in het half jaar een mestonderzoek laten doen! ;)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:01

Mestondezoek kost geld en dan komt de spuit er nog bij.
Tevredenheid van mestonderzoek is heel wisselend,ene is tevreden en de ander heeft de ervaring dat er geen wormen zijn gevonden maar het paard het achteraf wel heeft.
Via de zoekfunctie kom je vast wel een topic erover tegen met de voor en nadelen.

Qua kosten... Nou een dikke 5,- per maand 'sparen'voor de wormspuit vind je al teveel... :?
Verstandig bezig? :x

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:05

Voor 1 pony zou ik ook gewoon ontwormen.
Wij hebben ong. 30 Friezen en een aantal pony's, dan ben je met mestonderzoek stuk goedkoper uit.
En zijn er tevreden over.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:27

Om mestonderzoek goed te doen moet je elke 6-8 weken 5 dagen achterelkaar onderzoek doen. Zelf leren is dan het meest rendabel met een grote groep paarden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:30

SMP-->MD

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:50

LoveSchleich schreef:
Okee, ik ben overtuigd, ik ga ook 1x in het half jaar een mestonderzoek laten doen! ;)

Begin dan nu alvast maar met sparen.........

voor zo'n klein bedragje.................

:= :x

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 08:20

Maar zou het kunnen, 1x per half jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:20

Waar wil je de shet houden? Samen met andere paarden? Als hij constant van wei verwisseld zou ik vaker ontwormen dan eens per half jaar.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 16:25

Thuis, samen met 3 fjorden, de wei word altijd als de paarden erop hebben gelopen word de mest weer helemaal verdeeld door het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:39

Ik zou dan denk ik om de 4 maand doen, dus 3x per jaar. Maar in een spuit zit meestal 600/700 kg, dus voor een shet kun je er wel 2x mee doen.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 09:43

Maar ik vind eigenlijk als ik het niet zo vaak doe, maar 3 x per jaar, dat ik dan ook wel gewoon zonder mestonderzoek kan doen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:49

een paard moet je minstens 4x per jaar ontwormen.
En de mest van het land afhalen....en de paarden die erbij lopen ook met het zelfde middel en op het zelfde moment ontwormen.
Mestonderzoek doe ik niet,is niet betrouwbaar.
Wel 1x per jaar bloedonderzoek waar ook gekeken word naar parasieten.
Ik ontworm ongeveer 6x per jaar.Het ligt aan het middel.De pramox werkt 12 weken en de ivermectine 8.
Dat hou ik bij in een boekje.
Zo doe ik het al zolang ik paarden heb(bijna 35 jaar)En nog nooit koliek gehad.
En ook geen worminfectie.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 09:56

Okee, dan ga ik het om de 3 maand doen, en de mest word helemaal weggesleept door het hele weiland.. En dan moet ik even vragen welk wormmiddel mijn opa gebruikt ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:04

dat slepen is niet echt goed....je sleept dan miljoenen wormeitjes door het hele land.
Maar ik denk dat je opa die gewoonte niet zomaar gaat veranderen. ;)
(daar hebben oudere mensen over het algemeen wat moeite mee :D )

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 10:25

Haha, ja hij doet het altijd al zo hoor, en hij heeft (gelukkig!) nog nooit een paard gehad met wat voor ziekte dan ook, alleen 1x zomerexceem, die moest weg. Mijn opa geeft maar 2x per jaar ofzo, en daar kan ik ook niks aan veranderen! :oo

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:33

Als je 16,50 per drie maanden al veel vind kun je beter niet aan een pony beginnen!!!
Hoe wil je dan de stallingskosten gaan betalen?

Maja, terug naar je vraag. Ik ontworm altijd na een mestonderzoek. En als het niet nodig is ontworm ik niet.