Pony te dik, bevangen en benauwd. Wie kan mij helpen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutak

Pony te dik, bevangen en benauwd. Wie kan mij helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:38

Hallo allemaal,

Het is een beetje een lang verhaal maar ik heb jullie hulp nodig.

Mijn vader is ontzettend gek met dieren. Hij wil er dan ook graag te goed voor zorgen.
Op mijn 10de heb ik een shetlander gekregen voor mijn verjaardag. Ontzettende lieverd waar je alles mee kon doen. Heb er ook jaren plezier mee gehad.
Heb hem zelf ingereden en later toen ik te groot werd hebben we hem voor de kar gezet en zijn we er op uit getrokken.
Bijna 3 jaar geleden ben ik samen gaan wonen en de pony bleef bij mijn ouders staan. Mijn vader verzorgd hem veel omdat hij hier zijn ontspanning in vind na zijn werk en ik nam hem mee naar buiten. Aan de fiets of voor de kar. Ik ben toen een aantal weken op vakantie geweest en toen ik terug kwam stond Plutus vreselijk te hoesten en met snot uit zijn neus. Bleek dat hij hier al een aantal weken mee liep maar mijn vader de dierenarts niet wilde bellen omdat hij dacht dat het wel over ging. Ik de dierenarts wel gebeld en was dus eigenlijk al te laat. Zijn longen waren kapot en heeft nu dus een soort van COPD. Is ook op momenten erg benauwd en kan nu dus weinig meer. Ook mede doordat ik daar niet meer woon krijgt die niet meer zoveel beweging. Nu kwam ik daar dus vorige week en hij liep vreselijk stram. Ik zag het eigenlijk gelijk dat lijkt wel hoefbevangen. Ik de dierenarts gebeld. Kwam gelijk en inderdaad bevangen. Gelukkig waren we er wel op tijd bij, maar hij kwam ook met de medeling dat hij veel en veel te dik was. Dit heb ik mijn vader al honderd duizend keer proberen te vertellen maar hij luisterd voor geen meter en voert hem gewoon door. Mijn vader geeft hem 2 keer per dag een handje biks en 2 keer hooi en weet ik hoeveel snoepjes en hij stond veel te snel op een rijk weiland (staat 's nachts wel op stal). Nu heb ik de brokken afgepakt en heb deze thuis staan en hem gezegd dat die alleen nog maar een kwart koek van subli mag voeren en hooi en verder niks. Nu kwam ik er dus gisteren achter dat hij bijna een hele koek krijgt en hij weer snoepjes gekocht heeft. Ik ben vreselijk boos en ben tot het besluit gekomen dat wie niet luisteren wil die moet maar voelen dus ik haal Plutus morgen avond op (heb niet eerder een trailer) en mag hij bij mij in de wei/paddock.
Ik heb zelf een haflinger en shetlander die hooi krijgen en verder op een kaal land staan.

Nu is mijn vraag: Hij moet veel afvallen maar door zijn benauwd en totaal geen conditie is dit wat beweging betreft moeilijk? Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken. Hij komt zowiezo eerst apart op een stukje omdat hij eerst van die bevangenheid af moet voordat ik hem het hele stuk geef en bij de rest in doe want hij heeft altijd alleen gestaan en moet dus zowiezo wennen.

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.

paardjuhh123

Re: Pony te dik, bevangen en benauwd. Wie kan mij helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:42

Beginnen met buitenwandelingen. Steeds iets langer. Als ie al een betere conditie heeft kan je met hem stukjes aan de hand draven.
Wat zonde zeg -O- veel succes :(:)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:43

Sowieso sober houden. Liefst op zand met hooi in netten tot hij beter loopt. Zand goed nathouden, geeft verkoeling aan zijn hoeven.

Je zou kunnen overwegen om hem magnesium bij te voeren. Dit helpt goed bij het afvallen en bij het reguleren van zijn suikerhuishouding in het bloed.
Je kan al een 20 kilo zak kopen voor 13,50 bij de welkoop (niet elk filiaal heeft het, ze kunnen het wel bestellen)
Ongeveer 7 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag geeft geweldige resultaten.
Ik geef het door een klein beetje Dieetmix (subli, zit bijna geen suiker in) met een scheutje olie om het te laten plakken.

Verder kan je rustig met hem gaan wandelen (als hij zich goed voelt en weer fijn loopt) steeds een beetje verder.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:45

Ik denk dat je nu niet teveel ineens moet willen. Eerst van de bevangenheid af door hem op een stuk zand te zetten en alleen water en (oud) hooi te voeren. Pas als hij weer zonder pijn kan lopen, zou ik aan het afvallen gaan werken.
Het beste om af te vallen is duurtraining, dus langere tijd op een lager tempo. Zeker paarden met luchtwegproblemen hebben hier baad bij. Ga bijv. eerst een half uur stappen en bouw dat steeds langer uit en ga er tussendoor stukjes draf invoeren. Begin kort en maak het steeds iets langer, maar kijk daarbij wel goed naar hoe benauwd hij is en of hij het aan kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:45

Op kaal land of zand houden is het aller beste! Verder wat hooi, maar geen biks/snoepjes (zoals je zelf ook wel aangeeft.) Ken ook een shet die bijna hoefbevangen was, snel op een kaal land gezet en ze viel met de dag af. Ik hoop dat het lukt en wens je veel succes!

plutak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:48

Bedankt voor die tips. Hij komt zeker eerst in het zand met oud hooi wat ik vanmiddag op ga halen en dan gaan we het project maar eens starten. Hoop alleen dat ik hem zonder problemen bij mijn vader weg krijg want die zal het wel niet zo leuk vinden. Nou ja eigen schuld moeten we dan maar zeggen.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:50

hey,

het is sowieso lastig om een pony af te laten vallen. Pas wel op dat hij niet ineens niets meer krijgt!
Ik weet even niet meer de medische redenatie, maar een pony kan er aan dood gaan. Soort van suiker/vet reactie in het lichaam waardoor alles op hol slaat...

Zelf zou ik hem op een (bijna) kaal stukje zetten, desnoods 3x3 meter. Een vitamine koek is idd een goede optie, desnoods 2 keer een halve of een kwart op een dag.
Als het lukt bijvoorbeeld 4 keer per dag een klein plukje hooi, liefst van dat "vogeltjes-hooi" waar niets in zit.

Verder geen fruit (zitten bomvol suikers!), snoepjes, slobber of brok geven.

Muesli waar geen zetmeel of suikers inzitten kan bijvoorbeeld wel (kleine beetjes) (bv dieetmix van subli).

En veel stappen, stappen, stappen, ga desnoods wandelen met hem. Echt longeren en veel laten galopperen zou ik niet doen. Enige wat je dan bereikt is een pony met heel veel spierpijn...

Mocht je wel veel gras hebben is een graasmasker nog een goede optie, ze kunnen dan wel grazen, maar niet te volle happen nemen.

Je kan voor voer ook kijken op http://www.voervergelijk.nl, is een erg handige site. Vooral zetmeel en suikers zijn nu niet goed voor hem, dat moet er dus zo min mogelijk inzitten.

Veel succes en beterschap met je ventje!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:51

Ondanks dat je vader het niet leuk zal vinden wel een goed plan aangezien hij hem anders snel de dood in jaagt. Succes!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:00

die koeken zitten helemaal tjokvol suiker dus daar zou ik eerst mee stoppen.

Mijn pony is toen ze bevangen was eerst op een hooi-dieet gegaan en pas na 2 jaar (!!!!!) ben ik heel langzaam een klein beetje subli ponybrok gaan bijvoeren en meer krijgt ze nu nog niet.

Begin eerst met pijnstillers/bloedverdunners en als ondersteuning homeopatische druppeltjes (podo, detox en evt spleen van phytonics) en probiotica. Daarnaast alleen oud hooi en van het gras af.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:06

kwam er ook achter dat de koeken van pavo summerfit ook stampvol suiker zitten (ken koeken van subli niet) en geef daarom nu pavo vital korrels (grote emmer iets van 24 euro) met een heel klein beetje muesli (omdat mevrouw de korrels niet lekker vindt, in die pavo korrels zit namelijk helemaal geen suiker! En wel alle vitaminen en mineralen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:59

Teigetje008 schreef:
hey,

het is sowieso lastig om een pony af te laten vallen. Pas wel op dat hij niet ineens niets meer krijgt!
Ik weet even niet meer de medische redenatie, maar een pony kan er aan dood gaan. Soort van suiker/vet reactie in het lichaam waardoor alles op hol slaat...

Klopt, als het afvallen te snel gaat, kan er vervetting van het bloed plaatsvinden (Hyperlipemie).
http://www.bokt.nl/wiki/Hyperlipemie

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:00

SMP-->MD

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:22

in PAVO vital zit ook suiker, dextrose is zelfs één van de hoofdbestanddelen! pavo staat er niet voor niets om bekend lekker scheutig te zijn met suikers, in zowel de basisvoeders als de supplementen. de PAVO koeken die ooit werden aangeprezen als perfect voor sobere rassen idem.

ik zou kiezen voor een supplement dat voorziet in de dagelijkse behoefte aan vit. min. en spoorelementen. een paard suikervrij voeren is onmogelijk, aangezien ook in hooi suikers zitten. een paard kan prima suikers verwerken in principe, afhankelijk van de soort en hoeveelheid. als je een goed supplement hebt is verder brok of muesli niet nodig (gewone brokken en mueslis zijn ook érg rijk aan suikers!). grof hooi is prima, je kan dat ook aanvullen met wat stro. stro heeft weinig voedingswaarde maar zorgt er wel voor dat het verteringssysteem goed blijft werken, en de tanden niet te vergeten. ook kan je denken aan berken- of wilgentakken om hem bezig te houden. het hooi kan je voeren uit een vrij hangend net of slowfeeder, zodat er de hele dag wat binnen blijft komen zonder dat hij de kans krijgt om echt te schransen (dit ivm schommelingen van de glucose in het bloed).
afvallen op basis van voer zonder extra beweging kan prima, maar moet niet te snel gaan. de snoepjes en andere extraatjes kan je sowieso wel weglaten, maar verlaag de hoeveelheid hooi niet teveel ineens.

als het kan, maak dan het stukje waar hij in mag niet te klein. stro kan je prima over de grond uitstrooien, op die manier moet hij het opscharrelen en issie ongemerkt in beweging. natuurlijk pas de beweging stimuleren als ie van z'n zere voeten af is!
een extraatje magnesium kan nooit kwaad en helpt inderdaad bij het afvallen.

om te beginnen met meer beweging, start heel simpel met lekker wandelen of een stapritje met de wagen. ik weet niet hoe zwaar je wagen is maar gemiddeld gezien is dat geen probleem. duurtraining, lang en rustig, is wat het beste werkt. ook om de glucosewaarde in het bloed zo gelijkmatig mogelijk te houden. uiteraard kan je dat later opbouwen. zeker als je hiermee bezig gaat is een beetje Mg bijvoeren niet onverstandig, aangezien Mg de stof is die verantwoordelijk is voor de ontspanning van de spieren. door wat Mg bij te geven kan je overmatige spierspanning voorkomen, en je helpt het spierherstel na inspanning.

MelissaxRawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:28

Ik zou eerst gewoon normaal voeren zoals ie gewend is en als ie weer een beetje beter is meer bewegen en steeds een klein beetje minder voeren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:30

Teddylover schreef:
Ik zou eerst gewoon normaal voeren zoals ie gewend is en als ie weer een beetje beter is meer bewegen en steeds een klein beetje minder voeren.

de reden dat je dit niet moet doen is omdat hij juist ziek is geworden van wat hij gewend was. dát moet je dus zéker niet gaan doen. ook niet op een crashdieet, maar alle extraatjes kan je rustig weglaten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:33

Evelli, kun je me eens uitleggen hoe dat in zijn werk gaat met magnesium?

Evelli schreef:
Sowieso sober houden. Liefst op zand met hooi in netten tot hij beter loopt. Zand goed nathouden, geeft verkoeling aan zijn hoeven.

Je zou kunnen overwegen om hem magnesium bij te voeren. Dit helpt goed bij het afvallen en bij het reguleren van zijn suikerhuishouding in het bloed.
Je kan al een 20 kilo zak kopen voor 13,50 bij de welkoop (niet elk filiaal heeft het, ze kunnen het wel bestellen)
Ongeveer 7 gram per 100 kg lichaamsgewicht per dag geeft geweldige resultaten.
Ik geef het door een klein beetje Dieetmix (subli, zit bijna geen suiker in) met een scheutje olie om het te laten plakken.

Verder kan je rustig met hem gaan wandelen (als hij zich goed voelt en weer fijn loopt) steeds een beetje verder.

MelissaxRawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:37

merrieveulen

Sorry het spijt me ;( |(

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:57

Teddylover schreef:
merrieveulen

Sorry het spijt me ;( |(

haha joh dat geeft niks hoor! daar is dit topic voor, om informatie te krijgen. voor de meeste sobere rassen is het verstandig om zuinig om te gaan met snoepjes en extraatjes, het is al gauw teveel. mensen geven paarden graag lekkere dingetjes omdat de paarden dat zo lekker vinden. een paard weet alleen niet dat het niet zo goed voor hem is om dat allemaal te eten. Daarom is het aan ons, de baasjes, om ervoor te zorgen dat ons paard gezond eet. natuurlijk kan af en toe een appeltje of snoepje geen kwaad bij een gezond paard, maar wel altijd met mate. en bij een paard dat te dik is, of zoals in dit topic, hoefbevangen, is het belangrijk dat hij een tijdje helemaal geen dingen krijgt die eigenlijk niet zo gezond zijn. goed hooi is voor zo'n pony het beste.

@ Bigone, op www.paardnatuurlijk.nl staat een heleboel uitleg over de invloed van Mg op het paardenlichaam.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:52

merrieveulen schreef:
....knip....een extraatje magnesium kan nooit kwaad en helpt inderdaad bij het afvallen.

om te beginnen met meer beweging, start heel simpel met lekker wandelen of een stapritje met de wagen. ik weet niet hoe zwaar je wagen is maar gemiddeld gezien is dat geen probleem. duurtraining, lang en rustig, is wat het beste werkt. ook om de glucosewaarde in het bloed zo gelijkmatig mogelijk te houden. uiteraard kan je dat later opbouwen. zeker als je hiermee bezig gaat is een beetje Mg bijvoeren niet onverstandig, aangezien Mg de stof is die verantwoordelijk is voor de ontspanning van de spieren. door wat Mg bij te geven kan je overmatige spierspanning voorkomen, en je helpt het spierherstel na inspanning.

Magnesium geeft de lever een boost/opkikker en de lever voert afvalstoffen af. Het gevolg daarvan is o.a. minder gespannen spieren.

Je kunt het eigenlijk zo stellen dat je paard een leverprobleem heeft wanneer door magnesium de klachten verminderen.

plutak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:15

Bedankt voor alle tips. Ga mijn pony vanavond ophalen en heb een stuk in het zand afgezet van 3 bij 12 meter en heb net magnesium besteld bij paard natuurlijk. Hoop dat dit hem wat gaat helpen. Hij liep gisteren nog steeds vreselijk stijf en stram. Hoop dat mijn vader vanavond niet voor al te veel problemen gaat zorgen want hij was gisteren flink boos toen ik het hem vertelde.

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:18

Ik vind het echt erg dat dit nu je paardje is. Arm beestje. En je moet wel heel kang bezig zijn voordat hij afgevallen is, want dat gaat niet snel. :n succes!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:28

Heb mijn merrie eind januari moddervet opgehaald bij een fokker en die is nu al een tijdje netjes op gewicht hoor. Niet super snel afgevallen ofzo. Netjes sober gevoerd icm de magnesium en ze ziet er nu echt super uit. Dat zonder extra beweging want ze is nog helemaal groen.

plutak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:44

Het geeft mij in iedergeval hoop ;) Komt vast wel goed en we gaan het gewoon proberen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:52

Succes vanavond TS !