Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 16:47

hallo,

ik hoop eigenlijk dat mijn verhaal iemand bekend voorkomt en me misschien een aanwijzing kan geven in welke hoek ik het moet zoeken.
alvast bedankt voor het lezen van het lange verhaal.

mijn paard (4 jr. Amerikaanse Appaloosa ruin) is vanaf 4 maanden oud in mijn bezit, tot 1 jaar oud heeft hij thuis gestaan met een ander veulen, waar hij veel mee speelde, en daarna is hij de opfok in gegaan totdat hij 2,5 jaar oud was. in de loop van die tijd is hij steeds kalmer geworden, bijna niet spelen of gek doen. altijd al was hij super lief, heeft nog nooit geslagen of gebeten.

met 2,5 jaar heb ik hem naar mijn trainster gehaald, daar laten castreren en heeft 2 maanden de tijd gehad om te genezen. tijdens die tijd heeft mijn trainster me verteld dat ze wilde dat ik hem liet checken door de DA omdat hij zo stil was, als hij een hele dag op stal had gestaan en we gooiden hem los in de bak dan deed hij niks, beetje rond snuffelen, grasje snoepen, maar niet rennen, springen of gekke bok maken oid.
de DA is geweest, heeft hem gechecked en aangeraden om hem een multivitamine supplement te geven, maar kon verder helemaal niks geks vinden.

dus dat heb ik braaf gegeven en er was geen verschil te merken, dus we zijn begonnen met de training (er vanuit gaande dat het paard gewoon zo stil was van zichzelf). tijdens het zadelmak maken hebben we onze handen vol gehad aan hem, hij was ervan overtuigd dat we een tijger op zijn rug bonden met zadelen, en dit heeft heeeeel lang geduurd voordat hij hieraan gewoon raakte. maar verder tijdens de training heeft hij momenten gehad waarbij hij opeens totaal flipte en ging rennen, hij was niet meer te houden, en heeft meerdere keren los over het land gelopen.

toen was de tijd gekomen om erop te gaan, en dit ging super goed, hij was heel kalm en braaf, en dat is hij eigenlijk nog steeds, maar af en toe heeft hij dus weer van die paniek aanvallen.
in eerste instantie ging ik er vanuit dat het aan mij lag, en na een paar flinke val partijen was ik het beu en had besloten om hem te gaan verkopen, omdat ik dacht dat WIJ gewoon niet klikten met elkaar.
mijn trainster heeft hem toen door gereden, en ik deed longe werk.
maar pas geleden is zij er ook afgegooid, en heb ik nu dus ook een keer kunnen zien wat er gebeurt ipv dat ik de discutabele eer had om het live mee te maken :o
dit was voor mij wel een bevestiging dat het niet aan mij speciaal lag, mijn trainster rijd hele dagen jonge paarden, en zelfs met een slechte dag kan zij nog steeds veel beter rijden dan mij.

wat hij doet: hij springt met een gigantische sprong naar links en rent direct met een rotvaart weg.
je zou dit kunnen afschepen met: hij loopt te klieren, maar hij is echt in paniek! ik heb nu die blik in zijn ogen kunnen zien en hij is totaal de weg kwijt.
wat er ook elke keer gebeurd is dat hij eerst een rondje door de bak rent, en daarna pas besluit om te vertrekken (met alle gevolgen van dien, want hij rent overal doorheen en rent dan de weg op).

het rare is dat hij dit doet op verschillende momenten tijdens het rijden, bij verschillende oefeningen, en ook op allebei de handen.
er is dus geen bepaalde oefening waarbij dit voorkomt.
en ook zijn het geen reacties op dingen van buitenaf of dingen die de ruiter doet.

nu is hij ook nog eens een paard wat erg stug is en heel veel moeite heeft met buiging van zijn hals.

het is ook geen protest op het werk, dan gaat hij trekken of schudden met zijn hoofd of eventueel omhoog komen, dus dat is het ook niet.

en het is ook gewoon geen rot paard, als hij mij er perse af wil hebben dan neem ik aan dat hij dit toch wel vaker had gedaan.

dus inmiddels heb ik hem uit de verkoop gehaald, want ik wil eerst weten wat er met hem aan de hand is.
ook heb ik hem laten testen op PSSM, een spierziekte die in zijn bloedlijnen voorkomt, maar dit is N/N terug gekomen en is het dus ook niet.

nu is het idee van atactie in mij opgekomen, dit omdat zijn volle jonge broer vorig jaar aan zware atactie is ingeslapen op 2 jr leeftijd, en ik ook het vermoeden heb dat mama dit ook weleens gehad zou kunnen hebben (mama mankeerde heel erg veel kwamen we achter bij een bezoekje kliniek nadat we haar hadden gekocht 19 jarige leeftijd, artrose, spat, HKO, kapotte meniscus) maar hebben haar daar nooit meer op laten testen, we wisten al genoeg erge dingen.

dus mijn vraag: wie oh wie kan hier een verklaring voor geven?

ik heb inmiddels ook contact met een kliniek over hem, maar zal volgende week even moeten terug bellen om de juiste DA hierover te kunnen spreken.

Caira

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:16

Over wat voor tijdsbestek hebben we het hier? Hoe lang heeft het inrijden geduurd? Hoelang tot jullie erop gingen? Hoe lang hebben jullie grondwerk gedaan? Wat gaf hij toen aan? Hebben jullie met hem aan de hand gewerkt? Kun je wel gewoon aan zijn achterhand zitten?Hoe vind hij iets achter zijn billen langs?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:28

hij doet het dus alleen met rijden en niet met loswerken?
zou dan toch denken aan een lichamelijk ongemak.
nou heb ik er misschien overheen gelezen,maar is hij al eens nagekeken door een goede fysiotherapeut?

en is er destijds ook gekeken naar tekorten in mineralen in het bloed?
die kunnen ook voor dit soort verschijnselen zorgen,maar dan zie je het ook vaak als ze loswerken :j

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:29

hij heeft totaal 8 maanden in training gestaan waarvan er 6 maanden grondwerk zijn geweest, pas de laatste 2 maanden hebben we gereden, met natuurlijk ook veel longe werk nog tussen door, en toen is hij naar huis gekomen.

ik heb hem nu 1 jaar thuis staan.

ik kan gewoon aan zijn billen zitten, ook als ik erop zit, dat is geen probleem.

de dubbele longe vond hij eerst spannend, maar die paniek aanvallen zijn niet daarmee echt in relatie te brengen, hij doet het ook zonder iets achter hem of aan zijn kont.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:32

ellepel schreef:
hij doet het dus alleen met rijden en niet met loswerken?
zou dan toch denken aan een lichamelijk ongemak.
nou heb ik er misschien overheen gelezen,maar is hij al eens nagekeken door een goede fysiotherapeut?

en is er destijds ook gekeken naar tekorten in mineralen in het bloed?
die kunnen ook voor dit soort verschijnselen zorgen,maar dan zie je het ook vaak als ze loswerken :j

hij doet het met zowel loswerken als met rijden, met rijden heftiger door eerst opzij te springen, aan de longe rent hij gewoon weg.

de osteo is een paar maanden geleden geweest, maar behalve dat zij hem stroef in zijn hals vond heeft zij niks raars gevonden.

ik heb een tijd zijn voer aangevuld met supplementen, maar er was toen geen verschil te merken.

het is niet iets wat elke dag gebeurt, maar de tijdsduur tussen deze "aanvallen" worden wel steeds kleiner.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:40

denk dat ze hem op de kliniek in elk geval wel goed willen nakijken op eventuele hals en rugproblemen.
dat de osteo hem stroef in de hals vond kan toch zijn dat er meer problemen zijn.
het gebruik van de supplementen,hoe lang heb je dat toen gegeven en weet je nog wat je toen precies gaf?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 17:56

ik heb hem heel lang op zeewier, knoflook en foenegriek gezet, naast zijn krachtvoer van biks en muesli.

de poeder supplementen ben ik niet voor, geef liever natuurlijke producten.

zeewier en foenegriek zijn naar mijn weten een goede aanvulling qua vitaminen en mineralen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 18:21

Ohja, iets wat ook nog wel het vermelden waard is: hij staat nu sinds een week of 4 stil, vanwege dat ik eerst de pssm uitslag wilde hebben, en hij wordt steeds vrolijker.
Dat vind ik raar voor een looplustig paard wat gewend is om te werken bijna dagelijks.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:25

nadeel van langdurig voeren van zeewier is dat er veel jodium in zit wat zijn uitwerking kan hebben op de schildklier.
en knoflook te lang geven is weer niet zo heel erg goed voor de maag.
een goed supplement is dat wel ;)

maar geeft niet hoor,dat moet je zelf weten.

als hij nu op hetzelfde voer staat als 4 weken geleden zou het toch kunnen dat het daarvan komt
maar het kan natuurlijk net zo goed zijn dat het wel ietsspiergerelateerd is wat nu door wat rust weer wat is opgeknapt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:28

Hoe is hij in interactie met andere paarden?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 19:34

@ ellepel, ik heb even de rekeningen terug zitten kijken, en ben februari begonnen met zeewier, foenegriek en zeewier en ben er sinds begin juni mee gestopt.
Dus achteraf valt het wel mee met hoe lang ik het bij voerde :o

@caira: hij is heel onderdanig, loopt eerder weg dan naar een ander toe te gaan, vind kroelen met een ander heel leuk, maar zal nooit dominant doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:51

3 maanden is lang zat voor dat soort supplementen
maar als ze van de kliniek uit een tekort vermoeden dan is dat via bloedonderzoek wel aan te tonen en mocht dat wel zo zijn zou ik wel iets kiezen wat zij je aanbevelen.
weet je natuurproducten schommelen ook nog wel eens in waardes,ligt aan grondsoort weer etc..
kunstmatig is misschien niet zo "gezond"(zeewier uit een vervuilde zee ook niet)maar is wel stabiel in de samenstelling
zou sowieso even afwachten wat de kliniek je aan gaat raden

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:56

Het kijkt wel of dat hij heftig op pijn reageert. Alsof er misschien een zenuw klem zit.
Ik denk niet dat dit met een supplement te verhelpen is maar eerder een goede fysio in schakelen of een kundig dierenarts en geen hollistis of ander soort kwalzalver.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:05

Mister01 schreef:
nu is hij ook nog eens een paard wat erg stug is en heel veel moeite heeft met buiging van zijn hals.

Dan zou ik daar als eerste naar laten kijken. Het gebied tussen atlas en heiligbeen. Osteopaat erbij. Vind het heel erg als een fysiek probleem klinken.

Dan is er nog het zadelmakmaakverhaal: als hij last heeft van z'n hals/rugwervels of heiligbeen is het niet zo gek dat hij reageert op een zadel (is dan wel vreemd dat hij rustig bleef toen je erop ging. Misschien gebrek aan balans? Of paard overdonderd?) Zijn reactie wanneer hij schrikt klinkt alsof het 'm op dat moment te veel wordt, de pijn of het niet snappen wat hij moet (zeg niet dat dat zo is maar het moet toch iets zijn), wat het ook is dat 'm zo doet afgaan, en dat hij dan ontploft omdat hij zich geen raad meer weet.

Dus ik denk aan een fysieke oorzaak, die verergerd wordt door zijn bestaan als rijpaard.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:06

Doma_clasica schreef:
Het kijkt wel of dat hij heftig op pijn reageert. Alsof er misschien een zenuw klem zit.
Ik denk niet dat dit met een supplement te verhelpen is maar eerder een goede fysio in schakelen of een kundig dierenarts en geen hollistis of ander soort kwalzalver.

Daar zat ik ook aan te denken, maar dat is dus ook een soort van atactie.

Iets anders kan ik er gewoon ook niet voor verzinnen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:22

@hestejente: de osteo is een aantal maanden geleden geweest, en heb toen oefeningen gekregen om te doen. Deze heb ik netjes gedaan. Ook met hoe meer hij wordt gereden hoe soepeler hij wordt.

De laatste keer dat ik zo ben gevallen door een ontploffing, was ik al een tijd gewoon aan het rijden, en was hij lekker los. Het kost hem meer moeite, maar met trainen wordt het beter.

En het is ook nog nooit (onder het zadel) gebeurt bij een nieuwe oefening, steeds bij dingen die hij al kent en ook tijdens die keer rijden al meer heb gedaan.

Wat ik ook heel raar vind is dat hij direct met het zadel al zo reageerde, hij kende het helemaal niet, dus wist ook niet wat er ging gebeuren.

Sorry dat ik iedereen gelijk afstop, ik waardeer het meedenken heel erg! Ik heb alles meerdere keren overdacht en kom maar niet tot een conclusie.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:42

Van knoflook krijgt een paard bloedarmoede, daarvan worden ze zwak, ook van geest.
Begrijp ik het goed dat ie na de castratie zo'n slome dodo was...heb je ooit van MH gehoord, een ziekte die ervoor zorgt dat paarden niet goed door narcoses bijv heenkomen of slecht reageren op entingen, wormmiddelen en bijvoorbeeld ontstekingremmers.
Ik begrijp je aversie voor poedervorm-supplementen, maar je hebt ook natuurlijke in poedervorm, zeewier bijv kan een paard slecht gebruiken, appaloosa's zijn zowiezo gevoelig aan ogen en slijmvliezen, zout hebben die dus niet nodig, daarbij komt dat sommige mineralen de opname van de benodigde mineralen totaal blokkeerd, veel paarden in NL en BE hebben chronisch magnesium tekort, dit is een zwak mineraal en dus wordt die niet opgenomen door alle overvloedige andere mineralen die ze in hun voer krijgen, vooral calcium blokkeerd de opname van magnesium, bij een tekort wordt een paard onberekenbaar, down, timide en zelfs agressief.
Zeewier droogt een timide of angstig paard uit, daardoor kan ie nog slechter stress hanteren(fysiek of psychisch).verder kun je een warmte onderzoek laten doen, dan maken ze een warmtefoto als ie in rust is, dus niet net na de trailerrit, en later nemen ze een warmtefoto als ie een minuut of 10 lichtjes heeft gewerkt...soms blijkt daaruit een ontsteking oid, soms ook gewoon een zeer zwakke plek, of iig het deel waarin het mis zit zal felrood kleuren, dan weet je iig waar er gezocht moet worden in een kliniek...

Dat ie een aangeboren angst had voor het zadel is normaal, tis 20 kilo dood beest dat je erop knoopt, en als een paard zich niet goed voelt is een kleine extra druppel genoeg voor echte hysterie, toch denk ik dat dat het niet is, wel is het een appie, slim als de pest, wellicht heeft ie al vaak gezien dat andere paarden bereden werden met zo'n ding op hun rug, en is dat nu net voor hem een link geweest met een zere plek in de rug? heeft ie ooit met bijzetjes gelopen, of martingaal en heel stomme vraag, heeft ie niet een hangend rooster of obstructie in de strot waardoor ie niet genoeg lucht denkt te krijgen als ie rond gereden wordt?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:48

Dit paard heeft een echt gebits probleem.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:52

@freeride: hij was in de opfok al heel stil geworden, en bij de castratie is hij alleen plaatselijk verdoofd en een beetje suf gemaakt, niet helemaal compleet van de wereld.

Dat foeneknofzeewier kreeg hij nog niet toen hij in training stond en een hele tijd daarna, pas vanaf februari kreeg hij dit.

De tandarts is regelmatig langs geweest en heeft toen verteld dat hij een gedraaide tong heeft, maar hij gewoon ruimte genoeg heeft. Ongeveer halverwege zijn kiezen zit die draai.
Maar dat verklaard me nog niet waarom hij maar af en toe zo flipt, dan zou je toch bij elke training zo iets verwachten?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:54

Ariebren schreef:
Dit paard heeft een echt gebits probleem.

Hoezo denk je dit?
De tandarst is nog geen jaar geleden geweest om hem te checken, het staat op de planning om hem binnenkort weer te laten doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:07

Mister01 schreef:
Sorry dat ik iedereen gelijk afstop, ik waardeer het meedenken heel erg! Ik heb alles meerdere keren overdacht en kom maar niet tot een conclusie.

No worries :) Je bent op zoek naar een oplossing voor je paardje en wie weet dat er tussen de reacties die je hier krijgt iets zit waar je nog niet aan gedacht had.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:08

Mister01 schreef:
@freeride: hij was in de opfok al heel stil geworden, en bij de castratie is hij alleen plaatselijk verdoofd en een beetje suf gemaakt, niet helemaal compleet van de wereld.

Dat foeneknofzeewier kreeg hij nog niet toen hij in training stond en een hele tijd daarna, pas vanaf februari kreeg hij dit.

De tandarts is regelmatig langs geweest en heeft toen verteld dat hij een gedraaide tong heeft, maar hij gewoon ruimte genoeg heeft. Ongeveer halverwege zijn kiezen zit die draai.
Maar dat verklaard me nog niet waarom hij maar af en toe zo flipt, dan zou je toch bij elke training zo iets verwachten?

Ah okee, niet helemaal goed begrepen snorrie.
Gedraaide tong, dikker of dunner aan de achterkant? veel appies van amazing blue, inclusief mijn schatje hebben een te dikke lange tong, hoe triest, is er dan niks goed aan apies?, die tong zakt snel in de keel bij te rond en diep gereden worden, zoalg ik de mijne met de neus voor de loodlijn houdt, is ze super te rijden, op of achter de loodlijn gaat ze een beetje grommen, niet altijd, maar wordt ze wel nerveus, als ik dan ineens naar stap ga en de teugels losgooi, haalt die ook echt een teug adem binnen alsof ze de mount everest is opgegaan...tegenwoordig is dit zo goed als over, maar ze liep op martingaal met de neus tussen de voorbenen voordat ik haar kocht, leer ze dat maar eens af...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:09

Omdat er heel veel tandartsen zijn die wat haken weghalen en niet kijken en voelen of de onderkaak goed kan bewegen.
Van links naar rechts doen ze nog wel.
Maar van voor naar achteren, daar ligt het probleem vaak.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:11

Ik vind het erg lastig om iets te zeggen zonder beelden gezien te hebben, ik heb zelf een welsh A die ook gigantisch in paniek kan raken, dan zijn zijn luiken gewoon dicht en dan vliegt hij door de hekken heen. Is er een mogelijkheid om wat film opnames te maken?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:15

Ariebren schreef:
Omdat er heel veel tandartsen zijn die wat haken weghalen en niet kijken en voelen of de onderkaak goed kan bewegen.
Van links naar rechts doen ze nog wel.
Maar van voor naar achteren, daar ligt het probleem vaak.

hoe bedoel je van voor naar achter? de onderkaak tov de bovenkaak??? bij een paard?