ik hoop eigenlijk dat mijn verhaal iemand bekend voorkomt en me misschien een aanwijzing kan geven in welke hoek ik het moet zoeken.
alvast bedankt voor het lezen van het lange verhaal.
mijn paard (4 jr. Amerikaanse Appaloosa ruin) is vanaf 4 maanden oud in mijn bezit, tot 1 jaar oud heeft hij thuis gestaan met een ander veulen, waar hij veel mee speelde, en daarna is hij de opfok in gegaan totdat hij 2,5 jaar oud was. in de loop van die tijd is hij steeds kalmer geworden, bijna niet spelen of gek doen. altijd al was hij super lief, heeft nog nooit geslagen of gebeten.
met 2,5 jaar heb ik hem naar mijn trainster gehaald, daar laten castreren en heeft 2 maanden de tijd gehad om te genezen. tijdens die tijd heeft mijn trainster me verteld dat ze wilde dat ik hem liet checken door de DA omdat hij zo stil was, als hij een hele dag op stal had gestaan en we gooiden hem los in de bak dan deed hij niks, beetje rond snuffelen, grasje snoepen, maar niet rennen, springen of gekke bok maken oid.
de DA is geweest, heeft hem gechecked en aangeraden om hem een multivitamine supplement te geven, maar kon verder helemaal niks geks vinden.
dus dat heb ik braaf gegeven en er was geen verschil te merken, dus we zijn begonnen met de training (er vanuit gaande dat het paard gewoon zo stil was van zichzelf). tijdens het zadelmak maken hebben we onze handen vol gehad aan hem, hij was ervan overtuigd dat we een tijger op zijn rug bonden met zadelen, en dit heeft heeeeel lang geduurd voordat hij hieraan gewoon raakte. maar verder tijdens de training heeft hij momenten gehad waarbij hij opeens totaal flipte en ging rennen, hij was niet meer te houden, en heeft meerdere keren los over het land gelopen.
toen was de tijd gekomen om erop te gaan, en dit ging super goed, hij was heel kalm en braaf, en dat is hij eigenlijk nog steeds, maar af en toe heeft hij dus weer van die paniek aanvallen.
in eerste instantie ging ik er vanuit dat het aan mij lag, en na een paar flinke val partijen was ik het beu en had besloten om hem te gaan verkopen, omdat ik dacht dat WIJ gewoon niet klikten met elkaar.
mijn trainster heeft hem toen door gereden, en ik deed longe werk.
maar pas geleden is zij er ook afgegooid, en heb ik nu dus ook een keer kunnen zien wat er gebeurt ipv dat ik de discutabele eer had om het live mee te maken

dit was voor mij wel een bevestiging dat het niet aan mij speciaal lag, mijn trainster rijd hele dagen jonge paarden, en zelfs met een slechte dag kan zij nog steeds veel beter rijden dan mij.
wat hij doet: hij springt met een gigantische sprong naar links en rent direct met een rotvaart weg.
je zou dit kunnen afschepen met: hij loopt te klieren, maar hij is echt in paniek! ik heb nu die blik in zijn ogen kunnen zien en hij is totaal de weg kwijt.
wat er ook elke keer gebeurd is dat hij eerst een rondje door de bak rent, en daarna pas besluit om te vertrekken (met alle gevolgen van dien, want hij rent overal doorheen en rent dan de weg op).
het rare is dat hij dit doet op verschillende momenten tijdens het rijden, bij verschillende oefeningen, en ook op allebei de handen.
er is dus geen bepaalde oefening waarbij dit voorkomt.
en ook zijn het geen reacties op dingen van buitenaf of dingen die de ruiter doet.
nu is hij ook nog eens een paard wat erg stug is en heel veel moeite heeft met buiging van zijn hals.
het is ook geen protest op het werk, dan gaat hij trekken of schudden met zijn hoofd of eventueel omhoog komen, dus dat is het ook niet.
en het is ook gewoon geen rot paard, als hij mij er perse af wil hebben dan neem ik aan dat hij dit toch wel vaker had gedaan.
dus inmiddels heb ik hem uit de verkoop gehaald, want ik wil eerst weten wat er met hem aan de hand is.
ook heb ik hem laten testen op PSSM, een spierziekte die in zijn bloedlijnen voorkomt, maar dit is N/N terug gekomen en is het dus ook niet.
nu is het idee van atactie in mij opgekomen, dit omdat zijn volle jonge broer vorig jaar aan zware atactie is ingeslapen op 2 jr leeftijd, en ik ook het vermoeden heb dat mama dit ook weleens gehad zou kunnen hebben (mama mankeerde heel erg veel kwamen we achter bij een bezoekje kliniek nadat we haar hadden gekocht 19 jarige leeftijd, artrose, spat, HKO, kapotte meniscus) maar hebben haar daar nooit meer op laten testen, we wisten al genoeg erge dingen.
dus mijn vraag: wie oh wie kan hier een verklaring voor geven?
ik heb inmiddels ook contact met een kliniek over hem, maar zal volgende week even moeten terug bellen om de juiste DA hierover te kunnen spreken.