Methodes, therapieën, HELP!!???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OranMarianne

Methodes, therapieën, HELP!!???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:11

Beste allemaal,,

Mijn naam is Marianne.
Ik heb een lieve zwarte kwpn'er van 16 jaartjes jong.
Zijn naam is Oran, en hij is een echte flinke luchtzuiger/happer..!!

Er zijn al heel wat dingen gebeurd en besproken. Nadat hij 7x gaskoliek heeft gehad in 2 weken hebben wij knopen moeten doorhakken.
We hebben besloten bij een lichte koliek pijnstillers en spierverslappers te geven.
En bij een zware koliek hem in te laten slapen. Anders heeft hij geen waardig paardenleven meer door de pijn.

Maar natuurlijk zoek ik wel op alle mogelijke manieren hem ergens mee te kunnen helpen.
Ik heb ook gezocht op meerdere manieren van rijden, omgaan,voer enz..
Daardoor heb ik heel wat therapieën en methodes gevonden..
en die mij het meeste aanspraken ben ik verder gaan uitpluizen. (wat je wel niet allemaal tegen komt! :n )

Deze methodes/therapieën zou ik graag jullie mening en ervaringen over willen horen.

- Alexander-techniek.
- Bentley-techniek.
- Centered-riding.
- Connected-riding.
- Tellington-TTouch.
- Cranio Sacraal.

Ik vind dit echt heel erg intressant en wil er graag meer over weten en leren!
Zowel positieve als negatieve dingen zijn welkom!
Ik hoor het graad, dus barst los!

Appelmoes_11

Re: Methodes, therapieën, HELP!!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:13

Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar is gewoon 24/7 op de wei geen optie?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:17

Weet je de precieze oorzaak van de koliek anders kom je natuurlijk niet helemaal verder mee?
Als je de oorzaak weet dan kun je de juiste passende oplossing vinden.
Kan me niet helemaal indenken dat een andere manier van rijden zou bijdragen aan een vermindering van gaskoliek.
Zeker als het darm niet goed ligt kan ik me daar niets bij voorstellen.

OranMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:43

24/7 op de wei is ook geen ideaal idee. Op dit moment staat hij vanaf 10 uur s'avonds tot 8 uur s'ochtends in een overdekte rijbak. Zodat hij wel kan blijven bewegen,(hij bewegen,zijn darmen dus ook). Rond half 9 gaat hij de wei in tot een uur of 1 in de middag. Daarna is hij ook echt blij op stal te staan. Tussen 2 en 4 longeer of rij ik hem nog. Dus beweging krijgt hij!

De oorzaak van de kolieken is het constante luchthappen/zuigen. Dit doet hij al vanaf zijn 1e levensjaar.
Meestal zit er een enorme gasbel aan de rechterkant. (bij een zware koliek beide kanten!)
De darm is meerdere onderzocht om te kijken of deze tijdens een koliek over het 'bandje' zou kunnen schieten. Maar dit is niet het geval!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:51

Wat is de oorzaak van het luchtzuigen, weet je dat? In welke situatie doet hij dat het meest?

OranMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:55

De oorzaak weten wij niet. Dit is in zijn verleden gebeurt. Hij is nu 16 jaar geworden en ik heb hem pas 3 jaar. In stress/enge/onbekende situaties word het luchthappen/zuigen erger.
De laatste maanden word het erger, maar we weten niet waarom.
We zijn met hem naar de kliniek geweest voor een maag/darm onderzoek(gastroscopie).
Hier waren geen maagzweren etc. op te zien...
Ook zijn darmen leken normaal, geen tumoren ect.

Dus dat hij door pijn meer gaat luchtzuigen lijkt niet de oorzaak.
Wel raakt hij steeds vermoeider en trekt hij zich steeds meer terug in zijn 'eigen wereldje'...
dit komt natuurlijk ook de de vele kolieken die hij al heeft gehad...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:56

Luchtzuigen wordt gezien als stal ondeugd. Hij doet dit dus waarschijnlijk omdat hij zich helemaal kapot verveeld in zo'n krappe ruimte. Hij is echt blij om op stal te staan? Hoe weet je dat? Krijgt hij daar eten?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:56

Waar doet je paard het luchtzuigen meestal?
Maar gezien je paard dit al jaren doet, is het waarschijnlijk een gewoonte die je er moeilijk uit krijgt toch denk ik dat je meer baat zult hebben om je daar op te richten. De methodes en therapieën ken ik niet dus in hoeverre deze je kunnen helpen bij het luchtzuigen weet ik niet maar qua rij methode denk ik dat je daar weinig mee kunt veranderen. Denk eerder dat je moet gaan denken aan aangepaste levenswijze.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:58

Wat ik ook nog even wil toevoegen misschien moet je eens aan een kalmerend supplement gaan denken als het erger wordt in stress situaties.
Kan net dat beetje meer rust brengen en de stress/angst in perken.

OranMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 23:01

Hij zuigt overal lucht, op stal, in de wei, overal. In de wei stopt hij met grazen om te kunnen luchthappen!
Hij heeft een ruime stal en staat naast 2 paarden waarmee hij het goed kan vinden. Ook kan hij de hele dag door knabbelen en eten. Hij heeft een zoutblok, mineraalsteen en speel/appel bal in zijn stal. Je kan ook echt zien dat hij het naar z'n zin heeft!

We weten dat hij er nooit meer helemaal vanaf komt..! Maar ik wil erg graag dat het minder word.
Ook is zijn voorschema aangepast om die darmen meer te laten werken.

Ik vind het trouwens erg fijn dat jullie zo geintresseerd reageren!

OranMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 23:02

We hebben kalmerende supplementen geprobeerd.. maar dat heeft eigenlijk geen nut.. helaas!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:04

Dan lijkt het me inderdaad echt een aangeleerde gewoonte -O- Daar kun je eigenlijk vrij weinig tegen doen. Je hebt natuurlijk wel van die luchtzuig-banden maar of die helpen is een 2e ding. Kalmerende supplementen zou dan inderdaad misschien enigzins verlichting kunnen brengen? Zou het zo ook niet weten, erg vervelend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:05

Marianne, heb je dit paard al eens een middel tegen brandend maagzuur met omeprazol gegeven? Ondanks dat er geen maagzweer geconstateerd is, is het misschien een mogelijkheid voor jullie die financieel ook nog makkelijk te verhapstukken is. Je kunt zulke pilletjes gewoon bij de etos krijgen, maar let wel op dat er omeprazol in zit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:07

OranMarianne schreef:
We hebben kalmerende supplementen geprobeerd.. maar dat heeft eigenlijk geen nut.. helaas!

Dat is balen heb je verschillende geprobeerd sommige paarden reageren op de ene beter als de ander.
Maar wel balen dat het nu sinds kort eigenlijk zo verergerd is. Ik heb ook even geen ideeën meer.

OranMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 23:11

Lovely: Op dit moment krijgt hij 1x daags een schep zemelen gemengd met een schep luzerne.
Ook krijg hij zowel s'ochtends als s'avonds 1 kilo lucerne. een handje brokken, gekookt lijnzaad en pronutrin (tegen maagzweren)
. Ook kan hij de hele dag hooi eten. hij staat op zaagsel.

Mischien dat ik hier mee dingen fout doe? Of zit ik hiermee op de goede weg?

OranMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 23:13

Tigra:
Welke kalmerende middelen ken jij die vaak goed werken, of waar paarden vaak goed op reageren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:19

Als pronutrin een middel is om het maagwandslijmvlies te beschermen dan hoef je omeprazol niet te proberen denk ik. Tenzij je paard ook echt daadwerkelijk last heeft van een pijnlijke maag of slokdarm, maar dat is heel erg moeilijk te onderzoeken. Je ziet soms dat eten ook verzachtend werkt waardoor paarden wel goed blijven eten. De voerstaat van jouw paard lijkt gericht om de maag te ontlasten en dat is op zich niet verkeerd, maar het is niet voor elk paard de juiste keuze om zo weinig te voeren. Het is echt een moeilijk probleem waar zo van een afstand weinig over te zeggen valt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:21

OranMarianne schreef:
Tigra:
Welke kalmerende middelen ken jij die vaak goed werken, of waar paarden vaak goed op reageren?

Wij hebben een tijdje Kalm mix van Subli gegeven. Dit werkte erg goed het "scherpe" randje is er dan net af.
Ze was wat gestrest in de wei en omgang en dat gaf haar net voldoende om relax te blijven ze reageerde gewoon kalmer op onbekende situaties.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:26

Als het mijn paard zou zijn zou hij een band krijgen wat in ieder geval het luchtzuigen bemoeilijkt. Tuurlijk is de oorzaak van gas-koliek het luchtzuigen. Vaak gaan jonge paarden ook lucht zuigen als in de box t.o. het paard ook een luchtzuiger staat.
Ook zuigen ze vaker lucht door verveling, een bal gevuld met biks waarmee ze kunnen 'spelen' in de box zou een optie kunnen zijn. (De bal zal wel een speciale naam hebben maar ik weet die niet..)
Ook alle plaatsen waarin hij zich vast kan bijten en dan zuigen zou je moeten afschermen. Hoewel ik betwijfel of dit nu nog werkt, daar hij het ook 'zomaar' in de wei doet.
Luchtzuigen is niet af te leren.

OranMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 23:31

Oran (mijn paard), heeft een hele tijd een leren band om gehad. dit had geen enkel effect. Dus nu heeft hij een band met een stuk aluminium in het midden. (zie site van divoza voor plaatje wat het is)
Ook dit heeft weinig effect. het is vooral het luchthappen wat hij doet.. dan pakt hij dus niks vast. Het luchtzuigen, gebeurd in echte stress momenten. die proberen we dus ook te voorkomen

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:37

Toch doe je denk ik iets verkeerd, je hebt 'm met z'n 13e jaar gekocht had hij toen een band? Het is vreemd nu jij 'm 3 jaar hebt is het alleen maar erger is geworden.
Rare vraag misschien, maar was het eerst een manege paard..?

OranMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 23:42

Om het op een nette manier te zeggen, zijn wij aardig belazerd met dit paard.
Toen ik de oude eigenaar belde na zijn eerste koliek, wilde hij er niks over loslaten.
Alleen dat hij het altijd al had gedaan ect. En dat het paard nu van mij was en hij het niet terug wilde.
Ook bij de keuring is er niets over gezegt. Wij weten wel dat dit waarschijnlijk niet eerlijk is gegaan..

Hij heeft altijd op een springstal gestaan en is gebruikt voor buitenritten, en voor springen wat hij blijkbaar niet leuk vind (springen dan eh!).

Na alles te hebben uitgezocht en rond gebeld te hebben over hem denken we dat hij al aardig ziek was toen hij nog op die stalling stond,, maar dat hij daar al te hard achter uit ging en daarom uiteindelijk is verkocht aan ons. Ook waren die mensen niet al te aardig tegen hem..
Waar ik zelf wel 100% achter sta is dat hij het nu veeel beter heeft!

OranMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 23:44

Het klinkt mischien een beetje raar maar,,

Zou het kunnen zijn, omdat hij het eerst niet goed had en nu wel,
dat er traumatische 'gevoelens' ect. naar boven komen bij hem?
Die zich uiten in meer luchthappen?
Dat dit zijn manier van 'verwerken' is?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 00:00

Pfoe op je laatste vraag zou ik echt geen antwoord weten.

Tja inderdaad ben je belazerd en je hebt geen poot om op te staan (juridisch) omdat dit geen verborgen gebrek is.
Ik ken veel paarden die ook lucht zuigen maar daar helpt een band echt wel, maar moet er goed strak om en ziet er vaak zielig uit.
Denk toch dat hij dit bij vorige eigenaar ook had.

OranMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 00:03

Bij de vorige eigenaar had hij geen band! Wat wij wel merken is dat de zemelen die hij krijgt en de lijnzaad een positief effect hebben.

Bij de keuring van een paard voor de koop, krijg je ook altijd papieren ect. Moet daar verplicht opstaan dat het een luchtzuiger/happer is? Of dat hij een stalgebrek heeft?!
Dit is op internet een beetje vaag te vinden