Vochtbultjes op alle 4 benen, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDeena_

Vochtbultjes op alle 4 benen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:23

Halloo iedereen,

Mijn verzorgpaard van 23 heeft op alle 4 haar benen vochtbultjes. Ze zijn denk ik 3 cm qua diameter en 1 á 2 centimeter dik.
Daiske wordt gereden, ongeveer 2 á 3 keer in de week, maar we stappen 20 minuten in, en zeker 20/30 minuten uit :).

Ze lijkt er opzich geen last van te hebben, als ik op de bultjes zachtjes of hard druk, krijg ik geen reactie.

Normaal rijd ik met beenbeschermers, maar heb ze nu toch maar afgehouden omdat ik bang ben dan het knelt op de bultjes.
We stappen meestal uit in de bak. Maar ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat uitstappen op het harde beter was voor de bloedsomloop?

Willen jullie me alsjeblieft helpen?

Groetjes, een bokker die niet weet wat ze ermee aan moet :(.

Brittneyx

Re: Vochtbultjes op alle 4 benen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:26

zit het paard in de weide ?
het kunnen mss insectenbeten zijn

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:36

Ja, ze staat in de weide, maar insectenbeten denk ik niet. De bultjes zijn erg zacht, dus volgens mij zit er echt vocht in.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:36

zijn het geen gallen?

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:38

Wat zijn gallen :o

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:41

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:46

Dat zou idd best wel kunnen, gaat dat nog over bij een ouder paard?

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:47

Deena

Het viel me van de week op bij Daiske toen ik van de week bij de eigenaar op stal was. Het zijn echt gallen

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:05

Echt? Okay nouja kan ik daar iets aan doen?

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:13

Aan gallen kun je helaas niks doen het heeft met het kwaliteit van het beenwerk te maken. Als de kwaliteit niet ideaal is of het paard word niet correct gereden door bijvoorbeeld teveel rijden kunnen er gallen ontstaan deze gaan niet meer weg

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:14

Bij oudere paarden is dit slijtage toch? Nouja, zolang ze er geen last van heeft vind ik het prima :)
Kan ze nog beenbeschermers om of knellen deze?

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:17

Het is slijtage bij oudere paarden en elke belastig kan het verergeren maar dat is aan een veearts om dat te beoordelen en of er nog wat aan te doen is. Weg gaat het niet meer

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:18

Ohh, nouja dan ga ik daan (de eigenaar) even informeren hoe en wat.

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:19

Met andere woorden zolang je kan rijden en doorcrossen maakt jou het niet uit dat der beenwerk slechter word?

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:20

Nee het is geen probleem mocht het paard echter in de toekomsrt verkocht worden kan het eventueel problemen opleveren (lagere prijs of iets dergelijks)

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:21

TaTeSaZo schreef:
Met andere woorden zolang je kan rijden en doorcrossen maakt jou het niet uit dat der beenwerk slechter word?

Nee, als er verder niks kan gebeuren door die gallen, dan zou ik doorrijden. Heb het net aan daan gevraagd wat hij wil.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:27

Wellicht is het eens verstandig om Daiske naar haar leeftijd te behandelen, als jullie dit eerder hadden gedaan had ze de gallen waarschijnlijk niet gehad.

Niet meer met 2 of 3 personen erop, niet meer rondcrossen en fatsoenlijk warm lopen en uitstappen.
Houd het lekker bij wat stappen en af en toe een lekker drafje. Het is ook al vaak genoeg tegen jullie gezegt dat jullie Daiske anders moeten behandelen. Luister daar dan ook een keertje naar! In het belang van Daiske.

Denk dat de gallen verder geen kwaad kunnen maar het geeft wel wat aan over de conditie van haar benen en dat ze toch echt verkeerd belast word. Met een paard van deze leeftijd hoor je gewoon wat rustiger aan te doen. Jullie als paardenliefhebbers zullen dat ook wel begrijpen toch?

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:56

Story schreef:
Wellicht is het eens verstandig om Daiske naar haar leeftijd te behandelen, als jullie dit eerder hadden gedaan had ze de gallen waarschijnlijk niet gehad.

Niet meer met 2 of 3 personen erop, niet meer rondcrossen en fatsoenlijk warm lopen en uitstappen.
Houd het lekker bij wat stappen en af en toe een lekker drafje. Het is ook al vaak genoeg tegen jullie gezegt dat jullie Daiske anders moeten behandelen. Luister daar dan ook een keertje naar! In het belang van Daiske.

Denk dat de gallen verder geen kwaad kunnen maar het geeft wel wat aan over de conditie van haar benen en dat ze toch echt verkeerd belast word. Met een paard van deze leeftijd hoor je gewoon wat rustiger aan te doen. Jullie als paardenliefhebbers zullen dat ook wel begrijpen toch?

_/-\o_

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:06

Ik denk dat Christine ook het een en ander al heeft duidelijk gemaakt aan je.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:51

xDeena_ schreef:
TaTeSaZo schreef:

Nee, als er verder niks kan gebeuren door die gallen, dan zou ik doorrijden. Heb het net aan daan gevraagd wat hij wil.

Je leest net dat de gallen waarschijnlijk komen door je manier van rijden..
maar dan ga je toch doorrijden?

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 19:15

Ik ga vragen aan daan wat hij wil en als het geen kwaas kan om door te rijden, en er dus niet meer komen, dán rijd ik door. Btw, in dat artikel staat dat het slijtage is, dat komt toch niet door mijn manier?

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:26

xDeena_ schreef:
Ik ga vragen aan daan wat hij wil en als het geen kwaas kan om door te rijden, en er dus niet meer komen, dán rijd ik door. Btw, in dat artikel staat dat het slijtage is, dat komt toch niet door mijn manier?

Wil je het niet snappen of snap je het echt niet? haal dat bord eens voor je hoofd weg. En denk nu eens in het belang van het paard ipv alleen aan jezelf denken dat je kan rijden. Rijden moet niet op 1 staan maar het paard. Het is slijtage en ja door leeftijd. Maar lees slijtage!! Dus hoe je door gaat op jou manier slijt het alleen maar meer. Als je nou meer wandeld en af en toe rijd en als je rijd alleen stappen en lichterlijk drafje. En niet crossen, springen want dat doen jullie graag en het meest. Zware grond zoals mul zand is niet goed versnelt slijtage proces.
En nog wat stop eens door mensen bij Naam te noemen want de naam van de eigenaar schrijf je hier vaak. Het gaat andere niet aan.
Je legt de verantwoordig nu bij de eigenaar neer en ja hij is verantwoordlijk maar ook jij zelf kan ook denken in het belang van het paard zoals ik hier boven schrijf.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 21:37

TaTeSaZo schreef:
xDeena_ schreef:

Wil je het niet snappen of snap je het echt niet? haal dat bord eens voor je hoofd weg. En denk nu eens in het belang van het paard ipv alleen aan jezelf denken dat je kan rijden. Rijden moet niet op 1 staan maar het paard. Het is slijtage en ja door leeftijd. Maar lees slijtage!! Dus hoe je door gaat op jou manier slijt het alleen maar meer. Als je nou meer wandeld en af en toe rijd en als je rijd alleen stappen en lichterlijk drafje. En niet crossen, springen want dat doen jullie graag en het meest. Zware grond zoals mul zand is niet goed versnelt slijtage proces.
En nog wat stop eens door mensen bij Naam te noemen want de naam van de eigenaar schrijf je hier vaak. Het gaat andere niet aan.
Je legt de verantwoordig nu bij de eigenaar neer en ja hij is verantwoordlijk maar ook jij zelf kan ook denken in het belang van het paard zoals ik hier boven schrijf.

Ik denk na.. Sorry hoor. Ik ga het er met de eigenaar over hebben hoe en wat hij graag wil dat we doen. Maar we doen heus wel rustig aan met haar hoor. Ik wil niet veel zeggen maar we springen bijna nooit, een x in de 2 maanden ofzo.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:26

xDeena_ schreef:

Vind je dit nog niet voldoende dan? Hoe duidelijk moet (het lichaam van) een paard wezen dat het zo niet verder kan :) ?
We zien je allemaal bezig, je hebt al meerdere mensen gehad die je proberen te waarschuwen.. Ho is ho, en als je niet kan accepteren dat je niet langer zo kan omgaan met een paard moet je echt een andere hobby gaan zoeken meid.. :)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:40

zo zo wat gaat het er hard aan toe hier..

Gallen kunnen veroorzaakt worden door slijtage, maar diverse paarden hebben het al op zeer jonge leeftijd.
Het hoeft niet altijd "slecht" te zijn.