We komen er maar niet achter..........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

We komen er maar niet achter..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 16:08

........ Wat er aan de hand is met mijn paard.

Twee jaar terug had ik het 'eerste' probleem met mijn paard die ik al 8 jaar heb. Ze kreeg een rugblessure door een foute en te zware training ( niet door mij ). Ze heeft toen een paar maanden op rust gestaan en er is een fysho en dierenarts bij geweest. Alles leek na een tijd rust weer goed te zijn. We hebben de training weer rustig opgepakt.

Een jaar later begon ze steeds meer te protesteren. Ze liep op sommige momenten met haar hoofd schuin omhoog door de bak heen, liep met haar binnenhand naar binnen (zo scheef als een hoepel) en het ging gewoon niet goed. Mijn lesgever van toen zei dat ze gewoon heel opstandig was en dat ze gewoon eens goed aangepakt moest worden. Maar het ging van kwaad tot erger, ik kreeg haar op een gegeven moment de bak amper in, ze wou niet meer lopen als ze eenmaal in de bak was, kortom ze was alleen maar aan het protesteren. Ook begon ze te bijten tijdens het opzadelen, ik heb toen vrij snel mijn zadel (aangemeten door een zadelpasser!!!) laten nakijken door iemand waar ik best veel vertrouwen in had. Toen kwam naar voren dat er een hele foute boom in zat, dat verklaarde voor mij een hoop. Ik ben toen direct opzoek gegaan naar een nieuw zadel en die vond ik na twee weken. Ik ben vlak daarna bij mijn lesgeefster gestopt omdat ik totaal geen vertrouwen meer in haar had. Ik heb een andere lesgever gevonden (waar ik nu nog bij zit) en ik heb samen met haar en het nieuwe zadel alles weer heel rustig opgepakt.

De eerste 4 weken leek er een stijgende lijn in te zitten maar toen ging het ineens opnieuw helemaal mis. Ze vertoonde weer de zelfde symptomen; alleen maar protest, hoofd schuin omhoog, niet willen lopen etc. Ook was ze nogsteeds zo scheef als een hoepel en deed ze heel raar met haar achterbenen. Aan mijn zadel kon het niet liggen, dat wist ik nu zeker dus maar wat was het dan? Ik heb een ostheopaat laten komen; die trok de conclusie dat ze 2 blokades in haar rug te had, achteraf niet zo gek als ik me bedenk in wat voor foute houding ze zich zelf dwong. De blokades werden weggewerkt en we hebben de training na even rust weer op nieuw opgepakt.

Na een week of twee oefenen wou ze ineens weer niet lopen maar nu was het een heel ander verhaal als de kere daarvoor. In de periode hiervoor wou ze alleen niet lopen onder het zadel, nu wou ze ineens ook niet meer lopen aan de hand. Elk stapje leek haar pijn te doen. Ik heb direct de dierenarts gebeld, die heeft haar pijnstillers gegeven en heeft bloed afgenomen voor een onderzoek. Na twee dagen kwam de uitslag; ze was spierbevangen. Dik ingepakt, medicijnen en rust, zo zijn we de eerste periode door gekomen maar het bleef maar slechter gaan. Ik begon te twijfelen; was ze wel spierbevangen? Ik heb een second opinion laten doen. Ook die dierenarts nam bloed af en heeft het onderzocht en volgens hem waren de bloedwaardes perfect en was ze dus helemaal niet spierbevangen. Wel waren haar spieren opgezet, waardoor dat kwam wist hij niet en waarom ze niet wou lopen ook niet. Ik kwam niet veel verder dus...

Ariel bleef maar achteruit gaan. Ze lag veel en ik moest haar soms zelfs helpen met opstaan. Ook had ze dagelijks dikke ogen; de ene keer was het het linker oog en de andere keer weer het rechter oog. Ik snapte er helemaal niks van... Uiteindelijk ben ik op internet gaan zoeken en ik kwam op de site van een thermografische arts (die maakt foto's van je paard met warmte straling). Ik heb een afspraak met hem gemaakt en hij kon al snel langs komen. Uit dat onderzoek bleek dat de twee blokades waren terug gekomen, dat ze veel spanningen had in haar schouders, dat er veel reactie was in haar hoofd en dat haar broekspieren overbelast waren. Ook leek haar hormoonhuishouding niet helemaal goed te werken. Zijn advies was de ostheopaat nog een keer langs laten komen, bepaalde punten te behandelen en dan na 6 weken hem nog een keer laten langs komen voor een controle onderzoek om te kijken of alles er van binnen beter uit zag. De ostheopaat is nog een keer langs geweest en heeft die punten behandeld, daarna ging ariel met sprongen vooruit.

6 weken later was dat ook wel te zien in het controle onderzoek; alles zag er zo veel beter uit! Waardoor al die vage symptomen kwamen werd niet helemaal duidelijk; de opgezette spieren, dikke ogen etc. bleef een apart verhaal maar het zal allemaal wel met elkaar te maken hebben denk je dan. Het gaat nu iniedergeval weer beter, dat is het belangrijkst! We hadden groenlicht gekregen (na in totaal een half jaar onzekerheid) om haar weer op te pakken. Mijn lesgever en ik hadden afgesproken om weer helemaal opnieuw met haar te beginnen; eerst grond en loswerken, dan longeren en dan weer rustig proberen te rijden. Dat is nu een maand of 3 geleden. Een paar weken terug hebben we er voor het eerst zonder zadel opgezeten en wat rond gestapt, we waren/zijn erg voorzichtig omdat ze toch een trauma over heeft gehouden aan alles wat met rijden te maken heeft, ze heeft zolang met pijn gelopen onder het zadel. (verder dan zonder zadel stappen en korte stukjes draven zijn we nog niet gekomen)

Twee weken geleden merkte ik een verandering aan Ariël, ze werd weer slomer en het koste me heel veel moeite om haar door te laten lopen aan de longeerlijn. Ik dacht dat ze het longeren gewoon een beetje beu was, we doen natuurlijk constant het zelfde. Ik probeerde haar meer te motiveren, maar het lukte niet. Gister ochtend kwam ik bij Ariël en stond ze onwijs te trillen, haar manenkam was opgezet maar ze was wel vrolijk en actief. Ik dacht dat ze het gewoon koud had en voor die manenkam had ik niet echt een verklaring, misschien toch te veel gras? Ik had les die dag en ben haar gewoon lekker gaan poetsen. Toen mijn lesgever kwam hebben we het samen nog even gehad over het getril wat ze nog steeds deed. We spraken af dat we haar mee naar buiten zouden nemen om te kijken wat ze zou doen. Mijn lesgever zou haar die dag weer een beetje proberen op te pakken met rijden zonder zadel dus we hebben haar meegenomen om het te proberen. Onder weg naar de bak zagen we beide dat ze weer zo raar deed met haar achterbenen net als eerst ( dat is al die tijd wel een beetje gebleven maar het was al minder dan een half jaar terug). Eenmaal in de bak ging mijn lesgever rustig met haar hand over Ariel haar rug heen, ze reageerde daar zo heftig op dat ze zowat op haar kont ging zitten. Maar niet alleen haar spieren in haar rug deden pijn, op bijna elke spier die je aanraakte reageerde ze heel heftig. Ik heb de dierenarts gebeld en die is bijna direct langsgekomen. Het trillen was inmiddels over maar ze had nogsteeds verschikkelijke last van haar spieren. Daarin tegen was ze wel heel actief, vrolijk en speels. De dierenarts heeft haar pijnstillers gegeven en er is bloed afgenomen om te kijken of ze spierbevangen is (ik denk het niet, ze is zo actief). Morgen hoor ik de uitslag. Hij kwam tot de conclusie dat haar spieren opgezet waren, net als een paar maanden terug.

Ik snap er helemaal niks van.... Wat is er toch met haar aan de hand? We komen er maar niet achter.... Heeft iemand misschien een idee wat er zou kunnen zijn?

sallandval

Re: We komen er maar niet achter..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:14

ik zou je aanraden on te testen op hypp en pssm (je kunt ook zoeken op bokt naar deze aandoeningen)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:16

toevallig momenteel nu ook een spierbevangen pony staan.

veearts vertelde dat het kan zijn dat er in het rantsoen te weinig vit e/selenium bevat,dat wat ze nodig hebben juist voor afvoeren melkzuur.

als de uitslag straks nu weer spierbevangen is ,zou ik zeker dit supplement bijvoeren.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 16:18

casanova schreef:
toevallig momenteel nu ook een spierbevangen pony staan.

veearts vertelde dat het kan zijn dat er in het rantsoen te weinig vit e/selenium bevat,dat wat ze nodig hebben juist voor afvoeren melkzuur.

als de uitslag straks nu weer spierbevangen is ,zou ik zeker dit supplement bijvoeren.

Ja dat moest ik de vorige keer ook geven en heb ik nu weer gekregen :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 16:19

sallandval schreef:
ik zou je aanraden on te testen op hypp en pssm (je kunt ook zoeken op bokt naar deze aandoeningen)

Bedankt! Ik ga er even wat over opzoeken!

ellenmarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:20

Hai,
Ik zou met deze problemen contact opnemen met Jeanette van Horse Body Balans.
Als zij er niet uitkomt komt niemand er uit en ik spreek uit ervaring.
Succes ik blijf je volgen>

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:23

Heb je eens rontgenfoto's laten maken van de hals en rug?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:26

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 16:31

Pytje schreef:

Nee alleen thermografische foto's

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:52

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:52

MaritAriel schreef:
sallandval schreef:
hier iets over pssm:http://www.understanding-horse-nutrition.com/polysaccharide-storage-myopathy.html

hier kun je laten testen: http://www.horsetesting.com/PSSM.htm door een paar haren op te sturen, kost geen enorme bedragen gelukkig.

Hypp sluit ik persoonlijk uit. Ik zie daar niet echt overeenkomsten in. Pssm zou best kunnen, maar ze is absoluut niet sloom opdit moment, juist heel actief etc. dus dat is een beetje een twijfel puntje voor mij.

Nouja of ze het heeft of niet, de dieetadviezen zijn misschien wel voor elk paard goed en daar ging je toch al mee bezig geloof ik? Olie toevoegen schijnt geweldig te helpen (lijnzaadolie of kokosolie bijvoorbeeld) baat het niet dan schaadt het niet. Pssm uit zich volgens mij bij elk paard anders, niet elk paard heeft elk symptoom (is bij de meeste aandoeningen zo, ook bij mensen). En zo'n test is goedkoper dan de meetse hulpverleners.

Hoe dan ook een rotsituatie; waarmee heel veel sterkte!!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:55

Is vita E ook nagekeken?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:46

marleen_usar schreef:
Is vita E ook nagekeken?

Ja en dat was prima!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:12

MaritAriel schreef:
Pytje schreef:

Nee alleen thermografische foto's

Dan zijn rontgenfoto's misschien nog het overwegen waard. Artrose in de hals kan gekke gedragingen veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:23

Bah wat een ellende.. Ikzit in een soort grlijke situatie op dit moment.. Komen heel wat dingetjes overeen met mijn paard maar niet alles.. Ik volg je topic even.. Wie weet kom ik nog tips tegen die ik dan kan overleggen met mijn DA. Sowieso gaat ze dond. Op de foto... Hals, schoft en rug..

Iig heel veel sterkte met je paard... Het maakt je super onzeker als je er niet achter kan komen wat je paard precies mankeerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:30

Is er ook getest op Lyme en andere co-infecties van teken, zoals bijv. Ehrlichia? Zo niet, dan is dat misschien ook het overwegen waard. Wel goed om vragen: lyme én andere co-infecties , anders testen ze soms niet alles.
En evt. insuline resistentie?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 00:11

skippy1 schreef:
Is er ook getest op Lyme en andere co-infecties van teken, zoals bijv. Ehrlichia? Zo niet, dan is dat misschien ook het overwegen waard. Wel goed om vragen: lyme én andere co-infecties , anders testen ze soms niet alles.
En evt. insuline resistentie?

Insuline resistentie is inderdaad iets wat bij mij op nummer 1 staat van dingen die het zouden kunnen zijn. Ik heb gister gevraagd of we dat konden testen maar hij wou eerst even afwachten of ze spierbevangen was zodat we dat als eerst konden aanpakken, de rest komt daarna. Ik ben dus onwijs benieuwd morgen (of eigenlijk inmiddels vandaag haha). Ze is niet getest op Lyme of iets in die strekking. Ik zal er eens wat over opzoeken, heb totaal geen verstand van de meeste paardenziektes..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 00:12

Pytje schreef:
Dan zijn rontgenfoto's misschien nog het overwegen waard. Artrose in de hals kan gekke gedragingen veroorzaken.

Ik zal het eens opnoemen morgen, bedankt!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 00:13

Share schreef:
Bah wat een ellende.. Ikzit in een soort grlijke situatie op dit moment.. Komen heel wat dingetjes overeen met mijn paard maar niet alles.. Ik volg je topic even.. Wie weet kom ik nog tips tegen die ik dan kan overleggen met mijn DA. Sowieso gaat ze dond. Op de foto... Hals, schoft en rug..

Iig heel veel sterkte met je paard... Het maakt je super onzeker als je er niet achter kan komen wat je paard precies mankeerd...

Super vervelend he! Goed dat jou paardje op de foto gaat, laat je even weten wat daar uitkomt? Het maakt inderdaad super onzeker als je er niet achter kan komen. Mijn dierenarts kan soms zo makkelijk zijn met dit soort dingen.... Maar uiteindelijk doet hij toch wel veel voor mijn paard :o

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:25

sallandval schreef:

HYPP testen heeft geen zin. Tenminste ik begrijp dat het om Ariel gaat. En in dr profiel staat dat dit een tinker/hackney kruising is. De HYPP test is gebaseerd op het gen van Impressive, een Quarter. En de kans dat haar paard precies dat gen heeft is 0,0. Zelfs een Quarter die geen Impressive in de lijn heeft, kan je daarom niet laten testen op HYPP. Tis allemaal op basis van zijn gen.

PSSM zou ik ook even mee wachten. De haartest is voor PSSM 1, die voor het grootste deel bij ook weer de QPA rassen voorkomt. Juist bij de koudbloeden komt PSSM 2 meer voor, wat alleen maar door middel van een spierbiopt getest kan worden.

Ik denk ook dat je in de richting van wat Skippy geschreven heeft moet gaan denken. IR zou ik in ieder geval laten testen (of je DA nou tegensputtert of niet }> )

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:54

Insuline resistentie laten we ook zeker testen :j . Ik ben benieuwd...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 19:12

Even een kleine update; ik haalde haar vandaag uit de paddock en ze had nogsteeds onwijs veel pijn aan haar spieren. Ze reageerd heel heftig als je er een klein beetje druk op geeft. Ook was haar hele lichaam anders: haar flanken waren ingevallen, haar kont was een beetje hoekig inplaats van mooi rond het zag er gewoon allemaal heel anders uit al haar bespiering leek gewoon weg. Nou belde de dierenarts net en ze is niet spierbevangen (zoals ik al dacht) met rust moet het overgaan zegt hij.

Maar goed, dit is nu alweer de zoveelste keer dat ze dit heeft dus er klopt gewoon iets niet. Waarom zetten die spieren op en worden ze pijnlijk en waarom veranderd haar lichaam zo erg in twee dagen... Ik weet echt niet wat ik moet doen en de dierenarts zegt dat hij niks kan doen en dat het overgaat.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:20

Wat vreselijk rot zeg, dat je zo weinig duidelijkheid hebt, en dat je dierenarts dan ook nog eens zo zegt dat het wel over gaat.. Kan hij wel zeggen wat het wel is dan?

Ik zou zeggen, maak een afspraak met een dierenkliniek en laat je paard daar onderzoeken..

Amalarab

hoe is de dagindeling van je paard? staat ze ook op gras bijv?
wat krijgt ze verder te eten?

Anoniem

Als ik dit zo hoor zou ik ook de hals, rug en schoft eens op de foto zetten :j
Succes ermee. Ik zou het er zeker niet bij laten zitten en op rust zetten, dat heeft eerder ook niet geholpen...