Hooi vraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binoche

Hooi vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 11:47

Ik ben aan het twijfelen welk hooi ik zou kopen voor de winter voor mijn paard. Het gaat om een merrie met zomereczeem die aanleg heeft om veel te dik te worden, dus ik geef liefst eiwit (en fructaan) arm.

Ik heb de keuze tussen eerste snee (die pas tegen half of eind juni gemaaid wordt) of 2e. Ik dacht zelf eerst tweede te nemen, maar volgens de boer is de eerste snee eiwitarmer omdat ze zo lang uitgegroeid is. Wat denken jullie?

Odysseus

Re: Hooi vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:58

Tweede snede zou mijn keus zijn denk ik. Kan je anders niet aan graszaadhooi komen? Dan weet je zeker dat het schraal hooi is!

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:07

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van graszaadhooi, ik kijk het eens na.

Ik zou eventueel ook een weide van ons die jarenlang verhuurt is geweest en nooit bemest kunnen hooien (na echt lang te laten uitgroeien), maar die bevat wel redelijk wat boterbloemen en kruid, dus waarschijnlijk ook niet zo'n goed idee?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:14

Graszaadhooi is van gras dat is uitgebloeid (meestal komt het van bijv gras wat gebruikt wordt om het zaad te oogsten). Doordat t gras al z'n energie heeft gebruik om te bloeien blijft er heel weinig over van die energie in het hooi. Is dus perfect voor te dikke paarden, paarden met hoefbevangenheid etc.

Onbemest hooi bevat minder eiwit, maar meestal niet minder suiker en heeft vaak lagere waardes in mineralen. Dus bij dit hooi zou ik wel zeker weten wat bijvoeren (bijv vitamine korrel). Onkruid hangt er een beetje vanaf wat er staat. Boterbloem is giftig, maar niet meer in het hooi. Klaver bevat zeer veel eiwit. Jakobskruid is erg giftig en eten ze in het hooi ook gewoon op.

Wat je ook kan doen is een deel van je hooi vervangen door stro! Kunnen ze klokje rond eten maar krijgen ze in feite niks binnen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:53

1e snee die goed uitgegroeid is, dus laat gemaaid, zit inderdaad meestal minder in en is stengeliger dan een 2e snee die korter heeft kunnen groeien. Hangt ook een beetje af van hoeveel en wanneer er bemest is, als tussen de 1e en 2e snede opnieuw bemest is, kan de 2e snede gewoon weer rijk aan eiwitten en voeding zijn.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 09:34

Bedankt voor de info alle twee!

Stro durf ik niet goed. In haar "manegeperiode" had ze bijna maandelijks opstoppingskoliek, terwijl ze nu ze 24/7 buiten loopt (zonder stro dus) al 2 jaar niet meer ziek geweest is. Maar of dit nu aan het stro op zich lag of in combinatie met de stress van het op stal staan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:42

de mijne krijgen alledrie wel stro erbij. zolang een paard niet te gulzig eet (en niet teveel ineens) zou het geen kwaad moeten kunnen. wel komt het tegenwoordig wel voor dat paarden door hun dieet relatief weinig bacteriën in de darmen over hebben voor het verteren van ruwe vezels, wat ze van nature doen. dit kan bijv. veroorzaakt worden door een dieet dat erg rijk is aan granen. ik kán me zomaar voorstellen dat stro verteren daarmee wat moeizamer wordt.

wat je ook nog kunt doen is gehakseld stro geven met water. gewoon een soort prut van maken. dit heb ik gedaan toen mijn paard veel koliekproblemen had (o.a. acht dagen op de kliniek doorgebracht), de mest verstevigde snel en hij heeft daarna amper meer klachten gehad. grove vezels zoals in stro maken dat de darmen hard moeten werken, een soort 'training' van de darmen dus.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:51

Klopt exact wat merrieveulen zegt..

Stro bevat veel ruwe celstof en vezels en daarvoor is meer darmperistaltiek voor nodig als voor bijv. gras of fijn kuil en hooi. Als een paard ineens veel stro krijgt zijn de darmen dat dus niet gewend en krijg je verstopping. Verder speelt idd ook de bacteriecultuur een belangrijke rol (andersom dus ook, van veel structuur naar weinig - dus van veel stro/hooi naar gras - zorgt daarom vaak voor diarree).

Rustig opbouwen kan je gewoon doen. Bijv. halve kilo hooi vervangen door stro. Dit hou je dan een paar dagen aan en dan doe je er weer een halve kilo bij. Hoeveel je uiteindelijk vervangt door stro moet je zelf weten, de een vervangt 50% van het hooi door stro, de ander 25%, de ander 10%... Beetje kijken waar jouw paarden het het beste op doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:53

Ik voer zelf ook graszaadhooi aan mijn ex bevangen paarden en IR pony. Daarnaast hebben we voordroog van eigen land dat in Augustus is gehooid en wat uitgebloeid was. Daar zat maar 28 gram suiker in per kilo, ideaal dus. Dit gras was regelmatig gemaaid en in Augustus is de enige keer dat we gehooid hebben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:18

28 gram per kg (droge stof) is toch best wel (heel erg) aan de hoge kant?

Gemiddelde voor hooi is 10,7% (dus 12 a 13 gram per kg droge stof)
En voor voordroog is 6% (7 a 8 gram per kg droge stof)

Of reken ik nu zo scheef :D ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:26

Mss reken ik wel scheef hoor, dacht dat het wel meeviel met veel suiker, volgens de Blgg was het laag. Zoals jij het rekent klinkt het idd wel hoog, zal eens kijken waar ik het formulier heb.

Edit: Ik heb scheef gekeken, het is 35 gram per 1000 gram droge stof, dat komt volgens mij uit op 3,5 procent?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:48

Je hebt helemaal gelijk! Ik reken scheef, gemiddeld is dus 70 tot 130 gram normaal! Zat te rekenen met 100 ipv 1000! Mijn fout haha! Dan valt dat van jou heel erg mee idd!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:46

In België hebben we een organisatie die Natuurpunt heet. Zij beheren verschillende natuurgebieden en proberen deze opnieuw naar de oorspronkelijke begroeiing te doen evolueren. Omdat dit vaak betekent dat de grond moet 'verarmd' worden, maaien zij grote stukken elk jaar gewoon 1x af (soms 2x al naargeland de staat van het gras). De gronden worden verder niet bemest. Dit hooi is dus eiwitarm en ideaal voor paarden. Bijkomend voordeel was dat ze best heel redelijke prijzen hadden omdat ze uiteraard niet zo uit waren op winst als een gewone hooileverancier. Misschien hebben jullie plaatselijk ook zo'n initiatief lopen?

Edit: Zie net dat je van België bent. Misschien eens informeren bij je plaatselijke afdelingen?

Theorie achter voeding vind ik schitterend. Heel wetenschappelijk onderbouwd en je weet exact hoeveel je zou moeten geven. Alleen is de praktijk vaak heel wat anders! Vorig jaar hadden we brute pech en kwam er omwille van een nieuwe opslagruimte die niet ideaal bleek te zijn een schimmel in ons hooi. Ik op zoek naar ander hooi: nou, heb zoveel alternatieven gezien en iedereen zei schitterend hooi te hebben, maar man, wat een stoffige en schimmelige boel vaak... 'Beetje granen en een flinke portie goed hooi': maak het maar eens waar als eigenaar, jaar na jaar... Best moeilijk!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:48

zeg dat wel, iedereen claimt mooi hooi te hebben, in werkelijkheid valt het dan vaak vies tegen. muf en stoffig, idd schimmel. wij hebben zelfs een keer JKK erin gehad, terwijl men zei dat het van beheerd land kwam en JKK vrij was.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:16

ja, kan me voorstellen dat wanneer je 30 ha grasland hebt, je dat niet heel nauwkeurig checkt op jakobskruiskruid en dan zien ze wel eens wat over het hoofd... Helaas.

Ik ben echt wel flink tijd kwijt als ik de plekken inspecteer waarvan ik eerder heb gezien dat er verkeerde planten stonden. Dat gras moet ook afgevoerd worden, of er moet gespoten worden, of alles uitgestoken of getrokken...

Alleen jammer dat men dan dingen garandeert die niet altijd waar te maken zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:45

klopt, 'weleens wat' kan de beste overkomen, en garanderen dat een bepaalde plant er helemaal niet in zit is volgens mij onmogelijk. maar dit was echt een stuk meer dan dat, dit MOET men gezien hebben, kan niet anders. ik denk stiekum dat men het gewoon niet als zodanig herkend heeft toendertijd.

wat ik ermee wil zeggen is: kijk zelf ook uit de dopjes! wij hebben het JKK toen direct ontdekt en actie ondernomen, God zij dank. sindsdien check ik het hooi dat ik geef wel grondiger dan ik voorheen deed. als ik een plakje pak bekijk ik die sowieso even, meestal trek ik het ook wel uit elkaar.

ook dan heb je geen garanties maar wel goede kans dat je de plant tegenkomt voor hij gevoerd wordt.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:23

VSW-->VS

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:42

Over het hooi valt eigenlijk niets te zeggen.... heeft ook met het moment van maaien te maken.

Je kan inderdaad een deel vervangen door stro, lage voedingswaarde en geen suiker. Tot de helft van het ruwvoer kun je vervangen door stro. Stro prikkelt de darmen wat positief is voor het verteringsstelsel. Het is wel heel belangrijk dat je een paard langzaam laat wennen aan stro! De darmen moeten opeens veel harder gaan werken, geef je plotseling een heleboel, kunnen de darmen het niet aan en kan er een verstopping ontstaat. Daarom is het ook verstandig om het hooi en stro altijd te mengen en niet alleen stro te voeren. Dan eet je paard eerst het hooi, zijn de darmen al goed actief en begint daarna pas aan het stro.

Wat je ook kan doen is je hooi 10 uur weken. Dan verlaag je het suiker percentage met 30%!

Hou er wel rekening mee dat je in beide gevallen ook minder vitaminen en mineralen voert, dat moet je wel opvangen op een gezonde manier! Als je paard snel dik wordt, is een compleet vitamine mineralen supplement een goede oplossing of Fibra.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:48

10 uur? Ik dacht dat met een uur weken de suikers met 30% verminderd werden.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:01

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:19

ja, en het scheelt je vitamines bijvoeren, want als je lang moet weken ben je ook alle wateroplosbare vitamines kwijt...

Ik combineer de weidegang (met graasmasker voor de dieetpaarden) met hooi, en voor de nacht doen we daar een deel stro bij. Voordeel is dat de structuur goed is als tegenhanger van nat hooi en gras, dat er minder "voeding" in zit, en dat ze het minder snel opeten, dus dat ze langer wat te knabbelen hebben.

Als je paard 's nachts op een strostal staat zal hij niet snel niets te knabbelen hebben, maar in ons geval staan de op gehakseld koolzaadstro in de inloopstal en verder op zand, dus dan is het wel fijn als ze die 18 uur dat ze in de paddock staan toch een groot deel van die tijd wat te knabbelen hebben...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 06-06-12 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:24

Sommige paarden zijn helaas gevoelig voor stro. Ik heb er ook een thuis staan. Die mag ik absoluut geen stro bijvoeren. Die krijgt gelijk verstoppingskoliek.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:27

hier geen last van eerder snel wat slappere mest (natter gras of reactie op voordroog die net even anders is) dan verstoppingen, maar ze hebben ook geen kans hun stal leeg te eten, het gaat om een halve plak per dag gemengd met hun hooi... Dus uiteindelijk valt de hoeveelheid dan erg mee.

Krijgt die van jou het van het voeren? Of wanneer ze er zelf van kan eten uit een opgestrooide strostal?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:32

Ze hebben gras en hooi tot hun beschikking de hele dag. In de strobox doe ik elke dag een paar plakke stro en dat wordt dan door mijn arabier helemaal opgesmuld. Een 1 stal zit stro maar daar komt dat paard nooit. Deed gewoon stro in kinderbed. Maar een paar plakken. 2 of 3 . Liet het gras staan en het hooi liggen en vrat die hele box leeg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:48

Dan klopt de verhouding tussen zacht mals voer en dat droge stro dus niet meer...
Die paarden heb je ook op stallen wel, die vreten elke nacht hun hele stal leeg als je ze de kans geeft...
Die kunnen beter op zaagsel/houtkrullen staan...

een half plakje of plakje is meestal het probleem niet, maar het gaat om wat ze in totaal binnen krijgen en de verhouding daartussen.

Lastig hoor, zo'n paard!
Vraag me altijd af waarom die paarden zoveel behoefte hebben aan dat stro, zeker als ze er andere dingen voor laten staan...