6e lendenwervel heel gevoelig, echo bij de kliniek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

6e lendenwervel heel gevoelig, echo bij de kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 18:24

De fysio heeft vastgesteld dat mijn paard erg gevoelig is op zijn zesde lendenwervel (voelde zelf al dat het rond het gebied van het SI gewricht niet lekker zat vandaar ook het bezoek van de fysio), het onderzoek alleen al heeft ervoor gezorgd dat hij nu al twee dagen met een rug als een betonblok rondloopt. De fysio heeft niet behandeld en heeft mij doorgestuurd naar de kliniek voor een echo.
Ik heb geen idee wat te verwachten, wat kan dit allemaal zijn en hoe gaat zo'n echo in zijn werk, is dit erg belastend voor je paard?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen, suggesties en tips. Maak me flink zorgen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:53

Een echografie is niet belastend.
Er wordt met een probe waar geluid uit komt wat boven onze gehoorgrens ligt in het gebied gekeken (ultrasoon).
Dan wordt gemeten wanneer het geluid uitgezonden wordt en wanneer het weer terug kaatst. Op basis hiervan wordt een beeld gegenereerd. Zoiets wat je ook ziet op zwangerschaps-echo's. Je kijkt dus eigenlijk naar een weergave van het geluid.

Bij rontgenfoto's kan je vooral de harde delen zien (botweefsel), echo's zijn vooral geschikt voor zachter weefsel.
Voor de echo hoef je je geen zorgen te maken, als de dierenarts van de kliniek die echo ook zinvol vindt zou ik dat zeker doen.

Angela

Re: 6e lendenwervel heel gevoelig, echo bij de kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:33

Buiten dat de uitslag natuurlijk spannend is, zou ik me inderdaad geen zorgen maken. Van een echo voel je niets. De beelden zijn altijd lastig te beoordelen als je er geen verstand van hebt, dus als je op een scherm kunt meekijken, kun je er zelf waarschijnlijk weinig van maken. Voor je paard is het hooguit vreemd om in de andere omgeving te zijn met vreemde mensen en vreemde apparaten om zich heen. De echo zelf stelt echter echt niets voor.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 09:41

Dat je van een echo opzich niets voelt dat weet ik wel, maar ze moeten toch voor het SI gewricht met een camera de darm in, dat is hetgeen ik wel eng vind.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:43

Een endo-echo is ook niet eng. Dat gaat met een endoscoop met een transducer op de tip waarmee EUS (Echo Ultra Sound) signalen worden uitgezonden en opgevangen. Maar ik denk alleen niet dat ze voor het SI gewricht een echo vanuit de darmen zullen doen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 09:51

waarom zouden ze dat niet met een endo echo doen dan? Ik heb begrepen dat het probleem gebied zeker 15 cm diep zit (op internet opgezocht) het lijkt mij dat ze niet 15 cm diep kunnen kijken met een echo of wel?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:58

Een endo-echografie is technisch gezien lastiger met kwetsbare en zeer kostbare apparatuur.
15 cm is makkelijk te doen voor een goed EUS apparaat. Bij zwangerschapsecho's zie je toch ook dat ze zonder problemen de diepte in kijken?
Haren kunnen alleen voor ruis in het beeld zorgen, dus het kan zijn dat ze een stukje gaan afscheren en veel gelei nodig hebben.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 10:06

Ok, ik ging er eigenlijk vanuit dat het van binnen uit moest gebeuren omdat ik doorgestuurd ben naar de kliniek, een uitwendige echo kan mijn dierenarts denk ik zelf wel maken. Ze maken ook zelf echo's van pezen en dergelijke.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:14

Er zit wel een enorm kwaliteitsverschil tussen ultrasoundprocessoren. In grotere klinieken hebben ze doorgaans veel zwaardere apparatuur waarmee ze een mooier beeld kunnen genereren.

De meeste dierenartsen hebben wel een low-end ultrasoundmachine die mobiel is. Maar dat is zo ongeveer het verschil tussen een scootertje en een Mercedes. Een pees bekijken die vlak onder de oppervlakte ligt of meer de diepte in kijken vraagt meer van de apparatuur.
De lendenwervels liggen natuurlijk niet erg diep, je zou het gewoon kunnen vragen aan je eigen dierenarts.

Endo-echo apparatuur is alleen compatible met de high-end systemen en moeten daarnaast ook gewassen kunnen worden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 10:28

mijn eigen dierenarts heeft aangegeven het niet te kunnen, ze hebben inderdaad zo'n mobiele scan voor pezen enzo.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:38

Dan zou ik als ik jou was gaan informeren in een grotere kliniek, zoals Bodegraven of Utrecht o.i.d.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 11:11

het plan is naar de lingehoeve te gaan.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:19

Bij de Lingehoeve ben je in goede en deskundige handen hiervoor. Echo maken ze gewoon van bovenaf, dus geen endo-echo. Tenminste dit was bij mijn paard zo, na een hele reeks foto's van de hals en rug.
Bij de Lingehoeve hebben ze mooie en rustige behandelruimtes, en wordt er echt de tijd voor je genomen. Mijn paard vond alleen de gelei niet zo grappig (was koud en paard iets bezweet van de verdoving voor de foto's)

Succes!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 11:30

Ik denk dat er geen foto's gemaakt worden van de hals en rug, aangezien we weten dat de hals en rug in orde zijn en het probleem zich bevind in de 6e lendenwervel. Zou het fijn vinden als de echo inderdaad van bovenaf gemaakt kan worden.
Hoop ook dat ze foto's zonder verdoving kunnen maken, paard kan keurig stil staan, dus daar duim ik ook voor.
Foto's van de benen zijn ook ooit zonder verdoving gemaakt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:43

Ik heb zelf geen ervaring met de Lingehoeve, maar ik heb er wel positieve geluiden over gehoord.
Waar denkt je fysiotherepeut eigenlijk aan? Aan Kissing Spines?
Want het blijft toch wel bijzonder om botweefsel met een echo-apparaat te willen zien.
Ik heb het vermoeden dat ze eerder naar banden of spieren willen kijken ter hoogte van L6. Rontgenfoto's zijn meer geschikt voor botweefsel en echo's meer voor wekere delen.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:54

Ik denk dat ze bij de Lingehoeve ook eerst aanraden om foto's te maken en uberhaupt algeheel onderzoek doen :) Die gaan niet lukraak echo's maken..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 11:59

Onderzoek heeft al plaatsgevonden door dierenarts en fysio (die overigens ook bij de lingehoeve werkt) dus hoop niet dat ze opnieuw gaan onderzoeken, pony heeft namelijk wel last gehad van het onderzoek. Ik wil echt alleen dat er foto's en echo's gemaakt gaan worden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 12:00

denk dat de fysio aan artrose denkt.
ik zelf denk eerder aan een ontsteking.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:51

Als er een andere dierenarts de echo gaat maken zal deze toch echt het paard eerst willen observeren.
Dit om aan de hand van de beeldende diagnostiek ook te kunnen zeggen ofdat het klinische beeld veroorzaakt (kan) word(en) door de eventueel gevonden afwijkingen.

Conplimenten trouwens voor de fysio +:)+ je hoort vaak dat er niet doorgestuurd wordt..
Hoop voor je dat je én snel terecht kan én dat er iets positiefs uit komt!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 18:30

nacho_lein er is met observeren niks te zien, zodra je eraan zit loopt mijn paard minimaal drie dagen pijnlijk vandaar dat ik niet meer wil dat men eraan zit, wil alleen nog een echo en foto. De fysio zou het ook zo doorgeven aan de arts, dus ik hoop toch echt dat er niet meer nodig is. Ik snap het wel dat een ander opnieuw wil kijken, maar ik wil niet dat mijn paard weer opnieuw meer pijn heeft dan nodig.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:46

Ik snap je punt hoor :) Maar zat meer in de richting van even monsteren aan de hand, om een klinisch beeld vast te stellen. Wanneer heb je de afspraak staan?

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:50

om een juiste diagnose te kunnen stellen moet het klinisch beeld overeen komen met de foto of scan en andersom net zo goed. dat je paard vorige week gevoelig was wil niet zeggen dat dat nu nog precies hetzelfde is. onderzoek zal er dus toch wel plaats gaan vinden. zonder klinisch onderzoek kun je een diagnose niet genoeg onderbouwen. zo heeft mijn paard op 8 wervels kissing spines, maar zonder klinisch beeld komt er geen diagnose kissing spines uit. mijn paard moest klinisch dus reageren op de beschadigde wervels pas dan kreeg ik een diagnose op papier. reageerd hij klinisch niet gevoelig zal hij er ook niet te veel last van hebben..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 19:05

noortjjjj ik stuur je even een pb.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 17:25

Zo inmiddels heeft hij overal echo's (inwendig en uitwendig) en foto's gehad. Er is ernstige artrose in het SI gewricht vastgesteld (links erger dan rechts) als gevolg van een trauma. Waarschijnlijk zit het er al jaren, is hij ergens een aantal jaren geleden gevallen oid.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:36

pff dat is niet niks! wat ga je er nu mee doen?