Renegade hoefschoenen...ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Renegade hoefschoenen...ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 09:07

Hallo allemaal,

Ik heb ten eerste de zoekfunctie al gebruikt, maar het laatste topic wat ik vond over de renegade hoefschoenen is al een paar jaar oud. En in het algemene topic wordt er erg veel gesproken over andere hoefschoenen. Vandaar dit topic ;)

Ik ben op zoek naar ervaringen van de renegade hoefschoenen.
Tijdens de ritten op stenige paden merk ik dat mijn paardje wat gevoelig loopt.
Thuis hebben wij enkel zandpaden, dus daar heeft hij geen bescherming nodig.
Vandaar dat ik niet voor de ijzers wil gaan en op hoefschoenen uitkom. Het zal zijn voor bijv. de vakantie en tochten in nieuwe omgevingen.
Ik heb momenteel wat contacten lopen om te zien of de renegade iets voor hem zou kunnen zijn.

Graag zou ik ook de ervaringen horen van mensen die deze schoenen gebruiken.
Dus als je hierover iets kwijt kunt, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:28

mijn vriendin en ik hebben de renegades nu ruim een jaar voor onze pony's. We zijn er door de band tevreden mee. Ze zijn eenvoudig aan- en af te doen, blijven goed zitten en schuren ook op lange ritten niet. Je kan er mee over stok en steen, door het water, door diepe modder,... en als ze goed aangepast en bevestigd zijn blijven ze ook aan.
Toch zijn er voor mij ook een paar nadelen.
Mijn pony heeft erg ronde hoeven en toen ik nog niet genoeg ervaring had met het aantrekken van de schoenen, wilden ze wel eens gaan draaien aan de hoef, zodat hij ze achterstevoren aan had. :') Maakte de pony overigens niks uit; hij liep er net zo lief mee door. Maar de schoenen hebben er wel onder geleden helaas. De pony van mijn vriendin heeft ovalere hoeven en daar treedt het probleem niet op. En bij mijn eigen pony nu ook nog uiterst zelden, omdat ik ze nu gewoon wat strakker aan doe.
Een tweede nadeel: mijn pony sloft graag met de achterhand. Het materiaal van de schoenen is daar niet tegen bestand.
Ook de scherpe stenen die bij ons op de wegen liggen laten hun sporen achter.
En tenslotte moet je bedenken, dat hoefschoenen -maar dat heb je met alle merken- wat werk met zich meebrengen: de hoeven, en vooral de koten een kootholtes, moeten grondig proper zijn voor je de schoenen aandoet. Dat wil bij regenweer en modder nog wel eens lastig zijn. En na een modderrit (of als je paard in de hondenpoep gelopen is :r ) is het niet altijd even leuk om de schoenen af te doen en weer proper te wassen. :=

Onze conclusie: Als je besloten hebt om voor hoefschoenen te gaan, met alle voor- en nadelen, zijn de renegades in het algemeen een goede keuze. Een ronde hoefvorm kan problemen geven. In de eerste weken is het wat zoeken hoe de hoefschoenen ingesteld moeten worden en hoe strak ze aan moeten worden gedaan. De kabels geven nog redelijk mee, zodat ze de eerste keren soms nieuw afgesteld moeten worden. Dan wil er nog wel eens een schoen gaan "vliegen". Later word je er handiger in en zitten ze als gegoten. Het is belangrijk om steeds goed te controleren of de hoefschoenen mooi recht aan de hoef zitten. En, last but not least: wij hebben de standaard zwarte en de metallic groene. Onze indruk is dat het materiaal van de standaard zwarte wat robuuster is dan de gekleurde.

Hope that helps...

Silence

Re: Renegade hoefschoenen...ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 10:32

+:)+ Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Hij heeft ook niet echt ronde hoeven, meer ovaal.
Ik verdiep me er nog even in en dan zal er uiteindelijk wel een definitieve keuze komen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:05

Ik ben erg te spreken over de Renegade !

misschien dat je mijn foto al bent tegen gekomen, maar zelfs met een berg sokken zaten ze als gegoten Afbeelding

Verder sluit ik mij aan bij soesita: als je voor hoefschoenen kiest vind ik de renegade wel ideaaal !
Er blijven altijd nadelen zitten aan hoefschoenen, maar dat net zo als met ijzers.

Het makkelijk aandoen vind ik ook een groot voordeel.
Als je nog (gerichte) vragen hebt en of iets wil weten hoor ik het wel :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 15:45

Ziet er goed uit, ik heb er ook een met sokken dus dan is zon foto altijd fijn.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:33

ik heb ook interesse in hoefschoenen maar hoe zit dat met een sokkenpaard als hierboven?
is het niet vervellend dat het haar in de schoen zit, dat het gaat trekken ofzo?

En wat over de kostprijs?

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:03

Ik denk er ookoverna maar mij paard heeft niet gevoeig op steentjes maar haag hoeven slijten snel, maar vnu heb ik altijd ijzers behlve in winter, mar met ijzers kunnen de hoeven ook niet uitzette vandaar dat we een keer hoefschoenen wlen proberen maar weet niet of dit nou fijner is en hoelang het de gaat, ze hoeven niet elkedah om maar gewoon paar keer perweek

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:29

Ik heb deze week renegades gekocht, dus over een paar dagen kan ik je meer vertellen.
Ik vind ze er op het eerste gezicht degelijk uit zien, nu hopen dat ze met rijden ook bevallen.
Een vriendin van mij heeft er overigens ook gekocht, dus haar bevindingen zal ik ook hier neerzetten.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:11

Vandaag ons eerste ritje met de renegades gemaakt.
Het was een groot succes, zowel in stap, draf als galop bleven ze super zitten.
In het begin liep ze een beetje kort (in alle 3 de gangen) maar na een paar honderd meter
liep ze lekker, dus zeer tevreden ermee tot nu toe.

Heb jij inmiddels al een beslissing genomen ts ??

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:18

Killed schreef:
ik heb ook interesse in hoefschoenen maar hoe zit dat met een sokkenpaard als hierboven?
is het niet vervellend dat het haar in de schoen zit, dat het gaat trekken ofzo?

En wat over de kostprijs?

Sorry voor de late reactie: Mijn haf heeft ook behoorlijke sokken maar ik heb geen problemen met de Renegades. Ik zorg er voor dat ij het lange haar er zo veel mogelijk uit houd. Dat gaat zonder problemen.

Kostprijs: Renegades zijn zeker niet goedkoop, maar dat is andere hoefbescherming ook niet.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:04

Dan stel ik ook maar eens een vraag... Voor de gebruikers hoe lang passen de schoenen tussen het bekappen door? En wanneer meet je de schoenen aan? Net voor bekappen er net na of midden tussen de beurten in?

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 05:41

tja goeie vraag.
Hier is de hoefsmid net geweest en de schoenen passen nu perfect,
dus zal ik denkelijk zelf goed moeten bijvijlen, over een paar weken kan ik je meer vertellen.
De hoefsmid zei dat het zelf goed bij moeten houden van de hoeven voor veel mensen de
reden is om van de hoefschoenen af te stappen.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 06:00

wat tof een topic over renegades :D zit al heel lang te twiijfelen om ze te nemen (al sinds voor de winter O:) )

mjah toen werd het winter reden we meer, toen paste het zadel niet meer en bleek ze mega scheef, dus rij nu alleen kleine ritjes buiten zonder zadel

Nu weer bijna recht en hopelijk binnenkort een passend zadel en dan we willen we verder en harder rijden trainen om toch wellicht onze droom endurance rijden te gaan vervolgen. Bij ons vele 'onverharde paden' waar de typische belgische oplossing is elke put elk jaar met steengruis op te lossen ;( + weinig berm en ze heeft hier dan gewoon echt last van dus voor ons zou hoefschoenen echt nodig zijn als we langere afstanden gaan rijden.

Ik hou zelf de hoeven zowiezo al bij dus dat is vor mij geen probleem O:) . door de kostprijs hoop ik dat ze enkel van voren nodig heeft mjah dat is afwachten als ik het eerste paar gekocht heb zeker.

Hoop hier veel reacties te lezen zodat ik zeer binnenkort, goed onderbouwd kan kiezen renegades of miss toch wat anders

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 06:19

ik heb ook renegads en kan er niks slechts over zeggen.mijn volbloed is er erg blij mee.de schoenen lijven goed zitten zelfs in rengalop,ook hebben mijn schoenen rechts en links wat speling,maar daar heb ik geen last van,zo kan ik ze dus altijd gebruiken ook als de smit al tijd niet geweest is.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 07:56

wow dat klinkt echt ideaal keona, heb je ze rondom of enkel voor?

wat ik me afvraag is het makkelijk om ze zelf aan te passen? vooral als ze nieuw zijn zeg maar want waar ik woon zit er geen verdeler in de buurt die dat wil komen doen en het ziet er toch niet zo heel gemakkelijk uit :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:25

cyclo86 schreef:
wow dat klinkt echt ideaal keona, heb je ze rondom of enkel voor?

wat ik me afvraag is het makkelijk om ze zelf aan te passen? vooral als ze nieuw zijn zeg maar want waar ik woon zit er geen verdeler in de buurt die dat wil komen doen en het ziet er toch niet zo heel gemakkelijk uit :+

bij ons ook geen vereler in de buurt,ik heb ze 2de hands over genomen.heb ze gewoon aangedaan en ze zaten eigenlijk,heb nooit iets hoeven verstellen.heb ze nu nog alleen voor.ik men ook met een c pony en deze loopt nu op easyboots(epic) daar ben ik ook tevrden over maar renegade is toch net makkelijker aan te doen.voor deze pony wil ik ooit ook renegades aanschaffen.wel vind ik dat hoefschoenen net als ijzers gladder zijn dan de hoef zelf.maar als een paard/pony niet zonder bescherming kan vind ik het gewoon een uit komst die schoenen.ook lijkt de dallmer (combi)clogs mij een fijne schoen.de schoenen die over de kroonrand gaan ben ik zelf geen fan van.je moet ook kijken of de schoen bij je paardje past.mijn volbloed heeft ook ronde voeten en ik heb er dus geen problemen mee,heb de zelfde schoenen pas aangedaan bij onze 3jr freiberger.deze heeft ook kleine ongelijke voeten en rond.nou bleven ook weer super zitten,terwijl ik denk dat 1mt kleiner nog beter zal zitten.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:26

Net weer 3 uur gaan rijden, zowel in stap draf als galop blijven ze gewoon zitten.
Vraag me af waarom ik zolang getwijfeld heb om ze aan te schaffen.
Als ik eerlijk ben snap ik ook niet de negatieve dingen die ik lees over op maat maken
en verliezen van de schoenen.
Allemaal super eenvoudig, het wijst zich vanzelf, alleen even kijken welke maat je nodig hebt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:28

Just_Natural schreef:
Net weer 3 uur gaan rijden, zowel in stap draf als galop blijven ze gewoon zitten.
Vraag me af waarom ik zolang getwijfeld heb om ze aan te schaffen.
Als ik eerlijk ben snap ik ook niet de negatieve dingen die ik lees over op maat maken
en verliezen van de schoenen.
Allemaal super eenvoudig, het wijst zich vanzelf, alleen even kijken welke maat je nodig hebt.

Klopt. Het is ook allemaal niet zo moeilijk. Het probleem is dat mijn pony én ronde hoeven heeft, én net tussen twee maten in zit, wat het allemaal wat lastiger maakt. Bij de pony van mijn vriendin zoals gezegd geen soortgelijke problemen. Ik heb waarschijnlijk gewoon pech dus...

Bijvijlen: op de website waar wij ze gekocht hebben stond: hoeven opmeten net na dat de smid geweest is. Dus ja, af en toe is bijvijlen wel noodzakelijk. Maar niet erg vaak en moeilijk is dat ook niet echt.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 04:58

het klinkt echt super maar het laatste berichtje is idd waar ik mij ook zorgen over maak,

toen ik haar op had gemeten tijd terug zat ze ook net tussen 2 maten in en dat is wel beetje jammer :(

heb het toen nog uitgesteld want geen zadel en mega scheef dus toch verplicht tot grondwerk en bakwerk en max kleine ritjes buiten

Nu hoop ik binnenkort een zadel te hebben en ze is weer bijna recht, dus ik ga weer serieus aan lange buiteritten denken O:)
en dus aan de hoefschoenen maar ja een hoop :$ dus wil wel beetje zekerheid dat het de juiste keuze is voor ons -:)

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:02

soesita; hoe zien die van jou er na een jaar gebruiken uit ??
Ben namelijk heel benieuwd hoelang ze mee gaan.

cyclo86; de juiste maat bepalen is inderdaad niet makkelijk, ik heb een paar overgenomen en
wist dat het sowieso op een van m'n paarden zou passen, het bleek dat ze op het paard met de grootste hoeven pasten, terwijl ik eerst dacht dat die een maat groter nodig zou hebben, paard twee heeft dus een maat kleiner nodig dan dat ik eerst dacht.
Als je de mogelijkheid hebt om eerst te passen zou ik dat zeker doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 07:08

Ik heb een gesprek gehad met de smid.

Het blijft mijn keuze zegt hij, maar hij raad schoenen ten zeerste af.
Volgens hem was het gevoelig lopen puur gewenning omdat hij zo lang op ijzers heeft gestaan ( wel waar, gister weer wat steentjes gehad en liep al veel beter)
Hij gaf ook aan dat ik dan voor bekappen veel meer geld kwijt zou zijn omdat hij veel vaker moet komen en dat hij heel veel hoefschoen ellende gezien heeft wat hij me absoluut niet toewenst.

Hij gaf aan dat Jimmy momenteel zulke goede hoeven heeft dat het daarom ook steeds beter gaat.
Eventueel gevoelig lopen op de Veluwe snapt hij wel, maar dan zou hij aanraden om hem voor daar eventueel op ijzers te zetten als ik dat fijner vind.
Eind juni ga ik het daar nog een keer blootsvoets proberen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:31

Silence schreef:
Ik heb een gesprek gehad met de smid.

Het blijft mijn keuze zegt hij, maar hij raad schoenen ten zeerste af.
Volgens hem was het gevoelig lopen puur gewenning omdat hij zo lang op ijzers heeft gestaan ( wel waar, gister weer wat steentjes gehad en liep al veel beter)
Hij gaf ook aan dat ik dan voor bekappen veel meer geld kwijt zou zijn omdat hij veel vaker moet komen en dat hij heel veel hoefschoen ellende gezien heeft wat hij me absoluut niet toewenst.

Hij gaf aan dat Jimmy momenteel zulke goede hoeven heeft dat het daarom ook steeds beter gaat.
Eventueel gevoelig lopen op de Veluwe snapt hij wel, maar dan zou hij aanraden om hem voor daar eventueel op ijzers te zetten als ik dat fijner vind.
Eind juni ga ik het daar nog een keer blootsvoets proberen.

ja dat is mening van jou smit ,maar ik heb dus een paard dat na 4jr zonder ijzers nog niet tegen steentjes /oneffenheden kan.dus verschilt per paard.maar ik zou niet voor een ijzer kiezen.ik vind hoefschoenen echt de uitkomst en wil niet meer anders,koop wel alleen schoenen die niet over de kroonrand komen.maar het is natuurlijk jou keuze,maar ik heb er geen problemen mee en paarden ook niet

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:35

Ik wil ze ook heel erg graag, maar mijn haf heeft hoeven van 15cm lengte en kunnen er dus niet in (grootste lengte is 14cm)... Ik snap niet dat er geen andere mensen zijn met hetzelfde probleem? Ze is maar 1.38, dus wat moet een hele grote tinker dan voor hoeven hebben?

Ik heb nu de cavallo simple boot gekocht, maar die moet terug naar de winkel worden gebracht aangezien ze echt nooit passen rond de enkel, daar staan ze aan elke kant 5cm open. Er is geen enkele andere schoen met een lengte van 15cm, dus ik zit een beetje vast -O-

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:45

even goed lezen renegade heeft een nieuwe maat 4w 152cm breedte max en 152cm lengte max dus die passen dan toch,jou kleine haflinger heeft wel erg grote voeten
Ine23 schreef:
Ik wil ze ook heel erg graag, maar mijn haf heeft hoeven van 15cm lengte en kunnen er dus niet in (grootste lengte is 14cm)... Ik snap niet dat er geen andere mensen zijn met hetzelfde probleem? Ze is maar 1.38, dus wat moet een hele grote tinker dan voor hoeven hebben?

Ik heb nu de cavallo simple boot gekocht, maar die moet terug naar de winkel worden gebracht aangezien ze echt nooit passen rond de enkel, daar staan ze aan elke kant 5cm open. Er is geen enkele andere schoen met een lengte van 15cm, dus ik zit een beetje vast -O-

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:46

Ow echt? Nog nergens gezien! Ze heeft wel 145-149, maar dan past de maat kleiner waarschijnlijk niet?

Heeft ze zeker, maar ze heeft dan ook erg veel body :) .

Edit: ik ga ze vandaag dan nog eens opmeten, had in de cavallo maat 5, maar die valt een beetje tussen de maten van de renegade in lijkt me. Ze korter laten bekappen vind ik dan ook weer niet het beste idee, aangezien ze al zo gevoelig is en ze toch wel wat 'platvoeten' heeft.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 29-05-12 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt