geeft er iemand maisbrok aan zijn tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tessa1981

geeft er iemand maisbrok aan zijn tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:48

Ik zou graag willen weten hoe ze het op maisbrok doen en hoeveel je ervan mag voeren per dag

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:51

Mais lijkt me echt een dikmaker. Wij voerden tenminste maisvlokken of kuilmais als we een paard dikker moesten krijgen. Lijkt me dus ongeschikt voor een Tinker. Die hebben zowieso al aanleg om vlug dik te worden (net zoals alle sobere rassen).

Waarom wil je maisbrok voeren?

tessa1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 22:40

Omdat ik geen krachtvoer wil voeren alleen ruwvoer... en ik toch iets wil geven waar ze energie van krijgen kwam ik op maisbrok. Maisbrok is snijmais maar dan in brok geperst... Inderdaad bevat maisbrok meer zetmeel en suiker, maar naar mijn mening heeft krachtvoer dat ook. Daarom vraag ik me af wat een paard aan droge stof mag hebben van maisbrok. Het is alleen een beetje voor energie, niet om dikker te maken...

AnnikaRemi

Re: geeft er iemand maisbrok aan zijn tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:04

Ik geef kwartje of minder maisbrok omdat mn peerd wat te dun werd en voorderest gewoon halfje kruidenstruktuur muesli!

tessa1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 23:17

Een kwart per dag? Ik dacht namelijk om me paard 3 x een halve schep te geven... Zou dat dan te veel zijn?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:34

Als je hem vet wil mesten moet je dat zeer zeker doen!

Bij ons krijgt de Tinker een halve baal hooi per dag en 2 kleine handjes basisbrok of Muesli zonder haver. Anders wordt ze te dik en energiek.

Waarom wil je geen krachtvoer voeren, maar wel een maisbrok waar ze (volgens jouw) energie van krijgen?
Als je iets wilt voeren waar ze energie van krijgen, dan moet je pulp voeren. Wel uiteraard goed wellen in water.
Onze B-pony werd helemaal gek als ze pulp gevoerd kreeg. Toen ik haar van de pulp afhaalde, was het een hele andere pony...eentje die gewoon rustig door de bak kon lopen ipv alle kanten opsjezen.

Wat doe je eigenlijk met je Tinker en hoe oud is hij?
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 08-03-12 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:36

mijn paard krijgt maisbrok, maar daar krijgen ze geen energie van.. Die van mij staat met een blessure opstal en mag absoluut geen energierijk voer. Juist daarom krijgt ze maisbrok en om dikker te worden ;)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:52

TI-->VS

tessa1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 00:14

Ik heb begrepen dat een paard van 600 kilo ongeveer 12 kilo droge stof nodig heeft per dag dus dat zou ong. 15 kilo hooi zijn... Ze krijgt van mij nu 5 plakken hooi per dag en een halve schep bietenpulp... dus dan komt ze toch nog iets te kort? En ik wil alleen ruwvoer geven omdat ik niet weg ben van krachtvoer omdat er vaak een hoop afvalresten in zitten. Ik geef er ook iets van grasmix bij... Haar leeftijd is 7 jaar.

tessa1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 00:16

Mariposa11,

Hoeveel maisbrok geef jij dan per dag?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:19

Onze Gijs krijgt maïslijnzaadbrok van Van Gorp uit Waalwijk, omdat hij altijd aan de magere kant is (raar voor n Tinker, maar waar :+ ). Hij krijgt 1 voerschep per dag, naast 1 schep basisbrok.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:24

Maisbrok is juist om paarden dikker te maken zónder dat ze energie krijgen.
Er zit 0 energie in mais, en 100% dik :P.
Als je het dus voor energie wil geven kan je beter voor bix of haver gaan.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:27

ongeveer 2 kilo per dag en bijna onbeperkt ruwvoer.. in principe heeft een paard genoeg aan goed ruwvoer.. bietenpulp is ook een dikmaker..

tessa1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 00:38

Als ik het goed begrijp zegt Agrobs (merk paardenvoer): Voorziet in hoge energie maar laag eiwit gehalte. Hierdoor ontstaat een langzaam maar continue vrijgave van energie. Er staat ook dat het een prima krachtvoer is voor medium tot zwaar werk.http://www.rwdh.nl/paarden-1/paardenvoe ... -20kg.html

tessa1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 00:41

Mariposa11 schreef:
ongeveer 2 kilo per dag en bijna onbeperkt ruwvoer.. in principe heeft een paard genoeg aan goed ruwvoer.. bietenpulp is ook een dikmaker..

En hoelang geef je dit al?

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:42

Geef m wat daily plus ofzo. Is ook goed
Maisbrok maakt indd flink dik, kan je m straks rollen haha
Krijgt mijn tink ook, en 2x 250 gr pavo liga

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:58

pas 2 weken, sinds ze terug is uit de kliniek.. ik week het wel van te voren, het zet ontzettend uit..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:16

Het zetmeel in mais is lastiger af te breken dan het zetmeel in granen. Het gevaar is dat er onverteerd zetmeel doorstroomt naar de dikke darm en dat kan gas koliek veroorzaken. Ik krachtvoer wordt ook wel wat mais gebruik maar als het goed is geen hele hoge percentages. Verder is mais in brok of muesli vaak hitte bewerkt omdat het zetmeel dan makkelijker afbreekbaar is en niet voor problemen zorcht.

Mais bevat zeker een hoog energie gehalte en maakt ook makkelijk dik. Maar gaat samen omdat het paard dik wordt als er meer energie in gaat dan dat er verbruikt wordt! Ik zou om de belasting van het verteringsstelsel niet kiezen voor maisbrok!!

Kies liever een gezond compleet voer waar jouw tinker energie uit haalt maar ook wat vitaminen en mineralen binnen krijgt. Helaas voldoet het nederlandse ruwvoer vaak niet meer aan de behoeften van een paard. Zeker niet als er met het paard ook wat gewerkt wordt. Misschien in Fibra ook wat voor jou.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:39

Mijn tinker merrie is een slanke dame maar krijgt geen maisbrok etc. Ze krijgt onbeperkt hooi en een halve schep musli zonder met 2 handjes lucerne en dit 2x daags. En sinds ze dit krijgt komt ze langzaam aan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:02

Als je bang bent voor vitamine/mineralen tekortkun je beter een paar likstenen ophangen.
De rode liksteen is meen ik de beste (ik heb volgens mij op paardnatuurlijk eens een test van verschillende likstenen gelezen). De himalaya stenen blijken juist heel weinig te bevatten.
Ik hang altijd 2 verschillende stenen op, zodat ze kunnen kiezen. Paarden weten heel goed wat ze tekort komen en waar ze de meeste behoefte aan hebben.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:44

Levita30 schreef:
Kies liever een gezond compleet voer waar jouw tinker energie uit haalt maar ook wat vitaminen en mineralen binnen krijgt. Helaas voldoet het nederlandse ruwvoer vaak niet meer aan de behoeften van een paard. Zeker niet als er met het paard ook wat gewerkt wordt. Misschien in Fibra ook wat voor jou.

Mee eens :

Een andere optie : Subli, Seniores Priores

Uiteraard kun je ook jongere paarden ermee voeren :-)
Kijk maar even bij de referenties : http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... ores-subli

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:56

tessa1981 schreef:
Ik heb begrepen dat een paard van 600 kilo ongeveer 12 kilo droge stof nodig heeft per dag dus dat zou ong. 15 kilo hooi zijn... Ze krijgt van mij nu 5 plakken hooi per dag en een halve schep bietenpulp... dus dan komt ze toch nog iets te kort? En ik wil alleen ruwvoer geven omdat ik niet weg ben van krachtvoer omdat er vaak een hoop afvalresten in zitten. Ik geef er ook iets van grasmix bij... Haar leeftijd is 7 jaar.

Ong. kan opnemen. 1%, dus in jouw voorbeeld 6 kg is minimaal noodzakelijk ivm genoeg darmvulling.
Koop zo'n meetlint zodat je makkelijk kan bijhouden of ze aankomt of afvalt en leer hoe je kan bepalen of ze correct op gewicht is.
http://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ

Mais is geen paardenvoer, en zeker tinkers willen er nog wel eens jeuk klachten van krijgen (sokken en seme).

Enkelvoudig (granen, lucerne, pulp, grasbrok/mix) voer is ook een optie ipv brok, maar dan moet je wel weten wat voor eigenschappen die voedingsmiddelen hebben en of het wel paardenvoer is.

Wat ik zo in je verhaal mis is een algemene vitamine/mineralen aanvulling. Liksteen is niet voldoende daarvoor en je ruwvoer heeft dat ook niet in voldoende mate het hele jaar door. Fijnste in mijn ervaring is marstall force, dat is een mineralen brokje waar een pony 50gram per dag van nodig heeft (paard 100gr.). Je kan dat makkelijk mengen met een handje grasmix/lucernemix, omdat niet alle paarden het zo lusten.

flowerstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:40

ik geef het nou ook ben er super tevreden mee

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:46

kijk naar fibra of HH voer

tessa1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 23:14

Ze heeft inderdaad ook een liksteen van paardnatuurlijk... Is het voer van marstall force melasse vrij? Alvast bedankt voor al jullie info.