Help! Ijzers of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whitepanther

Help! Ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:31

Hoi,

Mijn pony gaat waarschijnlijk met een meisje springwedstrijden starten *\o/*

Nou vraag ik me dus af of ik hem op ijzers moet zetten ja of nee? Het gaat natuurlijk eerst om B springen. Ik rij nu al de gehele B en L1 dressuur zonder ijzers, maar das toch weer net ff wat anders dan springen.

Vandaar Help! Wat zouden jullie doen op ijzers of niet? En zo ja:

Rondom op ijzers?
Of alleen voor op ijzers?

Bedankt voor de hulp alvast!!

aslo

Re: Help! Ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:35

Ik zou voor ijzers gaan en dan rondom. Heb genoeg pony's onderuit zien gaan op wedstrijden omdat ze geen ijzers onder hadden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:37

een paard heeft zonder ijzers veel meer houvast dan met, in de B lijkt het me niet noodzakelijken in de L ook nog niet.
als je dan al besluit om er ijzers onder te laten zetten zou ik er wel gelijk met kalkoengaten doen, alleen dan kan het helpen om meer houvast te hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:42

barbar schreef:
een paard heeft zonder ijzers veel meer houvast dan met, in de B lijkt het me niet noodzakelijken in de L ook nog niet.
als je dan al besluit om er ijzers onder te laten zetten zou ik er wel gelijk met kalkoengaten doen, alleen dan kan het helpen om meer houvast te hebben.

Inderdaad, alleen met kalkoengaten helpt het mischien. Maar dan nog, voor een b parcoursje lijkt me dat niet nodig. Zonde van je geld, en zonde van je pony z'n hoeven. Lekker op blote voeten is veel fijner voor ze.
Stel je voor je had bv de afgelopen maanden ijzers gehad. Dan had je pony z'n stal mooi niet uitgekund met die sneeuw. Maar zonder ijzers kunnen ze gewoon de wei op, en je kunt dan ook prima rijden in de sneeuw.
Ik zou het wel weten, een paard is perfect zoals 'ie is, helemaal geen dure poespas nodig.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:48

Sluit me volledig bij Gypsy aan! lekker laten staan!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:48

Ijzers lijkt mij ook niet per se nodig. Mijn merrie staat op ijzers omdat ze erg slechte hoeven heeft en ook voor de wagen loopt, de ruin staat inmiddels al weer 2 jaar op blote voeten. Beide paarden dressuren (B/L), springen (B) en crossen (B), maar ik merk nauwelijks verschil. Als het dus niet nodig is, is het zonde van het geld!
Ook in de hogere klassen is het niet per se nodig.
Dat er veel ponies onderuit gaan op een springwedstrijd heeft mi meer te maken met het tempo en de controle in het parcours :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:49

Blootvoets kan mákkelijk hoor met een B parcours.
Ik doe het zelf wel bij bonny puur omdat ie zo snel is en zo gek als een deur in het springparcours, dus dan liever extra veiligheid, en madame is beetje lomp in zn voeten goed neerzetten af en toe.
Maar ik zou gewoon even aankijken, het zou makkelijk zonder ijzers moeten kunnen :)

Mijn 2 pony's voor de wagen staan ook zonder ijzers en ik ga ook in volle snelheid over gras door de bochten, geen een die uitglijd hoor.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:53

Als ik het zo hoor wordt het dus zonder.... Ilan glijdt nooit weg op wedstrijd ofzo dus dan laat ik hem lekker op z'n blote voetjes. En helemaal nu met die nieuwe stijlpunten regeling is er toch geen barrage meer en hoeft hard rijden ook al niet in de B

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:13

HAR-->BEH

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:24

Gewoon bekijken hoe het gaat, en anders zitter er toch snel genoeg ijzers onder als het wel nodig mocht zijn.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:41

Licht eraan als de hoeven sneller afbrokkelen of te kort zijn zou ik toch ijzers nemen, als de hoeven sterk genoeg zijn kan het wel zonder ijzers

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:05

irise456 schreef:
Licht eraan als de hoeven sneller afbrokkelen of te kort zijn zou ik toch ijzers nemen, als de hoeven sterk genoeg zijn kan het wel zonder ijzers

Pony loopt nu ook al zonder ijzers... Blijkbaar gaat dat prima :o
En zoals Meggiemeg zegt: ijzers zitten er zo onder. Van ijzers de stap terug nemen is vaak lastiger...

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:07

Als prima gaat ja ,zal ik zo laten :)

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 12:07

Ja gaat nu ook allemaal prima, hij heeft absoluut geen brokkelhoeven. Heb hem al 10 jaar nog nooit op ijzers gehad en ik ben blij als dat nog ff zo kan blijven...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:10

Dan lekker zo houden. Je merkt het vanzelf als het niet meer gaat toch?

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 12:13

Das waar, gaan we het gewoon lekker zo doen :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:13

Je kunt door bekappen ook de hoeven een beetje aanpassen. Dan laat je een paar mm steunsel en hiel staan zodat je een grip-driehoekje krijgt aan de achterkant :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:18

ik mis voor mij een belangrijk punt: op welke ondergrond wordt er gereden?

indien regelamtig op gras gestart wordt (en dan bedoel ik niet 1x/maand) dan zou opteren voor vierkant ijzers met schroefgaten voor kalkoenen.

wordt er vnl op zand gespongen of alleen sporadisch op gras (1x/maand ofzo) dan zou ik er niet van wakker liggen en het geheel gewoon aanzien. Moest blijken dat de pony inhet springparcours makkelijk gaat glijden, dan kan je alsnog beslissen om rondom op ijzers te zetten.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:26

Wat heeft het er mee te maken of je 1 keer in de maand start of 3 keer in de maand start op gras? Het blijft alle drie de keren toch even 'gevaarlijk' om zonder ijzers te starten. Ijzers met kalkoenen vind ik daarentegen helemaal niet zo veel 'veiliger'. Met kalkoenen kunnen ze namelijk net zo goed uitglijden als op blote voetjes. Als het glad is op het gras, moet je gewoon wat behoudener rijden, dat heeft niet te maken met of je nu met ijzers rijdt of op blote voetjes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:29

ik merkte toch duidelijk verschil qua glijden blootvoets of met beslag en kalkoenen.

en wat het verschil is als je maar 1x om de maand of 2 start op gras, dan is de kans dat het dan juist nat geweest is ook kleiner en kan je idd gewoon 1x behoudener rijden zoals jij het noemt. Als je wekelijks 1 of 2 proeven springt, dan is de kans op een gladde bodem vele malen hoger en loont het wel de moeite om beslag te nemen en indien nodig kalkoenen te zetten.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:33

Ijzers nooit!!! Als je al kiest voor beslag, kies dan voor kunststof, meer grip dan met ijzers en een betere werking van het hoefmechanisme.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:34

Ja ok, vaker gaan = vaker risico... Dan snap ik je Petitparis.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:37

LCharlotte schreef:
Ijzers nooit!!! Als je al kiest voor beslag, kies dan voor kunststof, meer grip dan met ijzers en een betere werking van het hoefmechanisme.

Maar er zitten vast ook een boel nadelen aan, anders zou heel paardrijdend-nederland wel overgestapt zijn...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:38

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is de prijs. En mensen zijn ijzers gewend, men stapt nu eenmaal niet snel over. Het beste is en blijft een blote voet, maar in sommige situaties is er toch beslag nodig en dan heeft kunststof echt de voorkeur om bovengenoemde redenen.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 07-03-12 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:39

En de slijtage dan? Kan me voorstellen dat het op asfalt niet ideaal is...