hoeveel voeren 2,5 jarige tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

hoeveel voeren 2,5 jarige tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 20:20

Hee bokkers,

Omdat er hier veel mensen zijn met een grote hoeveelheid meer ervaring dan ik heb, hoor ik graag jullie mening. :)

Ik vind het erg lastig wat ik mijn jonge tinkermerrie (05-10-2009) moet voeren qua krachtvoer. Op stal heeft ook iedereen een andere mening. Erg uit een lopend trouwens. Omdat ze nog in de groei is wil ik het graag goed doen.

Nu heeft ze het afgelopen half jaar, 3/4 tot 1 kilo muesli voor jonge paarden (zonder haver, van Mijtens), per dag gekregen. + onbeperkt voordroog.

Op het moment vind ik ze zelf niet te dik, maar ben erg bang voor het weideseizoen wat er aan gaat komen. We zijn het vanaf nu rustig aan het opbouwen, maar vanaf half april zal ze 24 /7 het land op gaan. Waar ik voornamelijk bang voor ben is bevangenheid / insulineresistent. Wil wel dat ze voldoende vitamines ect binnenkrijgt, maar wil ze ook weer niet overvoeden.
Zelf dacht ik aan een halfje muesli, maar heb geen idee of dat goed is.

Ook niet geheel onbelangrijk, we hebben hier 'koeien' weiland. Heel vet dus. Een deel van de paarden staat met grasmasker op.

Foto van hoe ze er nu uit ziet.
Afbeelding
Afbeelding

Wat zouden jullie mij adviseren qua voeren ? :)
Zodat Kayleigh een grote, maar vooral gezonde meid wordt :D
Laatst bijgewerkt door SIEMxFUNNY op 02-03-12 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:24

Net als op stal, zal ook hier iedereen wat anders zeggen.
Wandel je al veel met haar? Of doe je ander dingen? Anders zou ik zeggen. Terug zetten naar 0,5 kg per dag en uiteraard onbeperkt voordroog zodra ze de wei weer op gaat. En dan even aankijken hoe het gaat. Je kan makkelijk meer of minder gaan geven als dat nodig is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:26

Zo vanaf de foto gezien vind ik haar wel te dik..

Nek is massief en je ziet boven de halsspier al wel een kap die zich aan het ontwikkelen is. Schouder valt bijna volledig weg in een bedje (bed :D ? ) vet evenals bij de schoft.
Bovenop de billen zit ook een hoop reserves.. En voor op de boeg lijkt ook aardig wat te zitten.

En zeker voor een jonkie zou ze een stuk schraler mogen .
Een mooie uitspraak van merrieveulen (ik jat m even :)) )

"wat mijns inziens ook niet helemaal doordacht is, is dat je niet met het paard wilt werken tot ze verder uitgegroeid is. ondertussen loopt er wel een jong paard met 50 kilo overgewicht te zeulen, en dat 24 uur per dag. het risico op slijtage aan de gewrichten door het constante overgewicht is ook iets om rekening mee te houden. "

Ik zou haar van het krachtvoer afhalen (helemaal) en een vitamine brok bijvoeren (Pavo Vital, Marstall Force etc). Daar hoeven ze nog geen handje van per dag en zit alle vitamine/mineralen en spoorelementen in die ze nodig hebben, maar niet het suiker en zetmeel.
Verder op onbeperkt voordroog houden en van de zomer een graasmasker :j

SIEMxFUNNY

Re: hoeveel voeren 2,5 jarige tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 20:30

Ze gaat geregeld mee naar buiten. 3x in de week, waar van 1x meestal naast de fiets. Andere 2x wandeld.
Dan ben ik wel anderhalf uur per keer weg.

Focussed : bedankt voor je mening.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:46

Graasmasker zou ik niet aan beginnen alleen in uiterste nood. Anders lekker laten grazen.
Voeren doe ik vooral op zicht gevoel en uiteraard kijk je ook naar wat erin zit.
Hier bouw ik naar het weide seizoen af. Dus ben nu al een maand aan het afbouwen tot in het weideseizoen een kwartje muesli meer krijgen ze dan niet.

Verder is ze iets aan de volle kant maar ik zie ze liever zo als schraal.

Zo zie je al nu heb je al twee hele verschillende meningen.
En verder kun je al veel met haar gaan wandelen en aan de hand wat oefeningen doen. Om haar zo wat meer in beweging te zetten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:51

Waarom zie je ze liever zo dan schraler? Heb je geen idee van wat (al een beetje) overgewicht doet voor de botten, pezen en gewrichten? Al helemaal bij zo'n jong dier?

En waarom geen graasmasker? Een prima oplossing om dit paard lekker buiten te laten lopen zonder dat je hem hoefbevangen van het land hoeft te trekken of insulineresistentie aan het kweken bent.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 20:52

Ik zie ze liever zelf iets schraler. Weet dat de meeste paarden te dik zijn.

Denk dat ik onbewust haar toch ook wat te zwaar vind, omdat ik zo twijfel en toch dit topic heb geopend.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:55

Gelukkig ben ik niet de enige die haar te dik vind! Ik zie jonge paarden ook veel liever schraler dan vol. Ze moeten het overgewicht inderdaad allemaal maar sjouwen met botten die nog niet uitgegroeid zijn.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:56

Omdat het een beest is uit de natuur en die mijns inziens een reserve mag hebben. Schraal is ook niet goed voor een dier. Maar hier verschillen de meningen over zelfs tussen de veeartsen. Zo lang het de spuigaten niet uit loopt en het bij een klein vet laagje blijft heb ik er geen schrik van. Nu heb ik ook geen paarden met dit probleem.

Graasmasker zie ik nu het nut niet van in het is een kerngezond dier. Dan liever een weide welke schraler is kiezen om je dier op te zetten. Dan zou ik bij wijze nog eerder van land verwisselen dan mijn paard zo'n masker aan doen.
Maar zoals ik al zei heb je vele meningen en ieder doet het op zijn of haar manier die allemaal in het kader staan zo goed mogelijk voor je dier te zorgen.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:56

hoi :)

mijn jaarling (19 maand) toevallig ook een tinker, krijgt nu.. onbeperkt mooi droog hooi
voor de vitaminen en mineralen per dag:
100gr muesli mix (bevat 17 verschillende granen)
en 300gr spelt (soort tarwe)
20ml veendrenkstof

De laatste 3 komen van Bio-ron.. google maar ns op.

en idd, iedereen zal wat anders zeggen,
zoals ik van de foto kan zien is ze er bést aan, en zou ik haar proberen op dit gewicht te houden, niet heel veel voller :)
maar een reserve opbouwen kan, juist voor een paard in de groei, weinig kwaad.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:02

steffyentom schreef:
Omdat het een beest is uit de natuur en die mijns inziens een reserve mag hebben. Schraal is ook niet goed voor een dier. Maar hier verschillen de meningen over zelfs tussen de veeartsen. Zo lang het de spuigaten niet uit loopt en het bij een klein vet laagje blijft heb ik er geen schrik van. Nu heb ik ook geen paarden met dit probleem.

Graasmasker zie ik nu het nut niet van in het is een kerngezond dier. Dan liever een weide welke schraler is kiezen om je dier op te zetten. Dan zou ik bij wijze nog eerder van land verwisselen dan mijn paard zo'n masker aan doen.
Maar zoals ik al zei heb je vele meningen en ieder doet het op zijn of haar manier die allemaal in het kader staan zo goed mogelijk voor je dier te zorgen.

Ja en een beest uit de natuur zou NU (in wintertijd) op z'n schraalst zijn, om vervolgens weer reserves op te bouwen in de zomer voor de volgende winter.
Dit paard is al te dik in de winter en zal dan in de zomer nog dikker worden (dit is geheel natuurlijk) en de volgende winter weer niet afvallen (want wij voeren de paarden bij, en daardoor worden ze niet zo schraal als ze in de natuur zouden worden).

Een beetje reserves is niet erg maar dit paard heeft er teveel, al helemaal voor een paard van 2. Op die leeftijd is overgewicht nog schadelijker namelijk...

En een schralere weide is niet perse beter. In kort gras zit vaak veel meer fructaan als in lang gras namelijk... Zeker in heel schraal gras ... Dus dan kun je het paard beter met een graasmasker op volle weide laten. Overigens pleit ik wel voor een Greenguard en niet zo'n ding die van stof is met zo'n gaatje onderin.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 21:09

Ik sta zeker open voor jullie verschillende meningen. Ben mij er van bewust dat ze (zeker voor een jong paard) iets te zwaar is (of té zwaar) kan gaan worden.

Wat ik wel fijn vind als jullie ook tips kunnen geven van hoe dan wel te voeren :)
Zelf dacht ik aan het krachtvoer een poosje halveren. Klein half schepje per dag. En dan rustig afbouwen of overgaan op aan ander soort voer.

Wat zouden jullie dan adviseren voor in de zomermaanden ? Vitamine korrel ? zo'n summerfit blok ?

@ monicees : bedankt. Ik ga eens googlen. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:14

Vitamine korrel is mijn advies...

Heb hier een paard staan op rust die ook dik wordt van lucht en heb een tijd van alles en nog wat gevoerd, en dit bevalt tot nu toe het beste.
In de Summerfit koeken van Pavo zit nog behoorlijk wat suikers en zetmeel, en ik wilde het zo minimaal houden. Summerfit heeft namelijk een suiker/zetmeel gehalte van 31%. Dit is hetzelfde als sportbrok :+ . Ben uitgekomen op vitamine korrel van Marstall (de Force). Dan geef je echt exact wat ze nodig hebben zonder alle tralalala eromheen (suikers, zetmeel, melasse, allerhande toevoegingen die niet nodig zijn).
Heb ook een tijd Pavo Vital gevoerd maar die heeft een veel schevere verhouding calcium/fosfor (idealiter is deze 2:1 en bij de Vital 19:1).

Bijkomend voordeel is dat het ook nog eens goedkoop is. Ik ben €2,60 kwijt per maand aan de vitamine korrel.

Hoe je over moet gaan op ander voer is geheel aan jouzelf en je paard. Ik heb een paard die erg gemakkelijk is (derwijze van: raakt niet aan de schijterij of wat dan ook, ik kan alles zo omgooien).
Ik ben wel van 1,5 kg krachtvoer per dag rustig terug gegaan naar een handje muesli en een handje brok en toen volledig overgestapt op wat anders.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 21:21

Bedankt :)
Vitaminekorrel van Marstall heb ik wel eens meer aan gedacht !
Ga eens even verder googlen naar vitaminekorrel.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:22

Hier voer ik light mix muesli voor paarden die snel dik worden van de aveve.
Werkt prima bij mijn ruin die ook aanleg heeft voor vet opslag in de zomer.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:24

@focussed 2,60e aan vitamine korrel per maand? tell me!
is dat het enige wat je aan krachtvoer geeft, of is het voor ''erbij''? :o

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:28

Hier ook een tevreden vitamine korrel voerder.
Pas als ze echt flink aan het werk zijn denk ik aan muesli.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:29

monicees schreef:
@focussed 2,60e aan vitamine korrel per maand? tell me!
is dat het enige wat je aan krachtvoer geeft, of is het voor ''erbij''? :o

Het is als "hoofd voer". Er zit alles in wat een paard nodig heeft aan vitamines, mineralen en spoorelementen.
Het is eigenlijk gewoon biks, maar dan zo geconcentreerd dat je er maar een handje van nodig hebt. (In mijn geval 40 gram, nog geen handje per dag. Als je paard traint, drachtig is of opgroeit geef je iets meer. Volgens mij is het maximale wat je kunt geven zo'n 100 gram per dag, dus precies 1 volle hand).

Mijn paard eet het alleen niet zo op (die is nogal kieskeurig) dus ik geef er een beetje lucerne mix bij zodat ze het opeet. Maar de meeste paarden die ik ken eten het zo op.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:00

Hier krijgt mijn 2,5 jarige Tinker smorgens en savonds een handje muesli met zo min mogelijk extra's erin en verder krijgt ze kuil.

Meer hoeft ze ook niet te hebben imo, ze doet nog weinig behalve buiten spelen, dus het gaat meer om het idee :)
En van de zomer gaat ze de wei op en dan heeft ze meer dan genoeg aan het gras :Y)

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:12

Mijn opgroeiende tinker van bijna 4 is ook een stevige dame. Ik heb dan ook vorig weideseizoen advies gevraagd aan de dierenarts, omdat ik me wat zorgen begon te maken. Deze adviseerde mij om haar gewoon te laten grazen (wei was niet super groot, in het begin steeds een stukje erbij, daarna steeds in het zelfde stukje) en dan 's avonds 'voor de snaai' een pluk voordroog/hooi te geven wanneer ze op stal ging. Daarbij was het volgens hem wel van belang om iets als summerfit bij te voeren, omdat ze anders essentiële vitamines en mineralen zou missen, doordat ze veel minder voordroog/hooi kreeg. Daarnaast gaf hij me mee dat ik meer met haar moest gaan doen. Longeerde/grondwerkte/wandelde om de dag, dit mocht van hem wel elke dag worden... Nu in de winter staat ze op de paddock, waar ze (ze staat met 2 andere merries) zowat onbeperkt hooi kunnen knabbelen. Daarnaast krijgt ze als ze rond 5 uur op stal komt, een fijnmazig hooinet vol & wat later op de avond haar halve koek. Hier doet ze het in mijn ogen goed op. Ze is wat afgevallen volgens mij, ondanks dat de lichaamsbeweging er in de wintermaanden wel eens bij in schiet.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 22:16

xingridx : Knap paard heb je :) Goed om te horen hoe jij het aanpakt. Zij zijn toch van dezelfde leeftijd.

Zal mijn DA ook is vragen. Die is kritisch als het gaat om dikke paarden. Bijna alles mag op dieet ;)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:17

Even een stipje.
Mij merrie wordt bijna 3 en zit met t zelfde probleem

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:23

Ik doe ook maar wat hoor ;) kijken waar zij het goed op doet, dit vindt ze lekker en er zit niet teveel onnodige suikers enzo in.
Vind het belangrijker dat ze kuil en hooi krijgt dan krachtvoer :j

Zodra ze echt werk gaat doen zal dat wellicht wel iets toenemen maar dat is voorlopig toch nog niet aan de orde :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:06

Een paardje van 2009 is voor mij nog een jong dier.
Mijn systeem is bij die ukken vanaf afspenen:
Elke dag 3 maal hooi of voordroog (goede kwaliteit) en een goede schep Pavo podo grow 3 per dag.
Helaas heb ik in de winter geen weidegang, maar uitloop stal met klinkers.
Zomers de wei op, ze zoeken het maar uit. Ik voer niet bij.
Als die ukken eind twee jaar zijn in het najaar dan gaan we ze beleren met longeren en een zadel erop.
Dus ze krijgen beweging.
Vanaf drie jaar, een schep granenmix met vitamine en mineralen korrel van de hippostar, naast natuurlijk 3 X hooi per dag.
En verders gaan ze in de zomer weer de wei op, zonder bijvoeding.
Niks geen gedoe met suikers en eiwitten.
Beweging, koohlydraten en vooral eiwitten zijn de bouwstenen voor een goed paard.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:22

Clover kreeg van mij toen ze 2,5 was een handje nature's best voor het idee, omdat alle paarden in haar stallenrij toen ook brok kregen. Ik ben niet zo'n voorstander van de brok moet ik zeggen :o

Ik weet niet of Kayleigh snel reageert op voer, maar ik denk dat je beter te weinig kan voeren en als je haar te schraal vind worden wat extra's geven dan andersom.
Zeker in het weideseizoen hoeft ze eigenlijk geen brok.
Wel zou je eens kunnen kijken naar vitamines en mineralen. Wat vind jij belangrijk en waar denk jij dat Kayleigh aanvulling in nodig heeft?

Ik ben momenteel de luxe dat ik zelf tot de minuut en korrel kan kiezen wat mijn paard eet. Maar de standaard hier is 300 minuten ruw voer en 2 kg biks per dag.
Ik heb Clover toevallig van de week op 0,5 kg biks per dag en 125 minuten ruwvoer gezet omdat ze echt de pan uit groeit.
Maar persoonlijk denk ik nog dat dit te veel is.. Ben t met Focussed eens..