AUB help, ik weet het gewoon niet meer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blubdevis

AUB help, ik weet het gewoon niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 18:33

Mijn paard had een Rossner zadel, dit zadel paste niet helemaal goed.. Op een gegeven moment kreeg hij een extreem gevoelige bult onder het zadel. Dit was reden om een nieuw zadel te laten maken op zijn rug. Toen gekozen voor een Anatomica zadel dat helemaal 100% goed lag. Toen mn paard een paar weken stil gezet en trok de bult heel erg goed weg.

Toen begon ik weer met rijden en kwam de bult weer terug, dierenarts erbij en die vertelde mij dat ik hem 2 weken moest laten staan.. Dit gedaan en ook een osteopaat laten komen, deze heeft in zijn lijf 9 blokkades opgeheven. Ook de osteöpaat zij dat ik m 2 weken stil moest laten staan.. We waren 2 weken verder en de bult was totaal verdwenen, eerst een zadelmaker erbij gehad en die heeft mijn zadel 100% goed gekeurd.

Daarna weer begonnen met rijden en het ging 3 hele dagen goed. Toen heb ik mijn paard opgehaald en naar een andere stalling gebracht omdat ik het niet eens was met het voerbeleid op mijn oude stal (1x per dag alles).. Nu krijgt hij een heel goed voerrandsoen. Toen ik mijn paard ging halen voelde ik dat er weer een gevoelige bult zat. Al die tijd heb ik hem met Compagel gesmeerd. Maar dit keer zat de bult aan de andere kant en heb ik hem dus weer 2 weken stil gezet. Nu zijn we 2 weken verder, 2x gereden en de gevoeligheid komt terug.. Moet echter zeggen dat het veel minder is dan de eerste keer maar toch.

Nu heb ik weer mijn zadel laten controleren door een heel andere zadelmaker en die zegt ook ´perfect, ligt super´ maar de bult zit onder het kussen.

Er zijn nu al zoveel mensen geweest die mijn paard bekeken hebben en niemand kan me precies vertellen wat het is.. Het maakt me een beetje moe, want wat kan ik nu nog doen? Weer stilzetten? Daar worden we allebei niet vrolijk van..

De bult is niet extreem dik of groot.. 3x3 CM en mss n halve cm hoog.. als je er met je palm op drukt geeft hij een rillend gevoel en als je er met je vinger in drukt drukt hij zn rug weg.. Het zadel erop leggen vind hij niet erg en onder het rijden laat hij niks merken.]

Iemand een idee wat dit kan zijn? Waarom dit nog steeds blijft achtervolgen? Hij is wel iets aan de dunne kant maar niet graatmager...

Help alstublieft..

InekeH87

Re: AUB help, ik weet het gewoon niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:53

Je hebt nog geen foto's van de rug laten maken? Ik zou hiermee toch terug gaan naar de DA en vragen om röntgenfoto's en eventueel een echo van de rug.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 18:55

Ja maar wat zou daar op te zien zijn? Er zit vocht in, een DA en een osteo zeggen kneuzing, en na n week of 2 is het weg..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:58

Hoe passen de zadeldekjes onder het zadel ? zorg je dat ze niet "trekken" op de rug door ze iets in de boom te trekken ?

Zit jij zelf recht ? Als voorbeeld, ik heb zelf al jaren erg veel last van mijn rug en heb mijn houding "aangepast" aan pijn. dwz dat ik mijn rechterschouder laat hangen en rechterkant bovenlijf naar voren draai. Met paardrijden let ik daar extreem op natuurlijk...maar ik deed dit ALTIJD totdat ik er op gewezen werd door een nwe instructrice. Hoewel ik naar mijn gevoel toch altijd "recht" zat. Mede omdat je zegt dat er 9 blokkades waren, vind ik wel veel voor een jong paard wat geen trauma heeft meegemaakt.

Eerljik gezegd, dit is het 2e topic dat ik van je zie en ik heb het idee dat je met je huidige dierenarts niet veel verder komt. Lijkt me tijd voor een 2e opinie.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:01

Past het zadel jou ook? Als jij te groot bent of verkeerd gaat zitten om het ongemak te compenseren dan kan je alsnog drukplekken krijgen.
Is het zadel verder niet te hard? Geen bobbels in de vulling?

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:12

Voor zover ik weet zit ik netjes recht.. en het zadel is ook op mij gemaakt.. En die blokkades, hij is als veulig in Frankrijk opgeleid, en daar is hij extreem in verzet gekomen, het waren heeeele oude blokkades, aldus de osteo

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:15

Is het misschien geen allergie voor je wasmiddel? Dat dat door het zweten in contact komt met de huid oid?
Ik denk met je mee, vervelend lijkt me dit.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:23

Jaa waardeer ik heel erg.. ik was mn dekjes met natuurlijk wasmiddel.. en elke dag n schone..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:24

Maar misschien is het wel een allergie voor je wasmiddel? Even zonder dekje rijden en afwachten of het helpt.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:26

Mmm,, jaa da zou ook nog kunnen..

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:33

maar t is maar 1 plek aan beide kanten.. en niet heeeel veel plekjes..

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:43

Kan het zo zijn dat je paard zijn rug vasthoudt, daardoor schuurt je dekje over zijn rug en daar krijg je irritatie plekken van.
Heeft dan niks met je zadel te maken maar met de losgelatenheid van je paard.
Wat je nog kan proberen een echt schapenvacht als dekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:47

Het kan ook een kneuzing zijn door iets van binnenuit. Als je het niet vertrouwd zou ik toch even een foto of warmtescan laten doen, dan weet je het zeker.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:53

Zou het niet kunnen, omdat hij best wel wat spek mist en zn ribben telbaar zijn, dattie te dun is?:$ of klinkt dat als onzin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:54

Dat kan maar dan zou hij over de hele ruggengraat gevoelig moeten zijn. Dan is het raar dat het specifiek 1 bult is.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:55

ja het is wel de plek waar de meeste druk van het zadel ligt (onder de kussens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:56

Heb je een foto van je paard?

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:00

blubdevis schreef:

Ze is wel iel, maar niet extreem. Ze heeft wel een hoge schoft, maar als het zadel goed ligt zou er geen probleem moeten zijn.
Mijn advies; laat er eens een andere dierenarts naar kijken, of bel eens een kliniek op met je probleem, wellicht kun je meer info inwinnen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:00

of even tijdelijk zonder zadel (of met BBP) rijden, dan zie je of het aan je zadel/dekje ligt.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:01

Nou ik denk niet dat het aan het zadel ligt, maar ik denk dat het druk ik die op een oude kneuzing komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:07

blubdevis schreef:
Nou ik denk niet dat het aan het zadel ligt, maar ik denk dat het druk ik die op een oude kneuzing komt..

Dat denk ik ook, aangezien het zadel goed moet liggen. En irritatie van het dekje uit zich meestal in open plekken en ik begrijp dat dit niet het geval is.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:09

Ja precies, want zn vacht is onaangetast.. hij heeft wel wat van die ´gerst korrels´ die ongevoelige bulten die ook niet schadelijk zijn aldus de DA.. en in dat gebied zit ook die gevoelige bult,,

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:15

Ik denk dat ik het even aankijk, bulten zijn tot nu toe minder gevoelig dan hiervoor.. mocht het erger worden stop ik en haal ik er een DA bij.. Ik zal updaten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:16

Ik ben benieuwd, succes ermee!