Sterkere hoeven.. hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_Jameson

Sterkere hoeven.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 21:28

Hallo bokkers,

Mijn Tinker van 4 heeft hele erg brokkel hoeven. Er breken hele stukken af en zijn hoeven zien er echt niet uit. De smid komt om de 10weken en zegt dat het op zich niet nodig is om de tijd tussen zijn bezoekjes korter te maken. Als het doorgaat moet hij waarschijnlijk op ijzers.
Mijn vraag is dus of er iets is waarmee zijn hoeven mogelijk wat sterker kunnen worden. Iemand die dit herkent en er ervaring mee heeft?

Lara

Re: Sterkere hoeven.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:34

Ik geloof dat mensen bij ons op stal biotine door het voer doen, maar mijn hoefsmid vertelde dat het niet bij alle paarden werkt, sommige reageren heel goed, sommige nauwelijks, en niemand weet echt waarom..
Mijn paard zelf heeft opzich wat zwakke hoeven, maar niet dusdanig dat het nodig is actie te ondernemen, die smeer ik extra in met hoefvocht, en teer.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:37

Een betere hoefsmid nemen ten eerste, hij zou er iets mee moeten doen.
Mijn ijsco had ook brokkelende hoeven, heb nu een superbekapper er bij die elke 6 weken komt,
geen enkel schilfertje gaat er af als ik ga rijden.
Keihard, rond en gaaf zijn Thoms hoeven nu.

Verder; hoeven brokkelen af omdat ze te lang zijn, dat is het idee van afbrokkelen.
Dus, voor jouw paard zijn de hoeven alsnog te lang.
Komt er ook gewicht op de zool en de straal, of drukt alles op de hoefwand?
Een gezonde hoef heeft namelijk een 50/50 drukverdeling. De helft op de hoefwand, de helft op de zool en straal. Ook is bij een gezonde hoef de zool hol en is de straal breed.
Heeft je paard een goede afrolling?

Ik zou echt een keer een goede bekapper laten komen,
misschien kun je die van mij een keer vragen, hij zit hier ook op bokt.
Zo ver woon je niet van hem vandaan namelijk :)
Legt net zolang uit totdat je het snapt en is ook heerlijk rustig, en hij werkt ook nog eens snel en netjes :)
Zoja, pb eens

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:38

Ik heb een Haflinger gehad met hoeven die niet echt sterk waren.. Die smeerde ik altijd in met zonnebloemolie en geloof dat ik het nog mengde met iets anders, azijn geloof ik. :) Ze waren uiteindelijk wel een stuk sterker.
Laatst bijgewerkt door Rianne_ op 03-02-12 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:39

Vaker laten bijvijlen..
Ik zou dus eigelijk een andere smid zoeken en het daarmee proberen!

Eventueel met rainmaker insmeren en een beetje biotine voeren!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:43

Ik had 'vroegah' hoefijzers op m'n haf, die eraf gehaalt, half jaar, stukken vlogen er vanaf (ik reed alleen maar buiten) toen weer ijzers eronder, wéér eraf (vielen er continue vanaf) jaar lang last gehad van brokkelhoeven. Maar uiteindelijk ging het goed! toen kon ze prima op de weg zonder enkele problemen!

Voorwaarde voor sterke goede hoeven is wel dat ze 24/7 buiten staan, in de stal wordt vocht namelijk onttrokken uit de hoeven door o.a. het stro. Droge hoeven, betekend sneller uitdrogen. Ook absoluut niet invetten, dit zorgt er júist voor dat de hoeven droger worden, omdat water niet meer de hoef in kan. En eigenlijk is het onnodig en veel beter om hoeven niet uit te krabben. Modder gaat erin zitten, vocht wordt uit de modder opgenomen door de hoef, droge kluit valt er uit, nieuwe modder gaat erin etc. etc. En steentjes? die zitten in de modder, niet in de hoef ;) Krab al járen de hoeven niet uit en nog nóóit problemen gehad.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:47

VSW-->BEH

Lianne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:48

Je kunt MSM door het voer doen! Is echt super voor de hoeven! Groeien beter en brokkelen minder af. Wel even geduld hebben want het duurt even voordat je door hebt dat het werkt..
Via webwinkel is het nog wel redelijk betaalbaar: http://www.animalpharma.nl/Paarden/Gewr ... -MSM_3_Kg/

Succes met het vinden van een passende oplossing!

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 21:53

Bedankt voor de snelle reacties!
De smid komt morgen weer dus we gaan even overleggen. Kijken of het helpt om hem vaker te laten komen. Biotine gaan we ook even over denken!

Hij staat 24/7 buiten behalve in de zomer omdat hij eczeem heeft daarvoor gaat hij op stal 's avonds en 's nachts. Verder hebben ze een schuilstal waar ze zelf vaak in gaan staan. 1,5 à 2 weken terug hebben we daar houtkrullen in gedaan omdat het anders zo zompig wordt in stal, pispaarden haha. Maar zou het daar ook iets mee te maken kunnen hebben? Want toen is het wel weer erger geworden en zomers is het ook erger als 's winters.

Revanches bedankt voor het verplaatsen. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:55

oh, ja die plas, dat maakt 't ook heel droog. Weet even niet waardoor dat precies komt (zit iets in?) maar is wel zo :j

Daarnaast, 's winters is buiten ook de grond vochtig/nat/modderig dus de hoeven ook, dit is dan even logisch nadenken, dat andere is onderzocht, dit weet ik niet hoor, vast ook onderzocht maar lijkt me simpelweg logisch (dat hoeven dus droger zijn in de zomer dan winter)

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 22:04

Hoorde ook iets over Marstall Fortissimo. Is er iemand die daar wat van weet of ervaringen mee heeft?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:44

Smid vaker laten komen, of zelf leren bijvijlen.
Als je de hoeven goed bijhoudt wordt de hoefwand niet te lang en krijgt deze geen kans om te brokkelen.
Supplementen hebben géén zin als de hoefwand te lang wordt gelaten, ook hard hoorn breekt als er teveel druk op komt.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:14

ik zit met hetzelfde probleem.. en ze zijn zeekkkeeerrr niet te lang, integendeel, ze slijten zo snel dat de smid er amper wat kan vanaf halen :( ik vrees dat er voor mij niets anders opzit dan ijzertjes zetten helaas :(

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:17

Hoe rij je?
Hoeven passen zich aan op de ondergrond, maar dat duurt een paar maanden. En het is écht niet waar dat je met alleen 24/7 buiten sterke hoeven krijgt.
Zorg dat je juist regelmatig over het harde gaat, ze zullen in het begin vaker onderhoud nodig hebben, maar op een gegeven moment heb je topvoetjes :D
Laatst bijgewerkt door Pentax op 09-02-12 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:19

Bij mijn paard werkt biotine heel goed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:20

Mijn paard loopt op eieren en daar om reed ik met hoefschoenen, in de zomer erge brokkelhoeven.Ik heb een kilo Lanoline gehaald bij de apotheek,was wel 40 euro maar je doer er een paar jaar mee.Ik smeer de hoeven 3 keer per week in, en ik rij nu zelfs zonder hoefschoenen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:22

Eva_Jameson schreef:
Bedankt voor de snelle reacties!
De smid komt morgen weer dus we gaan even overleggen. Kijken of het helpt om hem vaker te laten komen. Biotine gaan we ook even over denken!

Hij staat 24/7 buiten behalve in de zomer omdat hij eczeem heeft daarvoor gaat hij op stal 's avonds en 's nachts.

Kijk eerst eens heel goed naar je voer en je weidebeheer/bemesting, seme paarden komen nog wel eens mineralen tekort. Specifiek voor de hoeven heb je meer aan kerabol/kerafortin dan aan enkel biotine. Hoefgroei is nl niet alleen afhankelijk van biotine, maar ook van koper, zink en methionine (essentieel aminozuur).Daarnaast kan je een sterke hoef stimuleren door te gaan stappen op het harde. In het begin korte stukken aan de hand, langzaam opbouwen en bijhouden!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:27

mijn paard is nog maar net onder het zadel dus.., staat in grote weide in goede staat en snachts in droge stal.. Het ligt echt wel aan de kwaliteit hoeven.. Ik weet dat zijn moeder het zelfde probleem heeft ook.
Tjah, sommige paarden hebben gewoon echt slechte kwaliteit hoeven vrees ik.. En net zoals ik steunzolen moet dragen denk ik dat mijn paardje helaas ook ijzertjes moet.. Ik vind het wel erg jammer ...Maar heb biotine etc allemaal al uitgeprobeerd,verschillende hoefsmeden, heb nu een semi natuurlijke bekapper.
Maar nu met dit weer en harde ondergrond loopt hij heel gevoelig in de weide dus ik zie maar 1 optie meer

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:45

Eva_Jameson schreef:
De smid komt om de 10weken en zegt dat het op zich niet nodig is om de tijd tussen zijn bezoekjes korter te maken. Als het doorgaat moet hij waarschijnlijk op ijzers.

een andere smid nemen
aan eenbeslagen paard verdiend hij mee dan aan bekappen. Lijkt er op dat hij geen zin heeft om vaker bij je langs te gaan en dat zal wel te maken hebben met zijn reiskosten

xDKFJx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:10

Mijn hoefsmid zegt dat je vaak over de stenen moet draven/galloperen en dan in t begin iets vaker na de hoefsmid, en daarna als ze sterk genoeg zijn hoef je bijna niet naar de smid. En wat sommige ook doen iedere dag 1 minuut water over de hoeven spuiten.. weet alleen niet of dat helpt?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:25

Milly_ schreef:
mijn paard is nog maar net onder het zadel dus.., staat in grote weide in goede staat en snachts in droge stal.. Het ligt echt wel aan de kwaliteit hoeven.. Ik weet dat zijn moeder het zelfde probleem heeft ook.
Tjah, sommige paarden hebben gewoon echt slechte kwaliteit hoeven vrees ik.. En net zoals ik steunzolen moet dragen denk ik dat mijn paardje helaas ook ijzertjes moet.. Ik vind het wel erg jammer ...Maar heb biotine etc allemaal al uitgeprobeerd,verschillende hoefsmeden, heb nu een semi natuurlijke bekapper.
Maar nu met dit weer en harde ondergrond loopt hij heel gevoelig in de weide dus ik zie maar 1 optie meer

Heb een Hafje met eveneens te korte hoeven die ook brokkelen. Ze harder laten worden door meer te rijden op het harde is geen optie, want ze raakt gewoon geen kilometer ver ;-) . Er is ook nooit extra hoefwand te zien, straal is altijd het hoogste punt. Bij haar zijn hoefschoenen de uitkomst. Daarmee loopt ze als een tierelier. Mits die goed passen kan je daarmee probleemloos over de weg.
Naar 't schijnt zou dat ook een vorm van "extra belasting op het harde" geven, zonder echter het probleem van extra slijtage. Zo zouden de hoeven dus sterker worden (en minder brokkelig?). Dat is echter iets wat ik zelf ook nog moet ervaren :-) . Time will tell.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:24

ponyzotje schreef:
Milly_ schreef:

Heb een Hafje met eveneens te korte hoeven die ook brokkelen. Ze harder laten worden door meer te rijden op het harde is geen optie, want ze raakt gewoon geen kilometer ver ;-) . Er is ook nooit extra hoefwand te zien, straal is altijd het hoogste punt. Bij haar zijn hoefschoenen de uitkomst. Daarmee loopt ze als een tierelier. Mits die goed passen kan je daarmee probleemloos over de weg.
Naar 't schijnt zou dat ook een vorm van "extra belasting op het harde" geven, zonder echter het probleem van extra slijtage. Zo zouden de hoeven dus sterker worden (en minder brokkelig?). Dat is echter iets wat ik zelf ook nog moet ervaren :-) . Time will tell.

Tjah, hoefschoenen op de weide lijken me geen optie :) Hij is pas 3,5j en nog maar amper zadelmak.. En nu met dit vriesweer de weide steenhard ligt zijn zijn hoeven echt bijna weg ;( Dinsdag komt de smid.. Hij is absoluut voorstander van blootvoets. Hij doet zelf ook aan natuurlijk bekappen etc, maar heeft me nu al gezegd dat hij er wrrs toch ijzers zal onder moeten zetten .. Ik HOOP echt alleen vooraan, en hoop dat ze er ooit weer afkunnen.. Als hij in training is wie weet ze er dan afhalen, en vaak met hoefschoenen op de baan om ze te sterken. Want ik ben echt geen voorstander van ijzers pff

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:27

Biotine kopen bij de paardendrogist.nl iemand die ik ken had dat ook bij haar paardje

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:48

Ik bedoel dan ook op de weg he, Milly. Met een driejaarse kan je bijvoorbeeld onbelast gaan wandelen - nog eens goed voor 't verkeersmak maken ook ;-) . Hoewel ik mijn Haflinger ook enkele uren hoefschoenen heb aangedaan op de weide, de eerste vriesdagen, want toen liep ze erg pijnlijk.
IJzers zijn hier ook geen optie, ten eerste omdat ik het niet fijn vind, maar dat principe zou ik uiteraard overboord gooien als Haf ermee geholpen was, maar ook omdat het gewoon niet werkt, ijzers slaan onder een niet-groeiende brokkelhoef.

Hopelijk vind je een goede oplossing :-) .

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:22

hmm daar heb je ook een punt.. Of er zelf wel ijzers gaan onder kunnen is ook een vraag :/ Bon, vanavond komt de smid..