Wat heeft mijn paard? Mok? Mijt? CPL?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dobbelicious

Wat heeft mijn paard? Mok? Mijt? CPL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 21:57

Hallo allemaal,

sinds eind oktober 2011 heb ik mijn eigen tinker, een ruin van 5 jaar. Hij komt uit Engeland en heeft daar waarschijnlijk niet de beste ervaringen met mensen gehad. De vorige eigenaren hebben hem bij een Nederlandse handelaar vandaan gehaald, die heeft hem uit Engeland gehaald. Bij die handelaar stond hij erbij als een zielig hoopje paard en hij was zo ontzettend bang. De mensen van wie ik hem gekocht heb, hebben hem, samen met nog twee andere tinkers, gekocht, uit medelijden. Zij hebben zelf een tinkerfokkerij en wilden deze drie paarden oplappen en een goed thuis voor ze zoeken. Mijn paardje was de angstigste. Als je de boxdeur opendeed, stond ie recht bij de muren omhoog, uit angst. Wat er met hem gebeurd is, weten we niet, maar het is niet veel goeds geweest. Met heel veel geduld, liefde, aandacht en oefenen, ging het stukken beter en samen met die mensen heb ik zijn verwerkingsproces meegemaakt. Na een aantal maanden was ie er aan toe om te verhuizen en sinds eind oktober ben ik de trotse eigenaresse van ELMO!

Nu het punt. Toen Elmo kwam, ging alles super en prachtig en geweldig. Maar hij begon mok te krijgen. Dit kan niet van natte voeten komen, hij stond 24/7 binnen. Alleen met rijden niet. Ondertussen is hij alweer verhuisd omdat ik hem dus wél naar buiten wilde hebben. Het bevalt hier super, maar de mok wordt erger en erger. Ik heb zelf sterk het vermoeden dat het van het voer komt. De stalbaas stopte hem tot voor kort wel vaak eens een handje biks toe en hij ging daar 8 uur per dag het land op.

Omdat het land te sparen voor van de zomer en het niet één dikke drekzooi te laten worden, staat hij sinds 2 weken op het erf rond te scharrelen. Dit is gewoon beton. Hij krijgt hooi bijgevoerd om zich te vermaken.

Omdat de mok dus steeds erger wordt en Elmo niks anders meer doet dan bijten, krabben en schuren, heb ik actie ondernomen. Hij komt dus al niet meer op het land, ik heb een goed gesprek gehad met de stalbaas en Elmo krijgt nu echt alleen nog maar hooi. De mok verergert echter met de dag. Het kruipt helemaal omhoog. Het begon in de koot, maar het zit nu al tussen zijn billen en en breidt zich uit naar zn buik... Nu weet ik alleen niet of het wel echt mok is. Ik heb ook gelezen over mijten en CPL. Hij heeft wel plooien op zn benen, maar echt rampzalig lijkt het niet. De wonden zijn droog, maar vandaag ontdekte ik een plekje dat echt 'snot' was.

Ik heb een kuur besteld. Chevadonnyl. Om afvalstoffen af te drijven en de lever en nieren te helpen. Deze laat echter al een week op zich wachten en ik zie mijn paardje met de dag verslechteren.

Door zijn slechte ervaringen, laat ie niet aan zn benen komen. Achter gaat steeds beter en door de jeuk daar laat hij me er wel aankomen, als ik maar krab. Hij wil zo graag van de jeuk af. Ik kan niet meer normaal poetsen, hij draait zn kont naar me toe: krab me alsjeblieft! Het zit op alle vier de benen, ik kan alleen achter eraan komen.

Bekappen gebeurd dmv sedatie. Met de laatste keer bekappen hebben we zn hele sokken doorzocht op mok, we schrokken echt van wat we aantroffen, ik kon geen fotos maken op dat moment, maar ik heb de plukken haar die we eraf geknipt hebben, later thuis wel op de foto gezet.

Hier een foto van de haren met korsten

Afbeelding

Nu begint de mok ook uit te breiden naar boven:

Afbeelding

Wie kan mij vertellen wat het is?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:00

Tsja, ik zou toch echt even naar de dierenarts gaan als hij er al zo lang mee loopt én het erger wordt! Via internet kun je wel tips krijgen, maar een antwoord op je eigenlijke vraag (wat je paard heeft) krijg je alleen van je DA!!

Mijn fries had ook eens een rare plek op zijn pijpbeen wat maar niet wegging, dat bleek mijt te zijn. Na een kuurtje en het afscheren van de sokken was hij er vanaf, maar als het mok is bij jouw paard, gaat dit niet werken natuurlijk.

Martine

Re: Wat heeft mijn paard? Mok? Mijt? CPL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:01

VSW -> MD

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:03

sorry, ik ben nieuw hier. Heb me aangemeld omdat ik hier zo mee zit. Ben al blij dat ik het erop gekregen heb....

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:17

Aranel schreef:
Tsja, ik zou toch echt even naar de dierenarts gaan als hij er al zo lang mee loopt én het erger wordt! Via internet kun je wel tips krijgen, maar een antwoord op je eigenlijke vraag (wat je paard heeft) krijg je alleen van je DA!!

Mijn fries had ook eens een rare plek op zijn pijpbeen wat maar niet wegging, dat bleek mijt te zijn. Na een kuurtje en het afscheren van de sokken was hij er vanaf, maar als het mok is bij jouw paard, gaat dit niet werken natuurlijk.

Het probleem is: een dierenarts zal niet aan zn benen mogen komen... Dan moet ie eerst helemaal platgespoten worden :o

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:28

Goed bedoeld, maar als het zo erg is zou ik niet zelf gaan uitproberen met n kuur, maar de dierenarts ernaar laten kijken. En zij hebben ook genoeg ervaring met paarden dus ze weten best hoe ze moeten handelen als je paard lastig of angstig is. Succes.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:29

En toch is DA het verstandigste wat je kan doen. Het lijkt op (zand)mijt, maar foto's kunnen vertekenen. Ik heb een half jaar lopen etteren met de benen van mijn paard. Dit ook door onkunde van DA, dus als je het niet vertrouwd of het middel werkt niet, verder kijken! Hoe eerder je DA inschakeld, hoe eerder hij van zijn jeuk af is!
Zie mijn oude topic 'vreemde beenwonden'. ff via de zoekmachine. Dit was een gevolg van zandmijt, achteraf...

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:31

hey, mijn tinker heeft dat ook die korstjes.. heb al zo veel geprobeerd maar niks werkt bij die van mij.. dus nu doe ik er niks meer aan,knip de ergste stukken er gewoon af..

GinaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:33

Ik denk dat je dan toch maar moet platspuiten! Zo erg is dat ook niet voor een keertje, als je dan zorgt dat je meteen alles kan doen. Dus benen scheren, wassen met betadine, wassen met imaverol, wassen met sebacil, drogen etc, eventueel zalfje. Dierenarts vragen om schimmelenting etc.
Dan heb je het in 1 keer goed aangepakt, als je dan de benen droog houdt, en er dus lucht bij de benen komt door het scheren, ben je denk ik al een stuk verder! En dan verder oefenen op alles aanraken! Je zult ergens moeten beginnen denk ik.. Kan je verder eigenlijk niet echt helpen denk ik ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:33

Ik zou da laten komen
waarschijnlijk kun je het beste de sokken eraf halen zo kun je het beter droog houden en insmeren met zinkzalf

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:36

Lynn_Nikita schreef:
Ik zou da laten komen
waarschijnlijk kun je het beste de sokken eraf halen zo kun je het beter droog houden en insmeren met zinkzalf

Sokken eraf halen zorgt voor meer irritatie...

GinaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:54

Waarom zorgt dat voor meer irritatie? Daar heb ik nog nooit van gehoord! :+

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 22:55

GinaJ schreef:

Het teruggroeien van de haartjes

GinaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:45

Ok dat kan soms irritatie geven, al ken ik maar weinig geschoren paarden die daar op reageren, maar je kan de benen/rond de plekken toch heel kort knippen? Er zal toch iets moeten gebeuren, die schimmel/bacterie/mijt/luis (of gezellig alle 3) gaat niet vanzelf verdwijnen toch? Maar goed, mij lijkt de enige oplossing; da laten komen, sederen, en eens goed uitzoeken wat er aan de hand is, en dan tijdens het roesje meteen behandelen! Hoop dat het snel goed komt!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:47

Dobbelicious schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik zou da laten komen

Sokken eraf halen zorgt voor meer irritatie...

nou ik denk dat de 'mok' ergere irritatie veroorzaakt hoor :+
Als je het der afscheert kan je het beter behandelen en kan het ook goed luchten.
en idd de DA :j

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:57

Het lijkt mij op schurftmijt, mijn belgische merrie heeft daar ook last van. Het jeukt verschrikkelijk, helemaal rond de tijd dat ze beginnen te verharen. Haar weerstand is dan wat lager en dan komt het helemaal tevoorschijn. Ik haal haar sokken er dan samen met de dierenarts af, was ze goed en zet ze in de sebacil of byemite of hoe het ook heet. Verder krijgt ze dan alleen hooi, want iets teveel suiker en het gaat weer mis.
Ik zou je aanraden om zeker de veearts erbij te halen, helemaal omdat het al zo hoog zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 07:20

als hij zo'n vréselijke jeuk heeft dan heeft hij last van mijt....
en dat kan wel kloppen want mijt lopen ze vaak op via strooisel, en aangezien hij daar veel binnen stond en de sokken op die manier ook weinig "luchten"wil het heel goed
gewoon mok jeukt namelijk normaal gesproken helemaal niet.
dan moet je dus wel behandelen met een speciaal middel.

wel een dierenarts er bij halen,dan maar platspuiten,wat geeft dat?
beter je paard gezond maken voordat de mijt zich uitbreid,t en dan heb je een veel groter probleem.
niet zelf gaan knutselen met middeltjes,maar de dierenarts vragen

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 07:57

Dobbelicious schreef:
GinaJ schreef:

Dit is absoluut waar. Vooral in de knik in de achterkant van de hoef waar de kogel overgaat naar de verzenen is een hele zwakke plek waar stoppelharen kunnen gaan irriteren en mokproblemen kunnen veroorzaken of weer in de hand kunnen werken.

Ook ik sluit me bij de anderen aan die de een DA adviseren.
Ik denk dat je niet alleen met mok te maken hebt, maar idd ook met mijt.
Zou een afkrabsel laten afnemen doot de DA, maar ik denk dat deze dit zelf al wel zal voorstellen.

Dokter er niet te lang mee als je verstandig bent, want het kan acuut van de 1 op andere dag behoorlijk erg gaan worden en kom je voor grotere problemen te staan.
Natte mok, ontstekingen en als je echt pech hebt einschuss.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:43

Juist wel de sokken eraf scheren :j Heeft bij die van mij ook goed geholpen, die mijten nestelen zich het liefst in dikke lange haren en daar zijn de sokken bij uitstek geschikt voor natuurlijk..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:04

Dobbelicious schreef:
GinaJ schreef:

gewoon kort scheren, niet helemaal kaal
Zo kun je veel beter behandelen wat het ook is, mok of mijt. Met lange haren blijft vocht en vuil er inzitten en gaat het sneller broeien en kom je juist met creme en betadine er niet goed aan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:07

Ik heb er een tijd geleden een artikel over geschreven waar je vast iets aan hebt :)
http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

Mijten zitten niet in de haren, maar graven tunneltjes onder de huid, vandaar ook die erge jeuk. Sokken scheren heeft dus geen zin tegen mijt, het is dan hooguit iets makkelijker om de benen goed te kunnen behandelen met sebacil, maar dat hoeft maar een keer of 3

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:17

8nnemiek schreef:
Ik heb er een tijd geleden een artikel over geschreven waar je vast iets aan hebt :)

Ja, ik ken dat artikel, het hangt bij mijn paard aan de staldeur ;)

Op stal roepen ze allemaal nog steeds dat het door de natte voeten komt...

Ik ben net achter de kuur aangeweest en die komt overmorgen. Ik denk dat ik die eerst ga proberen, als het na een week niet rustiger geworden is, haal ik de da erbij. Dat is voorlopig het plan.

Ik ga zo naar stal en mocht het weer erger zijn geworden, dan bel ik vanmiddag nog...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:34

8nnemiek schreef:

Mijten zitten niet in de haren, maar graven tunneltjes onder de huid, vandaar ook die erge jeuk. Sokken scheren heeft dus geen zin tegen mijt, het is dan hooguit iets makkelijker om de benen goed te kunnen behandelen met sebacil, maar dat hoeft maar een keer of 3

Mooi stukje tekst! Goed, helder en bondig geschreven!
Naar mijn inziens ook helemaal kloppend.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:42

8nnemiek schreef:

wel interessant geschreven!
wel jammer dat je niet meer info hebt over rasp,maar daar over is ook niet zoveel te vinden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:49

Fijn dat jullie iets aan mijn artikel hebben gehad :D

Inderdaad ellepel, over rasp is nog maar weinig bekend.. ik ben er ook nog steeds niet helemaal achter waar het door komt en hoe ik het helemáál weg kan krijgen, maar het lijkt wel sterk te verminderen door goede voeding, en als ik de sokken af en toe met een kam met kleine tanden en wat cowboy magic detangler heel goed schoonmaak dan blijft de rasp ook weer een dikke week helemaal weg.