sinds eind oktober 2011 heb ik mijn eigen tinker, een ruin van 5 jaar. Hij komt uit Engeland en heeft daar waarschijnlijk niet de beste ervaringen met mensen gehad. De vorige eigenaren hebben hem bij een Nederlandse handelaar vandaan gehaald, die heeft hem uit Engeland gehaald. Bij die handelaar stond hij erbij als een zielig hoopje paard en hij was zo ontzettend bang. De mensen van wie ik hem gekocht heb, hebben hem, samen met nog twee andere tinkers, gekocht, uit medelijden. Zij hebben zelf een tinkerfokkerij en wilden deze drie paarden oplappen en een goed thuis voor ze zoeken. Mijn paardje was de angstigste. Als je de boxdeur opendeed, stond ie recht bij de muren omhoog, uit angst. Wat er met hem gebeurd is, weten we niet, maar het is niet veel goeds geweest. Met heel veel geduld, liefde, aandacht en oefenen, ging het stukken beter en samen met die mensen heb ik zijn verwerkingsproces meegemaakt. Na een aantal maanden was ie er aan toe om te verhuizen en sinds eind oktober ben ik de trotse eigenaresse van ELMO!
Nu het punt. Toen Elmo kwam, ging alles super en prachtig en geweldig. Maar hij begon mok te krijgen. Dit kan niet van natte voeten komen, hij stond 24/7 binnen. Alleen met rijden niet. Ondertussen is hij alweer verhuisd omdat ik hem dus wél naar buiten wilde hebben. Het bevalt hier super, maar de mok wordt erger en erger. Ik heb zelf sterk het vermoeden dat het van het voer komt. De stalbaas stopte hem tot voor kort wel vaak eens een handje biks toe en hij ging daar 8 uur per dag het land op.
Omdat het land te sparen voor van de zomer en het niet één dikke drekzooi te laten worden, staat hij sinds 2 weken op het erf rond te scharrelen. Dit is gewoon beton. Hij krijgt hooi bijgevoerd om zich te vermaken.
Omdat de mok dus steeds erger wordt en Elmo niks anders meer doet dan bijten, krabben en schuren, heb ik actie ondernomen. Hij komt dus al niet meer op het land, ik heb een goed gesprek gehad met de stalbaas en Elmo krijgt nu echt alleen nog maar hooi. De mok verergert echter met de dag. Het kruipt helemaal omhoog. Het begon in de koot, maar het zit nu al tussen zijn billen en en breidt zich uit naar zn buik... Nu weet ik alleen niet of het wel echt mok is. Ik heb ook gelezen over mijten en CPL. Hij heeft wel plooien op zn benen, maar echt rampzalig lijkt het niet. De wonden zijn droog, maar vandaag ontdekte ik een plekje dat echt 'snot' was.
Ik heb een kuur besteld. Chevadonnyl. Om afvalstoffen af te drijven en de lever en nieren te helpen. Deze laat echter al een week op zich wachten en ik zie mijn paardje met de dag verslechteren.
Door zijn slechte ervaringen, laat ie niet aan zn benen komen. Achter gaat steeds beter en door de jeuk daar laat hij me er wel aankomen, als ik maar krab. Hij wil zo graag van de jeuk af. Ik kan niet meer normaal poetsen, hij draait zn kont naar me toe: krab me alsjeblieft! Het zit op alle vier de benen, ik kan alleen achter eraan komen.
Bekappen gebeurd dmv sedatie. Met de laatste keer bekappen hebben we zn hele sokken doorzocht op mok, we schrokken echt van wat we aantroffen, ik kon geen fotos maken op dat moment, maar ik heb de plukken haar die we eraf geknipt hebben, later thuis wel op de foto gezet.
Hier een foto van de haren met korsten

Nu begint de mok ook uit te breiden naar boven:

Wie kan mij vertellen wat het is?