Galopperen op asfalt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iklieftponys

Galopperen op asfalt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:59

Staat dit hier goed? zo nee, aub even temmen dan. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon er geen (lopend) topic over vinden.

Hallo Bokkers,

Steeds regelmatiger zie ik foto's en voornamelijk filmpjes voorbij komen op bokt en youtube van mensen die op het asfalt galopperen met hun paard/pony.
Hoe denken jullie daar over?? Doen jullie dat?
ikzelf galoppeer nooit over het asfalt met mijn paarden, heb altijd geleerd dat dit niet goed is voor de benen en hoeven van het paard, dat omdat het been te hard neer komt en het bot sneller afslijt.

graag jullie meningen, waarom het wel of juist niet goed is, en waarom je het wel of juist niet doet.

laten we wel allemaal netjes tegen over elkaar blijven. :j

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:16

Ik heb gehoord dat het slecht is voor de benen, maar ook ik heb filmpjes op youtobe gezien waar ze dit doen. Ik neem het zekere voor het onzekere dus zoe ik het niet. Dat was even mijn mening.
Groetjes mij :)

smurfje

Re: Galopperen op asfalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:18

pfoe dat is lastig.
draven op het harde recht uit is dan wel weer goed als bot pees training.
maar of dat ook met galopperen zo is?

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:19

He hallo,

Ik gallopeer dus ook nooit op het asfalt, vind dit te belastend voor het lichaam van het paard. En moet zeggen met ijzers op het asfalt galloperen vind ik helemaal link en hierdoor slijten de ijzers ook nog eens super snel. Dus nee hou het mooi bij galloperen in het bos, waar we speciale paden voor hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:20

Als dat zo zou zijn zouden alle paarden die leven in de rocky mountains accuut dood neerstorten. Die bodem is nog wel wat heftiger dan asfalt ;-)

Met hoefijzers is het GEEN goed idee, maar zonder ijzers kan het prima. Galopperen in zand is véél gevaarlijker; pezen kunnen makkelijk beschadigd raken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:22

Arabesk schreef:
Als dat zo zou zijn zouden alle paarden die leven in de rocky mountains accuut dood neerstorten. Die bodem is nog wel wat heftiger dan asfalt ;-)

Met hoefijzers is het GEEN goed idee, maar zonder ijzers kan het prima. Galopperen in zand is véél gevaarlijker; pezen kunnen makkelijk beschadigd raken.

Je kan toch niet die paarden van daar vergelijken met hier :')
Die paarden kunnen zowat stijl omhoog lopen.. die kennen niet anders, hun lijf is daarop gebouwd.

Imo geen vergelijking :n

Met hoefijzers lijkt mij juist wel beter dan zonder en op zand galoperen lijkt me ook niet echt vreselijk?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:23

Elin_ schreef:
Arabesk schreef:

Je kan toch niet die paarden van daar vergelijken met hier :')
Die paarden kunnen zowat stijl omhoog lopen.. die kennen niet anders, hun lijf is daarop gebouwd.

Dat zijn gewoon huis tuin en keuken paarden die ontsnapt zijn ooit, niks wilds aan, en direct familie en dus hetzelfde als onze paarden :)*

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:24

ik doe het zelf ook niet maar wat denk je van de paarden van de bereden politie. Die galopperen toch regelmatig een eind op het asfalt.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:25

paarden die ijzers hebben en dan over asfalt galopperen dat vraagt om ongelukken! ze schuiven gemakkelijk uit!

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:26

Arabesk schreef:

Maar wat versta jij onder zand?? want wat wij hier hebben is dus niet gewoon maar een dik mullig zand pad, (ja in hoog zomer dan kun je daar niet op galloperen) maar verder heb je een stevige bodem maar die weer niet zo hard is als asfalt.

En ja de rocky mountains, heb je voorbeelden van de "gevoeligere" rassen die daar lopen?? want naar mijn idee zijn die paarden daar toch wel op een andere manier gebouwd en van oudsher al gewend om zulke bodem te lopen

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:27

CinTwiZo schreef:
ik doe het zelf ook niet maar wat denk je van de paarden van de bereden politie. Die galopperen toch regelmatig een eind op het asfalt.

ohja dat is waar..
wat gek eigenlijk, k zou het zelf ook niet zo gauw doen maar hoe zit t dan met die paarden?

Noordzeenl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:30

Denk niet dat je veel paarden in galop door de Rocky Mountains zal zien rennen, alleen in noodsituaties. Daarbij zijn de paden meer een mix van gruis/zand/rots en ook daar racen ze niet overheen.

HeleenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:36

In endurance (vooral internationaal en kampioenschappen) wordt er met deze stelling weinig rekening gehouden. Er wordt niet de hele tijd gegaloppeerd, maar dit gebeurt zowel op asfalt als op onverhard.

vb http://www.youtube.com/watch?v=85lnATny3Zw
Filmpje van het EK endurance 2009 in Italië.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:37

Leuk om alle reacties te lezen,

nog meer mensen??

Ik ben nog steeds benieuwd waarom het NIET goed zou zijn, mensen die dat weten?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:39

'doorgefokte' kwpners galopperen mét hoefijzers bij de bereden politie op straat en die worden best oud vaak

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:40

Oke, maar of het veel uit maakt of een paard is door gefokt dan? lijkt me voor dit onderwerp niet toch?

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:42

HeleenC schreef:
In endurance (vooral internationaal en kampioenschappen) wordt er met deze stelling weinig rekening gehouden. Er wordt niet de hele tijd gegaloppeerd, maar dit gebeurt zowel op asfalt als op onverhard.

vb http://www.youtube.com/watch?v=85lnATny3Zw
Filmpje van het EK endurance 2009 in Italië.

heb het denk ik dan gemist in dit filmpje want op de verharde wegen zie ik ze draven en op het gras galopperen, kan aan mij liggen??

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:45

in het begin zie je mensen op straat galopperen en als je goed kijkt zie je tussen de dravende paarden af en toe er 1 galopperen;)

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:48

ik ben van mening dat het mits er geen ijzers onder zitten het met mate geen kwaad kan,
onze pony's lopen (draven.galoperen) liever op asfalt dan op een zachte ondergrond.
ook houden wij ze zo natuurlijk mogelijk in de wei dus stenen laten wij liggen en dan bedoel ik ook grote stenen geen grint steentjes.
daardoor slijten zei zelf zodanig de hoefjes en maken ze die op een natuurlijke manier ook harder, dat is onze ervaring en ik zal niet zeggen dat het nooit kwaad kan er zijn uitzonderingen en btw ik heb een kruising van 4 en hij loopt met gemak 11% steiging omhoog en ja ook in vole galop over het gemengde stenen pas hij vind het prachtig.
het paard geeft zelf aan waneer hij/zei dit niet een fijn gevoel vind.

maar dat is mijn mening en ervaring

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:50

kan het heel slecht zien want zie de paarden bij de start op gras galopperen, daarna zie je bij de bocht die ze om dat huis heen maken een paar galopperen maar dat is niet op asfalt, eerste asfalt wat ik naar mij idee heb gezien is als ze in het donker die "brug" overgaan maar daar draven ze dan ook. Maar om ff on topic te blijven, ik ben er verder niet in gespecialliceerd, maar moet zeggen dat wij ook tijdens de buiten marathons nooit galopperen en het is mij altijd bij gebracht dat dit niet goed is voor je paard, he laten we wel zijn 1 a 2x per jaar een heel klein stukje hoor je mij echt niet over.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:50

ik doe het zelf niet, zou het ook nooit in een berm doen of zo, ik draf wel eens op de weg, maar die ken ik dan en mijn pony ook

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:54

heel eerlijk gezegd denk ik dat het niet super veel kwaad kan, maar je moet t ook niet elke week of dag doen. Idd wat @CinTwizo Berden politie galoppeerd ook regelmatig op het asfalt, alleen zelf zou ik dit NOOIT met ijzers doen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:55

ja maar de bereden politie heeft geen gewone ijzers

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:59

nicky_rilana schreef:
ja maar de bereden politie heeft geen gewone ijzers

Gummy ijzers met springveren?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:02

SaBiNa_S schreef:
CinTwiZo schreef:

ohja dat is waar..
wat gek eigenlijk, k zou het zelf ook niet zo gauw doen maar hoe zit t dan met die paarden?

Die paarden hebben speciaal beslag met rubber tussen de voet en het ijzer om de klappen op te vangen.
Wat betreft de paarden in het wild, die galoperen als ze al op steen galoperen ( dan zijn het, zeker in de Rockies, bergen en daar galoperen ze niet!) dan zijn ze sowieso niet belast met een ruiter.
Het kan echt geen kwaad als het eens gebeurd, maar ik persoonlijk zou het niet doen.