Mensen op bokt met een paard met nier problemen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Mensen op bokt met een paard met nier problemen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:17

Er staat hier op stal een ouder paard dat nier problemen heeft.
Al zijn hele leven trouwens volgens de eigenares, paard is inmiddels ( en zeker weet ik het niet) 22 jaar.)
Paard plast erg veel en word nu afgelopen maanden ook steeds magerder.
Hij krijgt al sinds die periode meer hooi ( voor droog 3 keer per dag) en sinds een week of 2 ook pulp biks extra naast zijn normale portie krachtvoer wat ook al iets is opgevoerd.
Hij glimt als een spiegeltje, is levendig, en eet goed! Plast wel erg veel!!! Zijn box is echt elke dag een drama om te mesten!
Afgelopen week is er weer bloed geprikt en de nieren waren toch wel slecht, zoals ik het begreep 50 % van de normale functie.
Nu mijn vraag,,, omdat ik er zelf echt totaal niet mee bekend ben, zelfs na 40 jaar niet... wat doen jullie met zo'n paard en wat kan je doen om hem toch wat meer " lijf" te geven??
Let wel, paard is van een pension klant en ik denk even met haar mee ..... dierenarts is al 2 keer langs geweest en eigenares heeft alles over voor het paard, maar zit niet op bokt.
Ik weet dat er vast mensen zijn die zo'n geval hebben, of hebben gehad en ben dus nieuwsgierig naar de behandeling, voeding, en zeker ook het verloop van deze af wijking!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 04-01-12 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Aieshja

Re: Mensen op bokt met een paard met nier proplemen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:22

Ik heb een paardje gehad met een zeer geirriteerde nier wat uitte als soort ''spierverzuring'' maar had geen hoge waardes in zijn bloed.
We hebben hem toen neutradex gegeven waardoor zijn nieren in feite gereinigd worden, dus alle afvalstoffen eruit gaan. En hem warm gehouden, het was eind zomer maar hij moest een katoentje op. Ook moest hij het rustig aan doen, dus niet rijden (wel rustig longeren) en hij mocht niet te gek doen op het land.
Ook mocht hij absoluut geen brok meer eten omdat hij daardoor last had gekregen van zijn nieren, waarschijnlijk zat hier teveel stikstof in.

aerdenhout1

Re: Mensen op bokt met een paard met nier proplemen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:38

Dit paard heeft te hoge waardes in het bloed. Volgens de dierenarts is het gewoon afwachten tot het echt mis gaat en zijn nieren het dus op geven!
Niet overbelasten omdat ze natuurlijk toch eerder moe zijn dan een gezond paard is begrijpelijk!

Aieshja

Re: Mensen op bokt met een paard met nier problemen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:42

En welke waarden zijn dan tè hoog?

Bij mij waren de waardes voor een spierverzuring in orde bedoelde ik.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:46

Suiker heb ik begrepen.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:48

Ahh oké..
Tjah, ik kan niet echt helpen. Maar dit is wat ik heb gedaan om het voor mijn paard zo fijn mogelijk te maken

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:28

1 van mijn paarden had een paar maanden terug afwijkende {nier} waarden in het bloed en in de urine. Het gaat om een toen vijfjarige ruin die in twee jaar tijd drie keer onder narcose is geweest en kilo's antibiotica heeft gehad. Of dat de oorzaak was van de afwijkende nierwaarden is verder niet te bewijzen. Het paard leek ogenschijnlijk trouwens heel goed. Alleen merkte ik met rijden dat ie wat te lauw werd en een fractie te stijf in zijn lendenen. Ik heb bloed laten controleren omdat ik bang was dat zijn spierwaarden niet optimaal zouden zijn {dit paard geeft praktisch niks aan als ie niet in orde is, dus als ik wacht tot ie echt slecht wordt, is het eigenlijk al heel erg}. Het bloed werd gelijk op de kliniek gecontroleerd en direkt daarna is er ook urine afgenomen {binnen een half uur na bloedafname....dat schijnt belangrijk te zijn}. Alleen deze gegevens samen geven een betrouwbaar beeld, volgens mijn dierenarts. Urine is opgestuurd naar het lab. De "beschadiging" van de nieren van mijn paard, waren nu nog minimaal, maar bij niet ingrijpen zou het binnen een half jaar tot een jaar enorm verslechteren {einde paard}. Mijn paard kreeg toen homeopatische spierontspanners, homeopatische kruiden en hij moest op eiwitarm voer. Ik ben hem eiwitarme muesli van Havens gaan voeren. Na een week of twee merkte ik met rijden dat ie zijn lendenen beter ging gebruiken {hij moest gewoon licht doorgereden worden} en ook was ie niet langer gevoelig op zijn lijf met hard rossen}. Na 9 weken is er opnieuw bloed en urine getest en toen waren de waarden goed. Ik had ook niet anders verwacht, want mijn paard is echt mega los in zijn lijf geworden. De kruiden zijn een jaar of 14 terug door mijn dierenarts samengesteld. Hij heeft daar al jaren hele goede ervaringen mee. Mijn dierenarts is Dr. Berger uit Heede {duitsland}. Hij gebruikt in beperkte mate homeopathie {in het geval van nieren kun je ook weinig anders, want vrijwel alles wat je aan medicijnen toedient is weer belastend voor de nieren}. Mocht je duits spreken dan is het misschien een optie om eens contact met hem op te nemen. Wie weet, kun je bloed en urine af laten nemen en de gegevens naar hem mailen. Als de waarden erg slecht zijn, dan zal ie dat ook zeker zeggen. Behandelen terwijl het geen zin meer heeft, begint ie niet aan. Overigens heeft mijn ruin drie maanden die kruiden gehad, nu al maanden niet meer en hij gaat nog steeds per week vooruit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:32

Ik spreek en kan in elk geval niet goed duits lezen, maar ga dit zeker doorspelen naar eigenaresse van het paard.
bedankt in elk geval voor je berichtje!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:34

http://www.medpets.nl/groene+os+blaasnier/1365/
Is dit wat? Heb altijd goede ervaringen met producten van de groene os. En je kan ze altijd een mail sturen met je vraag. Heb al een paar keer gehoord dat ze een goed advies geven en dat het dier (paard en hond) er beter van werd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:06

In de bloedwaardes zou dan ureum en creatine te hoog moeten zijn. Creatine meet de "nierfunctie" en ureum is de waarde van de afvalstoffen die (nog) in het bloed zitten omdat de nieren niet meer goed werken. Urineonderzoek naar de hoeveelheid eiwitten is aangewezen bij een slechte crea/ur waardes.

Naar wat ik weet komt nierfalen bij paarden maar heel zelden voor. wat wel vaker voorkomt zijn nierstenen, maar dan zou je ook koliekaanvallen verwachten die heftig zijn en soms vanzelf weer over gaan (en daar kan jaren tussen zitten!) Nieren filteren de afvalstoffen uit het bloed, een narcose zoals eerder gezegd is een zware aanslag op nieren. Ook andere medicatie kan dit zijn of bv ook een slechtfuncitonerende lever kan ook invloed hebben op nieren. Bepaalde rassen (arab bv) staan bekend om eerder last te hebben van nierstenen.

Waren de leverwaardes wel goed?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 08:51

Zover ik heb begrepen waren de lever waardes wel goed. Nu heeft hij volgens eigenares al jaren nier problemen, tenminste dat de waardes niet goed waren, maar nu word hij sinds een paar maanden mager.
Volgens de dierenarts is er eigenlijk ook niets aan te doen w.b.t medicatie.
Hij krijgt wel volop voer, maar komt geen gram aan.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:33

Mijn bijna 10 jarige ruin heeft ook veel last gehad van zn nieren,is op advies aan een vloeistof gezet drainage compositum en nog een spulletje (weet ik zo nu even niet uit mn hoofd) hij moest gelijk van de biks af ( hij kreeg horsefood) en mag alleen nog maar kentucky lite-e hebben, na een week merk ik al zoveel verschil hij is veel losser in zn lijf echt super geen biks meer voor mijn paard.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:59

aerdenhout1 schreef:
Suiker heb ik begrepen.

Hoe bedoel je? Is het paard dan niet insulineresistent? Dan plassen ze ook vaak en veel. Kan leiden tot nierschade...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:14

Ik kreeg vandaag de bloeduitslagen van mijn interende tinker, nierschade....

Ik moet dus even uitzoeken hoe ik hem het beste kan helpen hiermee, maar er is inderdaad weinig over te vinden en volgens de VA is er ook niks aan te doen. Ik begin ook maar met homeopathie en edelstenen.

De ruin is ongeveer 16 jaar en ik heb hem nu zo'n 5 jaar. Geschiedenis daarvoor ken ik niet maar hij kwam aardig vervuild binnen. Nu achteraf gezien, het inteer-proces zal hij er al een jaar of 2 last van hebben.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:27

Geen krachtvoer geven, tenzij het echt suikerarm is, 12% suiker en zetmeel samen, maximaal.
Gewone geplette witte haver kun je ook een beetje geven, olie erbij doen(lijnzaadolie en/of zonnebloemolie, geen frituurolie).
Hooi minimaal 6 uur in water zetten om de suikers eruit te weken, kan tot 25% minder suiker opleveren als je het hooi 10 uur weekt voordat je het voert.liever geen voordroog geven, tenzij het heel droog is, en dan nog de suikers eruit weken.
Pas op met nieuw jong gras, en houd de fructaanmeter goed in de gaten.

In krachtvoer meusli etc zit doorgaans zo'n 30 % suikers en zetmeel, pak een zak van 20 kg, dan heb je al snel 6 KILO!!!! suiker in een zak zitten, bedenk daarbij dat dat geen natuurlijke suikers zijn, vooral afkomstig van mais, en dat hoort niet thuis in een paardendieet.verder kun je magnesium oxide bijgeven, kost rond de 15 euro voor 1,5 kg, doe je 60 tot 80 dagen mee.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:31

Hier ook een tinker met nier/blaas problemen.
Ik heb hem helemaal laten onderzoeken in een kliniek.
Ook het voer wat hij kreeg.
Nu bleek dat mijn paard gewoon niet tegen bepaalde type voer/kruiden kan.
Hierdoor maakt hij blaasgruis en nierstenen aan waardoor hij dus afentoe flink last heeft met plassen.
En afentoe zelfs bloed plaste
Nu ik dit niet meer voer heeft hij er geen last meer van.
Ik zal altijd moeten opletten met wat ik hem geef.
Hij drinkt en plast wel nog veel maar dat is alleen maar goed zegt mijn DA.

Mijn paard begon overigens ook af te vallen omdat hij gewoon veel pijn had en zich niet lekker voelde ( heb zelf maar eens nierstenen dan ben je ook echt niet blij)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:15

Pension paard hier ook nier problemen.
Ook mager, veel drinken en plassen.
Kreeg iets ervoor van eric laarakker.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:37

aerdenhout1 schreef:
Er staat hier op stal een ouder paard dat nier problemen heeft.
Al zijn hele leven trouwens volgens de eigenares, paard is inmiddels ( en zeker weet ik het niet) 22 jaar.)
Paard plast erg veel en word nu afgelopen maanden ook steeds magerder.
Hij krijgt al sinds die periode meer hooi ( voor droog 3 keer per dag) en sinds een week of 2 ook pulp biks extra naast zijn normale portie krachtvoer wat ook al iets is opgevoerd.
Hij glimt als een spiegeltje, is levendig, en eet goed! Plast wel erg veel!!! Zijn box is echt elke dag een drama om te mesten!
Afgelopen week is er weer bloed geprikt en de nieren waren toch wel slecht, zoals ik het begreep 50 % van de normale functie.
Nu mijn vraag,,, omdat ik er zelf echt totaal niet mee bekend ben, zelfs na 40 jaar niet... wat doen jullie met zo'n paard en wat kan je doen om hem toch wat meer " lijf" te geven??
Let wel, paard is van een pension klant en ik denk even met haar mee ..... dierenarts is al 2 keer langs geweest en eigenares heeft alles over voor het paard, maar zit niet op bokt.
Ik weet dat er vast mensen zijn die zo'n geval hebben, of hebben gehad en ben dus nieuwsgierig naar de behandeling, voeding, en zeker ook het verloop van deze af wijking!

Eigenlijk moet je de oorzaak opzoeken waarom de nieren niet goed functioneren en dat kunnen ze niet in de reguliere geneeskunde.
Bij kliniek Den Hoek (Laarakker) kunnen ze wel achter de oorzaak komen en er zijn door heel Nederland therapeuten die op eenzelfde manier behandelen.

Wat je voor nu zou kunnen doen is dit geven http://www.degroeneos.nl/producten/paarden/9.html
Of van Phytonics deze http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... rproblemen

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:47

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:29

Hier ook een merrie gehad met nierproblemen. Ze had teveel afvalstoffen, daardoor verzuurde ze, ook in haar spieren, ging er onregelmatig van lopen. Wij hebben osteopaat Michael Hamerslag erbij gehad. Paard is erg opgeknapt van zijn behandeling. Ook kregen we de hierboven beschreven kidney compositum van phytonics voorgeschreven. Dat stimuleert tot het afvoeren van de afvalstoffen. Werkt als duwtje in de rug, nieren hebben het daarna zelf verder overgenomen.

Ik heb evt. nog een bijna vol flesje liggen voor de liefhebber. Je moet aardig druppelen voordat je het leeg hebt.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:40

Dat was t idd, die phytonics nier

jettou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:00

Ooit gedacht aan Cushing of insulineresistentie??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 20:01

Probleem bij dit paard is dat zijn nieren gewoon op zijn zeg maar, hij zou dus aan de dialyse moeten, maar dat gaat bij een paard natuurlijk niet.
Ik zal de antwoorden laten lezen aan de eigenares en misschien kan die inderdaad eens contact op nemen met laarakker en eens vragen wat die er van vinden.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:49

Heeft de DA niets gezegd over het gebruik van zout. Veel nierpatienten hebben een zoutloos dieet. Zout is erg belastend voor de nieren.
Succes met het vinden van een oplossing.

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:05

Ik zou ook eerder denken aan diabetes aangezien je zegt dat de suiker waardes hoog waren,
en laat suiker nou net het geen zijn wat de nieren niet moeten uitscheiden, als er wel suiker in de
urine zit dan kun je met zekerheid zeggen dat er een nier probleem is. Maar als er een hoog glucose gehalte in het
bloed zit zou ik ook eerder aan diabetes denken, gaan ze ook veel van plassen.