Voer Tinkers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

4leafclover

Voer Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 19:57

Er zijn al veel topics geweest rondom de voeding van een tinker; 'Wat voer jij je tinker', 'welk merk', 'hoeveel kg.' etc etc.
Ik ben op moment bezig mij te orienteren voor nieuw voer. Ik voer op moment tinkerbrok (gemengd met Hartog Lucerne en Mais vlokken) aangevuld met 1/2 tot 1 pavo summerfit koek (afhankelijk van seizoen), maar lees her en der dat de tinkerbrok toch niet de juiste samenstelling schijnt te hebben. (Tinker wordt recreatief gereden, ca. 7uur weide, ca. 5 uur paddock, rest avond/nacht stal).

Ik heb diverse voeders (o.a. Pavo condition, Van Gorp onderhoudsbrok, Subli ponybrok, Subli basisbrok, Subli zonder etc. in een Excel tabel gezet met alle waardes en gehaltes en kosten op een rij om makkelijk te kunnen vergelijken.

Mijn vraag voor dit topic:
Wát zijn nu dé geschikte en ideale waardes (bijv. eiwit, vet etc.) voor voer voor een (recreatie)tinker en in welke verhoudingen (zoals Ca/Mg) wat zijn gezondheid ten goeden komt?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:07

Als iemand dat weet... Ik ben ook zeer benieuwd.

Mijn Tinkermerrie (2,5 jaar, overdag weiland, 's nachts stal) krijgt nu een "handje" havens cool mix muesli, ik heb zelf als extraatje subli ponybrok in mn zak. Paardlief doet het prima. Heeft nu wel wat last van haar benen, maar met al die nattigheid van de laatste weken vind ik dat niet heel gek.

ElSea

Re: Voer Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:09

mijn 4 verzorgtinkers staan 24/7 op het land, krijgen hooi, en een mengsel van musli, van dat soort olie, en van die hele kleine zwarte zaadjes + wat water om het vloeibaar te maken

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:13

Ik heb hier ergens het cvb tabellenboek liggen, daar staan al die gehalten in als het goed is. Maar kan het zo snel even niet vinden. Ik zal hem van de week voor je opzoeken en het even overtypen. Wie weet heb je er wat aan.

Interesant onderwerp!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:25

Ben ik ook wel benieuwd naar :j Kan je het antwoord niet geven.
Ik vind de voersamenstelling ook zo'n complexe materie. Er zijn verschillende topics over op Bokt, maar eigenlijk krijg ik daar steeds meer verwarring van. Met koudbloeden wordt het helemaal onduidelijk.

Wat ik momenteel voer, en waar ik erg tevreden over ben:
Bioron Spelt (2x2 handjes per dag), Bioron Muesli (2x 1/4 schep per dag) en voerbakje (http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 510-10.jpg) wordt aangevuld met Subli ruwvoermix. Dit doe ik om hem wat langer bezig te laten zijn met zijn eten.
Af en toe geef ik hem nog een scheut olie over het eten.
Als paard flink heeft moeten werken, krijgt ie nog een halve schep slobber (structomix. dit is nl in kleine verpakkingen te koop) per dag erbij.

Lastig aan het hele voerverhaal vind ik dat gezegd wordt dat koudbloeden niet zo'n rijk voer moeten hebben. Kan ik me wel wat bij voorstellen, maar ik denk dat het vooral met de hoeveelheden voer te maken heeft.
Ook wordt gezegd dat een koudbloed aan ruwvoer voldoende moet hebben. Daar twijfel ik heel erg over. Als een paard flink aan de bak moet, dan moet ie ook voldoende voedingsstoffen binnen krijgen.
Ik laat het ruwvoer nooit testen. Jullie wel? Hoe weet je dan of paard met ruwvoer voldoende voedingsstoffen binnen krijgt?
En wanneer is het teveel? En als je de waardes niet getest hebt, hoe weet je dan wat je aan krachtvoer bij moet geven?
Hele lastige materie. Ben benieuwd wat er hier voor speciale adviezen voor tinks gegeven worden.

Voorlopig kijk ik dus naar de algehele conditie van mijn paard. Met het voer wat ie nu krijgt, lijkt het allemaal prima te gaan.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:50

Ik voer gewoon wat me goed bevalt. Ik kijk hoe mijn paarden erop reageren. En ik denk dat dat heel belangrijk is.

Hier krijgen ze nu alfamix pony van garvo.
De tinker hiervoor kreeg altijd subli basis of subli sport brok.

Waarom wil je veranderen van voer?

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:00

De tinkerbrok komt van Hipro. Hipro heeft nog een andere (minder bekende brok) Flexible Move. Deze is heeft een nog lager suiker en eiwitgehalte dan de tinkerbrok.

Heb al heel wat verschillende soorten geprobeerd en op Flexible Move doen onze tinkies het erg goed (geen jeuk meer en geen rasp). Marstall Vito komt hier op een goede tweede plaats.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:03

_janet_ schreef:
Ik voer gewoon wat me goed bevalt. Ik kijk hoe mijn paarden erop reageren. En ik denk dat dat heel belangrijk is.

Ja wij ook, ze krijgen inmiddels al jaren Havens basis-sport brok..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:36

Het is ook echt per paard, per situatie anders en ook afhankelijk van de waardes van je ruw voer....

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:01

_janet_ schreef:
Waarom wil je veranderen van voer?

Ik ben me puur aan het orienteren ;)
Ik lees her en der dat de waardes in de tinkerbrok toch niet helemaal zo geschikt zouden zijn voor tinkers van daar dat ik verder ben het kijken. Tevens speelt het een grote rol dat de Tinkerbrok lastig verkrijgbaar is, ik moet telkens een heel eind rijden en kan (ivm opslag) maar 3 zakken meenemen. Vandaar mijn vraag.

Dat je goed je paard in de gaten moet houden hoe hij het op het voer doet ben ik absoluut mee eens! Maar je wilt toch wel een goede basis geven qua voer maar wat is dat voor een tinker qua krachtvoer? Je leest vaak over dat tinkers niet te veel van dit en niet te veel van dat mogen krijgen maar wát is dan niet te veel of te weinig?

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:03

_Roosmarijn_ schreef:
Ik heb hier ergens het cvb tabellenboek liggen, daar staan al die gehalten in als het goed is. Maar kan het zo snel even niet vinden. Ik zal hem van de week voor je opzoeken en het even overtypen. Wie weet heb je er wat aan.

Dat zou erg lief zijn :j ! Zijn dat gehalten speciaal voor koudbloeden/tinkers?

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:05

SulJinty schreef:
De tinkerbrok komt van Hipro. Hipro heeft nog een andere (minder bekende brok) Flexible Move. Deze is heeft een nog lager suiker en eiwitgehalte dan de tinkerbrok.

Dat heb ik inderdaad ergens gelezen, maar vind wel dat Hipro moeilijk verkrijgbaar is.
Laatst bijgewerkt door 4leafclover op 28-12-11 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:09

Ik had st Hippolyt hesta mix light energy. Deed ze het super op.
Nu door omstandigheden heeft ze eventjes Cavalor Mash en Mix. Zodra deze op is ga ik weer over op st hippolyt

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:14

Als je wat verschillende voeren wilt vergelijken kun je de site www.voervergelijk.nl eens bekijken
daar kun je verschillende voeren naast elkaar zetten en staan ook prijzen etc. bij.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:22

Dona85 schreef:
Als je wat verschillende voeren wilt vergelijken kun je de site http://www.voervergelijk.nl eens bekijken
daar kun je verschillende voeren naast elkaar zetten en staan ook prijzen etc. bij.

Dat klopt, die website is bekend. Maar dan zul je eerst moeten weten waar je op moet vergelijken ;)
Wat zijn dé ideale waardes/verhoudingen/samenstelling van voer voor tinkers (koudbloeden).

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:45

das waar natuurlijk haha

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:16

Hier krijgt er 1 Mueslie zonder suikers en melasse, van subli.
Brokjes zijn ook wild geperst zeg maar rare geitekeutel vormpjes komt omdat er geen suiker in dat brokje zit.
kwartje perdag,veeeel hooi en aanvulling suplement van equion.(te verkrijgen bij horse health.nl)
En een paar peentjes, lijnzaad olie en voor het slapen gaan slobber prakkie van pavo.

Kind in de groei krijgt hier podo van pavo.

Een geschikt voer is voor elk paard anders.
Heb je problemen zoals jeuk sokken,dikke manenkam,stijfheid etc etc.
Kijk dan eerst naar je voertje en schroef het eens terug.

In de zomer als er flink getraind word,schroef ik het iets op.
Zo is het constant aftasten en maatwerk.
Maar gaat het goed, word er niet meer veranderd!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:31

Een interessante vraag, maar of je er ook een interessant antwoord op krijgt vraag ik me af. Ik denk namelijk niet dat daar echt onderzoek naar gedaan is? Al zou je denken dat de producent van zo'n 'Tinkerbrok' er wel over nagedacht heeft, natuurlijk :j Volgens mij is dit een initiatief geweest van de Bonte Parels, misschien kun je daar contact mee opnemen om te vragen hoe zij aan hun informatie gekomen zijn? :)

Ik vraag me af of de behoefte aan vitaminen/mineralen van de Tinker zo anders zijn dan van het doorsnee paard.. De behoefte aan voedingswaarde zal zeker anders zijn, daarom horen ze immers bij de sobere rassen :j

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:08

Ik geef mijn 2 tinkers in de groei nu onbeperkt droogkuil en 's avonds krijgen ze elk een schep( 3/4kg ) ponybrok van subli , een schep ( 3/4kg ) musli zonder van subi en af en toe een ( als ik het goed noem) elk een bricket ( van de pardendrogist aangeschaft ).

Ze doen het er uitstekend op , maar ben wel benieuwd hoe het met de voerwaarden zit .....

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:24

inderdaad interessante vraag

mijn tinker heeft in ieder geval weinig eiwitten nodig,zeer laag zetmeel gehalte,suikervrij.
is een recreatie tinker :D

doe ik dat niet geheid jeuk!! stampen in sokken,schuren in staart en manen :(

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:28

Dribbelkont schreef:
inderdaad interessante vraag

mijn tinker heeft in ieder geval weinig eiwitten nodig,zeer laag zetmeel gehalte,suikervrij.
is een recreatie tinker :D

doe ik dat niet geheid jeuk!! stampen in sokken,schuren in staart en manen :(

Wat voer jij hem dan?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:32

even een stip hier.

Mijn 2,5 jarige merrie geef ik Equifyt Junior en Base voer.

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:37

Hoi dribbelkont,

Had onze tinker ook last van, gewoon op in de padock gezet en 3/4 pony brok en hooi en hier deed ze het prima op.
Ik denk ook dat het voor iedere Tinker verschillend is. maakt volgens mij ook veel uit wat je er mee doet.

gewoon goed naar je Tinker kijken, doet je paard het goed dan is het voer ook goed. :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:15

Mijn tinker krijgt Mijtens Quattro, dat is eiwitarm paardenbrok. :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:19

Mijn tink krijgt Ponyc van Besterly. Is een brok voor sobere rassen. Ze krijgt daar 2x daags een handje van, en na het werk iets meer. Verder heeft ze niets nodig naast het hooi wat ze krijgt momenteel.