Waarom komt artrose zoveel voor bij jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Waarom komt artrose zoveel voor bij jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 10:21

Misschien staat hij hier niet goed, maar het is een vraag die ik mij vaak stel bij het lezen van vele topics hier en doordat de paarden die hier kwamen zonder uitzondering lichamelijke problemen hadden die door eigenaars blijkbaar niet werden opgemerkt.

Ik vraag mij eigenlijk af hoe het mogelijk is dat zo ontzettend veel paarden op jonge leeftijd al aan (vaak ernstige) artrose leiden. Ik zie het hier in de topics, maar ook in mijn omgeving.

Is het fokbeleid dan zo beroerd dat paarden die aanleg al hebben/lichamelijk slecht in elkaar zitten, of is er iets serieus mis met de manier waarop paarden worden 'gebruikt'?

Een ding valt mij wel erg op. Iedereen heeft de mond vol over leiding geven/paard laten weten wie de baas is/geen onzin pikken etc.
De schuld van ongewenst gedrag wordt nogal eens bij paarden gelegd (karakterfout, pismerrie, koppig, eigenwijs, heet, sloom, hekel aan werken, zenuwpees etc etc etc) terwijl er voorbij wordt gegaan aan het feit dat het paard alleen zijn gedrag ter beschikking heeft om aan te geven dat er iets niet aan de haak is.

Dan kan bv onbegrip zijn, onduidelijkheid door trainer, verwardheid of angst, maar ook de eerste tekenen van ongemak of pijn.
Het 'op zijn plaats' zetten van het paard of het ' aanpakken' is gebruikelijk.
Maar loop je daarmee niet het risico dat je fouten van jezelf verdoezeld en het paard afstompt of hyper reactief maakt of dat je voorbij gaat aan de eerste tekenen van ongemak van het paard, waardoor het paard uiteindelijk niets meer aangeeft totdat de schade onherstelbaar is?

Ik geloof persoonlijk dat een paard altijd reden heeft om niet te doen wat wij willen.
Denken dat hij 'het erom doet', 'onder werk wil uitkomen', 'eigenwijs is' etc etc wijst erop dat we paarden menselijke denkwijze toedichten, die in feite niet bestaan.
En het toedichten van die 'eigenschappen' geeft ons de rechtvaardiging om een paard 'aan te pakken'
Met alle risico's van dien, zowel psychisch als lichamelijk

65 % van de paarden tussen 2 en 7 die naar de slacht worden gebracht, belanden daar vanwege gedragsproblemen. Maar het percentage jonge paarden met artrose is ook zeer aanzienlijk (ze worden niet allemaal meteen ingeslapen, maar waar mogelijk aangepast getraind)
Persoonlijk vind ik dat nogal alarmerend.
Ben ik daarin de enige?

Collie2008

Re: Waarom komt artrose zoveel voor bij jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:26

Ben het helemaal met je eens en het is absoluut alarmerend...
Denk inderdaad dat ruiters gedrag van hun paard vaak verkeerd interpreteren en dat veel ongewenst gedrag voortkomt uit lichamelijke problemen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:27

ik denk vaak door overbelasting...te jong,te zwaar belasten.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:28

Het is denk ik de wil van de eigenaar om zo jong mogelijk zo hoog mogelijk te komen. Aja want hoe stoer staat het ook als een 5jarige al Z oefeningen kan. Dat moet wel een heel goed paard zijn en dat verschaft de eigenaar dan ook de nodige status.
Ook komt het voort uit het idee: paarden belanden zo jong in de slacht vanwege allerlei lichamelijke problemen, ik begin maar vroeg genoeg op mijn paard te rijden dan heb ik die jaren toch 'plezier' van mijn paard gehad.
Neem dit ook nog in combinatie met heel regelmatig slecht passend getuig en hoefijzers, dan rij je je paard inderdaad zo aan gort.

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:29

ik had er een die nog niet eens beleerd was en al zware artrose had.
ligt zeker aan het fokbeleid.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:31

Idd Mknuvers, het kan net als HKO komen vanuit verkeerd fokken, maar kan er ook in gereden zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:35

Er zal sowieso een groot deel vanuit aanleg/fokbeleid/erfelijkheid etc komen, maar denk ook met verkeerd opgroeien (voeding en beweging als veulen) en later te vroege, te zware of verkeerde belasting

Het is niet of, of, maar en, en denk ik

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:35

Colway schreef:
Ben het helemaal met je eens en het is absoluut alarmerend...
Denk inderdaad dat ruiters gedrag van hun paard vaak verkeerd interpreteren en dat veel ongewenst gedrag voortkomt uit lichamelijke problemen

helemaal mee eens tegen mij zeiden ze dat ik beter mijn paard naar de slacht kon doen ivm zijn gedrag heb er een fysiotherapeut na laten kijken en laten behandelen ,ik rij er nu met plezier op niks aan de hand met hem,was inderdaad een lichamelijk probleem die makkelijk op te lossen is, vb heb op een stal gestaan waar een pony goed vast zat met zijn lichaam en pijn had wilde niet door de hoeken protersteerde enz ik zag gelijk dat er iets lichamelijks was maar dat wilden ze niet horen,ze stapte af bijzet teugels werden zo strak aangezet dat de pony muur vast stond en er ging een zweep over werd gewoon lam geslagen niet normaal als je er wat van zei had je gelijk ruzie moet dat nu zo gr sandy

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 10:36

Ik kan mij voorstellen dat fokbeleid een rol kan spelen hierin. Dat zou dan een zeer belangrijke reden zijn om daar veranderingen in aan te brengen, gezien het alarmerend aantal jonge paarden met ernstige lichamelijke problemen.

Maar ik kan mij absoluut niet aan het idee onttrekken dat het 'de kop indrukken' van ieder signaal van het paard, mede een zeer grote rol hierin speelt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:36

Ik weet niet of er wel zoveel meer paarden zijn met artrose of dat er steeds meer paarden beter onderzocht worden en er dus meer ontdekt wordt. Vroeger lieten weinig mensen hun paard op de foto zetten en kwam er dus veel minder aan het licht, rontgenologische keuring is tegenwoordig bijna standaard, 15 a 20 jaar geleden hoorde ik daar bijna niemand over.
Ben wel van mening dat paarden al heel jong zwaar belast woren maar dat was 20 jaar geleden volgens mijn zeker niet minder, denk dat paarden tegenwoordig juist later en geleidelijker ingereden worden.
Wel is de groep "sport" ruiters enorm gegroeid dus wordt er van meer paarden meer verwacht, meer sport paarden, minder recreatief dus grotere belasting dus eerder uiting van klachten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:37

liljebo schreef:
Ik geloof persoonlijk dat een paard altijd reden heeft om niet te doen wat wij willen.
Denken dat hij 'het erom doet', 'onder werk wil uitkomen', 'eigenwijs is' etc etc wijst erop dat we paarden menselijke denkwijze toedichten, die in feite niet bestaan.
En het toedichten van die 'eigenschappen' geeft ons de rechtvaardiging om een paard 'aan te pakken'
Met alle risico's van dien, zowel psychisch als lichamelijk

_/-\o_

Artrose komt ook vaak voort uit trauma's, jonge paarden zijn soms vrij onstuimig waardoor hun relatief gezien meer kans hebben op zo'm trauma. Inderdaad te jong verkeerd belasten of (gebrek aan) bewegen. Ik denk zelf dat belasten prima kan, als je maar weet hoe en hoe vaak (niet te veel, maar ook niet te weinig ivm spieropbouw), dat is iets wat heel moeilijk af te tasten is. Ik denk dat er een combi van vele redenen is, en niet een duidelijke oorzaak.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 10:41

Misschien hoog tijd dan om die oorzaken te onderzoeken, lijkt me? Juist omdat mensen tegenwoordig best wel wat verwachtingen hebben van hun paard?

Ik blijf bij de stelling dat het negeren van de eerste signalen van het paard/verkeerd interpreteren daarvan een belangrijke oorzaak is (nogal veel om mij heen gezien). Misschien zou daar ook eens onderzoek naar gedaan moeten worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:43

geerke schreef:
ik denk vaak door overbelasting...te jong,te zwaar belasten.

Vaak zie je het al bij het prokken en dan is er doorgaans nog niets mee gedaan. OC is ook een vorm van artrose.
Ik weet ook niet waar het vandaan komt, maar vind het ook erg zorgwekkend.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:53

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:01

Ik denk dat het vroeger er ook al veel was. Maar dat men het nu eerder ontdekt door de middelen van nu. Wordt nu volgens mij ook beter gedekt, omdat men nu meer gegevens van de hengsten en hun merries heeft.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:12

Het zal er vroeger ook ongetwijfeld zijn geweest en dat er nu meer middelen zijn om er eerder achter te komen, maar er is ook veel meer doorgefokt dan dat vroeger het geval was, maar daarnaast is het gebruik van paarden wel veranderd.

Denk zelf dat huisvesting en voeding ook 2 hele belangrijke zijn in de ontwikkeling van artrose

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:29

liljebo schreef:
Dan kan bv onbegrip zijn, onduidelijkheid door trainer, verwardheid of angst, maar ook de eerste tekenen van ongemak of pijn.
Het 'op zijn plaats' zetten van het paard of het ' aanpakken' is gebruikelijk.
Maar loop je daarmee niet het risico dat je fouten van jezelf verdoezeld en het paard afstompt of hyper reactief maakt of dat je voorbij gaat aan de eerste tekenen van ongemak van het paard, waardoor het paard uiteindelijk niets meer aangeeft totdat de schade onherstelbaar is?

Ik denk dat dat idd een heel grote oorzaak is.
En veel ruiters wordt geleerd er doorheen te rijden, als paard stijf is, aangeeft pijn te hebben, enz. Persoonlijk heb ik dat nooit gedaan. Ik trek mezelf er ook niet doorheen als ik spierpijn heb, en de tijden dat mijn artrose-heup pijnlijk is, omdat het koud is, en vochtig, doe ik wel mijn bes om te lopen, maar ik ga zeker neit hardlopen, springen of hem anderszins zwaar belasten, omdat ik dat de volgende dag vreselijk moet bezuren.

Veel mensen rijden hun paarden elke dag, en dat terwijl spieren (en eigenlijk het hele bewegingsapparaat) tijd nodig hebben om te herstellen. Geef je die tijd niet, dan ontstaat er idd onherstelbare schade, aan spieren, pezen, en aan botten. Veel paarden worden slecht gereden, op de voorhand, terwijl de achterhand veel beter kan dragen. Ik ben van mening dat er veel te weinig kennis is bij de gemiddelde ruiter over het functioneren van het bewegingsapparaat, en te weinig begrip van kennis die er wel is. Iedereen weet dat spieren moeten herstellen, maar er zijn er maar weinig die begrijpen waarom, en nog minder die begrijpen hoe je dat dan in de praktijk vorm geeft.

Bij mensensport is daar meer kennis over, en ik heb het voordeel dat ik altijd gesport heb, en daarin ook altijd goede begeleiding heb gehad. Ik ben ook iemand die alles leest wat los en vast zit over onderwerpen die mij interesseren. Dat, gecombineerd met goed onderlegde instructeurs, heeft best wat kennis opgeleverd. Ik leerde dat je spierherstel, waar je bij een mens een dag voor moet rekenen (dat is dus dan 1 dag zwaar trainen, en de volgende dag wel bewegen, maar niet belasten) dat je dat 1 op 1 door kunt rekenen naar paarden. Dus zeg: ma intensieve training, dinsdag wandelen, wo training aan de longe, niet heel intensief maar ook niet licht, do rijden en intensief trainen, vr gewoon bewegen, dus het bos in met veel stapwerk, lange teugel, drafje, maar niets inspannends, kun je zaterdag weer rijden. Zondag wandelen en tuttelen. Zit je 3 à 4 x in de week op je paard, en wil je verantwoord bezig blijven en je paard heel houden, dan kun je niet vaker rijden dan dat.......

Dat wat betreft spieren, wat betreft de botten en pezen is stapwerk op het harde een goed plan, drafje kan, maar galop is zéér af te raden, heel slecht, de klappen op de gewrichten worden te hard. Met ijzers zou ik ook niet draven op het harde, ook daarmee krijg je te harde klappen op de gewrichten. Factor ruiter speelt ook mee. Te zwaar voor je paard, ik ben ervan overtuigd dat je daarmee je paard naar de bliksem rijdt.
Te jong inrijden speelt ook mee, het is al jaren bekend dat inrijden met het 3e jaar niet goed is, dat je beter kunt beginnen als paard 4 is of 5. En als ie dan te sterk voor je is, moet je je denk ik afvragen of je wel geschikt bent voor paarden, als het op een verantwoordelijke manier niet te doen is voor je, moet je heel hard gaan nadenken imo.

Colway schreef:
Het zal er vroeger ook ongetwijfeld zijn geweest en dat er nu meer middelen zijn om er eerder achter te komen, maar er is ook veel meer doorgefokt dan dat vroeger het geval was, maar daarnaast is het gebruik van paarden wel veranderd.

Denk zelf dat huisvesting en voeding ook 2 hele belangrijke zijn in de ontwikkeling van artrose

Absoluut, te weinig beweging en ruwvoer kán gewoon niet goed zijn :n

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:32

Er is een oud gezegde, ik kan hem niet echt letterlijk weergeven maar het komt hier op neer:
Tot zijn 7de laat je het paard rijden door je vader
Vanaf zijn 7de tot zijn 14de rijd je het paard zelf en
Na zijn 14de geef je het paard door aan je zoon.

Waarmee gezegd wordt: geef het paard tot zijn 7de in handen van iemand met geduld en inzicht, die het paard zal vormen en sterken.
De werkjaren liggen tussen 7 en 14, dan bereikt het paard zijn top. En op de latere leeftijd van het paard kan het de jeugd leren hoe met een paard moet worden omgegaan.

En wat zie je in de praktijk: jonge ambitieuze mensen op jonge paarden.
Het jonge paard wordt overvraagt. Dat is de jeugd eigen, om het doel te belangrijk te maken. (en dat snap je pas als je zelf geen jeugd meer bent ;) )

Ik geloof niet zo in artrose als gevolg van de geregistreerde fokkerij. De selectie is teveel gericht op gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:34

Als die vader een klein, licht kereltje is, ga ik daarmee akkoord, maar een grote, zware man op een jong paard is over het algemeen een heel slecht idee.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:41

Niet iedereens vader heeft een dikke pens :D

Jonge paarden kunnen heus het gewicht van een volwassen vent dragen.
Je hoeft niet max maatje 36 te zijn om paard te mogen rijden.
Het gaat bij jonge paarden niet zozeer om het gewicht op de rug, maar meer het geduld om niet 5x per week een 45 minuten te willen rijden met wijken en uitstrekken erin. Dáár gaan jonge paarden kapot aan, niet aan het gewicht op de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:49

Ook van gewicht op de rug, de meeste kerels in NL zouden zonder overgewicht 80 kg wegen, de gemiddelde Nederlandse vrouw weegt 70 - 80 kg. Dat gewicht is gewoon simpelweg niet verantwoord op de rug van een jong paard, daar rijd je ze mee stuk.
Het is niet 1 ding, het is een combinatie van heel veel factoren, zie ook mijn vorige post. Trainingsschema's en stalmanagemant moeten erop afgestemd zijn, het paard in optimale conditie te houden, en dat betekent gewoon niet teveel gewicht erop, niet te vaak willen rijden, tijd geven voor herstel, en ook daar bewust mee bezig zijn, veel buiten met voldoende ruwvoer en sociaal contact, eventueel over een draadje, letten op gewicht en bespiering, voeding optimaal aanpassen naar de behoefte van het paard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:51

Niet alle uitspraken kan ik me in vinden, draven op het harde niks mis mee, tuurlijk harde klappen maar dat is ook op een bospad of in de berm.

Te zwaar.. wat is te zwaar, officieel ben ik nu te zwaar voor mijn pony altijd gezegd als ik boven de 60kg weeg stop ik met rijden..... mooi niet... pony loopt nog steeds en kan niet merken dat ie het zwaar heeft.

Een zware maar kundige ruiter is altijd nog beter dan een slanke onkundige ruiter die niet weet wat ie fout doet.

Goed voer en woonsituatie op jonge leeftijd.....> een eigenaar op later leeftijd kan daar niks aan doen.

Er zijn paarden die misbruik kunnen maken en waar medisch niks mis mee is, moet je die dan maar stil laten staan?

Spierstelsel paard moet je niet vergelijk met mens. Je kunt best vaker rijden maar ligt aan de type training

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:53

Citaat:
de gemiddelde Nederlandse vrouw weegt 70 - 80 kg.

maar dat komt echt niet op een paard...veel meer hele dag drinken en eten, kleertjes aan vooral in de winter..en zadel op. tel uit je winst maar ga niet doen alsof een paard niks kan dragen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:58

Citaat:
Spierstelsel paard moet je niet vergelijk met mens. Je kunt best vaker rijden maar ligt aan de type training

een spier is een spier toch? Dus opbouw(of roofbouw) herstel, etc, werkt bij mensen hetzelfde als bij een paard?

Citaat:
oed voer en woonsituatie op jonge leeftijd.....> een eigenaar op later leeftijd kan daar niks aan doen.

als je een paard hebt dat een product is van verkeerd opfokbeleid kan je het verleden niet meer veranderen, maar ook in het hier en nu en de toekomst kan je veel voorkomen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 11:59

tita schreef:
Er zijn paarden die misbruik kunnen maken en waar medisch niks mis mee is,

????
Paarden die misbruik maken?
Antromorphisme.
Paarden maken geen misbruik van iemand. Dat is een menselijke trek. En juist het toedichten van menselijke eigenschappen/gedachtengangen zorgt voor een verkeerde interpretatie van signalen.

Als een paard zich niet gedraagt zoals gewenst kan dat een aantal oorzaken hebben m.i

-Paard snapt de vraag niet (komt heel wat vaker voor dan mensen denken...) Er wordt zeer vaak ten onrechte aangenomen dat een paard weet wat je wil omdat het voor jou logisch is. Maar een paard denkt anders en een minimale wijziging in contex kan er al voor zorgen dat iets voor een paard niet zo logisch is.

- paard kan niet uitvoeren wat je wil vanwege lichamelijke beperking

-angst

-ongewenst gedrag heeft hem in het verleden iets opgeleverd/is onbewust beloond en beloond gedrag wordt nu eenmaal per definitie herhaalt. Heeft niets te maken met misbruik maken en alles met het feit dat het gegeven gedrag in de ogen van het paard het 'juiste' is omdat het een gewenst resultaat oplevert. Paard weet niet wat voor ons wenselijk is en kan daar ook niet over nadenken. Paard weet alleen wat beloond wordt en wat niet.

-pijn