Twee harde plekken die naast de ruggengraat zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

Twee harde plekken die naast de ruggengraat zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 22:40

Mijn paard heeft zins een tijdje twee harde plekken naast zijn ruggengraat zitten,
Beide plekken zitten precies naast elkaar van zijn rugengraat, de ene plek is wat groter als de andere plek.
Het voelt als eelt zo hard is het, je kan het niet van een afstand zien, je kan het alleen gaan voelen als je er met je hand over heen gaat, ik heb het eerst even een tijdje aangekeken omdat ik dacht dat het eiwit bultjes waren. en dat het van zelf wel over zou gaan,
Ik heb er zalf op gesmeerd tegen slecht helende wonden, daar gaan de plekken niet van weg.
Het zit best wel diep onder zijn huid, de wondjes zijn verder niet open en er zit ook geen korst op,
Als ik met mijn hand op de bulten ga drukken, krijg ik daar geen reactie op.
Ik rij hem elke dag met een schoon dekje, van zijn deken kan dit niet komen die is eerder te groot als te klein,
ik vind het erg vreemd dat hij daar op eens twee plekken heeft zitten naast zijn ruggengraat,Die allebij precies op de zelfde plek zitten, Het zadel is nagekeken en opmaat gemaakt, tijdens het rijden blijft het zadel ook netjes stil liggen op zijn plek, ik heb een bontje op zijn rug gelegd, in de hoop dat zijn plekken dan eerder weg gaan.

AnnaCameron

Re: Twee harde plekken die naast de ruggengraat zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:44

het lijkt mij niet iets ernstigs maar ik als je het echt niet vertrouwd zou ik naar de dierenarts gaan ! hopen dat die je gerust kan stellen! :)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:46

Bij twijfel een capabele dierenarts inschakelen evt. foto's en laten scannen. Niet gissen maar actie ondernemen! Gaat om het welzijn van je paard!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 23:49

AnnaCameron bedankt voor je reactie , :)
Ik zat er de laatste tijd nog al over te stressen, omdat ik mij zorgen maakte over mijn paard,

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 00:14

PaysBas schreef:
Bij twijfel een capabele dierenarts inschakelen evt. foto's en laten scannen. Niet gissen maar actie ondernemen! Gaat om het welzijn van je paard!

Ik ga actie ondernemen .het gaat inderdaad om het wel zijn van het paard,

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:32

waar precies op de rug zitten ze? bij het bekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:35

Heb je een foto ervan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 06:16

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 07:17

Misschien inderdaad een idee om een masseur/fysio/accupunctuur er naar te laten kijken en anders een dierenarts.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 09:55

Biede plekken zitten op de ribben bij de Borstwervels.
Als je hand er op legt kan je een recht streep trekken naar de andere kant, het zit op de zelfde plek. aan beide kanten van zijn ribben,
Op een foto kan je het niet zien. omdat de plek onder de huid zit, als je er naast staat zie je geen hoge bult, het is een harde grote plek op beide kanten die je alleen kan gaan voelen met je hand.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:56

Ik denk gewoon eiwitbulten. Soms kan het wel een jaar duren voordat deze weg zijn.
Laat ik het zo zeggen, zolang je heel eiwitrijk voert en je niet overgaat op ander voedsel of op een andere hoeveelheid, dan zullen ze blijven.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:19

Tendance .

Kunnen eiwitbulten precies op de zelfde plek gaan zitten. ?

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:22

Mijn pony heeft dat ook zo nu en dan! 2 harde knobbeltjes net naast de ruggegraat. Ze verdwijnen vanzelf weer ( bij mijn pony) en komen soms ook weer terug. Ik heb ook geen flauw idee wat het is maar ze reageer er idd niet op als ik erop druk. Ik heb er nooit naar laten kijken omdat het vanzelf weer weggaat

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 14:30

chantalhaf schreef:
Mijn pony heeft dat ook zo nu en dan! 2 harde knobbeltjes net naast de ruggegraat. Ze verdwijnen vanzelf weer ( bij mijn pony) en komen soms ook weer terug. Ik heb ook geen flauw idee wat het is maar ze reageer er idd niet op als ik erop druk. Ik heb er nooit naar laten kijken omdat het vanzelf weer weggaat

Die van mij heeft het nog nooit eerder gehad, ik zou het niet weten of het trug gaat komen,
Waar zitten bij jou pony precies de bultjes, ?

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:56

Midden op haar rug wel onder het zadel, heb mijn zadel wel na laten kijken maar daar kwam het niet van volgens de zadelmaker ( 2 verschillende laten komen voor de zekerheid en van allebei was de conclussie dat het niet het zadel of dekje was) en precies in een rechte lijn naast elkaar aan beide kanten van de ruggegraat zeg maar. Die van mij had het ook nooit eerder gehad. Ze heeft het een paar maanden gehad en toen is het weggegaan. Nu zitten er weer kleine bultjes vorige keer precies hetzelfde ze beginnen klein, worden iets groter en harder en vervolgens verdwijnt het weer. Maar wil niet zeggen dat het hetzelfde is hoor!!!!!! Want dat weet ik dus niet hihi

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:14

Ja hoor! Ze kunnen overal gaan zitten, dus ook direct naast elkaar oid.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:57

Tendance.

Hij heeft wel eens eiwit bulten gehad bij zijn buik.
ik denk inderdaad ook dat dit twee eiwit bulten. zijn, :j die hij naast zijn ruggengraat heeft zitten.
Hoe lang gaat dat duren voor dat die eiwitbulten weg gaan, die eiwitbult die hij onder zijn buik had zitten. die is nooit meer trug gekomen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 06:31

Die van mij hadden het altijd alleen maar op de rug naast de ruggengraat, maar dat gaat pas weg als ze eiwit armer voedsel krijgen en dat kan best een hele tijd duren.
Vaak krimpen ze en zijn ze zo ineens weg.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 20:45

Tendance .

De plekken zijn nu zo goed als weg,
Ik ga inderdaad even op het voer letten, :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:32

Zitten de plekken ter hoogte van de stijgbeugel ophanging? zo ja dat moet je de ophanging naar buiten laten uit buigen door de zadelmaker

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:35

Ik zou zeker een paardenfysio/homeophaat erbij halen. Die kunnen mogelijk ook de oorzaak vinden.
Succes!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 23:07

Schangah schreef:
Zitten de plekken ter hoogte van de stijgbeugel ophanging? zo ja dat moet je de ophanging naar buiten laten uit buigen door de zadelmaker

De twee plekken zitten naast de ruggengraat,niet bij de stijgbeugels in de buurt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:20

dior_bokt schreef:
Schangah schreef:

De twee plekken zitten naast de ruggengraat,niet bij de stijgbeugels in de buurt.

Ik bedoel de stijgbeugelophanging dus naast de ruggengeraad.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 23:22

Schangah

Ik ga er morgen even naar kijken, :j
Ik heb me daar nooit zo mee bezig gehouden.
dat daar de plekken ,vandaan kunnen gaan komen,

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:24

Ja deze kunnen nl drukplekken geven als de te veel naar binnen staan. Bij zadels worden ze vaak te strak vanaf de fabriek gesteld. Door deze naar buiten laten buigen lost dit het probleem op.