hoefijzers slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jesjepaarden

hoefijzers slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 17:33

ik heb zojuist een bekap cursus gedaan en zo heb ik geleerd over de werking van de hoef... de hoef werkt als een soort pomp..
paarden hebben geen spieren in de benen (die zitten boven de benen) dus het bloed loopt naar beneden, maar kan niet door spieren omhoog gestuwd worden. iedere stap die een paard zet veert de hoef een beetje uit en trekt weer samen, daardoor word de bloedcirculatie geregeld. ookwel hoefmechanisme genoemd..
ijzers bellemmeren dit.
ijzers waren vroeger een statussymbool, je had ze in zilver en goud.
de paarden die kilometers naar rome liepen vroeger was over een verharde weg zonder ijzers.
het paard hoort op de zool en straal te lopen (straal is te vergelijken met eelt, wanneer het vaak word aangeraakt zal het harder worden) met ijzers kan dit niet en word de hoef 'zacht'.
hoefkatrolontsteking kwam in de natuur niet voor..
als de hoeven elke dag over straat moeten, dan maar hoefijzers, moeten honden dan ook met het uitlaten ijzers?
mij was op de cursus verteld dat hoefijzers uit den boze zijn.

ik wilde me niet om laten praten dus heb ook de goede kant van hoefijzers opgezocht.
zo ben ik tot conclusie gekomen dat misschien inderdaad blote hoeven beter zijn voor het hoefmechanisme, maar wanneer een paard probleemhoeven heeft zou ik toch hoefijzers adviseren.

ik ben benieuwd naar andermans mening.

kinel

Re: hoefijzers slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:41

ik heb een haflinger met probleem hoeven. toen ik haar kocht bijna 3 jaar geleden had ze zwaar ingescheurde hoeven. dit door slechte hoefverzorging. ze zagen err zo slecht uit dat ze tot halverwege ingescheurd waren. met name de voor hoeven. ben samen met mijn hoefsmid een jaar lang bezig geweest om de hoeven weer een beetje in fatsoen te krijgen. dit is ook goed gelukt maar je ziet nog steeds de lijn waar de scheuren gezeten hebben. doordat dit een zwakke plek is kan ze helaas niet zonder ijzers. dit ook omdat ze stukken over asfalt moet en er bij ons op de ruiterrpaden veel stenen liggen.dus ik ben nu wel blij dat ijzerrs bestaan. als de mogelijkheid er was om de ijzers weg te laten zou ik dit zeker doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:42

Heb je een cursus bekappen gevolgd of een cursus natuurlijk- bekappen?

Ik heb namelijk al 2 keer een 8 daagse cursus (8 halve dagen) hoefbekappen gevolgd en daar werd het niet zo uitgelegd. :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:44

Jesjepaarden schreef:

Dat geloof je toch hopelijk niet echt? :=
Als dat het niveau van je informatiebron is raad ik je met klem aan ook eens met anderen te praten.

Jesjepaarden schreef:
de paarden die kilometers naar rome liepen vroeger was over een verharde weg zonder ijzers.

En als er 'vroegâh' nu iets níet bestond waren het wel verharde wegen. Dat was nou net de pest en de reden dat vervoer zo moelijk was.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:47

Nou ja het zou niet de eerste keer zijn dat een paard zonder hoefijzers kreupel wordt door het teveel lopen op asfalt......ik ben dan maar wat blij met de ijzertjes hoor :j

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:51

heb mijn haflinger in de begin jaren altijd zonder ijzers bereden, maar op een gegeven moment kwam ik gewoon te veel langs de weg. en ondanks dat ik veel in de berm reed, werden de hoeven van mijn schatje toch een keer te kort en ging daardoor op eieren lopen. en neem maar van mij aan als je dat 1 maal overkomen is, wil dit nooit meer laten gebeuren. vanaf die tijd loopt ze op ijzers en dit is zo 13 a 14 jaar geleden. en ben nog steeds blij (ondanks de rekening van de smid) dat ze op ijzers loopt.
je vergeet namelijk 1 ding in je verhaaltje te noemen over de verharde wegen van vroeger. die wegen waren vroeger gemaakt van keien en klinkers. tegenwoordig zie je heel veel asfalt en hierdoor slijten de hoeven 2 x zo snel.
en ik weet heus wel dat een hoef beter kan bewegen zonder ijzers, maar het is de keuze van de eigenaar en de redenen kunnen geheel uitlopend zijn. vaak zie je bij wedstrijdruiters dat ze in het buitenseizoen er ijzers er onder doen, dit ivm de kalkoenen in kunnen draaien bij glad of drassig land. en in de winter dat ze zonder ijzers staan.
mijn haflinger staat het hele jaar door op ijzers, omdat ik simpel weg gewoon te vaak langs de weg moet.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:54

Ik vraag me af of je in zo cursus wel alles er in kan krijgen hoe het hoef mechanisme werkt.
En volgens mij duurt het wel een aantal jaar studie

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:13

RT-D -> BEH

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:48

Ik heb alles op hoeven gebied gelezen, ook het dikke boek van de van nassau's en ook bijv. Strasser. Ik kan zelf maar één logische conclusie trekken; ijzers zijn nooit een oplossing. Strasseren is meer geschikt als medische bekapping dan bekapping voor normale gezonde paarden en de witte lijn methode (Jaime Jackson/Pete Ramey) is wat mijn betreft met stip op nr. 1

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:42

Arabesk schreef:
Ik kan zelf maar één logische conclusie trekken; ijzers zijn nooit een oplossing.

Goh, ík kan meer dan één logische conclusie trekken...
Soms zijn ijzers nodig, soms niet. Als je alleen recreatie bedrijft heb je gelijk, dan kom je ijzerloos prima weg.
Zonder ijzers krijg ik mijn schapen niet thuis in de herfst.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:47

Ze zijn op die cursus van TS één ding vergeten, dat is dat een ijzer met een goeie garnituur het hoefmechanisme echt niet belemmerd.
HKO komt ook in de natuur voor, net zo goed alleen valt dat niet op. Dooie mustangs worden opgevreten door aaseters.
Top hoor die cursus :D

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:37

Er zijn zo veel verschillende paarden, zo ook verschillende kwaliteit hoeven, de één kan makkelijk zonder ijzers, de ander kan niet goed lopen als hij geen ijzers heeft.
Een hoefijzer belemmert het hoefmechanisme niet echt, de nagel-gaten van een ijzer zijn er immers ingestanst zodat ze niet te ver naar achteren in de takken zitten, paard zou ernstig belemmert worden als dit wel het geval zou zijn.
Ik weet niet of je wel eens een paard hebt zien lopen met verbening van het hoefkraakbeen? Dát zou je dus krijgen als het hoefmechanisme belemmert wordt. De paarden zouden gewoonweg kreupel zijn!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:12

Ik ben ook van mening dat voor sommige paarden een ijzer juist wel een goede oplossing is.
Zelf heb ik ook liever geen ijzers maar zoals zoveel paarden vanwege problemen toch moeten nemen.
Overigens heeft mijn hoefsmid mij goed kunnen laten zien dat het hoefmechanisme wel degelijk goed blijft werken aangezien er op het ijzer duidelijk wrijving te zien was (uitzetten van de hoef). Dus naar mijn mening is die bewering dus onzin.
Verder ga ik mee met bericht hierboven :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:26

Mijn vorige paard hoefde geen ijzers en dat vond ik prima.
Mijn huidige paard heeft de neiging tot platvoeten aan de voorkant.
Daarom heeft ze voor wel ijzers, om de vorm en stand van de hoeven beter te houden.

Maar als het niet nodig is, zou ik geen ijzers gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:31

Jesjepaarden schreef:
als de hoeven elke dag over straat moeten, dan maar hoefijzers, moeten honden dan ook met het uitlaten ijzers?
mij was op de cursus verteld dat hoefijzers uit den boze zijn.

Heb je de cursusleider ook gevraagd hoe vaak hij uit rijden ging op zijn hond? :+

Tuurlijk vertelde hij dat ijzers uit den boze zijn. Ik ken wel meer van die extremisten die bij het minste of geringste doorslaan omdat ze het licht weer eens zien.
O ze was er al zie ik. Haaaai :wave:

Gewoon zelf gezond verstand blijven gebruiken, werkt altijd het beste.

Gebruik zo weinig als kan, maar zoveel als nodig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:57

dubbel
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 09-12-11 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:00

Haha, grappig, bij het halen van de schapen (de meerdaagse zg. göngur), hebben de bordercollies inderdaad vaak grote problemen met hun poten, en om dezelfde reden als bij de paarden;slijtage. En ja, daar wordt bescherming voor gebruikt, uiteraard geen hoefijzers.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:04

Ik geloof niet dat ijzers echt slecht zijn , ookal zeggen steeds meer mensen tegenwoordig dat het wel zo is. Maar ik geloof wel dat blote hoeven beter zijn voor het hoefmechanisme . Maar goed , ik loop zelf zonder ijzers bij mijn paard tegen hele andere problemen aan . Ik men namelijk , en ik heb dus bekeken of dat zonder ijzers kon door het uit te proberen . Nou dat doe ik dus nooit meer . Dat zag er na een week niet zo goed uit . Toen rade iemand mij hoefschoenen aan . Maar die zijn in mijn ogen helemaal slecht . En ik heb ook eens gelezen dat paarden met ijzers sneller kans hebben op overlijden . De reden kan ik me niet meer herinneren , maar ik weet nog wel dat ik toen dacht van tja ... het paard van de buren is er 38 jaar mee geworden ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:07

Als het kan ben ik voor blootsvoets, alleen in sommige situaties is een ijzer (tijdelijk) nodig. Mijn shet is iig door een breakover ijzertje geholpen toen ze hoefbevangen was.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:09

Toch knap dat je met een kleine cursus van 8 dgn al zoveel kennis hebt over hoef bekappen, enz.
Ga aan de gang met je eigen paarden en dan kom jer wel achter dat hoeven kappen een techniek is die een aantal jaren studie en praktijk ervaring vereist.

En wat de natuur betreft ??
Een paard met een hoef probleem wordt gevangen en op gegeten door een roofdier.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:11

Arabesk schreef:
Ik heb alles op hoeven gebied gelezen, ook het dikke boek van de van nassau's en ook bijv. Strasser. Ik kan zelf maar één logische conclusie trekken; ijzers zijn nooit een oplossing. Strasseren is meer geschikt als medische bekapping dan bekapping voor normale gezonde paarden en de witte lijn methode (Jaime Jackson/Pete Ramey) is wat mijn betreft met stip op nr. 1

en wat is volgens jou dan wel de oplossing voor een paard dat slechte hoeven heeft en die vaak de weg op gaat ?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:19

Waarom een techniek van bekappen en ijzers van meer dan 2000 jaar oud afkraken ?

Goede voeding, goede beweging, hard op de straat en zacht in de zandbak en het allerbelangrijkste.
Een hoefsmid die zijn vak verstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:25

Arabesk schreef:

En heb je zelf ook wel eens alles ECHT goed bestudeerd? Dus niet alleen maar boeken lezen? Valt me namelijk op dat je in ieder topic wel weer een of andere 'kenner' erbij haalt, maar nooit zelf eens met goede argumenten (zelf bedacht) en redeneringen (zelf bedacht) op de proppen komt. Niet aanvallend, maar het valt me gigantisch op en het stoort me ook behoorlijk afentoe.

Nee, ik vind niet dat hoefijzers per se slecht zijn. Ja, ik ben voorstander van ijzerloos. Maar als het niet anders kan, dan heb ik er geen probleem mee dat er ijzers onder gezet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:28

Ibbel schreef:
Jesjepaarden schreef:

Dat geloof je toch hopelijk niet echt? :=
Als dat het niveau van je informatiebron is raad ik je met klem aan ook eens met anderen te praten.

Jesjepaarden schreef:

En als er 'vroegâh' nu iets níet bestond waren het wel verharde wegen. Dat was nou net de pest en de reden dat vervoer zo moelijk was.

Er werd wel degelijk bestraat, echter niet met asfalt.
Als je toevallig eens in Pompei komt ;) daar zijn het gewoon stenen, alleen gigantisch ongelijk. En daar zijn speciale 'zebrapaden' waar je met paard en wagen precies door kon. Daar reden ze in 67 na Christus namelijk al mee. Over de stenen. Met hoefijzers _O-

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:30

Arabesk weet alles beter.
Maar of ze nu alles al weet ??
Ik denk dat ze heel weinig info gehad heeft van oudere, ervaren paarden mensen.