Nieuwe generatie Wormenkuren-Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cobfan

Nieuwe generatie Wormenkuren-Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:01

Ben erg benieuwd of er al ervaringen zijn met de nieuwe wormenkuren.
De nieuwe wormenkuren zijn zonder recept te verkrijgen en op basis van kruiden.
Heb er al heel veel reclame over binnen gekregen, maar heb er zelf nog niet mee gewerkt.

Iemand ervaring?.

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Nieuwe generatie Wormenkuren-Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:09

TI --> MD

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:02

Ik heb het vandaag voor het eerst besteld voor 4 paarden op stal. We laten dan dit voorjaar de mest testen om te kijken hoe 'schoon' ze zijn. Uiteraard ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen van mensen die het al langer gebruiken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:21

Biewie, heb je de mest nu ook al laten testen? Dat lijkt me wel logisch, anders kun je niet goed vergelijken?
Ik ben begonnen met wormeitelling te laten doen. 1 paard is helemaal vrij van wormen, andere heeft bloedworm. Dus beide moesten ontwormd worden. In april laat ik weer een keer testen. Hopelijk hoeven ze dan geen kuur.

cobfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 12:20

Pieteritus1 u heeft uw paarden nu ontwormd met de kruiden wormenkuur?.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:40

Pieteritus, nee, alle paarden zijn voor de laatste keer chemisch ontwormd en we hebben de mest niet laten onderzoeken nu. We hoeven ook geen vergelijking, we willen alleen dit voorjaar weten in hoeverre ze al dan niet besmet zijn.

Gebruik je zelf ook de natuurlijke ontworming? Ik begrijp uit je bericht dat 1 paard vrij was van wormen, maar dat ze toch beiden ontwormd moeten worden?

zazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:16

hier ben ik ook benieuwd naar, heb er al veel over gelezen maar het nog niet gebruikt.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:20

Ik heb het in oktober voor het eerst gebruikt voor mijn paard (de Equi Parex) en 6 weken later een mestonderzoek laten doen. Was helemaal goed!!! Blijf het gewoon gebruiken en als ik merk dat het
niet goed is kan ik altijd nog een ander wormmiddel gebruiken. Eind december de 2e keer Equi Parex
gebruikt en over een paar weken weer mestonderzoek. Ik hoop gewoon dat het iedere keer goed is
want houdt helemaal niet zo van die chemische wormmiddelen. De toekomst zal het uitwijzen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:47

Na de laaste wormtest (nov. "11) heb ik nog 1 maar chemisch ontwormd na mestonderzoek (bloedworm). Ik ga nu 8 weken later natuurlijk ontwormen en dan over ongeveer 8 weken opnieuw mestonderzoek laten doen. Ben benieuwd hoe het er dan voor staat!

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:31

Ik lees even mee...ben ook benieuwd of er al ervaringen zijn met deze nieuwe producten...

Na mestonderzoek (eind augustus 2011), toen had ik mijn paard net een week, bleek hij bloedwormen te hebben. Na 2 keer een (chemische) wormenkuur te hebben gehad was hij halverwege september helemaal schoon.

Ik ga binnekort naar een nieuwe stal verhuizen en wil daarom weer een mestonderzoek uit laten voeren.
Ik vroeg me af hoe vaak jullie dit doen, of een bepaalde periode/maand? En of jullie altijd een mestonderzoek doen of ook preventief ontwormen? Nu ben ik daar absoluut geen voorstander van maar om me heen hoor ik dat het toch nog vaak gebeurd...

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:40

Ik heb altijd (pony bijna 21 jaar, paard 6 jaar) 3 a 4 x per jaar preventief ontwormd en nooit wormproblemen gehad.

Met de nieuwe regels zoek ik nu naar alternatieven en ben dus bij de Parex uitgekomen. In december hebben ze het voor het eerst gekregen, en in februari krijgen ze het weer. Dan laat ik begin april wormonderzoek doen en als ze nagenoeg schoon zijn dan houd ik ze op de Parex en laat ik de mest in het najaar weer onderzoeken.

Mijn doel is om ze wormvrij te krijgen/houden obv een natuurlijk middel, en 2 x per jaar de mest na te laten kijken. Echter als tijdens een onderzoek blijkt dat ze chemisch ontwormd moeten worden dan doe ik dat tussendoor.

Maar het blijft een gepuzzel met dat ontwormen!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:19

Princesj schreef:
Na de laaste wormtest (nov. "11) heb ik nog 1 maar chemisch ontwormd na mestonderzoek (bloedworm). Ik ga nu 8 weken later natuurlijk ontwormen en dan over ongeveer 8 weken opnieuw mestonderzoek laten doen. Ben benieuwd hoe het er dan voor staat!

Even een update, het mestonderzoek is geweest en mijn merrie is na 2 jaar eindelijk in orde en hoeft niet chemisch ontwormt te worden! *\o/*

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:14

Ik blijf dit even volgen,ben er ook wel benieuwd naar. :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:20

Mestonderzoek laat ik ook doen(wacht nu op het envelopje haha)
Verder geef ik ook Gemberpoeder bij wat ook tegen parasieten helpt o.a worm.
Tot nu toe nog geen wormen paardje ziet er ook goed uit.
Met de kruiden-wormkuren heb ik (nog) geen ervaring.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:19

Ik wilde ook mestonderzoek laten doen, maar nu heb ik weer begrepen dat het helemaal niet zo betrouwbaar is? Dat je eigenlijk van meedere dagen na moet laten kijken omdat het anders misschien een verkeerd beeld geeft omdat niet in elke hoop dezelfde hoeveelheid worm(eieren) te vinden is.

Kun je eigenlijk wel alle soorten wormen uit het mestonderzoek halen? Of zou je dan ook bloedonderzoek moeten laten doen (bloedworm)?

Ik heb nu dus maar besloten om 2 x per jaar een goede chemische kuur te geven, (voorjaar pramox en najaar ivermectine evt icm wat anders) en de rest van het jaar de kruidenwormenkuur. Dat is in ieder geval een halvering van de 'chemische' rommel.

Ontwormen jullie nooit meer chemisch, zolang de mestonderzoeken goed zijn?

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:34

Ik wilde mn paard ook zo'n wormkuur geven.
Maar na op internet gekeken te hebben, toch maar besloten om het niet te doen.

Ze schijnen namelijk minder krachtig te zijn. Dus de minder sterke wormen worden uitgestoten.
De sterkere wormen blijven juist zitten. Zo werk je juist 'slimme/sterke' wormen en resistentie in de hand.
Dat moet je niet willen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:37

Worden deze wormkuren dan niet officieel getest? Zolang er geen bewijs is van werking, ga ik ze niet gebruiken. De mest laten testen stelt geen moer voor, dat gaat veels te vaak mis. Is niet betrouwbaar. Vandaar dat ik het zelf iook niet wil testen. Het zal maar mis gaan.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:43

Er is meer info op internet c.q. bokt te vinden. Ik zou het niet aan durven..

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:48

worden de paarden niet snel resistent tegen dit middel?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:55

interessant dit. onze zijn nu al geruime tijd niet ontwormd, en qau onderzoek hadden verschillende dierenartsen hier verschillende meningen over. dus weet het gewoon even niet voorheen deden we gewoon verschillende kuren 4 x per jaar.

wel of niet testen, er zijn niet eens goede testen die betrouwbaar zijn.
moeilijke kwestie dit.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:59

Ik heb begrepen dat het niet echt kuren zijn, maar dat je het voor wormen onaamgenaam wordt gemaakt
De leefomgeving maak je dus onaantrekkelijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:44

Dus zekerheid heb je niet. En uiteindelijk muteren die wormen in deze "vervelende leefomstandigheid" tot iets wat zich daar wél in lekker voelt, dus nee, niets voor mij. Ben niet tegen natuurlijke middeltjes als ondersteuning/verlichting, maar niet als vervanging voor zoiets belangrijks als dit of voor medicijnen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:32

Ik denk dat het ook veel uit maakt hoe de paarden gehouden worden,of er wisselend aanbod van paarden is en hoe het beweiden is.
Ik heb bijv. maar 1 fjordje en een mini pony,deze lopen achter ons huis,en er grazen nooit andere dieren bij.
Haal paar keer per dag de mest weg en de stallen zijn ook helemaal schoon.

Ik kan me voorstellen dat het op een pensionstalling weer wat moeilijker wordt om voor 100% op mestonderzoek te vertrouwen,zeker als de dieren ook samen in de wei lopen.
Tot nu toe gaat het goed.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:17

Alle paarden hebben wormen, hoe ze ook gehouden worden. Dus ontwormen lijkt me niet verkeerd.
En mestonderzoek is nooit 100% betrouwbaar, ook hier maakt het niet uit hoe paarden gehouden worden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:14

Klopt! :j Maar de infectiedruk wordt aanzienlijk minder. ;)